Ιστορίες… τηλεφωνικής τρέλας
13.11.2012
10:35
Με την ψυχική υγεία χιλιάδων «χρεωμένων» πολιτών παίζουν καθημερινά πολλές εισπρακτικές εταιρείες, που παρά τους περιορισμούς του νόμου αγνοούν συστηματικά τους κανόνες παραβιάζοντας την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και της προσωπικότητας των πολιτών καταφεύγοντας σε αθέμιτες εισπρακτικές μεθοδεύσεις
Με την ψυχική υγεία χιλιάδων «χρεωμένων» πολιτών παίζουν καθημερινά πολλές εισπρακτικές εταιρείες, που παρά τους περιορισμούς του νόμου αγνοούν συστηματικά τους κανόνες παραβιάζοντας την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και της προσωπικότητας των πολιτών καταφεύγοντας σε αθέμιτες εισπρακτικές μεθοδεύσεις.
Καθημερινό φαινόμενο αποτελούν πλέον τα τηλεφωνήματα απελπισμένων πολιτών στα γραφεία του υπουργείου Ανάπτυξης καθώς ζητούν προστασία από το ανελέητο κυνηγητό που υφίστανται από τις εισπρακτικές εταιρείες.. Ήδη μέσα στο 2012 το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου έχει δεχτεί 470 επώνυμες καταγγελίες από απελπισμένους οφειλέτες που ζουν μέσα σε μια κόλαση απειλητικών τηλεφωνημάτων στο σπίτι, στη δουλειά σε συστηματική βάση που πολλές μάλιστα γίνεται ακόμα και σε συγγενικά τους πρόσωπα..
Πριν λίγες ημέρες το πλήθος των καταγγελιών υποχρέωσε το Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να προχωρήσει στην επιβολή προστίμων συνολικού ύψους 390.000 ευρώ, σε βάρος εισπρακτικών εταιρειών. Ο λόγος της επιβολής των προστίμων, ήταν η παράβαση του νόμου 3758/2009 περί εταιρειών ενημέρωσης ληξιπρόθεσμων οφειλών (γνωστές ως εισπρακτικές). Αναλυτικά, οι εταιρίες είναι έξι εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών, ένας Δανειστής και μία Εταιρεία μη εγγεγραμμένη στο Μητρώο των Εταιρειών Ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα χρηματικά πρόστιμα επιβλήθηκαν για τηλεφωνικές κλήσεις που αφορούσαν μη ληξιπρόθεσμες οφειλές, για ενημέρωση οικείων προσώπων των οφειλετών, για συχνότητα οχλήσεων πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα, για κλήσεις στους χώρους εργασίας χωρίς να έχουν δηλωθεί από τους οφειλέτες οι αριθμοί ως μοναδικοί, για αρνήσεις χορήγησης αναλυτικών στοιχείων για το ύψος και την προέλευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και για ενημερώσεις πριν από την πάροδο 10 ημερών από τις ημερομηνίες που καθίστανται ληξιπρόθεσμες οι οφειλές.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες
Οι διατάξεις για τη λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών θεσπίζουν συγκεκριμένους περιορισμούς και καθιερώνουν μηχανισμούς ελέγχου, που ενισχύουν την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και το σεβασμό της προσωπικότητας των πολιτών από πρακτικές παρενόχλησης. Οι σημαντικότεροι είναι οι παρακάτω:
-Οι εταιρείες μπορούν να αρχίσουν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες για την ενημέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσμη απαίτηση μετά την πάροδο δέκα ημερών από την ημέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη.
Καθημερινό φαινόμενο αποτελούν πλέον τα τηλεφωνήματα απελπισμένων πολιτών στα γραφεία του υπουργείου Ανάπτυξης καθώς ζητούν προστασία από το ανελέητο κυνηγητό που υφίστανται από τις εισπρακτικές εταιρείες.. Ήδη μέσα στο 2012 το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου έχει δεχτεί 470 επώνυμες καταγγελίες από απελπισμένους οφειλέτες που ζουν μέσα σε μια κόλαση απειλητικών τηλεφωνημάτων στο σπίτι, στη δουλειά σε συστηματική βάση που πολλές μάλιστα γίνεται ακόμα και σε συγγενικά τους πρόσωπα..
Πριν λίγες ημέρες το πλήθος των καταγγελιών υποχρέωσε το Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να προχωρήσει στην επιβολή προστίμων συνολικού ύψους 390.000 ευρώ, σε βάρος εισπρακτικών εταιρειών. Ο λόγος της επιβολής των προστίμων, ήταν η παράβαση του νόμου 3758/2009 περί εταιρειών ενημέρωσης ληξιπρόθεσμων οφειλών (γνωστές ως εισπρακτικές). Αναλυτικά, οι εταιρίες είναι έξι εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών, ένας Δανειστής και μία Εταιρεία μη εγγεγραμμένη στο Μητρώο των Εταιρειών Ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα χρηματικά πρόστιμα επιβλήθηκαν για τηλεφωνικές κλήσεις που αφορούσαν μη ληξιπρόθεσμες οφειλές, για ενημέρωση οικείων προσώπων των οφειλετών, για συχνότητα οχλήσεων πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα, για κλήσεις στους χώρους εργασίας χωρίς να έχουν δηλωθεί από τους οφειλέτες οι αριθμοί ως μοναδικοί, για αρνήσεις χορήγησης αναλυτικών στοιχείων για το ύψος και την προέλευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και για ενημερώσεις πριν από την πάροδο 10 ημερών από τις ημερομηνίες που καθίστανται ληξιπρόθεσμες οι οφειλές.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες
Οι διατάξεις για τη λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών θεσπίζουν συγκεκριμένους περιορισμούς και καθιερώνουν μηχανισμούς ελέγχου, που ενισχύουν την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και το σεβασμό της προσωπικότητας των πολιτών από πρακτικές παρενόχλησης. Οι σημαντικότεροι είναι οι παρακάτω:
-Οι εταιρείες μπορούν να αρχίσουν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες για την ενημέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσμη απαίτηση μετά την πάροδο δέκα ημερών από την ημέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη.
-Προσδιορίζεται ένα συγκεκριμένο ωράριο για την επικοινωνία με τον οφειλέτη (9.00 έως 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιμες μόνο ημέρες.
-Η επικοινωνία καταγράφεται και τηρείται για ένα έτος προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. Ο οφειλέτης ενημερώνεται για την καταγραφή και το σκοπό της.
-Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο τηλεφωνικών επικοινωνιών ενημέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά στον οφειλέτη ή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, όταν τους ζητηθεί.
-Οι διατάξεις για την προστασία των οφειλετών εφαρμόζονται όχι μόνο στις εταιρείες ενημέρωσης, αλλά και στους ίδιους τους δανειστές (π.χ. τράπεζες) όταν προβαίνουν σε επαναλαμβανόμενη ενημέρωση.
-Πέραν της εταιρείας ενημέρωσης που έχει εγγραφεί στο σχετικό μητρώο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, απαγορεύεται σε οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο να προβαίνει σε ενημέρωση οφειλετών.
-Η επικοινωνία καταγράφεται και τηρείται για ένα έτος προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. Ο οφειλέτης ενημερώνεται για την καταγραφή και το σκοπό της.
-Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο τηλεφωνικών επικοινωνιών ενημέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά στον οφειλέτη ή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, όταν τους ζητηθεί.
-Οι διατάξεις για την προστασία των οφειλετών εφαρμόζονται όχι μόνο στις εταιρείες ενημέρωσης, αλλά και στους ίδιους τους δανειστές (π.χ. τράπεζες) όταν προβαίνουν σε επαναλαμβανόμενη ενημέρωση.
-Πέραν της εταιρείας ενημέρωσης που έχει εγγραφεί στο σχετικό μητρώο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, απαγορεύεται σε οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο να προβαίνει σε ενημέρωση οφειλετών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr