Στον Εισαγγελέα απάτη με υπερτιμολογήσεις για έργα στον ΟΛΠ
06.03.2015
13:47
Για ζημιά ύψους 7 εκατ. ευρώ κάνουν λόγο τα πορίσματα του Λέανδρου Ρακιντζή - Έχουν σταλεί σε Δρίτσα και Νικολούδη - Τι λέει ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης στο protothema.gr
Μεγάλες υπερτιμολογήσεις για έργα που έγιναν στην προβλήτα του Λιμένα Πειραιά αποκαλύπτουν με τρία πορίσματά τους, οι ελεγκτές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και που προκάλεσαν ζημιά ύψους 7 εκατ. ευρώ στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά.
Τα τρία πορίσματα έχουν ήδη αποσταλεί στην εισαγγελία, στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και στον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς Παναγιώτη Νικολούδη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τρεις υπεργολαβίες που αφορούν τεχνικά έργα κυρίως στην προβλήτα του Λιμένα Πειραιά και τα οποία υπερκοστολογήθηκαν ακόμη και με εικονικά παραστατικά, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί ο Οργανισμός, ενώ σύντομα θα κληθούν οι εμπλεκόμενοι προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις.
Πηγές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αρκέστηκαν να σχολιάσουν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι οι αρμόδιοι υπουργοί, που έλαβαν τα πορίσματα θα δώσουν στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία και πως η έρευνα στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά συνεχίζεται.
Τέλος, στα τρία πορίσματα επιρρίπτονται ευθύνες στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού το οποίο δεν φρόντισε να ελέγξει το κόστος των έργων.
Τι αναφέρεται στα πορίσμαρα Ρακιντζή
Τα τρία πορίσματα έχουν ήδη αποσταλεί στην εισαγγελία, στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και στον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς Παναγιώτη Νικολούδη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τρεις υπεργολαβίες που αφορούν τεχνικά έργα κυρίως στην προβλήτα του Λιμένα Πειραιά και τα οποία υπερκοστολογήθηκαν ακόμη και με εικονικά παραστατικά, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί ο Οργανισμός, ενώ σύντομα θα κληθούν οι εμπλεκόμενοι προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις.
Πηγές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αρκέστηκαν να σχολιάσουν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι οι αρμόδιοι υπουργοί, που έλαβαν τα πορίσματα θα δώσουν στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία και πως η έρευνα στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά συνεχίζεται.
Τέλος, στα τρία πορίσματα επιρρίπτονται ευθύνες στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού το οποίο δεν φρόντισε να ελέγξει το κόστος των έργων.
Τι αναφέρεται στα πορίσμαρα Ρακιντζή
Οικονομική ζημία εκατομμυρίων ευρώ αλλά και σοβαρές ευθύνες των αρμοδίων παραγόντων κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς Α.Ε διαπιστώνουν τρία πορίσματα-φωτιά του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, κ. Λέανδρου Ρακιντζή, που αποκαλύπτει σήμερα το «protothema.gr» τα οποία βρίσκονται στα χέρια της κυβέρνησης αλλά και της Δικαιοσύνης εδώ και μερικές μέρες. Συστηματική παραβίαση θεμελιωδών διατάξεων για την ανάθεση και την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, υπερτιμολογήσεις, διπλοπληρωμές και υπερπιστοποιήσεις είναι μερικά μόνο από τα ευρήματα του ελέγχου για 3 έργα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με την αντίστοιχη επιβεβαιωμένη ζημία για το δημόσιο να είναι της τάξης των τεσσάρων εκατ. ευρώ ενώ ενδέχεται να ανέλθει στα επτά εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται έλεγχοι για ακόμα τρία μεγάλα έργα του ΟΛΠ ενώ στο μικροσκόπιο της έρευνας έχουν μπει και μικρότερες συμβάσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Ειδικότερα, ύστερα από εντολή του κ. Ρακιντζή συγκροτήθηκε μικτό κλιμάκιο ελέγχου από επιθεωρητές Δημοσίας Διοίκησης και επιθεωρητές Δημοσίων Εργων για να διερευνήσουν τις διαδικασίες, που ακολουθήκαν σε 3 έργα ιδιαίτερης σημασίας για την ζώνη του λιμανιού. Το πρώτο έργο αφορά στην κατασκευή βιοκλιματικού κτίριου διοίκησης στον προβλήτα 1 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ στο Ν. Ικόνιο συνολικής επιφάνειας 3.240τμ(ισόγειο και 3 όροφοι). Ο διαγωνισμός του έργου πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2008 ενώ τον Ιανουάριο του 2009 υπογράφτηκε η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο, έναντι συνολικού οικονομικού ανταλλάγματος 5,76εκατ ευρώ. Δύο χρόνια αργότερα εκδίδεται το πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής του έργου. Όπως όμως διαπιστώνουν οι επιθεωρητές, αν και ο ΟΛΠ προγραμμάτισε την ανέγερση ενός βιοκλιματικού κτιρίου προκειμένου να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω η περιοχή του σταθμού εμποροκιβωτίων «οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν εκ μέρους των αρμόδιων οργάνων του ΟΛΠ οδήγησαν τελικά στην κατασκευή ενός ενεργειακά συμβατικού κτιρίου».
Το πιο σημαντικό όμως είναι πως το συγκεκριμένο κτίριο αν και ενεργειακά συμβατικό, πληρώθηκε ως βιοκλιματικό(!), ζημιώνοντας συνολικά τον ΟΛΠ κατά 2εκατ ευρώ. Λόγω της «ειδικής φύσης» της κατασκευής ο ανάδοχος παρείχε έκπτωση 1,2% όμως «η κατασκευή τελικά ενός συμβατικού κτιρίου δεν δικαιολογεί την ανωτέρω έκπτωση, δεδομένου ότι, η μέση έκπτωση συνήθων κτιριακών έργων την περίοδο εκείνη ήταν 33,23%», με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη ζημία να ανέρχεται σε 1,2εκατ ευρώ. Επιπλέον, καθυστέρησε αδικαιολόγητα η έναρξη των εργασιών του έργου με συνέπεια την χορήγηση παρατάσεων της προθεσμίας περαίωσης «χωρίς τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων και την καταβολή αδικαιολόγητης δαπάνης αναθεώρησης». Το πόρισμα καταλογίζει ευθύνες στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ, μεταξύ άλλων, για την έγκριση της προσφερόμενης έκπτωσης μόνο 1,2% για ένα συμβατικό πλέον κτίριο γραφείων καθώς επίσης για την κατακύρωση του διαγωνισμού σε ανάδοχο «του οποίου η τεχνική προσφορά στερείτο βασικών βιοκλιματικών προβλέψεων».
Το δεύτερο έργο αφορά στην ανακατασκευή τριώροφης αποθήκης 28.500τμ στην περιοχή του Κερατσινίου, η οποία είχε υποστεί σοβαρές βλάβες από το σεισμό του 1999. Ένα έργο στο οποίο «παραβιάστηκαν κατ’επανάληψη θεμελιώδεις διατάξεις για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων τόσο κατά το στάδιο εκπόνησης της μελέτης όσο και στο στάδιο της εκτέλεσης του έργου». Συνέπεια αυτών, «ήταν να προκληθούν πολλαπλές ζημίες στον ΟΛΠ συνολικού ύψους, τουλάχιστον 1.938.425ευρώ, δηλαδή ποσοστό 49% της συνολικής δαπάνης του έργου(3.955.132ευρώ)». Ειδικότερα, παρά το ότι η αρχική μελέτη προέβλεπε την ενίσχυση του κτιρίου μετατράπηκε στην πορεία σε μελέτη κατεδάφισης. «Ειδικά κατά την φάση εκτέλεσης του έργου της κατεδάφισης(η οποία δεν δημοπρατήθηκε ποτέ με ανταγωνιστικούς όρους) αλλά και των άλλων έργων που προσαρτήθηκαν στο συμβατικό αντικείμενο διαπιστώθηκαν υπερτιμολογήσεις και υπερπιστοποιήσεις μεγάλης κλίμακας κατά την επιμέτρηση των εργασιών». Από τον έλεγχο προέκυψαν ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών του ΟΛΠ, όπως αναφέρεται στην έκθεση ελέγχου.
Ο κ. Ρακιντζής, μιλώντας στο «protothema.gr», για τις σημαντικές αυτές εξελίξεις αναφέρει ότι «κατόπιν καταγγελιών και αιτήματος του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά συνεστήθη με απόφασή μας μικτό κλιμάκιο με δύο επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης και δύο επιθεωρητές Δημοσίων Εργων για να ελέγξει δημόσια έργα με κύριο του έργου τον ΟΛΠ. Εχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος για τρία έργα και συνεχίζεται για τα υπόλοιπα. Από τα πορίσματα του ελέγχου προκύπτει ότι ο ΟΛΠ υπέστη θετική ζημία άνω των 4εκατ ευρώ και υπάρχει κίνδυνος απένταξης για ένα έργο, οπότε η συνολική ζημία θα ανέλθει άνω των 7εκατ ευρώ. Θέλω να επαινέσω τους επιθεωρητές που εξετέλεσαν τον έλεγχο και να διαβεβαιώσω ότι ο έλεγχος συνεχίζεται στην κατεύθυνση εξάλειψης της ενυπάρχουσας διαφθοράς στην εκτέλεση δημοσίων έργων. Τα πορίσματα έχουν σταλεί στον υπουργό Επικρατείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, κ. Παναγιώτη Νικολούδη, στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρο Δρίτσα και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά».
Ο κίνδυνος απένταξης από τα ευρωπαϊκά προγράμματα αφορά στην κατασκευή κρηπιδότοιχου εξυπηρέτησης μεγάλων κρουαζιεροπλοίων στην περιοχή Αγίου Νικολάου του κεντρικού Λιμένα Πειραιώς, μήκους 281μ και βάθους 11,5μ. Η σύμβαση υπογράφτηκε τον Δεκέμβριο του 2010 με τίμημα 4εκατ ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, διαπιστώθηκε «αδικαιολόγητη ανοχή των αρμοδίων οργάνων του έργου στην αντισυμβατική αδράνεια του αναδόχου, χωρίς την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων και τελικά η αδικαιολόγητη διάλυση της σύμβασης με καταβολή αποζημίωσης στον ανάδοχο αντί της έκπτωσης του». Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, όπως σημειώνουν οι επιθεωρητές, ήταν 4 χρόνια μετά την έναρξη του έργου, το έργο να παραμένει ανεκτέλεστο κατά 60% περίπου και ο ΟΛΠ να έχει υποστεί ζημία 296.375,56ευρώ. Το πλέον σοβαρό όμως είναι ότι το έργο είναι εκτεθειμένο στον κίνδυνο απένταξης του από το πρόγραμμα συγχρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, «με ενδεχόμενη ζημία, την απώλεια του συνόλου της κοινοτικής συνδρομής ύψους 2.945.739,14ευρώ».
Ειδικότερα, ύστερα από εντολή του κ. Ρακιντζή συγκροτήθηκε μικτό κλιμάκιο ελέγχου από επιθεωρητές Δημοσίας Διοίκησης και επιθεωρητές Δημοσίων Εργων για να διερευνήσουν τις διαδικασίες, που ακολουθήκαν σε 3 έργα ιδιαίτερης σημασίας για την ζώνη του λιμανιού. Το πρώτο έργο αφορά στην κατασκευή βιοκλιματικού κτίριου διοίκησης στον προβλήτα 1 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ στο Ν. Ικόνιο συνολικής επιφάνειας 3.240τμ(ισόγειο και 3 όροφοι). Ο διαγωνισμός του έργου πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2008 ενώ τον Ιανουάριο του 2009 υπογράφτηκε η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο, έναντι συνολικού οικονομικού ανταλλάγματος 5,76εκατ ευρώ. Δύο χρόνια αργότερα εκδίδεται το πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής του έργου. Όπως όμως διαπιστώνουν οι επιθεωρητές, αν και ο ΟΛΠ προγραμμάτισε την ανέγερση ενός βιοκλιματικού κτιρίου προκειμένου να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω η περιοχή του σταθμού εμποροκιβωτίων «οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν εκ μέρους των αρμόδιων οργάνων του ΟΛΠ οδήγησαν τελικά στην κατασκευή ενός ενεργειακά συμβατικού κτιρίου».
Το πιο σημαντικό όμως είναι πως το συγκεκριμένο κτίριο αν και ενεργειακά συμβατικό, πληρώθηκε ως βιοκλιματικό(!), ζημιώνοντας συνολικά τον ΟΛΠ κατά 2εκατ ευρώ. Λόγω της «ειδικής φύσης» της κατασκευής ο ανάδοχος παρείχε έκπτωση 1,2% όμως «η κατασκευή τελικά ενός συμβατικού κτιρίου δεν δικαιολογεί την ανωτέρω έκπτωση, δεδομένου ότι, η μέση έκπτωση συνήθων κτιριακών έργων την περίοδο εκείνη ήταν 33,23%», με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη ζημία να ανέρχεται σε 1,2εκατ ευρώ. Επιπλέον, καθυστέρησε αδικαιολόγητα η έναρξη των εργασιών του έργου με συνέπεια την χορήγηση παρατάσεων της προθεσμίας περαίωσης «χωρίς τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων και την καταβολή αδικαιολόγητης δαπάνης αναθεώρησης». Το πόρισμα καταλογίζει ευθύνες στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ, μεταξύ άλλων, για την έγκριση της προσφερόμενης έκπτωσης μόνο 1,2% για ένα συμβατικό πλέον κτίριο γραφείων καθώς επίσης για την κατακύρωση του διαγωνισμού σε ανάδοχο «του οποίου η τεχνική προσφορά στερείτο βασικών βιοκλιματικών προβλέψεων».
Το δεύτερο έργο αφορά στην ανακατασκευή τριώροφης αποθήκης 28.500τμ στην περιοχή του Κερατσινίου, η οποία είχε υποστεί σοβαρές βλάβες από το σεισμό του 1999. Ένα έργο στο οποίο «παραβιάστηκαν κατ’επανάληψη θεμελιώδεις διατάξεις για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων τόσο κατά το στάδιο εκπόνησης της μελέτης όσο και στο στάδιο της εκτέλεσης του έργου». Συνέπεια αυτών, «ήταν να προκληθούν πολλαπλές ζημίες στον ΟΛΠ συνολικού ύψους, τουλάχιστον 1.938.425ευρώ, δηλαδή ποσοστό 49% της συνολικής δαπάνης του έργου(3.955.132ευρώ)». Ειδικότερα, παρά το ότι η αρχική μελέτη προέβλεπε την ενίσχυση του κτιρίου μετατράπηκε στην πορεία σε μελέτη κατεδάφισης. «Ειδικά κατά την φάση εκτέλεσης του έργου της κατεδάφισης(η οποία δεν δημοπρατήθηκε ποτέ με ανταγωνιστικούς όρους) αλλά και των άλλων έργων που προσαρτήθηκαν στο συμβατικό αντικείμενο διαπιστώθηκαν υπερτιμολογήσεις και υπερπιστοποιήσεις μεγάλης κλίμακας κατά την επιμέτρηση των εργασιών». Από τον έλεγχο προέκυψαν ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών του ΟΛΠ, όπως αναφέρεται στην έκθεση ελέγχου.
Ο κ. Ρακιντζής, μιλώντας στο «protothema.gr», για τις σημαντικές αυτές εξελίξεις αναφέρει ότι «κατόπιν καταγγελιών και αιτήματος του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά συνεστήθη με απόφασή μας μικτό κλιμάκιο με δύο επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης και δύο επιθεωρητές Δημοσίων Εργων για να ελέγξει δημόσια έργα με κύριο του έργου τον ΟΛΠ. Εχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος για τρία έργα και συνεχίζεται για τα υπόλοιπα. Από τα πορίσματα του ελέγχου προκύπτει ότι ο ΟΛΠ υπέστη θετική ζημία άνω των 4εκατ ευρώ και υπάρχει κίνδυνος απένταξης για ένα έργο, οπότε η συνολική ζημία θα ανέλθει άνω των 7εκατ ευρώ. Θέλω να επαινέσω τους επιθεωρητές που εξετέλεσαν τον έλεγχο και να διαβεβαιώσω ότι ο έλεγχος συνεχίζεται στην κατεύθυνση εξάλειψης της ενυπάρχουσας διαφθοράς στην εκτέλεση δημοσίων έργων. Τα πορίσματα έχουν σταλεί στον υπουργό Επικρατείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, κ. Παναγιώτη Νικολούδη, στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρο Δρίτσα και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά».
Ο κίνδυνος απένταξης από τα ευρωπαϊκά προγράμματα αφορά στην κατασκευή κρηπιδότοιχου εξυπηρέτησης μεγάλων κρουαζιεροπλοίων στην περιοχή Αγίου Νικολάου του κεντρικού Λιμένα Πειραιώς, μήκους 281μ και βάθους 11,5μ. Η σύμβαση υπογράφτηκε τον Δεκέμβριο του 2010 με τίμημα 4εκατ ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, διαπιστώθηκε «αδικαιολόγητη ανοχή των αρμοδίων οργάνων του έργου στην αντισυμβατική αδράνεια του αναδόχου, χωρίς την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων και τελικά η αδικαιολόγητη διάλυση της σύμβασης με καταβολή αποζημίωσης στον ανάδοχο αντί της έκπτωσης του». Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, όπως σημειώνουν οι επιθεωρητές, ήταν 4 χρόνια μετά την έναρξη του έργου, το έργο να παραμένει ανεκτέλεστο κατά 60% περίπου και ο ΟΛΠ να έχει υποστεί ζημία 296.375,56ευρώ. Το πλέον σοβαρό όμως είναι ότι το έργο είναι εκτεθειμένο στον κίνδυνο απένταξης του από το πρόγραμμα συγχρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, «με ενδεχόμενη ζημία, την απώλεια του συνόλου της κοινοτικής συνδρομής ύψους 2.945.739,14ευρώ».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr