Πιερρακάκης: Το κινητό αποσπά την προσοχή των μαθητών και χρειάζονται μέχρι και 20 λεπτά να επανέλθουν

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε στο πλαίσιο της Digital Learning Week στο Παρίσι, μία πρωτοβουλία που ανήκει στην UNESCO

Επειδή η χρήση κινητού τηλεφώνου αποσπά την προσοχή των μαθητών, ίσως χρειαστούν έως και 20 λεπτά μέχρι να μπορέσουν να επικεντρωθούν ξανά σε ό,τι μελετούσαν νωρίτερα, αναφέρει μελέτη της UNESCO.

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ανέδειξε αυτά τα δεδομένα κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο πλαίσιο της Digital Learning Week στο Παρίσι, μία πρωτοβουλία, που ανήκει στην UNESCO και πραγματοποιείται μεταξύ 2 και 5 Σεπτεμβρίου.

«Αποφεύγοντας τη χρήση κινητών στο σχολείο στο Βέλγιο, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, βελτιώθηκε η απόδοση των μαθητών και ιδίως όσων δεν βρίσκονταν στην κορυφή των επιδόσεων», υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης της UNESCO στο Παρίσι για τη χρήση της τεχνολογίας, ειδικότερα δε της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση. Όπως τόνισε, επίσης, ο ίδιος: «Η τεχνολογία είναι μέσο, όχι αυτοσκοπός. Πολλαπλές τεχνολογικές λύσεις υποστηρίζουν την εκπαίδευση αλλά είναι απαραίτητο αυτό να γίνεται με σχέδιο, μέτρο και σύνεση».

Σχετικά με τη διοργάνωση

Η Digital Learning Week (Εβδομάδα Ψηφιακής Εκμάθησης), που διοργανώνει η UNESCO μεταξύ 2 και 5 Σεπτεμβρίου στο Παρίσι, έλαβε χώρα πρώτη φορά πέρσι, το 2023.

Εστιάζει στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς αναζητώντας τις βέλτιστες πρακτικές, απευθύνεται, ωστόσο, σε όλους όσους εμπλέκονται στην ψηφιακή εκπαίδευση: πολιτικούς και κυβερνήσεις, ερευνητές, ΜΚΟ, οργανισμούς, μεταξύ άλλων.

Στη διάρκεια της διεθνούς συνάντησης στο Παρίσι, προσφέρεται μία μοναδική ευκαιρία για αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων και ανταλλαγή ρηξικέλευθων ιδεών. Ιδανικά, θα αναδειχθούν οι ομαδικές προσπάθειες για την ψηφιακή αναμόρφωση της παιδείας και τον επαναπροσδιορισμό του κοινού μας μέλλοντος.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες κοινωνίες είναι διττές: η μετάβαση στην ψηφιακή πραγματικότητα αλλά και η πράσινη μετάβαση.

Ενώ η τεχνολογία υπόσχεται πρόοδο, εισάγει παράλληλα ηθικά ζητήματα, κυρίως σε ό,τι αφορά στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Την ίδια στιγμή, επιταχύνει τις επιπτώσεις της ψηφιοποίησης στην κλιματική αλλαγή.

Η ραγδαία αύξηση στη χρήση της Τ.Ν. εκτροχιάζει την κανονιστική προσαρμογή ενώ το εξορυκτικό μοντέλο της ψηφιακής οικονομίας και τα ηλεκτρονικά απορρίμματα υπονομεύουν την βιώσιμη ανάπτυξη.

Τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να υιοθετήσουν ένα πιο ανθρωποκεντρικό πλαίσιο σκέψης, επί του οποίου θα προσαρμόζονται οι ψηφιακές προκλήσεις, διασφαλίζοντας ότι η τεχνολογία υποστηρίζει βιώσιμους και ηθικούς στόχους. Η φετινή διοργάνωση της UNESCO, 2024 Digital Learning Week, στοχεύει στο να αναδείξει την υπεύθυνη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση.

Εξαπλώνεται στην Ευρώπη η απαγόρευση της χρήσης κινητών από τους μαθητές

Λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση των 11 αλλαγών, που εισάγονται φέτος στα ελληνικά σχολεία, με κεντρικό σημείο την απαγόρευση χρήσης των κινητών στα σχολεία, αξίζει να αναφερθεί ότι η χώρα μας εναρμονίζεται με τα διεθνή δεδομένα.

Ήδη από το καλοκαίρι, ανακοινώθηκε ότι στο Βέλγιο υιοθετείται η πολιτική απαγόρευσης των κινητών στα δημοτικά σχολεία και τα τρία πρώτα έτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με το Politico.
Οι μαθητές στο Διεθνές Σχολείο Bogaerts κοντά στις Βρυξέλλες θα πρέπει στο ξεκίνημα της ημέρας να αφήνουν τα smartphones τους σε ένα ντουλάπι. «Αν τους πιάσουμε με κινητό, το κατάσχουμε και τους το επιστρέφουμε στο τέλος της ημέρας», δήλωσε ο διευθυντής του σχολείου, David Bogaerts. Στην ίδια φιλοσοφία κινούνται και πολλά ακόμη σχολεία, ανεξαρτήτως επίσημης εισαγωγής του μέτρου.

Τη συγκεκριμένη τάση ακολουθούν – εκτός από το Βέλγιο – η Ολλανδία, που έχει ήδη προχωρήσει σε απαγόρευση των κινητών στα σχολεία, αλλά και η Γαλλία και η Ιρλανδία, που έχουν δηλώσει την πρόθεση να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις.

Οι ανησυχίες ότι η χρήση κινητών και tablet από τους μαθητές, όχι μόνο αποσπούν την προσοχή τους αλλά και λειτουργούν σαν ‘όχημα’ για διαδικτυακό εκφοβισμό, ολοένα και αυξάνονται.

Οι αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία από την υπερέκθεση των παιδιών στις οθόνες, αποτελούν πλέον προτεραιότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά τις προγραμματικές της δηλώσεις ανέφερε: «Τα πρώτα και εφηβικά χρόνια είναι κρίσιμα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας - και αποτελούν επίσης περιόδους κατά τις οποίες οι ανήλικοι είναι ευάλωτοι σε βλάβες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον υπερβολικό χρόνο μπροστά στην οθόνη».

Από την πλευρά του, ο καθηγητής ΜΜΕ, Τεχνολογίας και Καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης, Lieven De Marez, ο οποίος έχει συνεργασία με το βελγικό ερευνητικό κέντρο Imec, υποστηρίζει σε σχέση με τα κινητά: «Ένα κοινό θέμα στα σχολεία ήταν η ανάγκη να διδαχτούν τα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν τα smartphone. Είναι μέρος της ζωής τους, μπορεί να έχουν θέση στο σχολείο». Η επιβολή, ωστόσο, ορίων στη χρήση των κινητών στα σχολεία, δυσκολεύει ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς. Σχετικά με την πλήρη απαγόρευση, ο καθηγητής de Marez υπογραμμίζει: «Θα φέρει ηρεμία στα σχολεία. Δεν θα υπάρχει [διαδικτυακός] εκφοβισμός, οι εκπαιδευτικοί δεν θα βιντεοσκοπούνται, οι μαθητές θα εκπαιδευτούν να παραμένουν συγκεντρωμένοι περισσότερη ώρα».

«Κινητό στην τσάντα»

Η απαγόρευση εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητού στα σχολεία συμπεριλαμβάνεται στις 11 αλλαγές για τη νέα σχολική χρονιά, που ξεκινά στις 11 Σεπτεμβρίου.

Τι δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σχετικά με το «κινητό στην τσάντα»:

«Θέλω να κάνω μία ξεχωριστή μνεία σε μία μεγάλη προσπάθεια, την οποία θα ξεκινήσουμε από φέτος ουσιαστικά και στην οποία θέλουμε τη στήριξη όλων των μαθητών, των γονέων, αλλά και των εκπαιδευτικών. Και η προσπάθεια αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα κινητά δεν πρέπει να έχουν θέση στα σχολεία. Το κινητό μπορεί ο μαθητής να το φέρνει στο σχολείο, αλλά πρέπει να είναι στην τσάντα κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής ημέρας.

Και ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να επιμείνουμε πολύ σε αυτή την προσπάθεια είναι πολύ απλός. Τα επιστημονικά δεδομένα πια για το πώς η χρήση του κινητού κατά τη διάρκεια της ημέρας στο σχολείο επηρεάζει την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία είναι καταλυτικά. Από την διάσπαση προσοχής μέχρι άλλα σημαντικά ζητήματα είναι σαφές ότι το κινητό δεν έχει θέση στο σχολείο την ώρα της ημέρας.

“Το κινητό στην τσάντα”, λοιπόν, είναι το σύνθημα με το οποίο θέλουμε να ανοίξουν τα σχολεία αυτή την ακαδημαϊκή χρονιά. Είναι μια νέα προσπάθεια. Θέλω να το τονίσω ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση. Δεν έχουμε κατά ανάγκη την απαίτηση να έχουμε 100% συμμόρφωση από την πρώτη στιγμή, αλλά θέλουμε να εξηγήσουμε και στα παιδιά και στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς γιατί είναι σημαντικό ο μαθητής, η μαθήτρια στο σχολείο να είναι απολύτως προσηλωμένοι στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Με τη χρήση tablets, όποτε αυτό χρειάζεται, αλλά χωρίς τη διάσπαση προσοχής που δυστυχώς προκαλείται αναπόφευκτα όταν οι μαθητές περνούν πολλές ώρες σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Και νομίζω ότι όλοι οι γονείς αντιλαμβάνονται απόλυτα αυτό το οποίο λέω».

Ειδήσεις σήμερα:

Τσακωθήκαμε, αλλά δεν θέλαμε να τον σκοτώσουμε, λένε οι δύο που παραδόθηκαν για τον ξυλοδαρμό του Ελληνοκαναδού

Σχεδόν διπλάσια τα ενοίκια φοιτητικών κατοικιών στη δεκαετία – Στο +15% σε σχέση με πέρυσι

ΠΑΣΟΚ, το κόμμα - φαινόμενο που άλλαξε την Ελλάδα έγινε 50 χρόνων: H άνοδος, η πτώση και το άδηλο αύριο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr