Κυκλοφοριακό: Δυστυχώς πάμε για... ολοήμερο μποτιλιάρισμα στην Αθήνα
23.12.2024
13:58
Οι εκτιμήσεις των συγκοινωνιολόγων για τα αίτια που προκαλούν τη συμφόρηση και τα έργα που έπρεπει να είχαν γίνει... χθες
«Αν ξεκινήσεις τώρα από το κέντρο της Αθήνας, θα φτάσεις γρηγορότερα στο Ροβανιέμι απ’ ό,τι στο Μαρούσι». Με αυτή τη φράση, οδηγοί διασκεδάζουν τον… πόνο τους για την κίνηση στην πρωτεύουσα, η οποία, όσο πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων, γίνεται όλο και πιο φρικτή.
Οι live χάρτες βάφονται κόκκινοι -το χρώμα του πολύ έντονου μποτιλιαρίσματος- από πολύ νωρίς το πρωί μέχρι το βράδυ και οι μετακινήσεις γίνονται με βήμα σημειωτόν. «Γιορτές είναι, θα περάσουν», θα πει κανείς, προτρέποντας σε υπομονή, όμως οι συγκοινωνιολόγοι προειδοποιούν ότι θα πρέπει να το συνηθίσουμε. Αυτή θα είναι η νέα κανονικότητα για τις μετακινήσεις στην Αθήνα.
Οι ειδικοί διαπιστώνουν ότι τις τελευταίες εβδομάδες και όσο πλησιάζουν οι γιορτές, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας αλλάζει μορφή και μέρη.
Το μποτιλιάρισμα μεγεθύνεται σε όγκο, άρα καταλαμβάνει μεγαλύτερη έκταση (ουρές χιλιομέτρων) και καταναλώνει περισσότερο χρόνο στους οδηγούς, ενώ στις οδικές αρτηρίες που έχουν καθημερινά πρόβλημα προστίθενται και άλλες, οι οποίες επιδεινώνουν το πρόβλημα. Επιπλέον, η κίνηση είναι έντονη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, με τον κυκλοφοριακό φόρτο να γίνεται πιο ελαφρύς μετά τις 9 το βράδυ. Πού και γιατί συμβαίνει αυτό και για πόσο θα συμβαίνει;
Αυτό που έχει αλλάξει τις ημέρες των εορτών, εξηγεί ο κ. Λογοθέτης, είναι το γεγονός ότι οι μετακινήσεις γίνονται τώρα και αργά το απόγευμα, στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και στους δήμους που έχουν στολισμό και εορταστικές δραστηριότητες. Ετσι λοιπόν, όπου υπάρχουν αγορές με πολλά εμπορικά καταστήματα, αυξάνεται η κίνηση.
Στην -ήδη κορεσμένη- Νέα Σμύρνη, για παράδειγμα, η λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου και η Ομήρου μπορεί να χρειαστούν παραπάνω από μισή ώρα για να διασχιστούν, ενώ σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται στη Φιλολάου στο Παγκράτι, στη Θησέως στην Καλλιθέα, στη λεωφόρο Ποσειδώνος προς τη Γλυφάδα, στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Δάφνη, στην Ηλιούπολη, στο Παλαιό Φάληρο, στο Καλαμάκι, στη Γλυφάδα και στον Πειραιά, στο Περιστέρι, αλλά και στα βόρεια, στο Μαρούσι και στην Κηφισιά. Σε αυτές τις περιοχές το πρόβλημα επιτείνει και το διπλοπαρκάρισμα.
Τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο αυτές τις γιορτές, πάντως, συγκεντρώνουν οι δρόμοι του κέντρου, Αμαλίας, Βασ. Σοφίας, Βασ. Κωνσταντίνου και ειδικά η Σταδίου, επειδή πρόκειται για δρόμους που δέχονται κίνηση από κόσμο ο οποίος θέλει να ψωνίσει, να κάνει βόλτα στο κέντρο, αλλά και διερχόμενους που κατευθύνονται προς άλλες περιοχές.
Η κίνηση του κέντρου μεταφέρεται και στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, οι οποίες ούτως ή άλλως είχαν πρόβλημα.
Βασίλισσα της κίνησης αυτές τις ημέρες είναι η λεωφόρος Κηφισίας, στην οποία το μποτιλιάρισμα είναι τόσο μεγάλο που ο απαιτούμενος χρόνος για να τη διασχίσει κανείς έχει υπερτριπλασιαστεί.
Ενδεικτικά, το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας καταγράφηκε ότι η διαδρομή από το Μαρούσι ως το κέντρο της Αθήνας -η οποία υπό κανονικές συνθήκες χρειάζεται κατά τι παραπάνω από μισάωρο- μέσω της λεωφόρου Κηφισίας διαρκούσε 1 ώρα και 40 λεπτά.
Η Κηφισίας έχει παραλύσει από την κίνηση, όχι μόνο επειδή αποτελεί τον βασικό κόμβο που συνδέει το κέντρο με τα βόρεια, αλλά και επειδή κατά μήκος της υπάρχουν εμπορικά καταστήματα που αποτελούν προορισμό.
Οι live χάρτες βάφονται κόκκινοι -το χρώμα του πολύ έντονου μποτιλιαρίσματος- από πολύ νωρίς το πρωί μέχρι το βράδυ και οι μετακινήσεις γίνονται με βήμα σημειωτόν. «Γιορτές είναι, θα περάσουν», θα πει κανείς, προτρέποντας σε υπομονή, όμως οι συγκοινωνιολόγοι προειδοποιούν ότι θα πρέπει να το συνηθίσουμε. Αυτή θα είναι η νέα κανονικότητα για τις μετακινήσεις στην Αθήνα.
Οι ειδικοί διαπιστώνουν ότι τις τελευταίες εβδομάδες και όσο πλησιάζουν οι γιορτές, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας αλλάζει μορφή και μέρη.
Το μποτιλιάρισμα μεγεθύνεται σε όγκο, άρα καταλαμβάνει μεγαλύτερη έκταση (ουρές χιλιομέτρων) και καταναλώνει περισσότερο χρόνο στους οδηγούς, ενώ στις οδικές αρτηρίες που έχουν καθημερινά πρόβλημα προστίθενται και άλλες, οι οποίες επιδεινώνουν το πρόβλημα. Επιπλέον, η κίνηση είναι έντονη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, με τον κυκλοφοριακό φόρτο να γίνεται πιο ελαφρύς μετά τις 9 το βράδυ. Πού και γιατί συμβαίνει αυτό και για πόσο θα συμβαίνει;
Εορταστικό... μποτιλιάρισμα
«Οι αυξημένες ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας και η αυξημένη εμπορική κίνηση προκαλούν κυκλοφοριακές συμφορήσεις και πέραν των ωρών αιχμής», λέει στο «ΘΕΜΑ» ο σύμβουλος διαχείρισης κυκλοφορίας Κίμων Λογοθέτης, επισημαίνοντας ότι το πρόβλημα επιτείνουν η αύξηση του αριθμού των Ι.Χ. και η -έστω και μικρή- πτώση της θερμοκρασίας που ωθεί περισσότερους να μετακινηθούν με αυτοκίνητο.Αυτό που έχει αλλάξει τις ημέρες των εορτών, εξηγεί ο κ. Λογοθέτης, είναι το γεγονός ότι οι μετακινήσεις γίνονται τώρα και αργά το απόγευμα, στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και στους δήμους που έχουν στολισμό και εορταστικές δραστηριότητες. Ετσι λοιπόν, όπου υπάρχουν αγορές με πολλά εμπορικά καταστήματα, αυξάνεται η κίνηση.
Στην -ήδη κορεσμένη- Νέα Σμύρνη, για παράδειγμα, η λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου και η Ομήρου μπορεί να χρειαστούν παραπάνω από μισή ώρα για να διασχιστούν, ενώ σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται στη Φιλολάου στο Παγκράτι, στη Θησέως στην Καλλιθέα, στη λεωφόρο Ποσειδώνος προς τη Γλυφάδα, στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Δάφνη, στην Ηλιούπολη, στο Παλαιό Φάληρο, στο Καλαμάκι, στη Γλυφάδα και στον Πειραιά, στο Περιστέρι, αλλά και στα βόρεια, στο Μαρούσι και στην Κηφισιά. Σε αυτές τις περιοχές το πρόβλημα επιτείνει και το διπλοπαρκάρισμα.
Τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο αυτές τις γιορτές, πάντως, συγκεντρώνουν οι δρόμοι του κέντρου, Αμαλίας, Βασ. Σοφίας, Βασ. Κωνσταντίνου και ειδικά η Σταδίου, επειδή πρόκειται για δρόμους που δέχονται κίνηση από κόσμο ο οποίος θέλει να ψωνίσει, να κάνει βόλτα στο κέντρο, αλλά και διερχόμενους που κατευθύνονται προς άλλες περιοχές.
Η κίνηση του κέντρου μεταφέρεται και στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, οι οποίες ούτως ή άλλως είχαν πρόβλημα.
Βασίλισσα της κίνησης αυτές τις ημέρες είναι η λεωφόρος Κηφισίας, στην οποία το μποτιλιάρισμα είναι τόσο μεγάλο που ο απαιτούμενος χρόνος για να τη διασχίσει κανείς έχει υπερτριπλασιαστεί.
Ενδεικτικά, το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας καταγράφηκε ότι η διαδρομή από το Μαρούσι ως το κέντρο της Αθήνας -η οποία υπό κανονικές συνθήκες χρειάζεται κατά τι παραπάνω από μισάωρο- μέσω της λεωφόρου Κηφισίας διαρκούσε 1 ώρα και 40 λεπτά.
Η Κηφισίας έχει παραλύσει από την κίνηση, όχι μόνο επειδή αποτελεί τον βασικό κόμβο που συνδέει το κέντρο με τα βόρεια, αλλά και επειδή κατά μήκος της υπάρχουν εμπορικά καταστήματα που αποτελούν προορισμό.
Ο φόρτος είναι τόσο μεγάλος που ακόμα και οι εναλλακτικές διαδρομές, όπως η κυριότερη που είναι η Αττική οδός, αντιμετωπίζουν επίσης πρόβλημα με σημαντικές καθυστερήσεις και μποτιλιαρίσματα, ειδικά στο κομμάτι από τη λεωφόρο Φυλής ως το Μαρούσι.
«Αυτό που παρατηρούμε τις γιορτές», λέει ο κ. Λογοθέτης, «είναι ότι έχουμε κίνηση όλες τις ώρες. Οσο ήταν ανοιχτά τα σχολεία, βλέπαμε ότι η έντονη κίνηση ήταν από τις 7.30 ως τις 10.30 το πρωί. Τώρα η κίνηση έχει μεταφερθεί και στο απόγευμα, λόγω του εορταστικού ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων.
Βρισκόμαστε στο δυσκολότερο σημείο κυκλοφοριακά. Διανύουμε τη δυσκολότερη περίοδο, με την κίνηση να υπάρχει όλες τις μέρες και όλες τις ώρες της ημέρας, από τις 7.30 το πρωί ως τις 9 το βράδυ που αρχίζει να ηρεμεί σιγά-σιγά».
Καθώς οι μετακινούμενοι με αυτοκίνητα έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω των εορτών, το πρόβλημα της κίνησης έχει πολλαπλασιαστεί και στους δρόμους όπου προϋπήρχε πρόβλημα, καθώς αυτοί που βγαίνουν για ψώνια ή και βόλτα προστίθενται σε αυτούς που πηγαίνουν ή έρχονται προς και από τις δουλειές τους.
Ετσι, στο κόκκινο βρίσκονται… ως συνήθως, αλλά όλες τις ώρες της ημέρας η λεωφόρος Κηφισού ως τον κόμβο της Μεταμόρφωσης, η εθνική οδός Αθηνών - Κορίνθου στην άνοδο, στο Σχιστό και στην κάθοδο στον περιφερειακό του Αιγάλεω. Χιλιάδες οδηγοί ταλαιπωρούνται από το Παλατάκι Χαϊδαρίου προς τον Ασπρόπυργο αλλά και στην Κατεχάκη που μπλοκάρει, καθώς και στη Μεσογείων.
Την κατάσταση επιδεινώνουν και τα έργα που γίνονται. Την περασμένη εβδομάδα, για παράδειγμα, έργα χρειάστηκε να γίνουν στην κάθοδο της Βασιλίσσης Σοφίας (καθώς συνεργείο του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου προκάλεσε βλάβη στο καλώδιο ρευματοδότησης των φαναριών της Βασ. Σοφίας με την Παπαδιαμαντοπούλου, που χρειάστηκε τομή του οδοστρώματος), έκλεισαν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, από το ύψος του Πάρκου Ελευθερίας μέχρι και το ΝΙΜΤΣ, δυσχεραίνοντας δραματικά την κίνηση των οχημάτων από το ύψος του Γηροκομείου στην Κηφισίας.
«Το πρόβλημα της κίνησης κάθε χρόνο θα χειροτερεύει και κάποια στιγμή θα γίνει αβίωτο», έχει πει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, ο οποίος επισημαίνει ότι κάθε έτος η μέση ταχύτητα των οχημάτων στις ώρες αιχμής (σήμερα στα 18 χλμ./ώρα) μειώνεται κατά 2 ως 5 χλμ./ώρα και άρα σε μία δεκαετία οι χρόνοι που χρειάζονται να διανυθεί μια απόσταση θα υπερδιπλασιαστούν σε σχέση με σήμερα.
Αλλωστε οι συγκοινωνιολόγοι από το 2005 ανέμεναν ότι το κυκλοφοριακό μπλακ άουτ στην Αθήνα θα ερχόταν από το 2010, κάτι που πήρε... παράταση λόγω της κρίσης.
«Τα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχουμε μια συνεχή χειροτέρευση της κατάστασης, θα παρακαλούμε να είμαστε σαν την κατάσταση που επικρατεί σήμερα», είναι η άποψη του καθηγητή και Διευθυντή του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Γιώργου Γιαννή, ενώ ο κ. Λογοθέτης αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ότι «έχουμε ήδη φτάσει στο σημείο του αβίωτου». Οπως επισημαίνει, μόνο το 2024 προστέθηκαν στον στόλο 120.000 επιπλέον οχήματα.
Στον Νομό Αττικής κυκλοφορούν περίπου 6 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα, τα οποία συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένους οδικούς κόμβους.
Οι ειδικοί προτείνουν μια σειρά από μέτρα, από την αλλαγή του Δακτυλίου μέχρι την αντικατάσταση των 2.500 κόμβων φωτεινών σηματοδοτών (από το σύνολο των 37.000 που διαχειρίζεται η περιφέρεια) με ελεγχόμενους από Τεχνητή Νοημοσύνη (για να ανταποκρίνονται στις δυναμικές αλλαγές της κυκλοφορίας), την ενίσχυση των ΜΜΜ, ως και τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα που, αξιοποιώντας το επιστημονικό προσωπικό της χώρας, θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη και την τήρηση ενός στρατηγικού σχεδίου μεταφορών.
Το σημαντικό έργο δημιουργεί μια νέα, πλήρη πολιτεία που θα φέρει περισσότερους νέους κατοίκους αλλά και καθημερινούς επισκέπτες στην περιοχή, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές.
«Αν δεν έχουμε δει ως σήμερα σημαντική επιβάρυνση στην κυκλοφορία από το έργο του Ελληνικού, αυτό είναι λόγω του υποδειγματικού τρόπου με τον οποίο κινούνται τα βαρέα οχήματα που εξυπηρετούν το έργο, τις νυχτερινές ώρες», λέει ο κ. Λογοθέτης και εκτιμά ότι θα πάρουμε πολύ νωρίτερα μια πρόγευση αυτού που έρχεται.
«Μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του εμπορικού κέντρου στη Βουλιαγμένης, θα δούμε σημαντικές κυκλοφοριακές επιπτώσεις».
Η λύση: Την απόλυτη λύση θα μπορούσε να δώσει το έργο της επέκτασης της περιφερειακής Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και το παραλιακό μέτωπο, με την κατασκευή μιας σήραγγας με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και χωρίς εξόδους.
Η περιφερειακή θα είναι υπόγεια από το ύψος της Καισαριανής ως και τη σύνδεσή της με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, ανάμεσα στους σταθμούς μετρό Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.
Με αυτό το έργο η διαδρομή που σήμερα απαιτεί τουλάχιστον μισή ώρα σε ώρες αιχμής, θα ολοκληρώνεται σε 10 λεπτά. Το εν λόγω έργο περιλαμβάνεται και στην πρότυπη πρόταση που έχει καταθέσει η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) - Ακτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Aβαξ (32%).
Η Lamda έχει καταθέσει και άλλες προτάσεις για τη διευκόλυνση της μετακίνησης από και προς το Ελληνικό, όπως η επέκταση του μετρό προς την περιοχή της Γλυφάδας, αλλά και η μετατροπή της λεωφ. Βουλιαγμένης σε οδό ταχείας κυκλοφορίας μέσω της αφαίρεσης των σηματοδοτών. Ολα τα παραπάνω, πάντως, προς το παρόν τουλάχιστον, βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού.
Καθώς η οικονομία αναπτύσσεται, δημιουργούνται διαρκώς νέες χρήσεις -όπως η ανάπτυξη των logistics-, για τις οποίες όμως δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές.
Υπολογίζεται ότι οι διελεύσεις που αφορούν επιχειρήσεις και logistics ξεπερνούν τις 20.000 την ημέρα και, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το 20% του κυκλοφοριακού φόρτου κάθε λωρίδας (δηλαδή τα 400 σε κάθε 2.000 οχήματα την ώρα) είναι φορτηγά, όταν στην υπόλοιπη Αττική το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνά το 3%.
Τα φορτηγά αυτά κατευθύνονται ή προέρχονται από το λιμάνι του Πειραιά και τις βιομηχανικές ζώνες - κέντρα logistics σε Ελευσίνα, Θριάσιο Πεδίο και Ασπρόπυργο.
Βάσει στοιχείων της Περιφέρειας Αττικής, οι χειρότερες ημέρες και ώρες να διασχίσει κανείς τον Κηφισό είναι από Τετάρτη ως Παρασκευή, από τις 15.00 ως τις 18.00, αν και οι συνθήκες αλλάζουν δυναμικά ανά σημείο, λωρίδα και κατεύθυνση. Αν, ή καλύτερα όταν προκύπτουν συμβάντα (κατά 62,5% ακινητοποίηση οχήματος από βλάβη και κατά 37,5% από τροχαίο), τότε προκύπτει έμφραγμα.
Πέραν αυτού, η λεωφόρος Κηφισού έχει την πρωτοτυπία να στενεύει όπως ο λαιμός ενός μπουκαλιού, με τις λωρίδες να μειώνονται στο ύψος της Αχαρνών, κάτι που προκαλεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επιπλέον, η λεωφόρος εξυπηρετεί ουσιαστικά τρεις βασικές κατευθύνσεις.
Εκτός αυτή της εξόδου (ή εισόδου στην κάθοδο) από την Αθήνα και την πρόσβαση στα βόρεια και τα δυτικά προάστια εξυπηρετεί την πρόσβαση προς την Αττική οδό από τη μία, αλλά και την Αθηνών - Κορίνθου από την άλλη (η οποία, με τη σειρά της, έχει πολύ μεγάλο πρόβλημα με την κίνηση των οχημάτων στη λεωφόρο Σχιστού και στη λεωφόρο Αθηνών, αλλά και στην περιφερειακή του Αιγάλεω που σήμερα είναι προσβάσιμη μέσω ενός δύσκολου οδικού δικτύου μέσα από τον Ασπρόπυργο).
Ενώ ο χρόνος που χρειάζεται να διασχίσει κανείς τη λεωφ. Κηφισού, από τη Μεταμόρφωση ως το Φάληρο είναι 15 λεπτά, η διαδρομή αυτή τις «κολασμένες» ώρες ξεπερνά τη μία ώρα.
Η λύση: Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», η Περιφέρεια Αττικής έχει καταθέσει μια σειρά προτάσεων για την αποσυμφόρηση της λεωφ. Κηφισού, κάποιες εκ των οποίων ενδέχεται να προχωρήσουν σύντομα. Μια και η διαπλάτυνση θεωρείται μάλλον αδύνατη σε αυτή τη φάση, φαίνεται να προκρίνεται η αναδιαγράμμιση του οδικού άξονα.
Αυτό, φυσικά, θα είναι ασπιρίνη, καθώς ανάσα θα μπορούσαν να της δώσουν μόνο συγκεκριμένα έργα υποδομών. Πρότυπη πρόταση έχει καταθέσει η ΓΕΚ Τέρνα για την κατασκευή της συνδετήριας οδικής αρτηρίας από την Ελευσίνα μέχρι τα Οινόφυτα, έργο ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Ο άξονας αυτός θα ξεκινά από την περιοχή του Αγ. Λουκά στο Θριάσιο Πεδίο και θα καταλήγει στον ΠΑΘΕ, στην περιοχή των Οινοφύτων, έχοντας μήκος 40 χιλιομέτρων. Ανάδοχο (Τέρνα - Ακτωρ - Ιntrakat) έχει από το 2022 το κόστους 350 εκατ. ευρώ έργο της παράκαμψης της λεωφ. Κύμης, που όμως δεν έχει υπογραφεί λόγω αδυναμίας εξασφάλισης των απαιτούμενων πόρων.
Μια άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά που θα μπορούσε να δώσει ανάσα στην εθνική οδό, αφού θα προσφέρει περισσότερες επιλογές στους οδηγούς που κινούνται στο Θριάσιο Πεδίο.
Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της εθνικής οδού με τη λεωφ. Σχιστού, θα συνδεθεί η, ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, περιφερειακή του Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και οι διανοιγμένες σήραγγες-φαντάσματα που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν από τη Λίμνη Κουμουνδούρου.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τον αστικό αυτοκινητόδρομο διασχίζουν καθημερινά περισσότερα από 255.000 οχήματα, με τις διελεύσεις να αυξάνονται κατά 5% σε σχέση με πέρυσι.
Το πόσο αυξάνεται εκθετικά η κίνηση ανά έτος το καταδεικνύουν τα στοιχεία, καθώς τα 240.000 οχήματα που διέσχιζαν την Αττική οδό το 2023 ήταν αυξημένα κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, το οποίο με τη σειρά του ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2019.
Κατά τις γιορτές των Χριστουγέννων μπορεί οι διελεύσεις να φτάσουν τα 290.000 οχήματα την ημέρα.
Η Αττική οδός σηκώνει το βάρος των οδηγών που προσπαθούν να αποφύγουν την κίνηση στους άλλους οδικούς άξονες με τις καθυστερήσεις -οι οποίες κυμαίνονται από τα 5 λεπτά ως και τη μισή ώρα- να καταγράφονται συνήθως στο ρεύμα προς Ελευσίνα, στην έξοδο για Λαμία (εθνική οδό) και προς αεροδρόμιο, από Μεταμόρφωση έως Κηφισίας (είσοδο από Λαμία), από Φυλής έως Κηφισίας και στην έξοδο για Λαμία.
Η λύση: Η λύση της κλιμακωτής χρέωσης (ανάλογα με την ώρα) των διοδίων που προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι μπορεί να καλύψει προσωρινά το πρόβλημα, το οποίο όμως θα εξαφανιστεί οριστικά μόνο όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου.
Εχουν κατατεθεί πρότυπες προτάσεις για τα έργα που αφορούν τις επεκτάσεις προς Ραφήνα, Λαύριο, τη σήραγγα Ηλιούπολης και τον άξονα Ελευσίνα - Οινόφυτα.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, μόνο από τον μικρό Δακτύλιο διέρχονται καθημερινά περίπου μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα, από τα οποία το 30% και πλέον είναι διαμπερής κίνηση. Ο Δακτύλιος, λένε οι συγκοινωνιολόγοι, έχει ήδη κρασάρει.
Κάτι παρεμφερές συμβαίνει σταδιακά και στους υπόλοιπους δρόμους του κέντρου της Αθήνας, το οποίο τις ώρες αιχμής γίνεται απροσπέλαστο, πρόβλημα που εντείνεται όσο μεγαλώνει ο στόλος των αυτοκινήτων και τα ΜΜΜ δεν δείχνουν ικανά να αποσυμφορήσουν την κατάσταση.
Τα λεωφορεία είναι και τα δημόσια μέσα μεταφοράς που υποφέρουν περισσότερο, καθώς κολλάνε στην κίνηση ακόμα και στις λεωφορειολωρίδες.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, όπως λέει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Λογοθέτης, μόνο 1 στα 12 οχήματα που διασχίζουν τα 51,5 χιλιόμετρα των λεωφορειολωρίδων της Αθήνας είναι αστικά λεωφορεία. Τα υπόλοιπα είναι Ι.Χ. που απλά μποτιλιάρουν και αυτή τη λωρίδα.
Η λύση: Ο πρόεδρος του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος έχει εξηγήσει στο «ΘΕΜΑ» ότι για την αποσυμφόρηση της κίνησης στην Αθήνα, οι συγκοινωνιολόγοι έχουν προτείνει στην κυβέρνηση (μεταξύ πολλών άλλων) την κατάργηση του Δακτυλίου, με προσδιορισμό του αριθμού αυτού που σηκώνει το κέντρο και, κατόπιν, προσδιορισμό του ορίου ρύπων.
Το σχέδιο θέλει αρχικά να επιτρέπεται η είσοδος στον Μικρό Δακτύλιο των αυτοκινήτων που εκπέμπουν κάτω των 120 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο (η μέση εκπομπή ενός βενζινοκίνητου μίνι αυτοκινήτου πόλης) και, με την πάροδο του χρόνου και σε τακτά διαστήματα (για παράδειγμα, ανά διετία) αυτό το όριο να κατεβαίνει, εξαιρώντας αποκλειστικά τους μόνιμους κατοίκους.
Απάντηση σε αυτό έδωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Βασίλης Οικονόμου, δηλώνοντας ότι ο Δακτύλιος «εξυπηρετούσε ανάγκες άλλων εποχών και είναι ανεπίκαιρος πλέον. Το σύστημα που εφαρμόζεται ανελλιπώς από το '82 έχει εδώ και αρκετά χρόνια ξεπεράσει τα όρια της αντοχής του».
Ο κ. Λογοθέτης προτείνει επίσης «να διαγραμμιστεί σωστά το δίκτυο των λεωφορειολωρίδων και να πυκνώσει το δίκτυο των καμερών σε αυτές. Κατά την άποψή μου, θα πρέπει να επιτραπεί να εισέρχονται σε αυτές και τα ταξί, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες».
Γρηγορίου Λαμπράκη, Μικράς Ασίας και όλοι οι δρόμοι που οδηγούν στο λιμάνι μποτιλιάρονται όλο και περισσότερο. Εδώ υπάρχει και η ιδιομορφία ότι η κίνηση μεγαλώνει τις αργίες, αλλά και τις βραδινές ώρες, λόγω της λειτουργίας των καταστημάτων της παραλίας.
Η λύση: Εδώ και πολλά χρόνια ο Δήμος Πειραιά ζητά να υπογειοποιηθεί η Γραμμή 1 του Ηλεκτρικού, στο τμήμα από το Νέο Φάληρο έως τον Πειραιά, καθώς ουσιαστικά τέμνει την πόλη στα δύο.
Και πρόσφατα ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, το έθεσε ενώπιον του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο των επίσημων εγκαινίων του Πύργου Πειραιά, τονίζοντας ότι «δεν πρόκειται για ένα τοπικό ζήτημα, αλλά για ένα μεγάλο έργο υποδομής, καθώς δεν αφορά μόνο τον Δήμο του Πειραιά. Αφορά κυρίως τη λειτουργία του μεγάλου και ταχέως αναπτυσσόμενου λιμανιού της χώρας, από το οποίο διέρχονται πολλά εκατομμύρια άνθρωποι με τα αντίστοιχα οχήματα ετησίως.
Μάλιστα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι η κυβέρνηση βλέπει θετικά αυτή την προοπτική, τονίζοντας «τη μεγάλη σημασία την οποία το έργο αυτό έχει για την ουσιαστικά ποιοτική ανάπλαση μιας περιοχής του Πειραιά που χρήζει περαιτέρω επεμβάσεων».
Φωτογραφίες: EUROKINISSI
«Αυτό που παρατηρούμε τις γιορτές», λέει ο κ. Λογοθέτης, «είναι ότι έχουμε κίνηση όλες τις ώρες. Οσο ήταν ανοιχτά τα σχολεία, βλέπαμε ότι η έντονη κίνηση ήταν από τις 7.30 ως τις 10.30 το πρωί. Τώρα η κίνηση έχει μεταφερθεί και στο απόγευμα, λόγω του εορταστικού ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων.
Βρισκόμαστε στο δυσκολότερο σημείο κυκλοφοριακά. Διανύουμε τη δυσκολότερη περίοδο, με την κίνηση να υπάρχει όλες τις μέρες και όλες τις ώρες της ημέρας, από τις 7.30 το πρωί ως τις 9 το βράδυ που αρχίζει να ηρεμεί σιγά-σιγά».
Καθώς οι μετακινούμενοι με αυτοκίνητα έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω των εορτών, το πρόβλημα της κίνησης έχει πολλαπλασιαστεί και στους δρόμους όπου προϋπήρχε πρόβλημα, καθώς αυτοί που βγαίνουν για ψώνια ή και βόλτα προστίθενται σε αυτούς που πηγαίνουν ή έρχονται προς και από τις δουλειές τους.
Ετσι, στο κόκκινο βρίσκονται… ως συνήθως, αλλά όλες τις ώρες της ημέρας η λεωφόρος Κηφισού ως τον κόμβο της Μεταμόρφωσης, η εθνική οδός Αθηνών - Κορίνθου στην άνοδο, στο Σχιστό και στην κάθοδο στον περιφερειακό του Αιγάλεω. Χιλιάδες οδηγοί ταλαιπωρούνται από το Παλατάκι Χαϊδαρίου προς τον Ασπρόπυργο αλλά και στην Κατεχάκη που μπλοκάρει, καθώς και στη Μεσογείων.
Την κατάσταση επιδεινώνουν και τα έργα που γίνονται. Την περασμένη εβδομάδα, για παράδειγμα, έργα χρειάστηκε να γίνουν στην κάθοδο της Βασιλίσσης Σοφίας (καθώς συνεργείο του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου προκάλεσε βλάβη στο καλώδιο ρευματοδότησης των φαναριών της Βασ. Σοφίας με την Παπαδιαμαντοπούλου, που χρειάστηκε τομή του οδοστρώματος), έκλεισαν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, από το ύψος του Πάρκου Ελευθερίας μέχρι και το ΝΙΜΤΣ, δυσχεραίνοντας δραματικά την κίνηση των οχημάτων από το ύψος του Γηροκομείου στην Κηφισίας.
Μόνιμο πρόβλημα
Οι γιορτές είναι προσωρινές, όμως η κίνηση θα είναι… μόνιμη. Στο ερώτημα του πώς θα εξελιχθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας (η οποία είναι σήμερα η 16η χειρότερη πόλη της Ευρώπης με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά αναμένεται να… ανέβει θέσεις), οι επιστήμονες και οι ειδικοί συμφωνούν ότι μετά βεβαιότητας θα εξελιχθεί σε έμφραγμα.«Το πρόβλημα της κίνησης κάθε χρόνο θα χειροτερεύει και κάποια στιγμή θα γίνει αβίωτο», έχει πει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, ο οποίος επισημαίνει ότι κάθε έτος η μέση ταχύτητα των οχημάτων στις ώρες αιχμής (σήμερα στα 18 χλμ./ώρα) μειώνεται κατά 2 ως 5 χλμ./ώρα και άρα σε μία δεκαετία οι χρόνοι που χρειάζονται να διανυθεί μια απόσταση θα υπερδιπλασιαστούν σε σχέση με σήμερα.
Αλλωστε οι συγκοινωνιολόγοι από το 2005 ανέμεναν ότι το κυκλοφοριακό μπλακ άουτ στην Αθήνα θα ερχόταν από το 2010, κάτι που πήρε... παράταση λόγω της κρίσης.
«Τα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχουμε μια συνεχή χειροτέρευση της κατάστασης, θα παρακαλούμε να είμαστε σαν την κατάσταση που επικρατεί σήμερα», είναι η άποψη του καθηγητή και Διευθυντή του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Γιώργου Γιαννή, ενώ ο κ. Λογοθέτης αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ότι «έχουμε ήδη φτάσει στο σημείο του αβίωτου». Οπως επισημαίνει, μόνο το 2024 προστέθηκαν στον στόλο 120.000 επιπλέον οχήματα.
Στον Νομό Αττικής κυκλοφορούν περίπου 6 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα, τα οποία συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένους οδικούς κόμβους.
Οι ειδικοί προτείνουν μια σειρά από μέτρα, από την αλλαγή του Δακτυλίου μέχρι την αντικατάσταση των 2.500 κόμβων φωτεινών σηματοδοτών (από το σύνολο των 37.000 που διαχειρίζεται η περιφέρεια) με ελεγχόμενους από Τεχνητή Νοημοσύνη (για να ανταποκρίνονται στις δυναμικές αλλαγές της κυκλοφορίας), την ενίσχυση των ΜΜΜ, ως και τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα που, αξιοποιώντας το επιστημονικό προσωπικό της χώρας, θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη και την τήρηση ενός στρατηγικού σχεδίου μεταφορών.
Ποια είναι τα σημεία λοιπόν στα οποία το πρόβλημα τα επόμενα χρόνια θα εξελιχθεί σε έμφραγμα:
Νότια προάστια (λ. Βουλιαγμένης, Ποσειδώνος, Ελληνικό)
Το πρόβλημα: Οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν ότι η ολοκλήρωση του έργου του Ελληνικού θα προσθέσει σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως στους βασικούς οδικούς κόμβους, όπως στις λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης.Το σημαντικό έργο δημιουργεί μια νέα, πλήρη πολιτεία που θα φέρει περισσότερους νέους κατοίκους αλλά και καθημερινούς επισκέπτες στην περιοχή, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές.
«Αν δεν έχουμε δει ως σήμερα σημαντική επιβάρυνση στην κυκλοφορία από το έργο του Ελληνικού, αυτό είναι λόγω του υποδειγματικού τρόπου με τον οποίο κινούνται τα βαρέα οχήματα που εξυπηρετούν το έργο, τις νυχτερινές ώρες», λέει ο κ. Λογοθέτης και εκτιμά ότι θα πάρουμε πολύ νωρίτερα μια πρόγευση αυτού που έρχεται.
«Μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του εμπορικού κέντρου στη Βουλιαγμένης, θα δούμε σημαντικές κυκλοφοριακές επιπτώσεις».
Η λύση: Την απόλυτη λύση θα μπορούσε να δώσει το έργο της επέκτασης της περιφερειακής Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και το παραλιακό μέτωπο, με την κατασκευή μιας σήραγγας με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και χωρίς εξόδους.
Η περιφερειακή θα είναι υπόγεια από το ύψος της Καισαριανής ως και τη σύνδεσή της με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, ανάμεσα στους σταθμούς μετρό Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.
Με αυτό το έργο η διαδρομή που σήμερα απαιτεί τουλάχιστον μισή ώρα σε ώρες αιχμής, θα ολοκληρώνεται σε 10 λεπτά. Το εν λόγω έργο περιλαμβάνεται και στην πρότυπη πρόταση που έχει καταθέσει η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) - Ακτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Aβαξ (32%).
Η Lamda έχει καταθέσει και άλλες προτάσεις για τη διευκόλυνση της μετακίνησης από και προς το Ελληνικό, όπως η επέκταση του μετρό προς την περιοχή της Γλυφάδας, αλλά και η μετατροπή της λεωφ. Βουλιαγμένης σε οδό ταχείας κυκλοφορίας μέσω της αφαίρεσης των σηματοδοτών. Ολα τα παραπάνω, πάντως, προς το παρόν τουλάχιστον, βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού.
Λεωφόρος Κηφισού και Αθηνών - Κορίνθου
Το πρόβλημα: Ο μεγαλύτερος οδικός άξονας της Αττικής δέχεται και τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων καθημερινά (κάθε λωρίδα του περνούν 2.000 οχήματα την ώρα) και όλοι οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν πως έχει πλέον ξεπεράσει τα όρια του φόρτου που μπορεί να διαχειριστεί. Είναι ο πιο επιβαρυμένος οδικός άξονας της Αττικής.Καθώς η οικονομία αναπτύσσεται, δημιουργούνται διαρκώς νέες χρήσεις -όπως η ανάπτυξη των logistics-, για τις οποίες όμως δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές.
Υπολογίζεται ότι οι διελεύσεις που αφορούν επιχειρήσεις και logistics ξεπερνούν τις 20.000 την ημέρα και, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το 20% του κυκλοφοριακού φόρτου κάθε λωρίδας (δηλαδή τα 400 σε κάθε 2.000 οχήματα την ώρα) είναι φορτηγά, όταν στην υπόλοιπη Αττική το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνά το 3%.
Τα φορτηγά αυτά κατευθύνονται ή προέρχονται από το λιμάνι του Πειραιά και τις βιομηχανικές ζώνες - κέντρα logistics σε Ελευσίνα, Θριάσιο Πεδίο και Ασπρόπυργο.
Βάσει στοιχείων της Περιφέρειας Αττικής, οι χειρότερες ημέρες και ώρες να διασχίσει κανείς τον Κηφισό είναι από Τετάρτη ως Παρασκευή, από τις 15.00 ως τις 18.00, αν και οι συνθήκες αλλάζουν δυναμικά ανά σημείο, λωρίδα και κατεύθυνση. Αν, ή καλύτερα όταν προκύπτουν συμβάντα (κατά 62,5% ακινητοποίηση οχήματος από βλάβη και κατά 37,5% από τροχαίο), τότε προκύπτει έμφραγμα.
Πέραν αυτού, η λεωφόρος Κηφισού έχει την πρωτοτυπία να στενεύει όπως ο λαιμός ενός μπουκαλιού, με τις λωρίδες να μειώνονται στο ύψος της Αχαρνών, κάτι που προκαλεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επιπλέον, η λεωφόρος εξυπηρετεί ουσιαστικά τρεις βασικές κατευθύνσεις.
Εκτός αυτή της εξόδου (ή εισόδου στην κάθοδο) από την Αθήνα και την πρόσβαση στα βόρεια και τα δυτικά προάστια εξυπηρετεί την πρόσβαση προς την Αττική οδό από τη μία, αλλά και την Αθηνών - Κορίνθου από την άλλη (η οποία, με τη σειρά της, έχει πολύ μεγάλο πρόβλημα με την κίνηση των οχημάτων στη λεωφόρο Σχιστού και στη λεωφόρο Αθηνών, αλλά και στην περιφερειακή του Αιγάλεω που σήμερα είναι προσβάσιμη μέσω ενός δύσκολου οδικού δικτύου μέσα από τον Ασπρόπυργο).
Ενώ ο χρόνος που χρειάζεται να διασχίσει κανείς τη λεωφ. Κηφισού, από τη Μεταμόρφωση ως το Φάληρο είναι 15 λεπτά, η διαδρομή αυτή τις «κολασμένες» ώρες ξεπερνά τη μία ώρα.
Η λύση: Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», η Περιφέρεια Αττικής έχει καταθέσει μια σειρά προτάσεων για την αποσυμφόρηση της λεωφ. Κηφισού, κάποιες εκ των οποίων ενδέχεται να προχωρήσουν σύντομα. Μια και η διαπλάτυνση θεωρείται μάλλον αδύνατη σε αυτή τη φάση, φαίνεται να προκρίνεται η αναδιαγράμμιση του οδικού άξονα.
Αυτό, φυσικά, θα είναι ασπιρίνη, καθώς ανάσα θα μπορούσαν να της δώσουν μόνο συγκεκριμένα έργα υποδομών. Πρότυπη πρόταση έχει καταθέσει η ΓΕΚ Τέρνα για την κατασκευή της συνδετήριας οδικής αρτηρίας από την Ελευσίνα μέχρι τα Οινόφυτα, έργο ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Ο άξονας αυτός θα ξεκινά από την περιοχή του Αγ. Λουκά στο Θριάσιο Πεδίο και θα καταλήγει στον ΠΑΘΕ, στην περιοχή των Οινοφύτων, έχοντας μήκος 40 χιλιομέτρων. Ανάδοχο (Τέρνα - Ακτωρ - Ιntrakat) έχει από το 2022 το κόστους 350 εκατ. ευρώ έργο της παράκαμψης της λεωφ. Κύμης, που όμως δεν έχει υπογραφεί λόγω αδυναμίας εξασφάλισης των απαιτούμενων πόρων.
Μια άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά που θα μπορούσε να δώσει ανάσα στην εθνική οδό, αφού θα προσφέρει περισσότερες επιλογές στους οδηγούς που κινούνται στο Θριάσιο Πεδίο.
Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της εθνικής οδού με τη λεωφ. Σχιστού, θα συνδεθεί η, ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, περιφερειακή του Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και οι διανοιγμένες σήραγγες-φαντάσματα που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν από τη Λίμνη Κουμουνδούρου.
Αττική οδός
Το πρόβλημα: Εάν υπάρχει ένα ανησυχητικό στοιχείο για το μέλλον του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής, αυτό είναι ο σταδιακός κορεσμός που δείχνει να έχει η Αττική οδός.Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τον αστικό αυτοκινητόδρομο διασχίζουν καθημερινά περισσότερα από 255.000 οχήματα, με τις διελεύσεις να αυξάνονται κατά 5% σε σχέση με πέρυσι.
Το πόσο αυξάνεται εκθετικά η κίνηση ανά έτος το καταδεικνύουν τα στοιχεία, καθώς τα 240.000 οχήματα που διέσχιζαν την Αττική οδό το 2023 ήταν αυξημένα κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, το οποίο με τη σειρά του ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2019.
Κατά τις γιορτές των Χριστουγέννων μπορεί οι διελεύσεις να φτάσουν τα 290.000 οχήματα την ημέρα.
Η Αττική οδός σηκώνει το βάρος των οδηγών που προσπαθούν να αποφύγουν την κίνηση στους άλλους οδικούς άξονες με τις καθυστερήσεις -οι οποίες κυμαίνονται από τα 5 λεπτά ως και τη μισή ώρα- να καταγράφονται συνήθως στο ρεύμα προς Ελευσίνα, στην έξοδο για Λαμία (εθνική οδό) και προς αεροδρόμιο, από Μεταμόρφωση έως Κηφισίας (είσοδο από Λαμία), από Φυλής έως Κηφισίας και στην έξοδο για Λαμία.
Η λύση: Η λύση της κλιμακωτής χρέωσης (ανάλογα με την ώρα) των διοδίων που προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι μπορεί να καλύψει προσωρινά το πρόβλημα, το οποίο όμως θα εξαφανιστεί οριστικά μόνο όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου.
Εχουν κατατεθεί πρότυπες προτάσεις για τα έργα που αφορούν τις επεκτάσεις προς Ραφήνα, Λαύριο, τη σήραγγα Ηλιούπολης και τον άξονα Ελευσίνα - Οινόφυτα.
Κέντρο Αθήνας
Το οδικό δίκτυο του κέντρου της πρωτεύουσας έχει ξεπεράσει κατά πολύ τη μεταφορική του ικανότητα, δηλαδή τον όγκο οχημάτων που έχει σχεδιαστεί να σηκώσει.Σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, μόνο από τον μικρό Δακτύλιο διέρχονται καθημερινά περίπου μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα, από τα οποία το 30% και πλέον είναι διαμπερής κίνηση. Ο Δακτύλιος, λένε οι συγκοινωνιολόγοι, έχει ήδη κρασάρει.
Κάτι παρεμφερές συμβαίνει σταδιακά και στους υπόλοιπους δρόμους του κέντρου της Αθήνας, το οποίο τις ώρες αιχμής γίνεται απροσπέλαστο, πρόβλημα που εντείνεται όσο μεγαλώνει ο στόλος των αυτοκινήτων και τα ΜΜΜ δεν δείχνουν ικανά να αποσυμφορήσουν την κατάσταση.
Τα λεωφορεία είναι και τα δημόσια μέσα μεταφοράς που υποφέρουν περισσότερο, καθώς κολλάνε στην κίνηση ακόμα και στις λεωφορειολωρίδες.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, όπως λέει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Λογοθέτης, μόνο 1 στα 12 οχήματα που διασχίζουν τα 51,5 χιλιόμετρα των λεωφορειολωρίδων της Αθήνας είναι αστικά λεωφορεία. Τα υπόλοιπα είναι Ι.Χ. που απλά μποτιλιάρουν και αυτή τη λωρίδα.
Η λύση: Ο πρόεδρος του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος έχει εξηγήσει στο «ΘΕΜΑ» ότι για την αποσυμφόρηση της κίνησης στην Αθήνα, οι συγκοινωνιολόγοι έχουν προτείνει στην κυβέρνηση (μεταξύ πολλών άλλων) την κατάργηση του Δακτυλίου, με προσδιορισμό του αριθμού αυτού που σηκώνει το κέντρο και, κατόπιν, προσδιορισμό του ορίου ρύπων.
Το σχέδιο θέλει αρχικά να επιτρέπεται η είσοδος στον Μικρό Δακτύλιο των αυτοκινήτων που εκπέμπουν κάτω των 120 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο (η μέση εκπομπή ενός βενζινοκίνητου μίνι αυτοκινήτου πόλης) και, με την πάροδο του χρόνου και σε τακτά διαστήματα (για παράδειγμα, ανά διετία) αυτό το όριο να κατεβαίνει, εξαιρώντας αποκλειστικά τους μόνιμους κατοίκους.
Απάντηση σε αυτό έδωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Βασίλης Οικονόμου, δηλώνοντας ότι ο Δακτύλιος «εξυπηρετούσε ανάγκες άλλων εποχών και είναι ανεπίκαιρος πλέον. Το σύστημα που εφαρμόζεται ανελλιπώς από το '82 έχει εδώ και αρκετά χρόνια ξεπεράσει τα όρια της αντοχής του».
Ο κ. Λογοθέτης προτείνει επίσης «να διαγραμμιστεί σωστά το δίκτυο των λεωφορειολωρίδων και να πυκνώσει το δίκτυο των καμερών σε αυτές. Κατά την άποψή μου, θα πρέπει να επιτραπεί να εισέρχονται σε αυτές και τα ταξί, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες».
Πειραιάς
Το πρόβλημα: Από τον εφιάλτη της κίνησης δεν θα μπορούσε να ξεφύγει και ο Πειραιάς. Το πρόβλημα είναι πιο έντονο τους θερινούς μήνες, οπότε και από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας υποδέχεται περισσότερους από 750.000 ανθρώπους, 420.000 αυτοκίνητα και 108.000 φορτηγά ανά δεκαπενθήμερο.Γρηγορίου Λαμπράκη, Μικράς Ασίας και όλοι οι δρόμοι που οδηγούν στο λιμάνι μποτιλιάρονται όλο και περισσότερο. Εδώ υπάρχει και η ιδιομορφία ότι η κίνηση μεγαλώνει τις αργίες, αλλά και τις βραδινές ώρες, λόγω της λειτουργίας των καταστημάτων της παραλίας.
Η λύση: Εδώ και πολλά χρόνια ο Δήμος Πειραιά ζητά να υπογειοποιηθεί η Γραμμή 1 του Ηλεκτρικού, στο τμήμα από το Νέο Φάληρο έως τον Πειραιά, καθώς ουσιαστικά τέμνει την πόλη στα δύο.
Και πρόσφατα ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, το έθεσε ενώπιον του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο των επίσημων εγκαινίων του Πύργου Πειραιά, τονίζοντας ότι «δεν πρόκειται για ένα τοπικό ζήτημα, αλλά για ένα μεγάλο έργο υποδομής, καθώς δεν αφορά μόνο τον Δήμο του Πειραιά. Αφορά κυρίως τη λειτουργία του μεγάλου και ταχέως αναπτυσσόμενου λιμανιού της χώρας, από το οποίο διέρχονται πολλά εκατομμύρια άνθρωποι με τα αντίστοιχα οχήματα ετησίως.
Μάλιστα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι η κυβέρνηση βλέπει θετικά αυτή την προοπτική, τονίζοντας «τη μεγάλη σημασία την οποία το έργο αυτό έχει για την ουσιαστικά ποιοτική ανάπλαση μιας περιοχής του Πειραιά που χρήζει περαιτέρω επεμβάσεων».
Φωτογραφίες: EUROKINISSI
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr