Σκιώδεις οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης ΟΛΠ-ΟΛΘ

Το πλάνο προβλέπει την διάθεση του 23,1% & 23,3% αντίστοιχα, που σημαίνει τη διατήρηση του 51% συνεπώς της κυριότητας από το Κράτος, οπότε είναι αμφίβολο αν το πακέτο θα έχει απήχηση σε ιδιώτες επενδυτές

Tην ώρα που η Ελλάδα αναζητά λύσεις για να ενισχύσει την οικονομία της, σκιώδεις παραμένουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των δύο μεγάλων λιμανιών, ΟΛΠ και ΟΛΘ που είναι εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο.

Μετά τις αλλεπάλληλες αναβολές και παλινδρομήσεις ανακοινώθηκε εκ νέου ότι η ιδιωτικοποίηση προγραμματίζεται να υλοποιηθεί στο 2ο εξάμηνο του 2012.
Το πλάνο προβλέπει την διάθεση του 23,1% & 23,3% αντίστοιχα, που σημαίνει τη διατήρηση του 51% συνεπώς της κυριότητας από το Κράτος, οπότε είναι αμφίβολο αν το πακέτο θα έχει απήχηση σε ιδιώτες επενδυτές. Περαιτέρω αμφίβολα είναι τα οφέλη του Κράτους δεδομένου ότι η χρηματιστηριακή αξία των μετοχών είναι υποβαθμισμένη.

«Τίθεται το θέμα γιατί επιλέγει η Κυβέρνηση την πώληση μετοχών αντί του επιτυχημένου μοντέλου Παραχώρησης που αξιοποιεί χωρίς να ξεπουλά την περιουσία του Κράτους» επισημαίνει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ», ο τέως διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ, Νίκος Αναστασόπουλος:

«Το μοντέλο εφαρμόσθηκε ήδη στον ΟΛΠ με την παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης τμήματος του Εμπορικού λιμένα φορτοεκφόρτωσης Εμπορευματοκιβωτίων στην COSCO για 35 χρόνια έναντι 3,4δισ. σε τρέχουσα αξία και με την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων 640εκ. για την ανάπτυξη και μετεξέλιξη του σε μείζον διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου. Όλα αυτά χωρίς οικονομικές δεσμεύσεις και Κρατικές εγγυήσεις και το κυριότερο με την προστιθέμενη αξία να παραμένει ως περιουσία του Δημοσίου» και προσθέτει:

«Δεν είναι τυχαίο γεγονός ότι το μοντέλο παραχώρησης λιμενικών υπηρεσιών έχει εφαρμοσθεί σε πλήθος λιμένων και στα μεγαλύτερα λιμάνια σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο κόσμο. Το Ρότερνταμ, το Αμβούργο, η Αμβέρσα, η Βαρκελώνη στη Δυτική Ευρώπη λειτουργούν επιτυχημένα με αυτό το πλαίσιο. Αποτελεί δε δόκιμη στρατηγική ανάπτυξης και πραγματοποίησης μεγάλης κλίμακας επενδύσεων χωρίς την ανάληψη κόστους ή επιχειρηματικού κινδύνου για την κρατική λιμενική αρχή».

Υπέρ του μοντέλου παραχώρησης έχει τοποθετηθεί και ο Γ.Γ. Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής Θάνος Πάλλης, ο οποίος δήλωσε αναφορικά με το θέμα της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών ότι η Κυβέρνηση καλείται να περπατήσει σε τεντωμένο σχοινί χωρίς προστατευτικό δίχτυ από κάτω και προσέθετε ότι ακόμη και από καθαρά εισπρακτικής σκοπιάς εξασφαλίζονται σημαντικά επίπεδα άμεσων, ξένων επενδύσεων μέσω της διαδικασίας παραχωρήσεων και όχι μέσω πλήρους ιδιωτικοποίησης λιμένων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έσοδα από το αντάλλαγμα παραχώρησης αφενός είναι σε βάθος χρόνου, αφετέρου δεν εισπράττονται απευθείας από το Κράτος αλλά από τον ΟΛΠ για να αποδοθούν στη συνέχεια με την μορφή μερίσματος στο Δημόσιο κατά το ποσοστό συμμετοχής του (74%).

Τα οφέλη ωστόσο είναι πολλαπλά σύμφωνα με τον Νίκο Αναστασόπουλο:
- Το κράτος διατηρεί τον στρατηγικό έλεγχο των δυο μεγάλων λιμενικών πυλών.
- Διασφαλίζονται οι επενδύσεις και το αναπτυξιακό πρόγραμμα των λιμανιών.
- Η υλοποίηση των έργων είναι ταχύρυθμη χωρίς τις αγκυλώσεις του Κρατικού μηχανισμού.
- Εξασφαλίζεται η αναγκαία εμπειρία, τεχνογνωσία και εξειδίκευση για τον εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματικότερη λειτουργία των διαφόρων δραστηριοτήτων των λιμένων.
- Επιτυγχάνεται η αύξηση του όγκου εργασιών με την προσέλκυση πελατείας.
- Δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας τόσο εντός του λιμένα όσο και στην ευρύτερη περιοχή λόγω υλοποίησης έργων και αύξησης της διακίνησης πλοίων, αγαθών και επιβατών.
- Παρέχονται αποτελεσματικότερες υπηρεσίες με αποτέλεσμα την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των παρεχομένων λιμενικών υπηρεσιών.
- Προστατεύεται ο ανταγωνισμός και αποφεύγονται μονοπωλιακές καταστάσεις.
- Εξασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία των λιμανιών.
- Δημιουργείται σημαντική υπεραξία στην μετοχή των ΟΛΠ & ΟΛΘ.

Γεγονός είναι, όπως έχει αναφέρει και η Διοίκηση του ΟΛΠ, ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων μέσω παραχωρήσεων χρήσης και εκμετάλλευσης στον τομέα Κρουαζιέρας, που εμφανίζει ιδιαίτερα θετική εξέλιξη σε συνδυασμό και με την στρατηγική ανάπτυξης του Τουρισμού που αποτελεί κεφάλαιο της Εθνικής μας Οικονομίας.

Επίσης έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον τόσο για τον Σταθμό Αυτοκινήτων (Car Terminal) όσο και για την Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΕΖ) από αντίστοιχες εταιρείες του κλάδου». Αντίστοιχο ενδιαφέρον υπάρχει και για την κατασκευή του 6ου Προβλήτα για ανάπτυξη του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ.

«Αυτές οι τάσεις δεν θα έπρεπε να παραβλεφθούν από την Κυβέρνηση μέσα στην αγωνιώδη της προσπάθεια να ιδιωτικοποιηθεί σε χρόνο εξπρές το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής περιουσίας για την μείωση του Χρέους κατά τις επιταγές του Μνημονίου» επισημαίνει ο Νίκος Αναστασόπουλος:

«Εξάλλου και το ταμειακό όφελος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό της διάθεσης μετοχών και μάλιστα είναι δυνατόν να προεξοφληθεί το αντάλλαγμα σε παρούσα αξία, κατά το μοντέλο της Τουρκίας, εφόσον είναι αναγκαία η εισροή κεφαλαίων στον Κρατικό κορβανά σε βραχύ χρονικό ορίζοντα.

Αν και επί του παρόντος έχουν μεταβιβασθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το προς διάθεση ποσοστό των ΟΛΠ &ΟΛΘ, 23,1% & 23,3% αντίστοιχα, δεν υπάρχει σαφής δέσμευση της Κυβέρνησης για το αν θα διατηρηθεί η πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου από το Δημόσιο» και καταλήγει:

«Εάν πράγματι προχωρήσει η Κυβέρνηση στη διάθεση μέσω αγοράς πλειοψηφικού πακέτου, άγνωστο παραμένει το πώς θα εξασφαλισθούν οι μη ανταποδοτικές επενδύσεις όπως στον τομέα της Ακτοπλοΐας, η ασφάλεια των λιμένων, η τιμολογιακή πολιτική κυρίως στην Ακτοπλοΐα που εξυπηρετεί συγκοινωνιακές ανάγκες της νησιωτικής χώρας, η μη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης του επενδυτή και εν γένει ο εγκλωβισμός της Εθνικής Οικονομίας σε ιδιωτικές εταιρείες χωρίς δικαίωμα παρέμβασης από το Κράτος».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr