Αρβανιτόπουλος: Επιτάχυνση αποφάσεων για δράση κατά της ανεργίας των νέων
26.03.2014
15:36
Θέμα η «Αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων μέσω της μάθησης στον χώρο της εργασίας (work-based learning) στο πλαίσιο ελληνικής προεδρίας
Στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, διοργάνωσε τ στο Ζάππειο Μέγαρο, συνέδριο με θέμα «Αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων μέσω της μάθησης στον χώρο της εργασίας (work-based learning) στο πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης».
Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε, με ομιλία του, ο υπουργός παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος στην ομιλία του υπογράμμισε ότι «απαιτείται επιτάχυνση των προτάσεων και των αποφάσεων, για δράσεις κατά της ανεργίας των νέων αλλά και για μεταρρυθμιστικές πολιτικές και δράσεις που επενδύουν στην εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, στην καινοτόμο εκπαίδευση και στην κατάρτιση. Γιατί η αντιμετώπιση της ανεργίας δεν αρκεί από μόνη της για την επίλυση δομικών προβλημάτων όπως η ελλειμματική ανάπτυξη των δεξιοτήτων των νέων, η δύσκολη και μετ’ εμποδίων μετάβαση από το σχολείο στην εργασία και πρωτίστως η αναντιστοιχία δεξιοτήτων εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, που οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο ενίσχυσης της ανεργίας».
«Μπορούμε να ομιλούμε για ανθρώπινο κεφάλαιο που χάνει την αξία του και δεν συμβάλλει θετικά ούτε στη δική του κοινωνική και οικονομική ευρωστία, αλλά ούτε στην εθνική ανάπτυξη», τόνισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αναφερόμενος στους νέους, με υψηλά προσόντα, που καλύπτουν θέσεις εργασίας, για τις οποίες απαιτούνται χαμηλότερα προσόντα.
«Γι’ αυτό πρέπει τόσο για την Επιτροπή όσο και τις εθνικές κυβερνήσεις, ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού νότου, να αποτελέσει στρατηγική επιλογή η διευκόλυνση της μετάβασης από το σχολείο στην εργασία, με μαθητεία, πρακτική άσκηση και προγράμματα πρώτης εργασιακής εμπειρίας και η αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων, ώστε αφενός να αποκτήσουν αντιστοιχία με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και αφετέρου να προσφέρουν εφόδια δια βίου μάθησης, που θα διευκολύνουν την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα της νέας γενιάς στην ταχεία των εργασιακών απαιτήσεων. Δεν αρκεί να βγούμε μόνο από την κρίση, αλλά πρέπει να φροντίσουμε οι επόμενες γενιές να μην μπουν σε ανάλογες περιπέτειες», πρόσθεσε ο κ. Αρβανιτόπουλος.
Όπως, άλλωστε, υπογράμμισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων: «Τα εκπαιδευτικά μας συστήματα πρέπει να μετατραπούν από δομές επικεντρωμένες στην απόκτηση προσόντων, σε ευέλικτες διαδικασίες που παρέχουν μαθησιακές ευκαιρίες δια βίου, σχεδιασμένες σε στενή συνεργασία με συναρμόδιους φορείς, εργοδότες, κοινωνικούς εταίρους και άλλα ενδιαφερόμενα μέλη της οικονομίας και της κοινωνίας».
«Στη χώρα μας χρειάστηκαν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες από το 2012 υλοποιήσαμε. Πραγματοποιήσαμε συγκεκριμένες αλλαγές. Τις εντάξαμε σε έναν ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό σε μία ενιαία στοχοθεσία που συνδέει τα μαθησιακά αποτελέσματα με τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας. Για να υπάρχει αντιστοιχία δεξιοτήτων εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας στην Μετα-Γυμνασιακή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δημιουργήσαμε τρεις διακριτές λεωφόρους γνώσης:
Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε, με ομιλία του, ο υπουργός παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος στην ομιλία του υπογράμμισε ότι «απαιτείται επιτάχυνση των προτάσεων και των αποφάσεων, για δράσεις κατά της ανεργίας των νέων αλλά και για μεταρρυθμιστικές πολιτικές και δράσεις που επενδύουν στην εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, στην καινοτόμο εκπαίδευση και στην κατάρτιση. Γιατί η αντιμετώπιση της ανεργίας δεν αρκεί από μόνη της για την επίλυση δομικών προβλημάτων όπως η ελλειμματική ανάπτυξη των δεξιοτήτων των νέων, η δύσκολη και μετ’ εμποδίων μετάβαση από το σχολείο στην εργασία και πρωτίστως η αναντιστοιχία δεξιοτήτων εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, που οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο ενίσχυσης της ανεργίας».
«Μπορούμε να ομιλούμε για ανθρώπινο κεφάλαιο που χάνει την αξία του και δεν συμβάλλει θετικά ούτε στη δική του κοινωνική και οικονομική ευρωστία, αλλά ούτε στην εθνική ανάπτυξη», τόνισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αναφερόμενος στους νέους, με υψηλά προσόντα, που καλύπτουν θέσεις εργασίας, για τις οποίες απαιτούνται χαμηλότερα προσόντα.
«Γι’ αυτό πρέπει τόσο για την Επιτροπή όσο και τις εθνικές κυβερνήσεις, ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού νότου, να αποτελέσει στρατηγική επιλογή η διευκόλυνση της μετάβασης από το σχολείο στην εργασία, με μαθητεία, πρακτική άσκηση και προγράμματα πρώτης εργασιακής εμπειρίας και η αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων, ώστε αφενός να αποκτήσουν αντιστοιχία με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και αφετέρου να προσφέρουν εφόδια δια βίου μάθησης, που θα διευκολύνουν την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα της νέας γενιάς στην ταχεία των εργασιακών απαιτήσεων. Δεν αρκεί να βγούμε μόνο από την κρίση, αλλά πρέπει να φροντίσουμε οι επόμενες γενιές να μην μπουν σε ανάλογες περιπέτειες», πρόσθεσε ο κ. Αρβανιτόπουλος.
Όπως, άλλωστε, υπογράμμισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων: «Τα εκπαιδευτικά μας συστήματα πρέπει να μετατραπούν από δομές επικεντρωμένες στην απόκτηση προσόντων, σε ευέλικτες διαδικασίες που παρέχουν μαθησιακές ευκαιρίες δια βίου, σχεδιασμένες σε στενή συνεργασία με συναρμόδιους φορείς, εργοδότες, κοινωνικούς εταίρους και άλλα ενδιαφερόμενα μέλη της οικονομίας και της κοινωνίας».
«Στη χώρα μας χρειάστηκαν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες από το 2012 υλοποιήσαμε. Πραγματοποιήσαμε συγκεκριμένες αλλαγές. Τις εντάξαμε σε έναν ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό σε μία ενιαία στοχοθεσία που συνδέει τα μαθησιακά αποτελέσματα με τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας. Για να υπάρχει αντιστοιχία δεξιοτήτων εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας στην Μετα-Γυμνασιακή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δημιουργήσαμε τρεις διακριτές λεωφόρους γνώσης:
Το Νέο Γενικό Λύκειο με αναμορφωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα
Το νέο Επαγγελματικό Λύκειο με ειδικότητες αιχμής και αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών και το έτος μαθητείας
Τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης με ειδικότητες και επαγγέλματα τα οποία έχουν υψηλή ζήτηση και μηδενική προσφορά τα τελευταία χρόνια
Για να ανταποκριθούμε στην ανάγκη προσαρμοστικότητας των νέων στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και της κινητικότητας στον εργασιακό τους βίο αναβαθμίσαμε τα ωρολόγια προγράμματα και ολοκληρώνουμε εντός του 2014 τα επαγγελματικά περιγράμματα όλων των ειδικοτήτων που παρέχονται από τα ΕΠΑΛ και τις ΣΕΚ.
Για να εξασφαλίσουμε την εύκολη πρόσβαση από το σχολείο στην εργασία συντάξαμε και επικυρώσαμε ως εθνική πολιτική το Εθνικό Σχέδιο για την Μαθητεία, που έχει ως στόχο το 2020 το 30% των νέων μας να έχει περάσει από θέση μαθητείας.
Για την επίτευξη της σταθερής σύνδεσης εκπαίδευσης και εργασίας εδραιώσαμε μια δομική, μία δημιουργική σύζευξη της μαθησιακής διαδικασίας και της αγοράς εργασίας διαμέσου της συνεργατικότητας των φορέων της εκπαίδευσης, με τους φορείς της αγοράς, της εργασίας και της οικονομίας.
Επόμενοι σταθμοί εντός του 2014 Εθνικό πλαίσιο Προσόντων, Επαγγελματικά Περιγράμματα, Επαγγελματικά δικαιώματα, Προγράμματα Μαθητείας, Προγράμματα Πρακτικής Άσκησης, Τοπικά Σύμφωνα Μαθητείας και μια Εκπαιδευτική Γεωγραφία αντίστοιχη με την οικονομική γεωγραφία της χώρας συνιστούν θέματα προτεραιότητας που δρομολογήσαμε και εντός του 2014 ολοκληρώνουμε. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εξασφαλίζει ανταγωνιστικό ανθρώπινο δυναμικό σε Ελλάδα και Ευρώπη».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr