Θεσσαλονίκη: Στον εισαγγελέα οι τρεις συλληφθέντες της εγκληματικής συμμορίας με τους πλαστούς πίνακες
06.12.2024
11:23
«Εγκέφαλος» του κυκλώματος είναι ένας ειδικός εκτιμητής έργων τέχνης, με διεθνή πιστοποίηση, που δραστηριοποιείται στον χώρο για περισσότερα από 30 χρόνια, επιχειρηματίας, συλλέκτης και πρώην ηθοποιός
Στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης οδηγήθηκαν το πρωί της Παρασκευής οι τρεις συλληφθέντες για το κύκλωμα που φέρεται να έφτιαχνε πλαστούς πίνακες και τους πουλούσαν για αυθεντικούς.
Πρόκειται για έναν 70χρονο και την 42χρονη κόρη του και για έναν 62χρονο που φέρεται να πλαστογραφούσε τους πίνακες γνωστών ζωγράφων στη Θεσσαλονίκη, ενώ η μεταγωγή τους έγινε υπό ισχυρή αστυνομική παρουσία και οπλισμένους αστυνομικούς.
Οι τρεις κατηγορούμενοι αναμένεται περάσουν σε λίγη ώρα το κατώφλι του εισαγγελέα που θα αποφασίσει για την ποινική τους μεταχείριση.
Ειδικός εκτιμητής έργων τέχνης, με διεθνή πιστοποίηση, που δραστηριοποιείται στον χώρο για περισσότερα από 30 χρόνια, επιχειρηματίας, συλλέκτης και πρώην ηθοποιός είναι ο εγκέφαλος του κυκλώματος πλαστογράφησης έργων τέχνης που εξαρθρώθηκε από τις αστυνομικές αρχές, την Τετάρτη, στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr πρόκειται για τον ιδρυτή και ιδιοκτήτη του οίκου δημοπρασιών Hellenic Auctions, Θάνο Ευαγγελινό, ιδιαίτερα γνωστό στους επιχειρηματικούς και κοσμικούς κύκλους της συμπρωτεύουσας, ο οποίος, από το 2000 κι έπειτα διοργάνωνε δημοπρασίες με μεγάλης αξίας έργα σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών του 19ου και 20ου αιώνα.
Η τελευταία, 39η κατά σειρά δημοπρασία που είχε προγραμματίσει, διαδικτυακά, για χθες το απόγευμα, ωστόσο, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, καθώς λίγες ώρες πριν, συνελήφθη, μαζί με δύο ακόμη άτομα, την κόρη του κι έναν ζωγράφο, μετά από καταγγελία του δικηγόρου και συλλέκτη Στέλιου Γκαρίπη πως τα προς δημοπράτηση έργα είναι πλαστά, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από τις αρμόδιες αρχές.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, πάντως, εδώ και χρόνια υπήρχαν υπόνοιες, αλλά όχι αποδείξεις, πως υπάρχουν σκιές στη δράση του Ευαγγελινού παρά το γεγονός ότι είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ισχυρό κοινωνικό και επιχειρηματικό προφίλ.
Πρόκειται για έναν 70χρονο και την 42χρονη κόρη του και για έναν 62χρονο που φέρεται να πλαστογραφούσε τους πίνακες γνωστών ζωγράφων στη Θεσσαλονίκη, ενώ η μεταγωγή τους έγινε υπό ισχυρή αστυνομική παρουσία και οπλισμένους αστυνομικούς.
Οι τρεις κατηγορούμενοι αναμένεται περάσουν σε λίγη ώρα το κατώφλι του εισαγγελέα που θα αποφασίσει για την ποινική τους μεταχείριση.
Ο «εγκέφαλος» του κυκλώματος
Ειδικός εκτιμητής έργων τέχνης, με διεθνή πιστοποίηση, που δραστηριοποιείται στον χώρο για περισσότερα από 30 χρόνια, επιχειρηματίας, συλλέκτης και πρώην ηθοποιός είναι ο εγκέφαλος του κυκλώματος πλαστογράφησης έργων τέχνης που εξαρθρώθηκε από τις αστυνομικές αρχές, την Τετάρτη, στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr πρόκειται για τον ιδρυτή και ιδιοκτήτη του οίκου δημοπρασιών Hellenic Auctions, Θάνο Ευαγγελινό, ιδιαίτερα γνωστό στους επιχειρηματικούς και κοσμικούς κύκλους της συμπρωτεύουσας, ο οποίος, από το 2000 κι έπειτα διοργάνωνε δημοπρασίες με μεγάλης αξίας έργα σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών του 19ου και 20ου αιώνα.
Η τελευταία, 39η κατά σειρά δημοπρασία που είχε προγραμματίσει, διαδικτυακά, για χθες το απόγευμα, ωστόσο, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, καθώς λίγες ώρες πριν, συνελήφθη, μαζί με δύο ακόμη άτομα, την κόρη του κι έναν ζωγράφο, μετά από καταγγελία του δικηγόρου και συλλέκτη Στέλιου Γκαρίπη πως τα προς δημοπράτηση έργα είναι πλαστά, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από τις αρμόδιες αρχές.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, πάντως, εδώ και χρόνια υπήρχαν υπόνοιες, αλλά όχι αποδείξεις, πως υπάρχουν σκιές στη δράση του Ευαγγελινού παρά το γεγονός ότι είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ισχυρό κοινωνικό και επιχειρηματικό προφίλ.
«Χαίρεται, ονομάζομαι Θάνος Ευαγγελινός, και είμαι ειδικός στη Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη. Αφιέρωσα 30 χρόνια της ζωής μου μελετώντας ερευνώντας και εξετάζοντας έργα και καλλιτέχνες του 19ου & 20ου αιώνα, επώνυμους και μη. Από την μία άκρη της Ευρώπης ως την άλλη, από εκθέσεις, ατελιέ, σεμινάρια, δημοπρασίες, παζάρια. Πλάι σε σπουδαίους ‘δασκάλους’ της αγοράς. Το μεράκι έγινε γνώση και η γνώση πάθος. Οργάνωσα πάμπολλες εκθέσεις και δημοπρασίες με την Academy Auctions στο Λονδίνο και ήδη τρέξαμε με επιτυχία ως τώρα περισσότερες από εικοσικάτι δημοπρασίες στην Ελλάδα…Ως αρχή! Με στόχο να συνεχίσω να υπηρετώ και για τα επόμενα 30 χρόνια έντιμα και πιστά την επικοινωνία της τέχνης…να φροντίζω δηλαδή την καλλιέργεια της διαχρονικότητας της επαφής/σχέσης του δημιουργού/καλλιτέχνη με τον αποδέκτη/κοινωνό. Ώστε να Αναπνέει η Τέχνη.»: Έτσι αυτοσυστηνόταν στους υποψήφιους πελάτες του ο Θάνος Ευαγγελινός μέσα από την επίσημη σελίδα του οίκου δημοπρασιών που διατηρεί από τις αρχές της νέας χιλιετίας, ο οποίος στεγάζεται σε ένα εντυπωσιακό κτίριο Art Deco, πίσω από την Πλατεία Αγίας Σοφίας, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, εκεί όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν τα περισσότερα από 500 πλαστά έργα τέχνης.
Ο ίδιος, πάντως, εμφανιζόταν να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοπιστία τη δική του και των συνεργατών του διαβεβαιώνοντας τους πελάτες του: «Η δουλειά μας έχει σχεδιαστεί με σκοπό την οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Είναι ο καλύτερος και πιο αξιόπιστος τρόπος αυτός για να «δέσει αρμονικά» η σχέση μας με τους πελάτες όπως και με τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του τομέα.»
Όταν μάλιστα είχε ερωτηθεί, κατά τη διάρκεια παλαιότερης συνέντευξής του στην εφημερίδα «Μακεδονία», πώς κατορθώνει ένας οίκος δημοπρασιών να ασφαλίζεται απέναντι σε πλαστά έργα, εκείνος είχε απαντήσει με νόημα: «Εάν κάνεις λάθος σε έργο των 1.000 ευρώ, είναι ξεπεράσιμο. Όταν όμως έχεις ένα έργο εκατομμυρίων, εκεί τα φίλτρα σου πρέπει να είναι πολύ στενά».
Η ηθοποιία και η ενασχόληση με την τέχνη
Οι παλαιότεροι σίγουρα θυμούνται την επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται» που προβαλλόταν στην δημόσια τηλεόραση το 1975. Εκεί λοιπόν έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση, σε νεαρή ηλικία, ο Θάνος Ευαγγελινός, ερμηνεύοντας έναν μικρό ρόλο, αυτόν του Στεφανή.
Στη συνέχεια όμως στράφηκε στον χώρο της τέχνης η οποία, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, κατέλαβε την καρδιά του από τα νεανικά του χρόνια. Αποφάσισε λοιπόν να κάνει την αγάπη του για την τέχνη επάγγελμα και βρέθηκε στην Αγγλία. Εκεί, στο Λονδίνο, δημιούργησε τον οίκο δημοπρασιών και εκτιμήσεων Academy Auctioneers & Valuers που λειτουργούσε μέχρι το 2001 ενώ παράλληλα διατηρούσε και την γκαλερί «ΛογΩτεχνης» στην Ελλάδα.
Στα τέλη του 1999 θα ιδρύσει στη Θεσσαλονίκη τον οίκο δημοπρασιών Hellenic Auctions ο οποίος έχει διοργανώνει, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, πλήθος δημοπρασιών αλλά και εκθέσεων και λαμπερών εκδηλώσεων. Κάποιες από αυτές μάλιστα φιλοξενήθηκαν σε γνωστά, κεντρικά ξενοδοχεία της συμπρωτεύουσας παρουσία εκπροσώπων του επιχειρηματικού και του καλλιτεχνικού κόσμου.
Ο εν λόγω οίκος ειδικευόταν στην ελληνική και φιλελληνική τέχνη του 19ου και 20ου αιώνα και διοργάνωνε μία δημοπρασία το εξάμηνο, υπό τον τίτλο «Ελλήνων Τέχνη», βγάζοντας στο σφυρί εκατοντάδες έργα Ελλήνων δημιουργών.
«Σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, η τέχνη είναι το πιο σημαντικό δείγμα του τοπικού μεγαλείου. Ο σεβασμός μου για αυτό ήταν ένας από τους κύριους λόγους που ίδρυσα τον Hellenic Auctions, αντί να δεχτώ να ενταχθώ σε κάποιο ευρύτερο σχήμα από τις επιλογές που μού δόθηκαν» δήλωνε ο Θάνος Ευαγγελινός απευθυνόμενος στους ανυποψίαστους πελάτες του θέλοντας να ενισχύσει το φιλότεχνο προφίλ του.
35.000 ευρώ για έναν πλαστό Παρθένη
Συνολικά 123 έργα ελληνικής τέχνης, ζωγραφικά και γλυπτά, με τις υπογραφές σπουδαίων εικαστικών, μεταξύ των οποίων οι Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Γαΐτης, Νικόλαος Γύζης, Αλέκος Φασιανός, Δημήτρης Μυταράς, Σπύρος Παπαλουκάς, Νίκος Κεσανλής, Γιάννης Τσαρούχης, Παναγιώτης Τέτσης και Γιώργος Ζογγολόπουλος, τα οποία κατασχέθηκαν, επρόκειτο να δημοπρατηθούν χθες το απόγευμα, μέσω διαδικτύου, με την εκτιμώμενη τιμή τους να αγγίζει σχεδόν τα 400.000 ευρώ.
Τρεις από τους πιο ακριβούς πίνακες:
Το πιο ακριβό κομμάτι της δημοπρασίας ήταν ο πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη «Τοπίο στην Κέρκυρα» η τιμή εκτίμησης του οποίου κυμαινόταν μεταξύ 25.000 και 35.000 ευρώ. Ακολουθούσαν η «Μονή Σίμωνος Πέτρα» του Σπύρου Παπαλουκά με τιμή εκτίμησης από 18.000 έως 23.000 ευρώ, το «Aτμόπλοιο» του Κωνσταντίνου Βολανάκη (€ 8.000 - 15.000), ο «Ναός της Αφαίας» του Κωνσταντίνου Μαλέα (€ 10.000 - 15.000), το «Zeppelin» του Γιάννη Γαΐτη (10.000 - 12.000), το «Υδραίικο τοπίο» του Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα (€ 6.000 - 8.000) και το «Θεατρικό» του Δημήτρη Μυταρά (5.000 - 7.000) ενώ οι τιμές ξεκινούσαν από 250 ευρώ.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, πάντως, τα πλαστά έργα δεν ήταν πιστά αντίγραφα των αυθεντικών αλλά θεματικές παραλλαγές από συγκεκριμένες σειρές που παρέπεμπαν, με αρκετή πιστότητα για κάποιον που δεν είναι ειδικός, στο ύφος και την τεχνοτροπία του κάθε καλλιτέχνη.
Ειδήσεις σήμερα:
Η κατάθεση της συζύγου του αστυνομικού της Βουλής: «Με ανάγκαζε να ασελγώ στα παιδιά μου, ντρέπομαι άπειρα»
Αντιδράσεις για το σχόλιο του εισαγγελέα στη δίκη Φιλιππίδη: «Στη Γαλλία έχουν 51 βιασμούς, εδώ έχουμε μια απόπειρα, μην τρελαθούμε»
Δολοφονία στους Αμπελόκηπους: Την χτύπησε με σφυρί και την έπνιξε με τα χέρια του ενώ τα παιδιά τους κοιμούνταν
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr