«Σχεδία»: Το πρώτο ελληνικό περιοδικό δρόμου
01.03.2013
20:13
Δίνει φωνή, ελπίδα και προοπτική σε άστεγους, άνεργους και άπορους...
Φωνή, ελπίδα και προοπτική δίνει σε άστεγους, άνεργους και άπορους δίνει το μοναδικό περιοδικό δρόμου, «Σχεδία», που κυκλοφόρησε την περασμένη Τεταρτη.
Το νέο περιοδικό βασίζεται στη δημοσιογραφική αλληλεγγύη και την κοινωνική βοήθεια, ενώ εντάσσεται στο παγκόσμιο Δίκτυο Περιοδικών και Εφημερίδων Δρόμου.
Η «Σχεδία» δεν είναι επαιτεία. Η φιλοσοφία που βρίσκεται πίσω από τις εφημερίδες/περιοδικά δρόμου δεν συμβαδίζει με τη λογική της ελεημοσύνης και της επαιτείας.
Η πώληση των εφημερίδων είναι μια αξιοπρεπής δραστηριότητα, που εξασφαλίζει στους πωλητές ένα νόμιμο εισόδημα, το οποίο τους διασφαλίζει κάποιες βασικές ανάγκες και τους επιτρέπει να απεγκλωβιστούν από την κοινωνικο-οικονομική απομόνωση.
Οι πωλητές του περιοδικού στους δρόμους της Αθήνας είναι άστεγοι, άνεργοι και άποροι, οι οποίοι, φορώντας ένα χαρακτηριστικό κόκκινο γιλέκο, και έχοντας μια ειδική ταυτότητα με το όνομα και τη φωτογραφία τους, πωλούν το περιοδικό δρόμου. Στοιχίζει 3 ευρώ, από τα οποία το 1,5 πηγαίνει απευθείας στον πωλητή. Με τον τρόπο αυτόν παρέχεται η δυνατότητα νόμιμης εργασίας σε ανθρώπους με ελάχιστους ή καθόλου πόρους.
Η «Σχεδία» είναι το νεότερο μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων/Περιοδικών Δρόμου και είναι το 122ο περιοδικό δρόμου σε 41 πλέον χώρες. Στη χώρα μας, θα κυκλοφορεί 11 φορές το χρόνο (εκτός Αυγούστου), την τελευταία Τετάρτη κάθε μήνα.
Το νέο περιοδικό βασίζεται στη δημοσιογραφική αλληλεγγύη και την κοινωνική βοήθεια, ενώ εντάσσεται στο παγκόσμιο Δίκτυο Περιοδικών και Εφημερίδων Δρόμου.
Η «Σχεδία» δεν είναι επαιτεία. Η φιλοσοφία που βρίσκεται πίσω από τις εφημερίδες/περιοδικά δρόμου δεν συμβαδίζει με τη λογική της ελεημοσύνης και της επαιτείας.
Η πώληση των εφημερίδων είναι μια αξιοπρεπής δραστηριότητα, που εξασφαλίζει στους πωλητές ένα νόμιμο εισόδημα, το οποίο τους διασφαλίζει κάποιες βασικές ανάγκες και τους επιτρέπει να απεγκλωβιστούν από την κοινωνικο-οικονομική απομόνωση.
Οι πωλητές του περιοδικού στους δρόμους της Αθήνας είναι άστεγοι, άνεργοι και άποροι, οι οποίοι, φορώντας ένα χαρακτηριστικό κόκκινο γιλέκο, και έχοντας μια ειδική ταυτότητα με το όνομα και τη φωτογραφία τους, πωλούν το περιοδικό δρόμου. Στοιχίζει 3 ευρώ, από τα οποία το 1,5 πηγαίνει απευθείας στον πωλητή. Με τον τρόπο αυτόν παρέχεται η δυνατότητα νόμιμης εργασίας σε ανθρώπους με ελάχιστους ή καθόλου πόρους.
Η «Σχεδία» είναι το νεότερο μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων/Περιοδικών Δρόμου και είναι το 122ο περιοδικό δρόμου σε 41 πλέον χώρες. Στη χώρα μας, θα κυκλοφορεί 11 φορές το χρόνο (εκτός Αυγούστου), την τελευταία Τετάρτη κάθε μήνα.
Να τονίσουμε εδώ, πως δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου (περίπτερα κ.λπ.), αλλά αποκλειστικά στους δρόμους της πόλης και τα βασικά σημεία πώλησης του περιοδικού είναι σταθμοί μετρό, αφετηρίες λεωφορείων και πανεπιστημιακές σχολες.
Η διαδικασία λειτουργεί ως εξής: οι πωλητές, αφού υπογραψούν έναν κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας που αφορά στις ώρες που θα απασχολούνται (χωρίς συγκεκριμένο ωράριο), αλλά και τα σημεία όπου θα διαθέτουν το περιοδικό, προμηθεύονται τα τεύχη, φορούν το κόκκινο γιλεκο και βγαίνουν... δρόμο.
Αφού πουληθούν τα πρώτα 10 τευχη (τα οποία παρέχονται δωρεάν στον πωλητή), ο πωλητής μπορεί να αγοράσει επιπλέον 5 και άνω τεύχη επί 1,5 ευρώ, κρατώντας το υπόλοιπο 1,5 ευρώ ως κέρδος, εφόσον πουληθεί.
«Με τον τρόπο αυτό, ο πωλητής διαχειρίζεται ο ίδιος τις πωλήσεις του, και είναι σε θέση ευθύνης, αλλά μπαίνει και σε μια διαδικασία επανένταξης. Για πολλούς οι οποίοι είναι άστεγοι ή άνεργοι, με τον τρόπο αυτόν ξυπνάνε το πρωί και έχουν κάπου να πανε. Τους δίνεται η δυνατότητα μιας προοπτικής, γεμίζοντας την ημέρα τους» τονίζει ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού, κ. Χρήστος Αλεφάντης.
Στο μεταξύ, εκτός από τη δυνατότητα οικονομικής απολαβής μέσω των πωλήσεων, η «Σχεδία» θα παρέχει στους πωλητές ιατρικές και νομικές υπηρεσίες, καθώς και ένα δίκτυο υποστήριξης στον τομέα της αναζήτησης και εύρεσης εργασίας.
Όσον αφορά στη θεματολογία του περιοδικού «δεν είναι εγκλωβισμένη στην αδιέξοδη καταγγελία και το πόσο άδικος είναι ο κόσμος», όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Αλεφάντης και συνεχίζει: «Τα θέματα του κοινωνικού αποκλεισμού σίγουρα αποτελουν προτεραιότητα, αλλα είναι ένα περιοδικό αισιόδοξο και η ύλη του επικεντρώνεται στο καλό ελεύθερο ρεπορτάζ με θεματα επικαιρότητας που αφορούν στην πόλη και την καθημερινότητα, ενώ υπάρχει πλούσια θεματολογία γύρω από τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, αλλά και αρκετές συνεντεύξεις. Θέματα, τα οποία γράφουν γνωστοί».
Η ιδέα για την κυκλοφορία του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» ανήκει σε τρεις ανθρώπους. Η «Σχεδία» είναι... τέκνο της ποδοσφαιρικής Εθνικής Αστέγων, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Γκολ στη Φτώχεια».
Όλα ξεκίνησαν το 2007 στην Κοπεγχάγη, όταν διεξήχθη το Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων (www.homelessworldcup.org), στο οποίο συμμετείχε για πρώτη φορά η Εθνική ομάδα αστέγων. Τότε ήταν που οι διοργανωτές της ελληνικής ποδοσφαιρικής ομάδας συναντήθηκαν με ανθρώπους του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου, απ’ όπου μάλιστα και έχει γεννηθεί η ιδέα του Παγκοσμίου Κυπέλλου Αστέγων.
«Ο Χριστόφορος Αδενουδάκης, ο Σέργιος Μήλης κι εγώ είμαστε τα ίδια άτομα που έχουμε φτιάξει και την ποδοσφαιρική ομάδα αστέγων με σύνθημα "Γκολ στη Φτώχεια". Είμαστε μια δεμένη ομάδα λίγων ανθρώπων. Αφού για αρκετό καιρό συζητήσαμε το ενδεχόμενο κυκλοφορίας ενός τέτοιου περιοδικού, πλεόν το υλοποιήσαμε. Σκοπός μας είναι το περιοδικό να βγαίνει από τις ίδιες του τις πωλήσεις, απο συνδρομές, χορηγίες και διαφημίσεις» λέει ο κ. Αλεφάντης.
Ήδη, το περιοδικό το πουλούν πάνω από 70 πωλητές, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, ενώ φιλοδοξία των υπευθύνων είναι, στους επόμενους μήνες, το εγχείρημα να γίνει πιο γνωστό, ωστε συμμετάσχουν στην ομάδα ακόμα περισσότεροι πωλητές.
Το μοντέλο αυτό έχει αποδειχτεί ότι δουλεύει. Ήδη, σε 40 χώρες και 24 γλώσσες κυκλοφορούν πάνω από 100 διαφορετικοί τίτλοι, παρέχοντας σημαντική βοήθεια σε περισσότερους από 200.000 ανθρώπους που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.
Η πρώτη εφημερίδα δρόμου, κανε την εμφάνιση της το 1989 στη Νέα Υόρκη. Σήμερα, «ναυαρχίδα» των εφημερίδων δρόμου είναι το «Big Issue» του Λονδίνου, πουλώντας 125.000 αντίτυπα κάθε βδομάδα!
Η διαδικασία λειτουργεί ως εξής: οι πωλητές, αφού υπογραψούν έναν κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας που αφορά στις ώρες που θα απασχολούνται (χωρίς συγκεκριμένο ωράριο), αλλά και τα σημεία όπου θα διαθέτουν το περιοδικό, προμηθεύονται τα τεύχη, φορούν το κόκκινο γιλεκο και βγαίνουν... δρόμο.
Αφού πουληθούν τα πρώτα 10 τευχη (τα οποία παρέχονται δωρεάν στον πωλητή), ο πωλητής μπορεί να αγοράσει επιπλέον 5 και άνω τεύχη επί 1,5 ευρώ, κρατώντας το υπόλοιπο 1,5 ευρώ ως κέρδος, εφόσον πουληθεί.
«Με τον τρόπο αυτό, ο πωλητής διαχειρίζεται ο ίδιος τις πωλήσεις του, και είναι σε θέση ευθύνης, αλλά μπαίνει και σε μια διαδικασία επανένταξης. Για πολλούς οι οποίοι είναι άστεγοι ή άνεργοι, με τον τρόπο αυτόν ξυπνάνε το πρωί και έχουν κάπου να πανε. Τους δίνεται η δυνατότητα μιας προοπτικής, γεμίζοντας την ημέρα τους» τονίζει ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού, κ. Χρήστος Αλεφάντης.
Στο μεταξύ, εκτός από τη δυνατότητα οικονομικής απολαβής μέσω των πωλήσεων, η «Σχεδία» θα παρέχει στους πωλητές ιατρικές και νομικές υπηρεσίες, καθώς και ένα δίκτυο υποστήριξης στον τομέα της αναζήτησης και εύρεσης εργασίας.
Όσον αφορά στη θεματολογία του περιοδικού «δεν είναι εγκλωβισμένη στην αδιέξοδη καταγγελία και το πόσο άδικος είναι ο κόσμος», όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Αλεφάντης και συνεχίζει: «Τα θέματα του κοινωνικού αποκλεισμού σίγουρα αποτελουν προτεραιότητα, αλλα είναι ένα περιοδικό αισιόδοξο και η ύλη του επικεντρώνεται στο καλό ελεύθερο ρεπορτάζ με θεματα επικαιρότητας που αφορούν στην πόλη και την καθημερινότητα, ενώ υπάρχει πλούσια θεματολογία γύρω από τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, αλλά και αρκετές συνεντεύξεις. Θέματα, τα οποία γράφουν γνωστοί».
Η ιδέα για την κυκλοφορία του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» ανήκει σε τρεις ανθρώπους. Η «Σχεδία» είναι... τέκνο της ποδοσφαιρικής Εθνικής Αστέγων, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Γκολ στη Φτώχεια».
Όλα ξεκίνησαν το 2007 στην Κοπεγχάγη, όταν διεξήχθη το Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων (www.homelessworldcup.org), στο οποίο συμμετείχε για πρώτη φορά η Εθνική ομάδα αστέγων. Τότε ήταν που οι διοργανωτές της ελληνικής ποδοσφαιρικής ομάδας συναντήθηκαν με ανθρώπους του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου, απ’ όπου μάλιστα και έχει γεννηθεί η ιδέα του Παγκοσμίου Κυπέλλου Αστέγων.
«Ο Χριστόφορος Αδενουδάκης, ο Σέργιος Μήλης κι εγώ είμαστε τα ίδια άτομα που έχουμε φτιάξει και την ποδοσφαιρική ομάδα αστέγων με σύνθημα "Γκολ στη Φτώχεια". Είμαστε μια δεμένη ομάδα λίγων ανθρώπων. Αφού για αρκετό καιρό συζητήσαμε το ενδεχόμενο κυκλοφορίας ενός τέτοιου περιοδικού, πλεόν το υλοποιήσαμε. Σκοπός μας είναι το περιοδικό να βγαίνει από τις ίδιες του τις πωλήσεις, απο συνδρομές, χορηγίες και διαφημίσεις» λέει ο κ. Αλεφάντης.
Ήδη, το περιοδικό το πουλούν πάνω από 70 πωλητές, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, ενώ φιλοδοξία των υπευθύνων είναι, στους επόμενους μήνες, το εγχείρημα να γίνει πιο γνωστό, ωστε συμμετάσχουν στην ομάδα ακόμα περισσότεροι πωλητές.
Το μοντέλο αυτό έχει αποδειχτεί ότι δουλεύει. Ήδη, σε 40 χώρες και 24 γλώσσες κυκλοφορούν πάνω από 100 διαφορετικοί τίτλοι, παρέχοντας σημαντική βοήθεια σε περισσότερους από 200.000 ανθρώπους που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.
Η πρώτη εφημερίδα δρόμου, κανε την εμφάνιση της το 1989 στη Νέα Υόρκη. Σήμερα, «ναυαρχίδα» των εφημερίδων δρόμου είναι το «Big Issue» του Λονδίνου, πουλώντας 125.000 αντίτυπα κάθε βδομάδα!
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr