Οι πολυάριθμες διακρίσεις καταδεικνύουν την προσήλωσή της εταιρείας στη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και την παροχή αξίας στους καταναλωτές, τους εργαζομένους και την κοινωνία.
ΣτΕ: Διατάσσει τη λήψη μέτρων προστασίας για τον Ασωπό και τα Ψαχνά Ευβοίας
ΣτΕ: Διατάσσει τη λήψη μέτρων προστασίας για τον Ασωπό και τα Ψαχνά Ευβοίας
Έκρινε πως η Πολιτεία έπρεπε να είχε λάβει τα αναγκαία μέτρα για την μεγάλης έκτασης ρύπανση του ποταμού και της περιοχής του Δήμου Μεσσαπίων
Η Πολιτεία έπρεπε να είχε λάβει τα αναγκαία μέτρα για την μεγάλης έκτασης ρύπανση του Ασωπού ποταμού και της περιοχής του Δήμου Μεσσαπίων Ψαχνών Ευβοίας.
Αυτό έκρινε με δύο αποφάσεις του το Συμβούλιο της Επικρατείας και έκανε δεκτές τις προσφυγές των Δήμων Οινοφύτων και ήδη Τανάγρας Βοιωτίας, καθώς και του Δήμου Μεσσαπίων Ψαχνών (ήδη Δήμου Διρφύων- Μεσσαπίων).
Αναγκαίο είναι να σημειωθεί ότι οι αιτήσεις των επίμαχων Δήμων είχαν κατατεθεί στο ΣτΕ το 2011 και οι σχετικές αποφάσεις του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (975 και 976/2015) εκδόθηκαν τώρα.
Όμως, στο μεσοδιάστημα των τεσσάρων ετών ελήφθησαν ορισμένα μέτρα και επιβλήθηκαν χρηματικά πρόστιμα σε επιχειρήσεις οι οποίες ρύπαιναν τις περιοχές των επίμαχων Δήμων.
Οι Δήμοι ζήτησαν από Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ) του υπουργείου Περιβάλλοντος να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των περιοχών (εδάφους, υπεδάφους, ποταμού, κ.λπ.) χωρίς όμως ανταπόκριση, με αποτέλεσμα να καταφύγουν στην Δικαιοσύνη για προστασία κατά του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Πάντως, στις δύο δικαστικές αποφάσεις αναφέρεται η τραγική πραγματική περιβαλλοντική κατάσταση που επικρατεί στους επίμαχους Δήμους που κάθε περιγραφή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην πραγματικότητα.
Αυτό έκρινε με δύο αποφάσεις του το Συμβούλιο της Επικρατείας και έκανε δεκτές τις προσφυγές των Δήμων Οινοφύτων και ήδη Τανάγρας Βοιωτίας, καθώς και του Δήμου Μεσσαπίων Ψαχνών (ήδη Δήμου Διρφύων- Μεσσαπίων).
Αναγκαίο είναι να σημειωθεί ότι οι αιτήσεις των επίμαχων Δήμων είχαν κατατεθεί στο ΣτΕ το 2011 και οι σχετικές αποφάσεις του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (975 και 976/2015) εκδόθηκαν τώρα.
Όμως, στο μεσοδιάστημα των τεσσάρων ετών ελήφθησαν ορισμένα μέτρα και επιβλήθηκαν χρηματικά πρόστιμα σε επιχειρήσεις οι οποίες ρύπαιναν τις περιοχές των επίμαχων Δήμων.
Οι Δήμοι ζήτησαν από Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ) του υπουργείου Περιβάλλοντος να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των περιοχών (εδάφους, υπεδάφους, ποταμού, κ.λπ.) χωρίς όμως ανταπόκριση, με αποτέλεσμα να καταφύγουν στην Δικαιοσύνη για προστασία κατά του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Πάντως, στις δύο δικαστικές αποφάσεις αναφέρεται η τραγική πραγματική περιβαλλοντική κατάσταση που επικρατεί στους επίμαχους Δήμους που κάθε περιγραφή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην πραγματικότητα.
Ως προς τον Ασωπό ποταμό, ο Δήμος Οινοφύτων και ήδη Δήμος Τανάγρας Βοιωτίας ζήτησε από την ΕΥΕΠ να αναλάβει -σύμφωνα με την Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία- δράση πρόληψης και αποκατάστασης του εδάφους και των υδάτων της περιοχής του Ασωπού ποταμού.
Στη λεκάνη απορροής του Ασωπού δραστηριοποιούνταν και εξακολουθεί να δραστηριοποιείται εξαιρετικά μεγάλος αριθμός βιομηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτοκτηνοτροφικών και άλλων επιχειρήσεων (πλέον των 300 με άδεια λειτουργίας), ενώ την ίδια στιγμή λειτουργεί μεγάλος αριθμός παράνομων επιχειρήσεων οι οποίες απορρίπτουν τα απόβλητα τους (υγρά και στερεά) στην περιοχή του Ασωπού.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις κρατικές υπηρεσίες «η ρύπανση και η επακόλουθη περιβαλλοντική ζημία στην περιοχή είναι αποτέλεσμα διάχυτης ρύπανσης με μεγάλη διασπορά στην ποσότητα και στο είδος των ρυπαντικών φορτίων και με προσθετική και συνεργιστική δράση αυτών στο χρόνο».
Ο επίμαχος Δήμος υποστήριξε ότι οι αρμόδιες κρατικές αρχές δεν προέβησαν «στις οφειλόμενες νόμιμες ενέργειες για τη λήψη μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης του εδάφους και των υδάτων της περιοχής του Ασωπού ποταμού, στην οποία έχει διαπιστωθεί σωρεία παραβιάσεων της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος και της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αναγνώρισαν ότι πράγματι δεν υπήρξε από την Πολιτεία η αναγκαία κινητοποίηση για την λήψη των αναγκαίων μέτρων και διατάσσουν την λήψη των πρόσφορων μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης της ζημιάς που έχει προκληθεί.
Ψαχνά Ευβοίας
Σε ανάλογο αίτημα προς τις αρμόδιες κρατικές αρχές είχε προβεί και ο Δήμος Μεσσιών Ψαχνών.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος Μεσσιών Ψαχνών ζητούσε από το κράτος μέτρα για την πρόληψη και αποκατάσταση του εδάφους και των υδάτων από τη ρύπανση των επίγειων και υπόγειων υδάτων και του εδάφους της περιοχής του από εξασθενές χρώμιο και νικέλιο.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις των αρμοδίων κρατικών φορέων εντοπίστηκαν υψηλά επίπεδα εξασθενούς χρωμίου και βαρέων μετάλλων στον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής του Δήμου Μεσσαπίων.
Η ύπαρξη των μετάλλων αυτών στο νερό οφείλεται στην ανεξέλεγκτη διάθεση τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων διαφόρων εγκαταστάσεων της περιοχής (μεταξύ των οποίων -και με το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης- είναι της ΛΑΡΚΟ) προσθέτουν οι εκθέσεις.
Υπογραμμίζεται στις εκθέσεις ότι στην επίμαχη περιοχή «δραστηριοποιούνται εξορυκτικές, βιομηχανικές, βιοτεχνικές, αγροτοκτηνοτροφικές και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να έχουν συνεισφέρει στη ζημιά, οι επιχειρήσεις δε αυτές είναι: πτηνοτροφεία, χοιροτροφεία, αδρανοποίηση ζωικών υποπροϊόντων, επεξεργασία - διάθεση υγρών αποβλήτων, συγκέντρωση κόπρου, βιομηχανίες ελαίων-λίπων, βιομηχανίες τροφίμων, επιμεταλλωτήρια, ιχθυογεννητικοί σταθμοί, ελαιοτριβεία, μονάδες συσκευασίες αγροτικών προϊόντων, λοιπές βιομηχανίες, ενεργά και ανενεργά μεταλλεία ΛΑΡΚΟ, σπαστηροτριβείο - συνεργείο ΛΑΡΚΟ, μονάδα εμπλουτισμού - λιμένας φόρτωσης ΛΑΡΚΟ, σπαστηροτριβείο ΛΑΡΚΟ, απόρριψη αστικού τύπου αποβλήτων σε διάφορες θέσεις».
Ακόμη, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις παράνομης μεταφοράς αποβλήτων, επικίνδυνων και μη, από επιχειρήσεις, που έχουν την έδρα τους σε άλλες περιοχές.
Σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι «μεγάλες ποσότητες υποπροϊόντων επεξεργασίας αλουμινίου μεταφέρονται από τα Οινόφυτα και την Δυτική Αττική σε εργοστάσια της Κεντρικής Εύβοιας προς δευτερογενή επεξεργασία για την ανάκτηση του περιεχόμενου αλουμινίου, χωρίς συστηματικό και ουσιαστικό έλεγχο από τις αρμόδιες υπηρεσίες με αποτέλεσμα τα απόβλητά τους να απορρίπτονται παράνομα σε γειτονικές αγροτοδασικές εκτάσεις, όπως αποκαλύπτεται κατ’ επανάληψη από τους περιβαλλοντικούς συλλόγους του Δήμου Μεσσαπίων».
Επίσης, αναφέρεται ότι «μεγάλες χοιροτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες, που είναι εγκατεστημένες κυρίως μεταξύ των ποταμών Λήλαντα και Μεσσάπιου, ευθύνονται για τη μόλυνση των υδάτων, τόσο λόγω των στερεών και υγρών αποβλήτων τους (λυμάτων) όσο και λόγω της χρήσης και ανεξέλεγκτης διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων χημικών ουσιών (κοπριές, στρωμνές, λύματα, αντιβιοτικά, φάρμακα, νεκρά ζώα)».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αφού ερμήνευσαν το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία κατέληξαν ότι η προστασία στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να είναι πλήρης και αποτελεσματική, ενώ από τους ίδιους νομοθετικούς κανόνες καθίσταται υποχρεωτική για την Πολιτεία (αρμόδια υπουργεία) η λήψη των αναγκαίων προληπτικών και κατασταλτικών μέτρων, είτε γενικών είτε ατομικών.
Και πάλι το ΣτΕ διέταξε την Πολιτεία να λάβει τα αναγκαία μέτρα.
Στη λεκάνη απορροής του Ασωπού δραστηριοποιούνταν και εξακολουθεί να δραστηριοποιείται εξαιρετικά μεγάλος αριθμός βιομηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτοκτηνοτροφικών και άλλων επιχειρήσεων (πλέον των 300 με άδεια λειτουργίας), ενώ την ίδια στιγμή λειτουργεί μεγάλος αριθμός παράνομων επιχειρήσεων οι οποίες απορρίπτουν τα απόβλητα τους (υγρά και στερεά) στην περιοχή του Ασωπού.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις κρατικές υπηρεσίες «η ρύπανση και η επακόλουθη περιβαλλοντική ζημία στην περιοχή είναι αποτέλεσμα διάχυτης ρύπανσης με μεγάλη διασπορά στην ποσότητα και στο είδος των ρυπαντικών φορτίων και με προσθετική και συνεργιστική δράση αυτών στο χρόνο».
Ο επίμαχος Δήμος υποστήριξε ότι οι αρμόδιες κρατικές αρχές δεν προέβησαν «στις οφειλόμενες νόμιμες ενέργειες για τη λήψη μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης του εδάφους και των υδάτων της περιοχής του Ασωπού ποταμού, στην οποία έχει διαπιστωθεί σωρεία παραβιάσεων της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος και της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αναγνώρισαν ότι πράγματι δεν υπήρξε από την Πολιτεία η αναγκαία κινητοποίηση για την λήψη των αναγκαίων μέτρων και διατάσσουν την λήψη των πρόσφορων μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης της ζημιάς που έχει προκληθεί.
Ψαχνά Ευβοίας
Σε ανάλογο αίτημα προς τις αρμόδιες κρατικές αρχές είχε προβεί και ο Δήμος Μεσσιών Ψαχνών.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος Μεσσιών Ψαχνών ζητούσε από το κράτος μέτρα για την πρόληψη και αποκατάσταση του εδάφους και των υδάτων από τη ρύπανση των επίγειων και υπόγειων υδάτων και του εδάφους της περιοχής του από εξασθενές χρώμιο και νικέλιο.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις των αρμοδίων κρατικών φορέων εντοπίστηκαν υψηλά επίπεδα εξασθενούς χρωμίου και βαρέων μετάλλων στον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής του Δήμου Μεσσαπίων.
Η ύπαρξη των μετάλλων αυτών στο νερό οφείλεται στην ανεξέλεγκτη διάθεση τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων διαφόρων εγκαταστάσεων της περιοχής (μεταξύ των οποίων -και με το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης- είναι της ΛΑΡΚΟ) προσθέτουν οι εκθέσεις.
Υπογραμμίζεται στις εκθέσεις ότι στην επίμαχη περιοχή «δραστηριοποιούνται εξορυκτικές, βιομηχανικές, βιοτεχνικές, αγροτοκτηνοτροφικές και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να έχουν συνεισφέρει στη ζημιά, οι επιχειρήσεις δε αυτές είναι: πτηνοτροφεία, χοιροτροφεία, αδρανοποίηση ζωικών υποπροϊόντων, επεξεργασία - διάθεση υγρών αποβλήτων, συγκέντρωση κόπρου, βιομηχανίες ελαίων-λίπων, βιομηχανίες τροφίμων, επιμεταλλωτήρια, ιχθυογεννητικοί σταθμοί, ελαιοτριβεία, μονάδες συσκευασίες αγροτικών προϊόντων, λοιπές βιομηχανίες, ενεργά και ανενεργά μεταλλεία ΛΑΡΚΟ, σπαστηροτριβείο - συνεργείο ΛΑΡΚΟ, μονάδα εμπλουτισμού - λιμένας φόρτωσης ΛΑΡΚΟ, σπαστηροτριβείο ΛΑΡΚΟ, απόρριψη αστικού τύπου αποβλήτων σε διάφορες θέσεις».
Ακόμη, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις παράνομης μεταφοράς αποβλήτων, επικίνδυνων και μη, από επιχειρήσεις, που έχουν την έδρα τους σε άλλες περιοχές.
Σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι «μεγάλες ποσότητες υποπροϊόντων επεξεργασίας αλουμινίου μεταφέρονται από τα Οινόφυτα και την Δυτική Αττική σε εργοστάσια της Κεντρικής Εύβοιας προς δευτερογενή επεξεργασία για την ανάκτηση του περιεχόμενου αλουμινίου, χωρίς συστηματικό και ουσιαστικό έλεγχο από τις αρμόδιες υπηρεσίες με αποτέλεσμα τα απόβλητά τους να απορρίπτονται παράνομα σε γειτονικές αγροτοδασικές εκτάσεις, όπως αποκαλύπτεται κατ’ επανάληψη από τους περιβαλλοντικούς συλλόγους του Δήμου Μεσσαπίων».
Επίσης, αναφέρεται ότι «μεγάλες χοιροτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες, που είναι εγκατεστημένες κυρίως μεταξύ των ποταμών Λήλαντα και Μεσσάπιου, ευθύνονται για τη μόλυνση των υδάτων, τόσο λόγω των στερεών και υγρών αποβλήτων τους (λυμάτων) όσο και λόγω της χρήσης και ανεξέλεγκτης διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων χημικών ουσιών (κοπριές, στρωμνές, λύματα, αντιβιοτικά, φάρμακα, νεκρά ζώα)».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αφού ερμήνευσαν το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία κατέληξαν ότι η προστασία στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να είναι πλήρης και αποτελεσματική, ενώ από τους ίδιους νομοθετικούς κανόνες καθίσταται υποχρεωτική για την Πολιτεία (αρμόδια υπουργεία) η λήψη των αναγκαίων προληπτικών και κατασταλτικών μέτρων, είτε γενικών είτε ατομικών.
Και πάλι το ΣτΕ διέταξε την Πολιτεία να λάβει τα αναγκαία μέτρα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα