«Εφυγε» ο Νίκος Παππάς, κυβερνήτης του «Βέλους»
«Εφυγε» ο Νίκος Παππάς, κυβερνήτης του «Βέλους»
Ο κυβερνήτης του θρυλικού «Βέλους», του Κινήματος του Πολεμικού Ναυτικού, άφησε την τελευταία του πνοή έπειτα από τη «μάχη» που έδινε με τον καρκίνο
UPD:
100
ΣΧΟΛΙΑ
«Έφυγε» ο Νίκος Παππάς... Ο κυβερνήτης του θρυλικού «Βέλους», του Κινήματος του Πολεμικού Ναυτικού, άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 83 ετών, έπειτα από τη «μάχη» που έδινε με τον καρκίνο.
Ο ναύαρχος Παππάς νοσηλευόταν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών, πρόσφατα όμως είχε επιστρέψει στο σπίτι του, επιλέγοντας να δώσει εκεί την τελευταία του μάχη με το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε. Η κηδεία του θα γίνει στην Κύμη.
Ο Κώστας Γκορτζής που ήταν μαζί με τον Νίκο Παππά στην όμορφη περιπέτεια του αντιτορπιλικού «Βέλους» τον αποχαιρέτησε μέσα από τη σελίδα του στο Facebook με αυτό το μήνυμα.
Ο Νίκος Παππάς ήταν ένας από τους πρωτεργάτες στο Κίνημα του Ναυτικού το οποίο εκδηλώθηκε τον Μάιο του 1973 και αποτέλεσε τη σημαντικότερη αντίσταση κατά της χούντας ως τότε. Το Κίνημα οργανώθηκε με σκοπό την απελευθέρωση της Ελλάδας και συμμετείχαν εκτός από αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και αξιωματικοί από την Αεροπορία και τον Στρατό.
Ο ναύαρχος Παππάς νοσηλευόταν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών, πρόσφατα όμως είχε επιστρέψει στο σπίτι του, επιλέγοντας να δώσει εκεί την τελευταία του μάχη με το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε. Η κηδεία του θα γίνει στην Κύμη.
Ο Κώστας Γκορτζής που ήταν μαζί με τον Νίκο Παππά στην όμορφη περιπέτεια του αντιτορπιλικού «Βέλους» τον αποχαιρέτησε μέσα από τη σελίδα του στο Facebook με αυτό το μήνυμα.
Ο Νίκος Παππάς ήταν ένας από τους πρωτεργάτες στο Κίνημα του Ναυτικού το οποίο εκδηλώθηκε τον Μάιο του 1973 και αποτέλεσε τη σημαντικότερη αντίσταση κατά της χούντας ως τότε. Το Κίνημα οργανώθηκε με σκοπό την απελευθέρωση της Ελλάδας και συμμετείχαν εκτός από αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και αξιωματικοί από την Αεροπορία και τον Στρατό.
Ο Νίκος Παππάς ήταν κυβερνήτης στο αντιτορπιλικό «Βέλος» και ενώ το Κίνημα είχε ήδη προδοθεί, αποφάσισε να αποχωρήσει από την άσκηση του ΝΑΤΟ, στην οποία συμμετείχε, και να ζητήσει πολιτικό άσυλο στην Ιταλία καταφέρνοντας μεγάλο πλήγμα στη χούντα, ανανεώνοντας την αντίσταση και δημιουργώντας αίσθηση στο εξωτερικό, κάνοντας την ανταρσία του ΒΕΛΟΣ πρωτοσέλιδο από την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία.
Ο Νίκος Παππάς είχε κατ' επανάληψη αρνηθεί να λάβει μέρος σε κομματικούς σχηματισμούς και είχε αρνηθεί κυβερνητικά αξιώματα γιατί,όπως έλεγε δεν ήθελε «να λάβει κομματικά χαρακτηριστικά μια προσπάθεια που αποσκοπούσε μόνο στην επαναφορά της Δημοκρατίας για όλους τους Έλληνες». Η μοναδική φορά που ο Νίκος Παππάς έλαβε κυβερνητικό αξίωμα ήταν στην κυβέρνηση Ζολώτα της οποίας διατέλεσε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας από τις 23 Νοεμβρίου του 1989 μέχρι τις 11 Απριλίου του 1990.
Βιογραφικό
Ο Νίκος Παππάς γεννήθηκε το 1930 στην Κύμη της Εύβοιας και σπούδασε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, στη Σχολή Ναυτιλίας και Κατευθύνσεως του Βρετανικού Ναυτικού και στη Σχολή Πολέμου και Αμύνης του ΝΑΤΟ Ρώμης.
Το 1963, υπηρέτησε ως υπασπιστής ΥΕΘΑ έως το 1965. Το διάστημα 1971-1972, διετέλεσε διοικητής της Σχολής Υπαξιωματικών. Στις 25 Μαΐου 1973, έγινε διεθνώς γνωστός, όταν για να εκδηλώσει την αντίθεσή του προς την απριλιανή δικτατορία, οδήγησε το αντιτορπιλικό «Βέλος», του οποίου ήταν κυβερνήτης, στην Ιταλία. Στη συνέχεια αποτάχθηκε από το Ναυτικό με απόφαση της δικτατορίας, η οποία του αφαίρεσε την ελληνική ιθαγένεια.
Το 1974, μετά την πτώση της δικτατορίας, διετέλεσε διευθυντής Διοικήσεως Ναυστάθμου Σαλαμίνας για έναν χρόνο.
Το 1976, υπηρέτησε ως διευθυντής Πολεμικής Σχεδιάσεως ΓΕΝ και Ακόλουθος Αμύνης στην Μεγάλη Βρετανία έως το 1979.
Την περίοδο 1979-1980, ήταν διοικητής Ταχέων Σκαφών και από το 1980 έως το 1981, διοικητής αντιτορπιλλικών και Υπαρχηγός Ναυτικού.
Το 1981, ανέλαβε τη Διοίκηση Ναυτικής Εκπαίδευσης και το 1982, επιλέχτηκε ως Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, θέση στην οποία παρέμεινε ως το 1986.
Συμμετείχε ως υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στην υπηρεσιακή κυβέρνηση του Ιωάννη Γρίβα (1989) και στην οικουμενική του Ξενοφώντα Ζολώτα (1989-1990).
Ήταν παντρεμένος με την Χαρίκλεια Παπαναστασίου με την οποία απέκτησαν δύο γιους.
Δήλωση Βενιζέλου
«Ο ναύαρχος Νίκος Παππάς και οι σύντροφοι του, έσωσαν την τιμή των Ενόπλων Δυνάμεων αγωνιζόμενοι για την αποκατάσταση της δημοκρατικής νομιμότητας», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος και προσθέτει:
«Ο Νίκος Παππας κράτησε ψηλά τη σημαία του Πολεμικού Ναυτικού, τη σημαία της Δημοκρατίας, τη σημαία του Έθνους. Η Ιστορία έχει γράψει το κεφάλαιο που τον αφορούσε ενώ αυτός βρισκόταν εν ζωή. Έφυγε απολαμβάνοντας την ευγνωμοσύνη της Πολιτείας και όλου του ελληνικού λαού».
Η ιστορία του αντιτορπιλικού «Βέλος»
Στις 23 Μαΐου 1973, ενώ συμμετείχε σε άσκηση του ΝΑΤΟ, για να διαμαρτυρηθεί κατά της χούντας, το αντιτορπιλικό Βέλος, υπό την καθοδήγηση του Αντιπλοίαρχου Νικολάου Παππά, αγκυροβόλησε στο Fiumicino της Ιταλίας αρνούμενο να επιστρέψει στην Ελλάδα. Ο Αντιπλοίαρχος Παππάς ήταν αναμεμειγμένος σε ομάδα δημοκρατικών αξιωματικών που παρέμειναν πιστοί στον όρκο τους να προστατέψουν το σύνταγμα σχεδιάζοντας αντιπραξικοπηματική δράση. Ο Παππάς πίστευε πως εφόσον οι συνάδελφοί του, αντιπραξικοπηματίες αξιωματικοί, είχαν συλληφθεί, δεν υπήρχε ελπίδα για το κίνημα εντός της Ελλάδος. Αποφάσισε να δράσει μόνος ώστε να κινητοποιήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Συγκέντρωσε το πλήρωμά του και τους ανήγγειλε την απόφασή του η οποία έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.
Ο Παππάς ενημέρωσε τον διοικητή της ναυτικής μοίρας και το διοικητήριο του ΝΑΤΟ σχετικά με τις προθέσεις του, επικαλούμενος την προεισαγωγή της Βορειοατλαντικής Συνθήκης (ιδρυτική συνθήκη του ΝΑΤΟ) σύμφωνα με την οποία «όλες οι κυβερνήσεις είναι αποφασισμένες να διαφυλάξουν την ελευθερία, την κοινή κληρονομιά και πολιτισμό των υπηκόων τους, πάνω στις αρχές της δημοκρατίας, της ατομικής ελευθερίας και της εξουσίας του νόμο». Στη συνέχεια, το Βέλος εγκατέλειψε τη μοίρα και κατευθύνθηκε προς τη Ρώμη.
Αγκυροβόλησε περίπου 3.5 ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών του Fiumicino. Τρείς σημαιοφόροι αποβιβάστηκαν στην ακτή με τη βοήθεια φαλαινοθηρικού και κατευθύνθηκαν στο αεροδρόμιο του Fiumicino. Από εκεί κάλεσαν όλα τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων ενημερώνοντας για την κατάσταση στην Ελλάδα, την παρουσία του καταστροφέα και πως ο καπετάνιος θα έδινε συνένετυξη τύπου την επόμενη ημέρα. Η πράξη προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον για την κατάσταση στην Ελλάδα. Ο καπετάνιος, έξι αξιωματικοί και είκοσι πέντε υπαξιωματικοί παρέμειναν στο εξωτερικό ως πολιτικοί πρόσφυγες.
Ολόκληρο το πλήρωμα επιθυμούσε να ακολουθήσει τον καπετάνιο αλλά συμβουλεύτηκε από τους αξιωματικούς να παραμείνει στο αντιτορπιλικό και να επιστρέψει στην Ελλάδα για να ενημερώσει τις οικογένειες και τους φίλους σχετικά με τα γεγονότα. Ένα μήνα αργότερα το αντιτορπιλικό Βέλος επέστρεψε στην Ελλάδα με αναπληρωματικό πλήρωμα. Έπειτα από την πτώση της χούντας, όλοι οι αξιωματικοί και οι υπαξιωματικοί επέστρεψαν στην Ελλάδα και στο Ναυτικό. Ο φιλελεύθερος Έλληνας πολιτικός Ευάγγελος Αβέρωφ, επίσης συμμετείχε στην ανταρσία του Βέλους.
Συνελήφθη ως πρωταίτιος των γεγονότων. Το αντιτορπιλικό Βέλος λειτουργεί σήμερα ως ναυτικό μουσείο, αγκυροβολημένο στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης στον Φαληρικό Κόλπο στην Αθήνα.
Ο Νίκος Παππάς είχε κατ' επανάληψη αρνηθεί να λάβει μέρος σε κομματικούς σχηματισμούς και είχε αρνηθεί κυβερνητικά αξιώματα γιατί,όπως έλεγε δεν ήθελε «να λάβει κομματικά χαρακτηριστικά μια προσπάθεια που αποσκοπούσε μόνο στην επαναφορά της Δημοκρατίας για όλους τους Έλληνες». Η μοναδική φορά που ο Νίκος Παππάς έλαβε κυβερνητικό αξίωμα ήταν στην κυβέρνηση Ζολώτα της οποίας διατέλεσε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας από τις 23 Νοεμβρίου του 1989 μέχρι τις 11 Απριλίου του 1990.
Βιογραφικό
Ο Νίκος Παππάς γεννήθηκε το 1930 στην Κύμη της Εύβοιας και σπούδασε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, στη Σχολή Ναυτιλίας και Κατευθύνσεως του Βρετανικού Ναυτικού και στη Σχολή Πολέμου και Αμύνης του ΝΑΤΟ Ρώμης.
Το 1963, υπηρέτησε ως υπασπιστής ΥΕΘΑ έως το 1965. Το διάστημα 1971-1972, διετέλεσε διοικητής της Σχολής Υπαξιωματικών. Στις 25 Μαΐου 1973, έγινε διεθνώς γνωστός, όταν για να εκδηλώσει την αντίθεσή του προς την απριλιανή δικτατορία, οδήγησε το αντιτορπιλικό «Βέλος», του οποίου ήταν κυβερνήτης, στην Ιταλία. Στη συνέχεια αποτάχθηκε από το Ναυτικό με απόφαση της δικτατορίας, η οποία του αφαίρεσε την ελληνική ιθαγένεια.
Το 1974, μετά την πτώση της δικτατορίας, διετέλεσε διευθυντής Διοικήσεως Ναυστάθμου Σαλαμίνας για έναν χρόνο.
Το 1976, υπηρέτησε ως διευθυντής Πολεμικής Σχεδιάσεως ΓΕΝ και Ακόλουθος Αμύνης στην Μεγάλη Βρετανία έως το 1979.
Την περίοδο 1979-1980, ήταν διοικητής Ταχέων Σκαφών και από το 1980 έως το 1981, διοικητής αντιτορπιλλικών και Υπαρχηγός Ναυτικού.
Το 1981, ανέλαβε τη Διοίκηση Ναυτικής Εκπαίδευσης και το 1982, επιλέχτηκε ως Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, θέση στην οποία παρέμεινε ως το 1986.
Συμμετείχε ως υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στην υπηρεσιακή κυβέρνηση του Ιωάννη Γρίβα (1989) και στην οικουμενική του Ξενοφώντα Ζολώτα (1989-1990).
Ήταν παντρεμένος με την Χαρίκλεια Παπαναστασίου με την οποία απέκτησαν δύο γιους.
Δήλωση Βενιζέλου
«Ο ναύαρχος Νίκος Παππάς και οι σύντροφοι του, έσωσαν την τιμή των Ενόπλων Δυνάμεων αγωνιζόμενοι για την αποκατάσταση της δημοκρατικής νομιμότητας», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος και προσθέτει:
«Ο Νίκος Παππας κράτησε ψηλά τη σημαία του Πολεμικού Ναυτικού, τη σημαία της Δημοκρατίας, τη σημαία του Έθνους. Η Ιστορία έχει γράψει το κεφάλαιο που τον αφορούσε ενώ αυτός βρισκόταν εν ζωή. Έφυγε απολαμβάνοντας την ευγνωμοσύνη της Πολιτείας και όλου του ελληνικού λαού».
Η ιστορία του αντιτορπιλικού «Βέλος»
Στις 23 Μαΐου 1973, ενώ συμμετείχε σε άσκηση του ΝΑΤΟ, για να διαμαρτυρηθεί κατά της χούντας, το αντιτορπιλικό Βέλος, υπό την καθοδήγηση του Αντιπλοίαρχου Νικολάου Παππά, αγκυροβόλησε στο Fiumicino της Ιταλίας αρνούμενο να επιστρέψει στην Ελλάδα. Ο Αντιπλοίαρχος Παππάς ήταν αναμεμειγμένος σε ομάδα δημοκρατικών αξιωματικών που παρέμειναν πιστοί στον όρκο τους να προστατέψουν το σύνταγμα σχεδιάζοντας αντιπραξικοπηματική δράση. Ο Παππάς πίστευε πως εφόσον οι συνάδελφοί του, αντιπραξικοπηματίες αξιωματικοί, είχαν συλληφθεί, δεν υπήρχε ελπίδα για το κίνημα εντός της Ελλάδος. Αποφάσισε να δράσει μόνος ώστε να κινητοποιήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Συγκέντρωσε το πλήρωμά του και τους ανήγγειλε την απόφασή του η οποία έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.
Ο Παππάς ενημέρωσε τον διοικητή της ναυτικής μοίρας και το διοικητήριο του ΝΑΤΟ σχετικά με τις προθέσεις του, επικαλούμενος την προεισαγωγή της Βορειοατλαντικής Συνθήκης (ιδρυτική συνθήκη του ΝΑΤΟ) σύμφωνα με την οποία «όλες οι κυβερνήσεις είναι αποφασισμένες να διαφυλάξουν την ελευθερία, την κοινή κληρονομιά και πολιτισμό των υπηκόων τους, πάνω στις αρχές της δημοκρατίας, της ατομικής ελευθερίας και της εξουσίας του νόμο». Στη συνέχεια, το Βέλος εγκατέλειψε τη μοίρα και κατευθύνθηκε προς τη Ρώμη.
Αγκυροβόλησε περίπου 3.5 ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών του Fiumicino. Τρείς σημαιοφόροι αποβιβάστηκαν στην ακτή με τη βοήθεια φαλαινοθηρικού και κατευθύνθηκαν στο αεροδρόμιο του Fiumicino. Από εκεί κάλεσαν όλα τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων ενημερώνοντας για την κατάσταση στην Ελλάδα, την παρουσία του καταστροφέα και πως ο καπετάνιος θα έδινε συνένετυξη τύπου την επόμενη ημέρα. Η πράξη προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον για την κατάσταση στην Ελλάδα. Ο καπετάνιος, έξι αξιωματικοί και είκοσι πέντε υπαξιωματικοί παρέμειναν στο εξωτερικό ως πολιτικοί πρόσφυγες.
Ολόκληρο το πλήρωμα επιθυμούσε να ακολουθήσει τον καπετάνιο αλλά συμβουλεύτηκε από τους αξιωματικούς να παραμείνει στο αντιτορπιλικό και να επιστρέψει στην Ελλάδα για να ενημερώσει τις οικογένειες και τους φίλους σχετικά με τα γεγονότα. Ένα μήνα αργότερα το αντιτορπιλικό Βέλος επέστρεψε στην Ελλάδα με αναπληρωματικό πλήρωμα. Έπειτα από την πτώση της χούντας, όλοι οι αξιωματικοί και οι υπαξιωματικοί επέστρεψαν στην Ελλάδα και στο Ναυτικό. Ο φιλελεύθερος Έλληνας πολιτικός Ευάγγελος Αβέρωφ, επίσης συμμετείχε στην ανταρσία του Βέλους.
Συνελήφθη ως πρωταίτιος των γεγονότων. Το αντιτορπιλικό Βέλος λειτουργεί σήμερα ως ναυτικό μουσείο, αγκυροβολημένο στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης στον Φαληρικό Κόλπο στην Αθήνα.
Συλλυπητήριο μήνυμα Ευάγγελου Μεϊμαράκη
Ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Ευάγγελος Μεϊμαράκης, ενημερωθείς τον θάνατο του Ναυάρχου Νίκου Παππά, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Με θλίψη πληροφορήθηκα για την απώλεια του Ναυάρχου Νίκου Παππά. Του ανθρώπου που πρωτοστάτησε του Κινήματος του Ναυτικού και συνέδεσε άρρηκτα το όνομά του με την αποκατάσταση της δημοκρατίας το 1974, τιμώντας με τους συναδέλφους του, αξιωματικούς του Στρατού Ξηράς, του Πολεμικού Ναυτικού και της Αεροπορίας, τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Ο Νίκος Παππάς υπηρέτησε με πίστη και αφοσίωση την Ελλάδα τόσο ως αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αλλά και ως Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, αφήνοντας τη δική του ανεξίτηλη σφραγίδα στο βιβλίο της νεότερης Ιστορίας της χώρας. Αποτέλεσε παράδειγμα προς μίμηση, κερδίζοντας επάξια την ευγνωμοσύνη και τον θαυμασμό της Πολιτείας, των πολιτών και του Έθνους. Εκ μέρους της Βουλής των Ελλήνων εκφράζω τα θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».
UPD:
100
ΣΧΟΛΙΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα