Sephora Kids: Η νέα ανησυχητική τάση στο TikTok - Βάφονται για το σχολείο από τα 9 τους
Sephora Kids: Η νέα ανησυχητική τάση στο TikTok - Βάφονται για το σχολείο από τα 9 τους
Κορίτσια προεφηβικής ηλικίας αγοράζουν μετά μανίας πανάκριβα καλλυντικά, έφηβες αποκτούν ψύχωση με την περιποίηση της επιδερμίδας τους - Influencers 8-13 ετών επιδεικνύουν τεχνικές μακιγιάζ και αποκτούν εκατομμύρια followers
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μία από τις πιο δημοφιλείς λέξεις που χρησιμοποιεί σήμερα ένα κορίτσι του Δημοτικού ή του Γυμνασίου είναι η λέξη «skincare», ελληνιστί «περιποίηση της επιδερμίδας». Η συγκεκριμένη λέξη είναι πανταχού παρούσα σε διαλείμματα ή συζητήσεις ανάμεσα σε παρέες μικρών κοριτσιών που ανήκουν στη Γενιά Α, δηλαδή γεννήθηκαν μετά το 2010, και τρελαίνονται να αποκτούν, να ανταλλάσσουν και φυσικά να χρησιμοποιούν τα προϊόντα ομορφιάς.
Ενθουσιάζονται υπέρμετρα για ακριβά καλλυντικά, όπου μια μάσκαρα μπορεί να κοστίζει 45 ευρώ και ένα make up 80 ευρώ, για πολύπλοκες ρουτίνες περιποίησης προσώπου με κρέμες ημέρας, νυκτός, αντιγήρανσης και σύσφιξης, για αρώματα συγκεκριμένων brands και για στολισμένα νύχια με κάθε είδους σχήμα και χρώμα. Προϊόντα και εικόνες που καταλήγουν να μεταφέρονται από τις συζητήσεις στην καθημερινότητά τους και τελικά στην αγοραστική τους συνείδηση. Ετσι, η επίσκεψη σε καταστήματα όπως τα Sephora ή τα Hondos Center συνιστά όχι απλώς όνειρο, αλλά μονόδρομο.
Φυσικά, η κατανάλωση τέτοιων προϊόντων δεν παραμένει μονάχα στα φυσικά καταστήματα, αλλά μεταφέρεται και στην ψηφιακή ζωή. Κάπως έτσι τα παιδιά του σήμερα προτιμούν, αντί για σινεμά, βιβλιοπωλεία και καταστήματα παιχνιδιών, να επισκέπτονται μαγαζιά με καλλυντικά, αντί να τρέχουν στα γήπεδα, να σουλατσάρουν στους διαδρόμους με τα ατελείωτα μανό και κραγιόν, αντί να παρακολουθούν καρτούν, να σκρολάρουν αδιάκοπα ανάμεσα σε βίντεο με μικρούς σε ηλικία beauty influencers και να περιφέρονται στο σχολείο με βαμμένα νύχια, ρουζ και το αγαπημένο τους κόκκινο κραγιόν.
Η Γενιά Α
Το φαινόμενο αποκαλείται διεθνώς «Sephora Kids», παρόλο που δεν αφορά αποκλειστικά τη συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων, και παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο. Ξεκίνησε από το Διαδίκτυο και κυρίως από την Αγγλία με τα παιδιά να μιμούνται ρουτίνες ομορφιάς μεγαλύτερων σε ηλικία γυναικών και να παρουσιάζουν πολυτελή καλλυντικά από γνωστές μάρκες.
Η άνοδος αυτής της τάσης μπορεί να αποδοθεί σε πολλούς παράγοντες, ξεκινώντας από τη γονική επιρροή, καθώς πολλοί γονείς που δραστηριοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συμπεριλαμβάνουν τα παιδιά τους στο περιεχόμενό τους εισάγοντάς τα ακούσια ή σκόπιμα σε διαδικασίες καλλωπισμού. Ωστόσο, αυτό που κάποτε ξεκίνησε ως αστείο με βίντεο παιδιών που αντέγραφαν το μακιγιάζ των μαμάδων τους τα τελευταία χρόνια έχει μετεξελιχθεί σταδιακά σε κάτι μεγαλύτερο. Το TikTok χρησιμεύει εδώ ως βασικό εργαλείο γι' αυτή τη μετάλλαξη.
Η έμφαση που δίνει η πλατφόρμα στα σύντομα καθηλωτικά βίντεο ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και τον πειραματισμό, ενώ τα παιδιά, συχνά καθοδηγούμενα από γονείς ή μεγαλύτερα αδέλφια, πρωταγωνιστούν χρησιμοποιώντας προϊόντα μακιγιάζ, αξιολογώντας καλλυντικά ή κινηματογραφώντας εμπειρίες αγορών. Ο αλγόριθμος της πλατφόρμας δίνει προτεραιότητα στο ελκυστικό και οπτικά όμορφο περιεχόμενο, το οποίο φυσικά πληρούν τα βίντεο ομορφιάς ενισχύοντας την τάση. Το hashtag #SephoraKids μάλιστα συγκεντρώνει πάνω από 175,3 εκατομμύρια προβολές, με την τάση να εξελίσσεται σε μια ολοκληρωμένη κοινότητα.
Ετσι, εκατομμύρια παιδιά πλέον όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως, παρακολουθούν μετά μανίας έναν ανεξάντλητο όγκο από βίντεο του TikTok, όπου άλλα μικρά κορίτσια τους δείχνουν βήμα-βήμα πώς να βάφονται ή παρουσιάζουν με υπερηφάνεια κουτιά που ξεχειλίζουν από τα καλλυντικά που μόλις αγόρασαν, το λεγόμενο «haul». Δεκάχρονα παιδιά κάνουν βίντεο στα οποία μας δείχνουν τα προϊόντα περιποίησης που χρησιμοποιούν προτού κοιμηθούν ή φύγουν για το σχολείο τους, με τα λεγόμενα «beauty rituals» (ιεροτελεστίες ομορφιάς) να είναι η απόλυτη τάση που όλα τα κοριτσάκια λατρεύουν να παρακολουθούν και να κάνουν.
Η βιομηχανία της παιδικής ομορφιάς
Sol de Janeiro, Bubble και Drunk Elephant είναι πλέον οι περιζήτητες μάρκες περιποίησης προσώπου στην Ελλάδα. Από τις μάσκες και τα πίλινγκ προσώπου έως τις αντιρυτιδικές κρέμες και τα καθαριστικά σαπούνια, τα παιδιά φαίνεται να έχουν εμμονή όχι μόνο με τα προϊόντα αυτά καθαυτά, αλλά και με την έννοια του skincare γενικότερα.
Από επιχειρηματική άποψη, λοιπόν, το φαινόμενο αποτελεί μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αλυσίδα Sephora, για παράδειγμα, καθώς εισάγονται όλο και νεότερα κοινά στα προϊόντα της. Με περισσότερα από 2.700 καταστήματα σε όλο τον κόσμο, 300 μάρκες και 130.000 προϊόντα, η εταιρεία που ανήκει στον γαλλικό όμιλο πολυτελείας LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, βλέπει συνεχώς, σύμφωνα με το «Forbes», τα έσοδα της να αυξάνονται. Το παράδειγμά της βέβαια δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
Η Generation Alpha ενδιαφέρεται τόσο πολύ για την αγορά προϊόντων τα οποία παραδοσιακά απευθύνονταν σε καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας ώστε ωθούν την αγορά skincare να παρουσιάζει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,71% έως το 2028, σύμφωνα με την πλατφόρμα Statista. Αυτό απλούστερα σημαίνει ότι η βιομηχανία της παιδικής ομορφιάς θα φτάσει σε όγκο αγοράς τα 380 εκατ. δολάρια παγκοσμίως, με τον αριθμό των χρηστών της να υπολογίζεται στα 160,7 εκατομμύρια. Ετσι λοιπόν συνειδητοποιούμε ότι δεν πρόκειται μόνο για νεαρά παιδιά που δοκιμάζουν τις κρέμες της μαμάς τους, αλλά για μια βιομηχανία που επεκτείνεται για να προσεγγίσει ένα ευρύτερο ηλικιακό φάσμα καταναλωτών που είναι έτοιμοι να τρέξουν στα καταστήματα να αγοράσουν οποιοδήποτε προϊόν γίνει viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ενθουσιάζονται υπέρμετρα για ακριβά καλλυντικά, όπου μια μάσκαρα μπορεί να κοστίζει 45 ευρώ και ένα make up 80 ευρώ, για πολύπλοκες ρουτίνες περιποίησης προσώπου με κρέμες ημέρας, νυκτός, αντιγήρανσης και σύσφιξης, για αρώματα συγκεκριμένων brands και για στολισμένα νύχια με κάθε είδους σχήμα και χρώμα. Προϊόντα και εικόνες που καταλήγουν να μεταφέρονται από τις συζητήσεις στην καθημερινότητά τους και τελικά στην αγοραστική τους συνείδηση. Ετσι, η επίσκεψη σε καταστήματα όπως τα Sephora ή τα Hondos Center συνιστά όχι απλώς όνειρο, αλλά μονόδρομο.
Φυσικά, η κατανάλωση τέτοιων προϊόντων δεν παραμένει μονάχα στα φυσικά καταστήματα, αλλά μεταφέρεται και στην ψηφιακή ζωή. Κάπως έτσι τα παιδιά του σήμερα προτιμούν, αντί για σινεμά, βιβλιοπωλεία και καταστήματα παιχνιδιών, να επισκέπτονται μαγαζιά με καλλυντικά, αντί να τρέχουν στα γήπεδα, να σουλατσάρουν στους διαδρόμους με τα ατελείωτα μανό και κραγιόν, αντί να παρακολουθούν καρτούν, να σκρολάρουν αδιάκοπα ανάμεσα σε βίντεο με μικρούς σε ηλικία beauty influencers και να περιφέρονται στο σχολείο με βαμμένα νύχια, ρουζ και το αγαπημένο τους κόκκινο κραγιόν.
Η Γενιά Α
Το φαινόμενο αποκαλείται διεθνώς «Sephora Kids», παρόλο που δεν αφορά αποκλειστικά τη συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων, και παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο. Ξεκίνησε από το Διαδίκτυο και κυρίως από την Αγγλία με τα παιδιά να μιμούνται ρουτίνες ομορφιάς μεγαλύτερων σε ηλικία γυναικών και να παρουσιάζουν πολυτελή καλλυντικά από γνωστές μάρκες.
Η άνοδος αυτής της τάσης μπορεί να αποδοθεί σε πολλούς παράγοντες, ξεκινώντας από τη γονική επιρροή, καθώς πολλοί γονείς που δραστηριοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συμπεριλαμβάνουν τα παιδιά τους στο περιεχόμενό τους εισάγοντάς τα ακούσια ή σκόπιμα σε διαδικασίες καλλωπισμού. Ωστόσο, αυτό που κάποτε ξεκίνησε ως αστείο με βίντεο παιδιών που αντέγραφαν το μακιγιάζ των μαμάδων τους τα τελευταία χρόνια έχει μετεξελιχθεί σταδιακά σε κάτι μεγαλύτερο. Το TikTok χρησιμεύει εδώ ως βασικό εργαλείο γι' αυτή τη μετάλλαξη.
Η έμφαση που δίνει η πλατφόρμα στα σύντομα καθηλωτικά βίντεο ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και τον πειραματισμό, ενώ τα παιδιά, συχνά καθοδηγούμενα από γονείς ή μεγαλύτερα αδέλφια, πρωταγωνιστούν χρησιμοποιώντας προϊόντα μακιγιάζ, αξιολογώντας καλλυντικά ή κινηματογραφώντας εμπειρίες αγορών. Ο αλγόριθμος της πλατφόρμας δίνει προτεραιότητα στο ελκυστικό και οπτικά όμορφο περιεχόμενο, το οποίο φυσικά πληρούν τα βίντεο ομορφιάς ενισχύοντας την τάση. Το hashtag #SephoraKids μάλιστα συγκεντρώνει πάνω από 175,3 εκατομμύρια προβολές, με την τάση να εξελίσσεται σε μια ολοκληρωμένη κοινότητα.
Ετσι, εκατομμύρια παιδιά πλέον όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως, παρακολουθούν μετά μανίας έναν ανεξάντλητο όγκο από βίντεο του TikTok, όπου άλλα μικρά κορίτσια τους δείχνουν βήμα-βήμα πώς να βάφονται ή παρουσιάζουν με υπερηφάνεια κουτιά που ξεχειλίζουν από τα καλλυντικά που μόλις αγόρασαν, το λεγόμενο «haul». Δεκάχρονα παιδιά κάνουν βίντεο στα οποία μας δείχνουν τα προϊόντα περιποίησης που χρησιμοποιούν προτού κοιμηθούν ή φύγουν για το σχολείο τους, με τα λεγόμενα «beauty rituals» (ιεροτελεστίες ομορφιάς) να είναι η απόλυτη τάση που όλα τα κοριτσάκια λατρεύουν να παρακολουθούν και να κάνουν.
Η βιομηχανία της παιδικής ομορφιάς
Sol de Janeiro, Bubble και Drunk Elephant είναι πλέον οι περιζήτητες μάρκες περιποίησης προσώπου στην Ελλάδα. Από τις μάσκες και τα πίλινγκ προσώπου έως τις αντιρυτιδικές κρέμες και τα καθαριστικά σαπούνια, τα παιδιά φαίνεται να έχουν εμμονή όχι μόνο με τα προϊόντα αυτά καθαυτά, αλλά και με την έννοια του skincare γενικότερα.
Από επιχειρηματική άποψη, λοιπόν, το φαινόμενο αποτελεί μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αλυσίδα Sephora, για παράδειγμα, καθώς εισάγονται όλο και νεότερα κοινά στα προϊόντα της. Με περισσότερα από 2.700 καταστήματα σε όλο τον κόσμο, 300 μάρκες και 130.000 προϊόντα, η εταιρεία που ανήκει στον γαλλικό όμιλο πολυτελείας LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, βλέπει συνεχώς, σύμφωνα με το «Forbes», τα έσοδα της να αυξάνονται. Το παράδειγμά της βέβαια δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
Η Generation Alpha ενδιαφέρεται τόσο πολύ για την αγορά προϊόντων τα οποία παραδοσιακά απευθύνονταν σε καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας ώστε ωθούν την αγορά skincare να παρουσιάζει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,71% έως το 2028, σύμφωνα με την πλατφόρμα Statista. Αυτό απλούστερα σημαίνει ότι η βιομηχανία της παιδικής ομορφιάς θα φτάσει σε όγκο αγοράς τα 380 εκατ. δολάρια παγκοσμίως, με τον αριθμό των χρηστών της να υπολογίζεται στα 160,7 εκατομμύρια. Ετσι λοιπόν συνειδητοποιούμε ότι δεν πρόκειται μόνο για νεαρά παιδιά που δοκιμάζουν τις κρέμες της μαμάς τους, αλλά για μια βιομηχανία που επεκτείνεται για να προσεγγίσει ένα ευρύτερο ηλικιακό φάσμα καταναλωτών που είναι έτοιμοι να τρέξουν στα καταστήματα να αγοράσουν οποιοδήποτε προϊόν γίνει viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Παλιά κοιτούσαμε η μία συμμαθήτρια την άλλη, τώρα τα κορίτσια κοιτάνε 20χρονες πλούσιες influencers που λανσάρουν κάθε είδους προϊόν στο TikTok», μας εξηγεί η Ελισάβετ, μητέρα της Ελιας. «Πρόκειται πλέον για μάστιγα», επισημαίνει με ανησυχία.
Πόσο επικίνδυνη είναι η τάση;
Η ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου μας εξηγεί ότι η ενασχόληση με προϊόντα και ρουτίνες ομορφιάς σε νεαρή ηλικία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αυτοεκτίμηση και την αυτοαντίληψη ενός παιδιού επειδή τα προϊόντα αυτά προωθούν τα πρότυπα που συνδέουν την αξία ενός ατόμου με την εξωτερική του εμφάνιση. Ακόμη, αναφέρει ότι τα παιδιά μπορεί να αρχίσουν να αισθάνονται πίεση να ανταποκριθούν σε ιδανικά ομορφιάς που δεν είναι ρεαλιστικά για την ηλικία τους.
Αν το παιδί νιώσει ότι η φυσική του εμφάνιση δεν είναι αρκετή, μπορεί να αναπτύξει χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ η σύγκριση με πρότυπα που προβάλλονται από τα social media ή τις influencers μπορεί να δημιουργήσει ή να ενισχύσει συναισθήματα ανεπάρκειας και ντροπής. «Οταν δίνεται μεγάλη έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση, υπάρχει κίνδυνος να υποτιμηθούν πιο σημαντικές αρετές και αυτό μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στη συνολική προσωπικότητα, στην ανάπτυξη αλλά και στο μέλλον του παιδιού», επισημαίνει η ίδια.
Ωστόσο οι επιπτώσεις του φαινομένου δεν περιορίζονται μόνο στην ψυχική υγεία των παιδιών, αλλά και στην υγεία του δέρματός τους. Χαρακτηριστικά η δερματολόγος - αφροδισιολόγος, MD, PhD Κατερίνα Παπαδοπούλου μας εξηγεί ότι τα προϊόντα ομορφιάς μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες στο παιδικό δέρμα και να διαταράξουν τον επιδερμικό φραγμό, κάνοντας το δέρμα ξηρό, ερυθρό, κνησμώδες και ευαίσθητο. «Συστατικά που περιέχονται σε κρέμες αντιγήρανσης όπως η ρετινόλη, τα άλφα και βήτα υδροξυοξέα (AHA, BHA), προϊόντα περιποίησης που έχουν έντονα χρώματα και αρώματα πρέπει να αποφεύγονται γιατί αυξάνουν τον κίνδυνο ερεθισμού και αλλεργιών στο παιδικό δέρμα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Στην πραγματικότητα, ένα υγιές παιδικό δέρμα δεν έχει ανάγκη από κανένα προϊόν περιποίησης και ομορφιάς - εκτός βέβαια από το αντηλιακό, το οποίο συστήνεται να εφαρμόζεται, σύμφωνα με την ίδια, από την ηλικία των 6 μηνών και άνω. Η χρήση προϊόντων αντιγήρανσης και ομορφιάς στην παιδική ηλικία μπορεί να ευαισθητοποιήσει το παιδικό δέρμα και να οδηγήσει στην εκδήλωση αλλεργιών ή στην επιδείνωση δερματοπαθειών όπως η ατοπική δερματίτιδα και η ακμή. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το δέρμα των παιδιών είναι πιο λεπτό και ανώριμο σε σχέση με αυτό των ενηλίκων και η έκθεση στις χημικές ουσίες που περιέχουν πολλά καλλυντικά (κραγιόν, lip gloss, σκιές ματιών), ακόμα και αυτά που αναγράφουν πως είναι για παιδιά, έχει βρεθεί ότι αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης δερματίτιδας εξ επαφής», επισημαίνει η γιατρός.
Μια νέα κουλτούρα αναδύεται
Οπως πολλές τάσεις της εποχής μας, έτσι και αυτή αποτελεί την επιτομή της δύναμης επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διαμόρφωση της σύγχρονης κουλτούρας. Οι ευρύτερες επιπτώσεις αυτής της τάσης προκαλούν την κοινωνία να επανεξετάσει τα μηνύματα που στέλνουμε στα παιδιά σχετικά με την αξία, την ταυτότητα και τον ορισμό της επιτυχίας.
Καλλιεργούμε τελικά μια κουλτούρα αυτοπεποίθησης και δημιουργικότητας ή διαιωνίζουμε έναν κύκλο σύγκρισης; Μάλλον το φαινόμενο αυτό δεν είναι απλώς μια αντανάκλαση της εμμονής μας με την ομορφιά, αλλά και ένας φακός για τις αξίες που θέτουμε ως προτεραιότητα για την επόμενη γενιά.
Influencers ηλικίας 8-13 ετών
Από μικρές στα... βάσανα για μερικά εκατομμύρια followers
Η τάση έχει κατακτήσει το TikTok, με νεαρές beauty influencers να παρουσιάζουν make up hauls και tutorials επηρεάζοντας σημαντικά τις αντιλήψεις για την ομορφιά και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Aυτά τα παιδιά-influencers, συχνά ηλικίας μεταξύ 8-13 ετών, χρησιμοποιούν πλατφόρμες όπως το TikTok για να επιδείξουν τεχνικές μακιγιάζ σε επίπεδο ενηλίκων και να προωθήσουν προϊόντα περιποίησης συγκεντρώνοντας χιλιάδες followers.
1. Νορθ Γουέστ: Κόρη της Κιμ Καρντάσιαν, η Νορθ Γουέστ έχει 19,3 εκατομμύρια followers και συχνά μοιράζεται παιχνιδιάρικα σεμινάρια μακιγιάζ και βίντεο με unboxing. Ενώ τεχνικά βρίσκεται υπό την επίβλεψη της μητέρας της, το περιεχόμενό της ενισχύει τα πρότυπα ομορφιάς πολυτελείας.
2. Τόνια Στετς: Ενα ανερχόμενο αστέρι στο YouTube, η Tόνια, με 127.000 ακολούθους και πάνω από 54.000.000 προβολές, παρουσιάζει την καθημερινή ρουτίνα περιποίησής της πριν πάει στο σχολείο, πώς κάνει γιόγκα και πώς ετοιμάζεται για να πάει στα γενέθλιά της ή σε δραστηριότητες.
3. Shab & Kassie: Η Κάσι είναι πλέον ένα από τα πιο διάσημα παιδιά στο TikTok με 4,7 εκατομμύρια ακολούθους και 101,2 εκατομμύρια likes. Εμφανίζεται στην κάμερα μαζί με τη μαμά της ή και μόνη της, κάνοντας πολύπλοκα make up routines και χρησιμοποιώντας τα πιο ακριβά καλλυντικά.
4. Εβερλι Ρόουζ (ΗΠΑ): Παιδί-influencer με 5,4 εκατομμύρια followers, τα βίντεο της Εβερλι Ρόουζ περιλαμβάνουν ρουτίνες περιποίησης της επιδερμίδας και σεμινάρια μακιγιάζ μαμάς και κόρης.
5. Τζέιμι Μάσεϊ: 30.000 άνθρωποι ακολουθούν αυτό τον λογαριασμό που έχει φτιάξει η μαμά του κοριτσιού, το οποίο βάφεται χρησιμοποιώντας μάσκαρες, make up, highlighters και ψεύτικες βλεφαρίδες.
6. Βερόνικα Βαν: H Βερόνικα είναι δέκα ετών και μας δείχνει πώς ξοδεύει 1.000 δολάρια σε ένα haul στα Sephora, ποιες είναι οι αγαπημένες της μάρκες και προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα εφαρμόζει μια κρέμα χεριών των 60 δολαρίων. Συγκεντρώνει 84.000 ακολούθους.
Οι τελετουργίες περιποίησης του Σαββατοκύριακου
Σε ιεροτελεστίες ομορφιάς για 10χρονα μετατρέπονται τα... πιτζάμα πάρτυ
Το μεσημέρι μετά το σχολείο ή σε κάποια κενή ώρα μαθήματος ομάδες νεαρών κοριτσιών επισκέπτονται καταστήματα καλλυντικών για να δοκιμάσουν μια κρέμα ή ένα lip gloss. Τα Σάββατα παίρνουν μαζί τη μητέρα τους για να προμηθευτούν τα αντικείμενα του πόθου τους, που συνήθως στοιχίζουν από 50 έως και 200 ευρώ, ανάλογα το brand. «Ερχονται ακόμη και 10χρονα για προϊόντα που δεν ανταποκρίνονται στην ηλικία τους, αλλά δεν τους ενδιαφέρει. Ζητούν αυτά που έχουν δει στο TikTok, θέλουν αυτά που χρησιμοποιούν οι influencers. Κάποιοι γονείς ρωτούν γι' αυτά τα προϊόντα και εμείς τους λέμε ότι δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες που έχει η ηλικία τους, αλλά συχνά εκείνοι υποκύπτουν στα θέλω των παιδιών τους», μας περιγράφει η beauty advisor Νατάσα Νικολάου. Αυτά τα κορίτσια διαλέγουν ακόμη και αντιρυτιδικές κρέμες λόγω των ελκυστικών και χαρούμενων συσκευασιών τους. Lip balm και μάσκες χειλιών γίνονται δώρα στις φίλες και χρησιμοποιούνται στα πιτζάμα πάρτυ για τις ιεροτελεστίες ομορφιάς.
Τα μεγαλύτερα κορίτσια επιλέγουν πακέτα που περιλαμβάνουν μια παλέτα σκιών με ποικιλία χρωμάτων, μάσκαρα, σετ πινέλων, highlighter και φυσικά το lip gloss, μας λέει η εμπορική διευθύντρια της ΚΙΚΟ Milano Γκόλντυ Πανωβλέπη. «Τα κορίτσια προτιμούν τα καταστήματά μας για make up, ειδικά για ξεχωριστές περιστάσεις, όπως σχολικές γιορτές, γενέθλια ή εφηβικούς χορούς. Οι make up artists μας προσφέρουν προσωποποιημένες προτάσεις για το κάθε κορίτσι. Συχνά διοργανώνουμε events, ενώ παράλληλα προσφέρουμε δωρεάν beauty services».
Και δεν είναι μόνο το πρόσωπο που φροντίζουν. Η Αλίκη Κέκερη είναι nail artist και ιδιοκτήτρια nail bar, όπου οι μικρές πελάτισσες είναι σχεδόν περισσότερες από τις μεγαλύτερες πια: «Ξεκινούν από 12 ετών και κάνουν gel. Οι μητέρες προσπαθούν να τις μεταπείσουν, αλλά μάταια. Ζητούν γαλλικό και μακριά νύχια, ό,τι βλέπουν στο TikTok. Και αν αρνηθεί ο γονιός, παίρνουν ψεύτικα από καταστήματα παιχνιδιών, τα κολλάνε, μετά τα ξεκολλάνε και τραυματίζουν τα νύχια τους με αυτές τις κόλλες και τα φουρνάκια που χρησιμοποιούν μόνες τους. Υπό αυτή την έννοια, αν η μητέρα έχει εμπιστοσύνη στην τεχνίτρια ότι θα δώσει σημασία στο νύχι του παιδιού, καλύτερα να πάει σε ένα nail bar».
Ειδήσεις σήμερα:
«Είχε ξεσπάσματα και ήταν βρόμικος» υποστηρίζουν γιος, κόρη και γαμπρός για τη δολοφονία στην Εύβοια - Τα στοιχεία που τους πρόδωσαν
O Κώστας Χαρδαβέλλας δεν πέθανε από καρκίνο, ξεκαθαρίζει η σύζυγός του - Ο τελευταίος δύσκολος μήνας
Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ - Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
Πόσο επικίνδυνη είναι η τάση;
Η ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου μας εξηγεί ότι η ενασχόληση με προϊόντα και ρουτίνες ομορφιάς σε νεαρή ηλικία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αυτοεκτίμηση και την αυτοαντίληψη ενός παιδιού επειδή τα προϊόντα αυτά προωθούν τα πρότυπα που συνδέουν την αξία ενός ατόμου με την εξωτερική του εμφάνιση. Ακόμη, αναφέρει ότι τα παιδιά μπορεί να αρχίσουν να αισθάνονται πίεση να ανταποκριθούν σε ιδανικά ομορφιάς που δεν είναι ρεαλιστικά για την ηλικία τους.
Αν το παιδί νιώσει ότι η φυσική του εμφάνιση δεν είναι αρκετή, μπορεί να αναπτύξει χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ η σύγκριση με πρότυπα που προβάλλονται από τα social media ή τις influencers μπορεί να δημιουργήσει ή να ενισχύσει συναισθήματα ανεπάρκειας και ντροπής. «Οταν δίνεται μεγάλη έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση, υπάρχει κίνδυνος να υποτιμηθούν πιο σημαντικές αρετές και αυτό μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στη συνολική προσωπικότητα, στην ανάπτυξη αλλά και στο μέλλον του παιδιού», επισημαίνει η ίδια.
Ωστόσο οι επιπτώσεις του φαινομένου δεν περιορίζονται μόνο στην ψυχική υγεία των παιδιών, αλλά και στην υγεία του δέρματός τους. Χαρακτηριστικά η δερματολόγος - αφροδισιολόγος, MD, PhD Κατερίνα Παπαδοπούλου μας εξηγεί ότι τα προϊόντα ομορφιάς μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες στο παιδικό δέρμα και να διαταράξουν τον επιδερμικό φραγμό, κάνοντας το δέρμα ξηρό, ερυθρό, κνησμώδες και ευαίσθητο. «Συστατικά που περιέχονται σε κρέμες αντιγήρανσης όπως η ρετινόλη, τα άλφα και βήτα υδροξυοξέα (AHA, BHA), προϊόντα περιποίησης που έχουν έντονα χρώματα και αρώματα πρέπει να αποφεύγονται γιατί αυξάνουν τον κίνδυνο ερεθισμού και αλλεργιών στο παιδικό δέρμα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Στην πραγματικότητα, ένα υγιές παιδικό δέρμα δεν έχει ανάγκη από κανένα προϊόν περιποίησης και ομορφιάς - εκτός βέβαια από το αντηλιακό, το οποίο συστήνεται να εφαρμόζεται, σύμφωνα με την ίδια, από την ηλικία των 6 μηνών και άνω. Η χρήση προϊόντων αντιγήρανσης και ομορφιάς στην παιδική ηλικία μπορεί να ευαισθητοποιήσει το παιδικό δέρμα και να οδηγήσει στην εκδήλωση αλλεργιών ή στην επιδείνωση δερματοπαθειών όπως η ατοπική δερματίτιδα και η ακμή. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το δέρμα των παιδιών είναι πιο λεπτό και ανώριμο σε σχέση με αυτό των ενηλίκων και η έκθεση στις χημικές ουσίες που περιέχουν πολλά καλλυντικά (κραγιόν, lip gloss, σκιές ματιών), ακόμα και αυτά που αναγράφουν πως είναι για παιδιά, έχει βρεθεί ότι αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης δερματίτιδας εξ επαφής», επισημαίνει η γιατρός.
Μια νέα κουλτούρα αναδύεται
Οπως πολλές τάσεις της εποχής μας, έτσι και αυτή αποτελεί την επιτομή της δύναμης επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διαμόρφωση της σύγχρονης κουλτούρας. Οι ευρύτερες επιπτώσεις αυτής της τάσης προκαλούν την κοινωνία να επανεξετάσει τα μηνύματα που στέλνουμε στα παιδιά σχετικά με την αξία, την ταυτότητα και τον ορισμό της επιτυχίας.
Καλλιεργούμε τελικά μια κουλτούρα αυτοπεποίθησης και δημιουργικότητας ή διαιωνίζουμε έναν κύκλο σύγκρισης; Μάλλον το φαινόμενο αυτό δεν είναι απλώς μια αντανάκλαση της εμμονής μας με την ομορφιά, αλλά και ένας φακός για τις αξίες που θέτουμε ως προτεραιότητα για την επόμενη γενιά.
Influencers ηλικίας 8-13 ετών
Από μικρές στα... βάσανα για μερικά εκατομμύρια followers
Η τάση έχει κατακτήσει το TikTok, με νεαρές beauty influencers να παρουσιάζουν make up hauls και tutorials επηρεάζοντας σημαντικά τις αντιλήψεις για την ομορφιά και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Aυτά τα παιδιά-influencers, συχνά ηλικίας μεταξύ 8-13 ετών, χρησιμοποιούν πλατφόρμες όπως το TikTok για να επιδείξουν τεχνικές μακιγιάζ σε επίπεδο ενηλίκων και να προωθήσουν προϊόντα περιποίησης συγκεντρώνοντας χιλιάδες followers.
1. Νορθ Γουέστ: Κόρη της Κιμ Καρντάσιαν, η Νορθ Γουέστ έχει 19,3 εκατομμύρια followers και συχνά μοιράζεται παιχνιδιάρικα σεμινάρια μακιγιάζ και βίντεο με unboxing. Ενώ τεχνικά βρίσκεται υπό την επίβλεψη της μητέρας της, το περιεχόμενό της ενισχύει τα πρότυπα ομορφιάς πολυτελείας.
2. Τόνια Στετς: Ενα ανερχόμενο αστέρι στο YouTube, η Tόνια, με 127.000 ακολούθους και πάνω από 54.000.000 προβολές, παρουσιάζει την καθημερινή ρουτίνα περιποίησής της πριν πάει στο σχολείο, πώς κάνει γιόγκα και πώς ετοιμάζεται για να πάει στα γενέθλιά της ή σε δραστηριότητες.
3. Shab & Kassie: Η Κάσι είναι πλέον ένα από τα πιο διάσημα παιδιά στο TikTok με 4,7 εκατομμύρια ακολούθους και 101,2 εκατομμύρια likes. Εμφανίζεται στην κάμερα μαζί με τη μαμά της ή και μόνη της, κάνοντας πολύπλοκα make up routines και χρησιμοποιώντας τα πιο ακριβά καλλυντικά.
4. Εβερλι Ρόουζ (ΗΠΑ): Παιδί-influencer με 5,4 εκατομμύρια followers, τα βίντεο της Εβερλι Ρόουζ περιλαμβάνουν ρουτίνες περιποίησης της επιδερμίδας και σεμινάρια μακιγιάζ μαμάς και κόρης.
5. Τζέιμι Μάσεϊ: 30.000 άνθρωποι ακολουθούν αυτό τον λογαριασμό που έχει φτιάξει η μαμά του κοριτσιού, το οποίο βάφεται χρησιμοποιώντας μάσκαρες, make up, highlighters και ψεύτικες βλεφαρίδες.
6. Βερόνικα Βαν: H Βερόνικα είναι δέκα ετών και μας δείχνει πώς ξοδεύει 1.000 δολάρια σε ένα haul στα Sephora, ποιες είναι οι αγαπημένες της μάρκες και προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα εφαρμόζει μια κρέμα χεριών των 60 δολαρίων. Συγκεντρώνει 84.000 ακολούθους.
Οι τελετουργίες περιποίησης του Σαββατοκύριακου
Σε ιεροτελεστίες ομορφιάς για 10χρονα μετατρέπονται τα... πιτζάμα πάρτυ
Το μεσημέρι μετά το σχολείο ή σε κάποια κενή ώρα μαθήματος ομάδες νεαρών κοριτσιών επισκέπτονται καταστήματα καλλυντικών για να δοκιμάσουν μια κρέμα ή ένα lip gloss. Τα Σάββατα παίρνουν μαζί τη μητέρα τους για να προμηθευτούν τα αντικείμενα του πόθου τους, που συνήθως στοιχίζουν από 50 έως και 200 ευρώ, ανάλογα το brand. «Ερχονται ακόμη και 10χρονα για προϊόντα που δεν ανταποκρίνονται στην ηλικία τους, αλλά δεν τους ενδιαφέρει. Ζητούν αυτά που έχουν δει στο TikTok, θέλουν αυτά που χρησιμοποιούν οι influencers. Κάποιοι γονείς ρωτούν γι' αυτά τα προϊόντα και εμείς τους λέμε ότι δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες που έχει η ηλικία τους, αλλά συχνά εκείνοι υποκύπτουν στα θέλω των παιδιών τους», μας περιγράφει η beauty advisor Νατάσα Νικολάου. Αυτά τα κορίτσια διαλέγουν ακόμη και αντιρυτιδικές κρέμες λόγω των ελκυστικών και χαρούμενων συσκευασιών τους. Lip balm και μάσκες χειλιών γίνονται δώρα στις φίλες και χρησιμοποιούνται στα πιτζάμα πάρτυ για τις ιεροτελεστίες ομορφιάς.
Τα μεγαλύτερα κορίτσια επιλέγουν πακέτα που περιλαμβάνουν μια παλέτα σκιών με ποικιλία χρωμάτων, μάσκαρα, σετ πινέλων, highlighter και φυσικά το lip gloss, μας λέει η εμπορική διευθύντρια της ΚΙΚΟ Milano Γκόλντυ Πανωβλέπη. «Τα κορίτσια προτιμούν τα καταστήματά μας για make up, ειδικά για ξεχωριστές περιστάσεις, όπως σχολικές γιορτές, γενέθλια ή εφηβικούς χορούς. Οι make up artists μας προσφέρουν προσωποποιημένες προτάσεις για το κάθε κορίτσι. Συχνά διοργανώνουμε events, ενώ παράλληλα προσφέρουμε δωρεάν beauty services».
Και δεν είναι μόνο το πρόσωπο που φροντίζουν. Η Αλίκη Κέκερη είναι nail artist και ιδιοκτήτρια nail bar, όπου οι μικρές πελάτισσες είναι σχεδόν περισσότερες από τις μεγαλύτερες πια: «Ξεκινούν από 12 ετών και κάνουν gel. Οι μητέρες προσπαθούν να τις μεταπείσουν, αλλά μάταια. Ζητούν γαλλικό και μακριά νύχια, ό,τι βλέπουν στο TikTok. Και αν αρνηθεί ο γονιός, παίρνουν ψεύτικα από καταστήματα παιχνιδιών, τα κολλάνε, μετά τα ξεκολλάνε και τραυματίζουν τα νύχια τους με αυτές τις κόλλες και τα φουρνάκια που χρησιμοποιούν μόνες τους. Υπό αυτή την έννοια, αν η μητέρα έχει εμπιστοσύνη στην τεχνίτρια ότι θα δώσει σημασία στο νύχι του παιδιού, καλύτερα να πάει σε ένα nail bar».
Ειδήσεις σήμερα:
«Είχε ξεσπάσματα και ήταν βρόμικος» υποστηρίζουν γιος, κόρη και γαμπρός για τη δολοφονία στην Εύβοια - Τα στοιχεία που τους πρόδωσαν
O Κώστας Χαρδαβέλλας δεν πέθανε από καρκίνο, ξεκαθαρίζει η σύζυγός του - Ο τελευταίος δύσκολος μήνας
Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ - Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα