Το ΣτΕ μπλόκαρε τα έργα στο νέο λιμάνι των Πατρών
08.03.2015
18:47
Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε δεκτή την αίτηση του Δήμου
Μπλόκαρε το Συμβούλιο της Επικρατείας ως αντισυνταγματικά, τα έργα στο νέο λιμάνι των Πατρών, ενώ παράλληλα έκανε δεκτή την αίτηση του Δήμου Πατραίων.
Ειδικότερα, με αποφάσεις της τριετίας 2002-2004 της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) εγκρίθηκαν οι χρήσεις γης και καθορίσθηκαν οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης στο νέο λιμάνι της Πάτρας. Ακόμη, εγκρίθηκαν οι χρήσει του τμήματος μεταξύ του παλαιού και νέου λιμένα (μεταξύ των οδών Τριών Νανάρχων και Παπαφλέσσα), και η ανακαίνιση του υπάρχοντος επιβατικού σταθμού «Μελίνα», όπως και η βελτίωση εν γένει της λιμενικής υποδομής.
Στην συνέχεια το 2012 οι αποφάσεις της ΕΣΑΛ κυρώθηκαν με υπουργικές αποφάσεις. Ακολούθησε ο νόμος 4081/2012 ο οποίος κύρωσε της επίμαχες αποφάσεις υπογραμμίζοντας ότι «αποκτούν ισχύ τυπικού νόμου από το χρόνο εκδόσεως τους» και ότι οι εν λόγω αποφάσεις μπορούν να τροποποιούνται με υπουργικές αποφάσεις.
Ο Δήμος Πατρέων προσέφυγε στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί το επίμαχο νομοθετικό πλέγμα που επιτρέπει την κατασκευή του νέου λιμένα, κ.λπ., υποστηρίζοντας, μεταξύ των άλλων, ότι με τις σχεδιαζόμενες χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις διακόπτεται η συνέχεια των λειτουργιών της πόλης προς την πλευρά της θάλασσας και αποκόπτεται η πόλη και οι κάτοικοι της από το παραθαλλάσιο μέτωπο.
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο με την υπ΄ αριθμ. 717/2015 απόφασή του έκρινε διπλά αντισυνταγματική την νομοθετική πορεία για την κατασκευή του νέου λιμανιού της Πάτρας.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν κατά αρχάς ότι σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές για παρόμοια ζητήματα πρέπει να εκδίδονται Προεδρικά Διατάγματα και όχι υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις της ΕΣΑΛ.
Ακόμη, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές δεν μπορεί νόμος να κυρώνει αναδρομικά κανονιστικές διοικητικές αποφάσεις, όπως έκανε στην περίπτωση του λιμένα Πατρών.
Ειδικότερα, με αποφάσεις της τριετίας 2002-2004 της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) εγκρίθηκαν οι χρήσεις γης και καθορίσθηκαν οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης στο νέο λιμάνι της Πάτρας. Ακόμη, εγκρίθηκαν οι χρήσει του τμήματος μεταξύ του παλαιού και νέου λιμένα (μεταξύ των οδών Τριών Νανάρχων και Παπαφλέσσα), και η ανακαίνιση του υπάρχοντος επιβατικού σταθμού «Μελίνα», όπως και η βελτίωση εν γένει της λιμενικής υποδομής.
Στην συνέχεια το 2012 οι αποφάσεις της ΕΣΑΛ κυρώθηκαν με υπουργικές αποφάσεις. Ακολούθησε ο νόμος 4081/2012 ο οποίος κύρωσε της επίμαχες αποφάσεις υπογραμμίζοντας ότι «αποκτούν ισχύ τυπικού νόμου από το χρόνο εκδόσεως τους» και ότι οι εν λόγω αποφάσεις μπορούν να τροποποιούνται με υπουργικές αποφάσεις.
Ο Δήμος Πατρέων προσέφυγε στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί το επίμαχο νομοθετικό πλέγμα που επιτρέπει την κατασκευή του νέου λιμένα, κ.λπ., υποστηρίζοντας, μεταξύ των άλλων, ότι με τις σχεδιαζόμενες χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις διακόπτεται η συνέχεια των λειτουργιών της πόλης προς την πλευρά της θάλασσας και αποκόπτεται η πόλη και οι κάτοικοι της από το παραθαλλάσιο μέτωπο.
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο με την υπ΄ αριθμ. 717/2015 απόφασή του έκρινε διπλά αντισυνταγματική την νομοθετική πορεία για την κατασκευή του νέου λιμανιού της Πάτρας.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν κατά αρχάς ότι σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές για παρόμοια ζητήματα πρέπει να εκδίδονται Προεδρικά Διατάγματα και όχι υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις της ΕΣΑΛ.
Ακόμη, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές δεν μπορεί νόμος να κυρώνει αναδρομικά κανονιστικές διοικητικές αποφάσεις, όπως έκανε στην περίπτωση του λιμένα Πατρών.
Κατόπιν αυτών ακύρωσε όλες τις αποφάσεις που καθόριζαν τους κανόνες κατασκευής, κ.λπ. του νέου λιμένα Πατρών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr