ΣτΕ: Αντισυνταγματικός ο μη υπολογισμός της ιδιωτικής προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών για την πρόσληψή τους στο δημόσιο
10.09.2024
17:41
Σύμφωνα με το ΣτΕ ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση
Αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας είναι η διάταξη νόμου με την οποία δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση κατά τη διαδικασία μοριοδότησής τους για την πρόσληψή τους στα δημόσια σχολεία. Αυτό έκρινε με αποφάσεις της (1251-1254/2024) η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και ακύρωσε δυο προκηρύξεις κατά το μέρος που αφορούσαν την μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας που είχαν εκπαιδευτικοί στον ιδιωτικό τομέα.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στις αποφάσεις της Ολομέλεια του ΣτΕ με τον ν. 4589/2019 προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου. Σύμφωνα με το ΣτΕ ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Ωστόσο, όπως έκρινε η Ολομέλεια είναι «κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων».
Τέλος, στις αποφάσεις της Ολομέλειας αναφέρεται πως «είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία». Να σημειωθεί πως με τις παραπάνω αποφάσεις της Ολομέλειας ΣτΕ καταργήθηκαν οι αντίστοιχες δίκες λόγω προσβολής των ίδιων όρων των αυτών προκηρύξεων.
Ειδήσεις σήμερα:
Έως το τέλος του έτους τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία – Τι συζήτησαν σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
Μις Λίβανος: Παντρεύτηκε στην Ελλάδα - Στο ΟΑΚΑ η δεξίωση
Κακοκαιρία Atena: Νέο έκτακτο δελτίο επικίνδυνων καιρικών φαινομένων - Πού θα «χτυπήσει» τις επόμενες ώρες
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στις αποφάσεις της Ολομέλεια του ΣτΕ με τον ν. 4589/2019 προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου. Σύμφωνα με το ΣτΕ ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Ωστόσο, όπως έκρινε η Ολομέλεια είναι «κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων».
Τέλος, στις αποφάσεις της Ολομέλειας αναφέρεται πως «είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία». Να σημειωθεί πως με τις παραπάνω αποφάσεις της Ολομέλειας ΣτΕ καταργήθηκαν οι αντίστοιχες δίκες λόγω προσβολής των ίδιων όρων των αυτών προκηρύξεων.
Ειδήσεις σήμερα:
Έως το τέλος του έτους τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία – Τι συζήτησαν σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
Μις Λίβανος: Παντρεύτηκε στην Ελλάδα - Στο ΟΑΚΑ η δεξίωση
Κακοκαιρία Atena: Νέο έκτακτο δελτίο επικίνδυνων καιρικών φαινομένων - Πού θα «χτυπήσει» τις επόμενες ώρες
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr