Τι απαντούν τα κανάλια για την επιστροφή των 24,1 εκατ. ευρώ
03.04.2015
21:06
Γιατί δεν έπρεπε να τους επιβληθούν τα αναδρομικά τέλη χρήσεως συχνοτήτων για τα έτη 2011 έως και 2014
Ως μη αναμενόμενη χαρακτηρίζει, σε επιστολή της προς τον υπουργό Επικρατείας Ν. Παππά, η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) την σειρά υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν χθες 2 Απριλίου βάσει των οποίων επιβάλλονται αναδρομικά τέλη χρήσεως συχνοτήτων για τα έτη 2011 έως και 2014, συνολικού ύψους 24.150.633,93 ευρώ.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται, το παραπάνω ποσό δεν έπρεπε να επιβληθεί διότι σύμφωνα με το ν. 3023/2002 («Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από το Κράτος. Έσοδα και δαπάνες, προβολή, δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψήφιων βουλευτών», προβλέφθηκε με τα άρθρα 10 και 30 η «προβολή προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα») οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας υποχρεούνται να μεταδίδουν τα διαφημιστικά μηνύματα, κατά τις προεκλογικές περιόδους, των πολιτικών κομμάτων.
Με άλλα λόγια, οι τηλεοπτικοί σταθμοί διέθεσαν χωρίς χρέωση, βάσει του παραπάνω νόμου, τηλεοπτικό χρόνο στα πολιτικά κόμματα για την προβολή των μηνυμάτων τους κατά τις εκλογικές αναμετρήσεις (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές) από το 2004 έως το 2009. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται το διατεθέν-χωρίς χρέωση- airtime ήταν ύψους 28,2 εκατ. ευρώ και στο πλαίσιο αυτό αποφασίσθηκε η μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1%, για κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Επίσης, η Ένωση σημειώνει ότι «για τις εκλογικές αναμετρήσεις των ετών 2012 (δύο φορές βουλευτικές εκλογές), 2014 (ευρωεκλογές) και 2015 (βουλευτικές εκλογές) το ελληνικό δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή την δωρεάν παροχή του, οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο των 24.170.850 ευρώ (κατά την αναλογία που οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της). Το ποσόν αυτό πρέπει να επιστραφεί αυτούσιο και τοις μετρητοίς και από τους χρόνους που έγινε η χρήση του airtime τους. Προφανώς θα συμφωνείτε ότι η μη επιστροφή του ποσού αυτού θα σημαίνει αφενός μεν ότι ένα σύγχρονο κράτος προβαίνει σε δήμευση περιουσίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων και αφετέρου ότι δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του προς τους (ακούσιους) δανειστές του».
Διευκρινίζει ακόμη ότι από το 2012, βάσει του ν. 4070/2012, η χρήση των συχνοτήτων ανατέθηκε στους παρόχους δικτύου. Με την ίδια διάταξη νόμου ρητά καταργήθηκε η εκ του νόμου προβλεπόμενη υποχρέωση των «τηλεοπτικών σταθμών» να καταβάλουν προς το δημόσιο οιουδήποτε ύψους αντάλλαγμα για τη χρήση συχνοτήτων.
Ως εκ τούτου, όπως διευκρινίζεται, «κακώς εκδόθηκαν πράξεις υπολογισμού τελών χρήσης συχνοτήτων για το έτος 2012 και πέραν, δεδομένου ότι από το έτος αυτό οι τηλεοπτικοί σταθμοί μέλη μας δεν είχαν την χρήση των συχνοτήτων που είχαν παραδοθεί στους παρόχους δικτύου.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται, το παραπάνω ποσό δεν έπρεπε να επιβληθεί διότι σύμφωνα με το ν. 3023/2002 («Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από το Κράτος. Έσοδα και δαπάνες, προβολή, δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψήφιων βουλευτών», προβλέφθηκε με τα άρθρα 10 και 30 η «προβολή προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα») οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας υποχρεούνται να μεταδίδουν τα διαφημιστικά μηνύματα, κατά τις προεκλογικές περιόδους, των πολιτικών κομμάτων.
Με άλλα λόγια, οι τηλεοπτικοί σταθμοί διέθεσαν χωρίς χρέωση, βάσει του παραπάνω νόμου, τηλεοπτικό χρόνο στα πολιτικά κόμματα για την προβολή των μηνυμάτων τους κατά τις εκλογικές αναμετρήσεις (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές) από το 2004 έως το 2009. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται το διατεθέν-χωρίς χρέωση- airtime ήταν ύψους 28,2 εκατ. ευρώ και στο πλαίσιο αυτό αποφασίσθηκε η μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1%, για κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Επίσης, η Ένωση σημειώνει ότι «για τις εκλογικές αναμετρήσεις των ετών 2012 (δύο φορές βουλευτικές εκλογές), 2014 (ευρωεκλογές) και 2015 (βουλευτικές εκλογές) το ελληνικό δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή την δωρεάν παροχή του, οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο των 24.170.850 ευρώ (κατά την αναλογία που οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της). Το ποσόν αυτό πρέπει να επιστραφεί αυτούσιο και τοις μετρητοίς και από τους χρόνους που έγινε η χρήση του airtime τους. Προφανώς θα συμφωνείτε ότι η μη επιστροφή του ποσού αυτού θα σημαίνει αφενός μεν ότι ένα σύγχρονο κράτος προβαίνει σε δήμευση περιουσίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων και αφετέρου ότι δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του προς τους (ακούσιους) δανειστές του».
Διευκρινίζει ακόμη ότι από το 2012, βάσει του ν. 4070/2012, η χρήση των συχνοτήτων ανατέθηκε στους παρόχους δικτύου. Με την ίδια διάταξη νόμου ρητά καταργήθηκε η εκ του νόμου προβλεπόμενη υποχρέωση των «τηλεοπτικών σταθμών» να καταβάλουν προς το δημόσιο οιουδήποτε ύψους αντάλλαγμα για τη χρήση συχνοτήτων.
Ως εκ τούτου, όπως διευκρινίζεται, «κακώς εκδόθηκαν πράξεις υπολογισμού τελών χρήσης συχνοτήτων για το έτος 2012 και πέραν, δεδομένου ότι από το έτος αυτό οι τηλεοπτικοί σταθμοί μέλη μας δεν είχαν την χρήση των συχνοτήτων που είχαν παραδοθεί στους παρόχους δικτύου.
Για τις εκλογικές αναμετρήσεις των ετών 2012 (δύο φορές βουλευτικές εκλογές), 2014 (ευρωεκλογές) και 2015 (βουλευτικές εκλογές) το ελληνικό δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή την δωρεάν παροχή του, οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο των 24.170.850 ευρώ (κατά την αναλογία που οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της). Το ποσόν αυτό πρέπει να επιστραφεί αυτούσιο και τοις μετρητοίς και από τους χρόνους που έγινε η χρήση του airtime τους. Προφανώς θα συμφωνείτε ότι η μη επιστροφή του ποσού αυτού θα σημαίνει αφενός μεν ότι ένα σύγχρονο κράτος προβαίνει σε δήμευση περιουσίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων και αφετέρου ότι δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του προς τους (ακούσιους) δανειστές του».
Η επιστολή της ΕΙΤΗΣΕΕ
Προς
Τον Υπουργό Επικρατείας, αξιότιμο κ. Νίκο Παππά,
Ενταύθα.
Αθήνα, 3 Απριλίου 2015
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις μέλη της Ένωσης μας, με έκπληξη πληροφορήθηκαν ότι με σειρά υπουργικών αποφάσεών σας, που εκδόθηκαν χθες, 2 Απρίλιου 2014, επιβλήθηκαν στις επιχειρήσεις μέλη της Ένωσης μας, αναδρομικά, τέλη χρήσεως συχνοτήτων για τα έτη 2011 έως και 2014, συνολικού ύψους 24.150.633,93 ευρώ.
Τα ποσά αυτά προέκυψαν μετά από υπολογισμό του ανταλλάγματος χρήσεως συχνοτήτων με ποσοστό 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων των επιχειρήσεων αυτών, ενώ δεν έπρεπε να επιβληθούν καθόλου.
Τούτο δε διότι:
Από της ψηφίσεως του ν. 3023/2002 (ΦΕΚ Α 146/25.6.2002) «Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από το Κράτος. Έσοδα και δαπάνες, προβολή, δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψήφιων βουλευτών», προβλέφθηκε με τα άρθρα 10 και 30 η «προβολή προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα», με υποχρέωση μετάδοσης από τα τελευταία των διαφημιστικών τους μηνυμάτων.
Εκλογικές αναμετρήσεις περιόδου 2002 – 2010. Σε εκτέλεση των προβλέψεων του ως άνω νόμου, εκδόθηκαν, ανά εκλογική αναμέτρηση (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές), εφεξής, οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις για την κατανομή αλλά και την αποτίμηση του διατιθέμενου airtime προς τα κόμματα.
Για τις ως άνω εκλογικές αναμετρήσεις (πρώτη την του 2004 έως και αυτήν του 2009) και για το διατεθέν από τους τηλεοπτικούς σταθμούς airtime άνευ χρέωσης προς τα κόμματα συνολικής αξίας 28.200.000 ευρώ, προκειμένου να αναληφθεί από το Κράτος η οικονομική αποζημίωση των τηλεοπτικών σταθμών (για την δωρεάν παροχή του Κράτους προς τα κόμματα της χρηματοδότησης των δαπανών της κάλυψης της προεκλογικής περιόδου), αποφασίσθηκε η μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1%, για κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Έτσι, εκδόθηκαν για τον σκοπό αυτόν, οι ακόλουθες υπουργικές αποφάσεις με το αντίστοιχο περιεχόμενο:
2004 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Τύπου και ΜΜΕ) 2848/Ε/10.2.2004, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 287/10.2.2004, Αρμόδιοι Υπουργοί: Ν. Χριστοδουλάκης και Χρ. Πρωτόπαπας, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2003 – 31.12.2003 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2004 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Επικρατείας) 23964/20.12.2004, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 267/1.3.2005, Αρμόδιοι Υπουργοί: Γ. Αλογοσκούφης και Θ. Ρουσόπουλος, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2004 – 31.12.2004 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2007 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Επικρατείας) 20827/21.8.2007, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1672/23.8.2007, Αρμόδιοι Υπουργοί: Γ. Αλογοσκούφης και Θ. Ρουσόπουλος, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2007 – 31.12.2007 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2009 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 21067-662/24.4.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 767/27.4.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2009 – 31.12.2009 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2009 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 20825/4.9.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1914/8.9.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2009 – 31.12.2009 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 1% σε 0,1%.
2009 Ψηφιακή Μετάβαση, Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 20827/4.9.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1914/8.9.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2010 – 31.12.2010 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 0,1%.
Εκλογικές αναμετρήσεις περιόδου 2010 – 2015. Σε εκτέλεση των προβλέψεων του ίδιου ως άνω νόμου, εκδόθηκαν, ανά εκλογική αναμέτρηση (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές), εφεξής, οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις για την κατανομή αλλά και την αποτίμηση του διατιθέμενου airtime προς τα κόμματα.
Ως αποτέλεσμα αυτών αποφασίσθηκε:
2012 Εκλογές (Βουλευτικές α), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.170.850 ευρώ.
2012 Εκλογές (Βουλευτικές β), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
2014 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
2015 Εκλογές (Βουλευτικές), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
Ήτοι συνολικό ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 24.170.850 ευρώ.
«Από το 2012 η χρήση των συχνοτήτων ανατέθηκε στους παρόχους δικτύου»
Οι κοστολογημένες αυτές παροχές σε airtime (ήτοι διαφημιστικά spots), που προβλέφθηκαν για δωρεάν παροχή από το Κράτος προς τα κόμματα αλλά δεν πληρώθηκαν στο ισόποσο προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς, επ’ ουδενί δεν πρέπει να θεωρηθεί σπονδή των τηλεοπτικών σταθμών προς τις δημοκρατικές αρχές που ορίζει το σύνταγμα. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί υπακούουν στις συνταγματικές επιταγές, για σεβασμό του δημοκρατικού πολιτεύματος και της αρχής της αναλογικής ισότητας στην ενημέρωση, με άλλους τρόπους: Αφενός μεν με την εκ του νόμου υποχρέωση προβολής των κομματικών θέσεων με βάση την αναλογική ισότητα καθημερινώς στα δελτία ειδήσεων και τις ενημερωτικές εκπομπές, καθημερινά ελεγχόμενοι σε αυτό από το ΕΣΡ. Αφετέρου δε – και καθ’ υπερβολήν – με την υποχρεωτική, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, παροχή προς τα κόμματα άνω των 250 ωρών από κάθε σταθμό, χωρίς οποιοδήποτε αντάλλαγμα, για διοργάνωση συζητήσεων και στρογγυλών τραπεζιών για την προβολή του προεκλογικού τους λόγου.
Παρά τα παραπάνω, για τα έτη 2011 και εφεξής, δεν εξεδόθησαν οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις για μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1% σε κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Τούτο όμως έγινε διότι, από το έτος 2011 και μετά, η χώρα ακολουθώντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αποφάσισε και υποχρέωσε τους τηλεοπτικούς σταθμούς να προβούν σε μετατροπή του συστήματος μετάδοσης από αναλογικό σε ψηφιακό και να μην κατέχουν συχνότητες. Στόχος ήταν να απελευθερωθεί το μείζον μέρος του φάσματος συχνοτήτων, ώστε να χρησιμοποιηθεί από την κινητή τηλεφωνία (ψηφιακό μέρισμα) μετά από διαγωνισμό για την παραχώρηση του. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί υποχρεώθηκαν να κάνουν παράλληλη λειτουργία αναλογικού και ψηφιακού συστήματος μετάδοσης (δύο επενδύσεις, δύο λειτουργικά κόστη), μεταβαίνοντας σταδιακά στην πλήρη ψηφιακή μετάδοση. Κάθε μετάβαση ανά σημείο της επικράτειας των τηλεοπτικών σταθμών από την αναλογική στην ψηφιακή εκπομπή, σήμαινε επιστροφή της αναλογικής συχνότητας προς το Δημόσιο, όπως πιστοποιείται από τις ανά σημείο μετάβασης δηλώσεις των σταθμών προς το ΕΣΡ και αντίστοιχες πιστοποιήσεις της ΕΕΤΤ.
Από του έτους 2012 και εφεξής, με το ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α 82/10.4.2012), άρθρο 80, παρ. 1, περ. στ., όλες οι συχνότητες εκπομπής τηλεοπτικού σήματος, αφαιρέθηκαν από τους μέχρι τότε τηλεοπτικούς σταθμούς (εφεξής: παρόχους περιεχομένου) και ανατέθηκε η χρήση τους στους παρόχους δικτύου. Με την ίδια διάταξη νόμου ρητά καταργήθηκε η εκ του νόμου προβλεπόμενη υποχρέωση των «τηλεοπτικών σταθμών» να καταβάλουν προς το δημόσιο οιουδήποτε ύψους αντάλλαγμα για τη χρήση συχνοτήτων.
Η υποχρέωση αυτή, μετά τη δημοσίευση του άνω νόμου βαρύνει τους εφεξής χρησιμοποιούντες τις συχνότητες, ήτοι τους παρόχους δικτύου. Η εκ μέρους των παρόχων δικτύου (τηλεφωνίας ή τηλεόρασης) καταβολή ανταλλάγματος για την εκ μέρους τους χρήση των συχνοτήτων προβλέφθηκε νομικά και υλοποιήθηκε δια της καταβολής ανταλλάγματος όπως προβλέφθηκε σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς. Η δε ΕΕΤΤ, όταν καθόρισε την τιμολογιακή πολιτική των παρόχων δικτύου προς τους πελάτες τους παρόχους περιεχομένου, έχει λάβει υπόψη ότι οι πάροχοι δικτύου αποσβένουν την εκ μέρους τους καταβολή τελών χρήσεως συχνοτήτων με «μετακύλιση» του κόστους αυτού στις χρεώσεις παροχής υπηρεσιών που τιμολογούν προς τους πελάτες τους παρόχους περιεχομένου.
Κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια των ανωτέρω πρέπει να λάβετε υπόψη ότι:
Κακώς εκδόθηκαν πράξεις υπολογισμού τελών χρήσης συχνοτήτων για το έτος 2012 και πέραν, δεδομένου ότι από το έτος αυτό οι τηλεοπτικοί σταθμοί μέλη μας δεν είχαν την χρήση των συχνοτήτων που είχαν παραδοθεί στους παρόχους δικτύου.
Για τις εκλογικές αναμετρήσεις των ετών 2012 (δύο φορές βουλευτικές εκλογές), 2014 (ευρωεκλογές) και 2015 (βουλευτικές εκλογές) το ελληνικό δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή την δωρεάν παροχή του, οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο των 24.170.850 ευρώ (κατά την αναλογία που οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της). Το ποσόν αυτό πρέπει να επιστραφεί αυτούσιο και τοις μετρητοίς και από τους χρόνους που έγινε η χρήση του airtime τους. Προφανώς θα συμφωνείτε ότι η μη επιστροφή του ποσού αυτού θα σημαίνει αφενός μεν ότι ένα σύγχρονο κράτος προβαίνει σε δήμευση περιουσίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων και αφετέρου ότι δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του προς τους (ακούσιους) δανειστές του.
Με εκτίμηση,
O Πρόεδρος ΔΣ της ΕΙΤΗΣΕΕ»
Η επιστολή της ΕΙΤΗΣΕΕ
Προς
Τον Υπουργό Επικρατείας, αξιότιμο κ. Νίκο Παππά,
Ενταύθα.
Αθήνα, 3 Απριλίου 2015
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις μέλη της Ένωσης μας, με έκπληξη πληροφορήθηκαν ότι με σειρά υπουργικών αποφάσεών σας, που εκδόθηκαν χθες, 2 Απρίλιου 2014, επιβλήθηκαν στις επιχειρήσεις μέλη της Ένωσης μας, αναδρομικά, τέλη χρήσεως συχνοτήτων για τα έτη 2011 έως και 2014, συνολικού ύψους 24.150.633,93 ευρώ.
Τα ποσά αυτά προέκυψαν μετά από υπολογισμό του ανταλλάγματος χρήσεως συχνοτήτων με ποσοστό 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων των επιχειρήσεων αυτών, ενώ δεν έπρεπε να επιβληθούν καθόλου.
Τούτο δε διότι:
Από της ψηφίσεως του ν. 3023/2002 (ΦΕΚ Α 146/25.6.2002) «Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από το Κράτος. Έσοδα και δαπάνες, προβολή, δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψήφιων βουλευτών», προβλέφθηκε με τα άρθρα 10 και 30 η «προβολή προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα», με υποχρέωση μετάδοσης από τα τελευταία των διαφημιστικών τους μηνυμάτων.
Εκλογικές αναμετρήσεις περιόδου 2002 – 2010. Σε εκτέλεση των προβλέψεων του ως άνω νόμου, εκδόθηκαν, ανά εκλογική αναμέτρηση (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές), εφεξής, οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις για την κατανομή αλλά και την αποτίμηση του διατιθέμενου airtime προς τα κόμματα.
Για τις ως άνω εκλογικές αναμετρήσεις (πρώτη την του 2004 έως και αυτήν του 2009) και για το διατεθέν από τους τηλεοπτικούς σταθμούς airtime άνευ χρέωσης προς τα κόμματα συνολικής αξίας 28.200.000 ευρώ, προκειμένου να αναληφθεί από το Κράτος η οικονομική αποζημίωση των τηλεοπτικών σταθμών (για την δωρεάν παροχή του Κράτους προς τα κόμματα της χρηματοδότησης των δαπανών της κάλυψης της προεκλογικής περιόδου), αποφασίσθηκε η μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1%, για κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Έτσι, εκδόθηκαν για τον σκοπό αυτόν, οι ακόλουθες υπουργικές αποφάσεις με το αντίστοιχο περιεχόμενο:
2004 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Τύπου και ΜΜΕ) 2848/Ε/10.2.2004, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 287/10.2.2004, Αρμόδιοι Υπουργοί: Ν. Χριστοδουλάκης και Χρ. Πρωτόπαπας, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2003 – 31.12.2003 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2004 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Επικρατείας) 23964/20.12.2004, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 267/1.3.2005, Αρμόδιοι Υπουργοί: Γ. Αλογοσκούφης και Θ. Ρουσόπουλος, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2004 – 31.12.2004 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2007 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Οικονομίας και Οικονομικών και Επικρατείας) 20827/21.8.2007, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1672/23.8.2007, Αρμόδιοι Υπουργοί: Γ. Αλογοσκούφης και Θ. Ρουσόπουλος, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2007 – 31.12.2007 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2009 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 21067-662/24.4.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 767/27.4.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2009 – 31.12.2009 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 1%.
2009 Εκλογές (Βουλευτικές), Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 20825/4.9.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1914/8.9.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2009 – 31.12.2009 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 1% σε 0,1%.
2009 Ψηφιακή Μετάβαση, Ρύθμιση: ΚΥΑ (Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών) 20827/4.9.2009, Δημοσίευση: ΦΕΚ Β 1914/8.9.2009, Αρμόδιοι Υπουργοί: Π. Παυλόπουλος και Ι. Παπαθανασίου, Περιεχόμενο: Περίοδος 1.1.2010 – 31.12.2010 το ετήσιο αντάλλαγμα ορίζεται από 2% σε 0,1%.
Εκλογικές αναμετρήσεις περιόδου 2010 – 2015. Σε εκτέλεση των προβλέψεων του ίδιου ως άνω νόμου, εκδόθηκαν, ανά εκλογική αναμέτρηση (βουλευτικές εκλογές και ευρωεκλογές), εφεξής, οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις για την κατανομή αλλά και την αποτίμηση του διατιθέμενου airtime προς τα κόμματα.
Ως αποτέλεσμα αυτών αποφασίσθηκε:
2012 Εκλογές (Βουλευτικές α), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.170.850 ευρώ.
2012 Εκλογές (Βουλευτικές β), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
2014 Εκλογές (Ευρωβουλευτικές), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
2015 Εκλογές (Βουλευτικές), ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 6.000.000 ευρώ.
Ήτοι συνολικό ποσόν διαφημιστικής δαπάνης για τα κόμματα: 24.170.850 ευρώ.
«Από το 2012 η χρήση των συχνοτήτων ανατέθηκε στους παρόχους δικτύου»
Οι κοστολογημένες αυτές παροχές σε airtime (ήτοι διαφημιστικά spots), που προβλέφθηκαν για δωρεάν παροχή από το Κράτος προς τα κόμματα αλλά δεν πληρώθηκαν στο ισόποσο προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς, επ’ ουδενί δεν πρέπει να θεωρηθεί σπονδή των τηλεοπτικών σταθμών προς τις δημοκρατικές αρχές που ορίζει το σύνταγμα. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί υπακούουν στις συνταγματικές επιταγές, για σεβασμό του δημοκρατικού πολιτεύματος και της αρχής της αναλογικής ισότητας στην ενημέρωση, με άλλους τρόπους: Αφενός μεν με την εκ του νόμου υποχρέωση προβολής των κομματικών θέσεων με βάση την αναλογική ισότητα καθημερινώς στα δελτία ειδήσεων και τις ενημερωτικές εκπομπές, καθημερινά ελεγχόμενοι σε αυτό από το ΕΣΡ. Αφετέρου δε – και καθ’ υπερβολήν – με την υποχρεωτική, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, παροχή προς τα κόμματα άνω των 250 ωρών από κάθε σταθμό, χωρίς οποιοδήποτε αντάλλαγμα, για διοργάνωση συζητήσεων και στρογγυλών τραπεζιών για την προβολή του προεκλογικού τους λόγου.
Παρά τα παραπάνω, για τα έτη 2011 και εφεξής, δεν εξεδόθησαν οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις για μείωση των τελών χρήσεως συχνοτήτων από 2% σε 1% σε κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Τούτο όμως έγινε διότι, από το έτος 2011 και μετά, η χώρα ακολουθώντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αποφάσισε και υποχρέωσε τους τηλεοπτικούς σταθμούς να προβούν σε μετατροπή του συστήματος μετάδοσης από αναλογικό σε ψηφιακό και να μην κατέχουν συχνότητες. Στόχος ήταν να απελευθερωθεί το μείζον μέρος του φάσματος συχνοτήτων, ώστε να χρησιμοποιηθεί από την κινητή τηλεφωνία (ψηφιακό μέρισμα) μετά από διαγωνισμό για την παραχώρηση του. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί υποχρεώθηκαν να κάνουν παράλληλη λειτουργία αναλογικού και ψηφιακού συστήματος μετάδοσης (δύο επενδύσεις, δύο λειτουργικά κόστη), μεταβαίνοντας σταδιακά στην πλήρη ψηφιακή μετάδοση. Κάθε μετάβαση ανά σημείο της επικράτειας των τηλεοπτικών σταθμών από την αναλογική στην ψηφιακή εκπομπή, σήμαινε επιστροφή της αναλογικής συχνότητας προς το Δημόσιο, όπως πιστοποιείται από τις ανά σημείο μετάβασης δηλώσεις των σταθμών προς το ΕΣΡ και αντίστοιχες πιστοποιήσεις της ΕΕΤΤ.
Από του έτους 2012 και εφεξής, με το ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α 82/10.4.2012), άρθρο 80, παρ. 1, περ. στ., όλες οι συχνότητες εκπομπής τηλεοπτικού σήματος, αφαιρέθηκαν από τους μέχρι τότε τηλεοπτικούς σταθμούς (εφεξής: παρόχους περιεχομένου) και ανατέθηκε η χρήση τους στους παρόχους δικτύου. Με την ίδια διάταξη νόμου ρητά καταργήθηκε η εκ του νόμου προβλεπόμενη υποχρέωση των «τηλεοπτικών σταθμών» να καταβάλουν προς το δημόσιο οιουδήποτε ύψους αντάλλαγμα για τη χρήση συχνοτήτων.
Η υποχρέωση αυτή, μετά τη δημοσίευση του άνω νόμου βαρύνει τους εφεξής χρησιμοποιούντες τις συχνότητες, ήτοι τους παρόχους δικτύου. Η εκ μέρους των παρόχων δικτύου (τηλεφωνίας ή τηλεόρασης) καταβολή ανταλλάγματος για την εκ μέρους τους χρήση των συχνοτήτων προβλέφθηκε νομικά και υλοποιήθηκε δια της καταβολής ανταλλάγματος όπως προβλέφθηκε σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς. Η δε ΕΕΤΤ, όταν καθόρισε την τιμολογιακή πολιτική των παρόχων δικτύου προς τους πελάτες τους παρόχους περιεχομένου, έχει λάβει υπόψη ότι οι πάροχοι δικτύου αποσβένουν την εκ μέρους τους καταβολή τελών χρήσεως συχνοτήτων με «μετακύλιση» του κόστους αυτού στις χρεώσεις παροχής υπηρεσιών που τιμολογούν προς τους πελάτες τους παρόχους περιεχομένου.
Κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια των ανωτέρω πρέπει να λάβετε υπόψη ότι:
Κακώς εκδόθηκαν πράξεις υπολογισμού τελών χρήσης συχνοτήτων για το έτος 2012 και πέραν, δεδομένου ότι από το έτος αυτό οι τηλεοπτικοί σταθμοί μέλη μας δεν είχαν την χρήση των συχνοτήτων που είχαν παραδοθεί στους παρόχους δικτύου.
Για τις εκλογικές αναμετρήσεις των ετών 2012 (δύο φορές βουλευτικές εκλογές), 2014 (ευρωεκλογές) και 2015 (βουλευτικές εκλογές) το ελληνικό δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή την δωρεάν παροχή του, οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο των 24.170.850 ευρώ (κατά την αναλογία που οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της). Το ποσόν αυτό πρέπει να επιστραφεί αυτούσιο και τοις μετρητοίς και από τους χρόνους που έγινε η χρήση του airtime τους. Προφανώς θα συμφωνείτε ότι η μη επιστροφή του ποσού αυτού θα σημαίνει αφενός μεν ότι ένα σύγχρονο κράτος προβαίνει σε δήμευση περιουσίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων και αφετέρου ότι δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του προς τους (ακούσιους) δανειστές του.
Με εκτίμηση,
O Πρόεδρος ΔΣ της ΕΙΤΗΣΕΕ»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr