Το «Ελ. Βενιζέλος» δεν πληρώνει φόρους και τέλη στους γύρω δήμους
11.10.2015
11:36
Η καταβολή των δημοτικών φόρων και τελών (δημοτικά τέλη, τέλη όχλησης, διέλευσης, περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κ.ά.) στους δήμους Σπάτων-Αρτέμιδος (τέως Λούτσας), Ραφήνας-Πικερμίου, Παιανίας, Μαρκόπουλου και Κορωπίου από το «Ελ. Βενιζέλος» έπρεπε να είχε ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2008
Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ δεν έχει καταβάλει εδώ και επτά χρόνια σε πέντε δήμους της Αττικής, που είναι γύρω από το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο γερμανικός κολοσσός Hochtief, ο οποίος διαχειρίζεται επί μία εικοσαετία τη λειτουργία του.
Η καταβολή των δημοτικών φόρων και τελών (δημοτικά τέλη, τέλη όχλησης, διέλευσης, περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κ.ά.) στους δήμους Σπάτων-Αρτέμιδος (τέως Λούτσας), Ραφήνας-Πικερμίου, Παιανίας, Μαρκόπουλου και Κορωπίου από το «Ελ. Βενιζέλος» έπρεπε να είχε ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2008.
Ωστόσο, όλως περιέργως, από το 2008 και μετά τα χρόνια περνούσαν το ένα μετά το άλλο και κανένας πρωθυπουργός ή συναρμόδιος υπουργός δεν ήθελε να υπογράψει την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση για να μην ενοχληθούν τα οικονομικά συμφέροντα της Hochtief, έτσι ώστε οι δήμοι να μπορούν να εισπράξουν τα τέλη κ.λπ. Και αυτό ανεξάρτητα εάν οι δήμοι έχαναν πόρους εκατομμυρίων ευρώ όλα αυτά τα χρόνια.
Ουσιαστικά οι κυβερνώντες με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούν χαριστικά τη Hochtief με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αφού τα χρήματα που όφειλε να καταβάλει στους έξι δήμους, όλα αυτά τα χρόνια, τα καρπούται η ίδια η εταιρεία.
Η καταβολή των δημοτικών φόρων και τελών (δημοτικά τέλη, τέλη όχλησης, διέλευσης, περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κ.ά.) στους δήμους Σπάτων-Αρτέμιδος (τέως Λούτσας), Ραφήνας-Πικερμίου, Παιανίας, Μαρκόπουλου και Κορωπίου από το «Ελ. Βενιζέλος» έπρεπε να είχε ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2008.
Ωστόσο, όλως περιέργως, από το 2008 και μετά τα χρόνια περνούσαν το ένα μετά το άλλο και κανένας πρωθυπουργός ή συναρμόδιος υπουργός δεν ήθελε να υπογράψει την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση για να μην ενοχληθούν τα οικονομικά συμφέροντα της Hochtief, έτσι ώστε οι δήμοι να μπορούν να εισπράξουν τα τέλη κ.λπ. Και αυτό ανεξάρτητα εάν οι δήμοι έχαναν πόρους εκατομμυρίων ευρώ όλα αυτά τα χρόνια.
Ουσιαστικά οι κυβερνώντες με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούν χαριστικά τη Hochtief με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αφού τα χρήματα που όφειλε να καταβάλει στους έξι δήμους, όλα αυτά τα χρόνια, τα καρπούται η ίδια η εταιρεία.
Από τη σύμβαση ανάπτυξης του αεροδρομίου, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Hochtief (31 Ιουλίου 1995), προβλέπεται ότι η γερμανικών συμφερόντων εταιρεία οφείλει να καταβάλει ανταποδοτικούς και άλλους φόρους, όπως και τέλη σε δήμους και κοινότητες.
Το ποσό των δημοτικών τελών και φόρων στους επίμαχους δήμους προβλέφθηκε ότι μέχρι το 2008 δεν μπορεί να ξεπερνά το 0,5% των ακαθαρίστων εσόδων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ενώ για το μεταγενέστερο διάστημα δεν προβλέπονται δεσμεύσεις ως προς το ύψος των τελών.
Στη συνέχεια ψηφίστηκε ο νόμος 3631/2008 ο οποίος προέβλεψε ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Οικονομικών και Μεταφορών θα καθορίζεται η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των δημοτικών τελών και φόρων των εν λόγω δήμων από το «Ελ. Βενιζέλος».
Οι προαναφερόμενοι δήμοι, χωρίς την έκδοση της επίμαχης προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης δεν μπορούσαν επί 7 έτη να εισπράξουν ούτε ένα ευρώ, ενώ αντίθετα όλα αυτά τα χρόνια μεριμνούσαν για την ακώλυτη λειτουργία του αεροδρομίου (αποκομιδή απορριμμάτων, καθαρισμός κοινόχρηστων χώρων κ.λπ.).
Ετσι, προ αυτού του οικονομικού αδιεξόδου οι δήμοι μία ημέρα (28 Ιουνίου) μετά την προκήρυξη από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015, κατέθεσαν αίτηση στους συναρμόδιους υπουργούς, με την οποία ζητούσαν να εκδοθεί η προβλεπόμενη από τον νόμο 3631/2008 υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις διαδικασίες και το ύψος των δημοτικών και άλλων τελών και φόρων που θα εισπράττονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η αίτηση των δήμων δεν βρήκε καμία μα καμία ανταπόκριση σε όλων των επιπέδων τα κυβερνητικά κλιμάκια.
Προ αυτού του αδιεξόδου, οι δήμοι Ραφήνας-Πικερμίου, Σπάτων-Αρτέμιδος και Μαρκόπουλου προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ζητούν να ακυρωθεί η άρνηση τόσο της κυβέρνησης, όσο και των συναρμόδιων υπουργών να εκδώσουν την απαιτούμενη απόφαση καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων, αλλά και του ύψους των δημοτικών κ.λπ. τελών που θα εισπράττουν από το αεροδρόμιο.
Οι δήμοι υποστηρίζουν ότι οι κυβερνήσεις από το 2008 έως και σήμερα, με το να μην εκδίδουν την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση έδωσαν προνομιακή θέση στη Hochtief, κάτι που παραβιάζει τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΣΛΕΕ), αλλά και τη νομολογία του Ευρωδικαστηρίου (Δικαστήριο Ευρωπαϊκής Ενωσης).
Η ΣΛΕΕ ρητά προβλέπει στο άρθρο 107 ότι «οικονομικό πλεονέκτημα» προς εταιρεία ανεξάρτητα της μορφής της (ιδιωτική, δημόσια, Α.Ε., ΕΠΕ, κ.λπ.), αποτελούν «οι κάθε είδους φορολογικές απαλλαγές και ελαφρύνσεις, καθώς και οι απαλλαγές ή οι εκπτώσεις από την καταβολή φόρων ή τελών, αλλά και το ευνοϊκό κοστολόγιο παροχής από κρατικό φορέα ειδών ή υπηρεσιών».
Η προνομιακή και μονοπωλιακή μεταχείριση εταιρειών από χώρες-μέλη της Ε.Ε. απαγορεύεται διά ροπάλου, τόσο από την ευρωπαϊκή όσο και από την ελληνική νομοθεσία, ενώ αυτό έχει καταδικαστεί σε όλους τους τόνους από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η επίμαχη φοροαπαλλαγή που επικροτεί η ελληνική κυβέρνηση προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αποτελεί ουσιαστικά κρατική χρηματοδοτική ενίσχυση μονοπωλιακού χαρακτήρα, η οποία θέτει σε προνομιακή θέση την επίμαχη εταιρεία σε σχέση με άλλες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο, σημειώνουν σχετικά οι δήμοι.
Την ίδια στιγμή νοθεύονται και οι αυστηροί κανόνες του ανταγωνισμού, λόγω της ευνοϊκής μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη εταιρεία, αλλά και της κρατικής έμμεσης ενίσχυσης που δέχεται.
Η μη έκδοση της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης παραβιάζει και τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο οποίος το 1989 κυρώθηκε από τη χώρα μας.
Παράλληλα, η ευνοϊκή αυτή μεταχείριση έναντι της Hochtief είναι αντίθετη στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρο 4 του Συντάγματος), όπως επίσης προσκρούει και στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αφού τα τέλη κ.λπ. αποσκοπούν στην κάλυψη των δαπανών των δήμων.
Το ποσό των δημοτικών τελών και φόρων στους επίμαχους δήμους προβλέφθηκε ότι μέχρι το 2008 δεν μπορεί να ξεπερνά το 0,5% των ακαθαρίστων εσόδων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ενώ για το μεταγενέστερο διάστημα δεν προβλέπονται δεσμεύσεις ως προς το ύψος των τελών.
Στη συνέχεια ψηφίστηκε ο νόμος 3631/2008 ο οποίος προέβλεψε ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Οικονομικών και Μεταφορών θα καθορίζεται η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των δημοτικών τελών και φόρων των εν λόγω δήμων από το «Ελ. Βενιζέλος».
Οι προαναφερόμενοι δήμοι, χωρίς την έκδοση της επίμαχης προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης δεν μπορούσαν επί 7 έτη να εισπράξουν ούτε ένα ευρώ, ενώ αντίθετα όλα αυτά τα χρόνια μεριμνούσαν για την ακώλυτη λειτουργία του αεροδρομίου (αποκομιδή απορριμμάτων, καθαρισμός κοινόχρηστων χώρων κ.λπ.).
Ετσι, προ αυτού του οικονομικού αδιεξόδου οι δήμοι μία ημέρα (28 Ιουνίου) μετά την προκήρυξη από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015, κατέθεσαν αίτηση στους συναρμόδιους υπουργούς, με την οποία ζητούσαν να εκδοθεί η προβλεπόμενη από τον νόμο 3631/2008 υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις διαδικασίες και το ύψος των δημοτικών και άλλων τελών και φόρων που θα εισπράττονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η αίτηση των δήμων δεν βρήκε καμία μα καμία ανταπόκριση σε όλων των επιπέδων τα κυβερνητικά κλιμάκια.
Προ αυτού του αδιεξόδου, οι δήμοι Ραφήνας-Πικερμίου, Σπάτων-Αρτέμιδος και Μαρκόπουλου προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ζητούν να ακυρωθεί η άρνηση τόσο της κυβέρνησης, όσο και των συναρμόδιων υπουργών να εκδώσουν την απαιτούμενη απόφαση καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων, αλλά και του ύψους των δημοτικών κ.λπ. τελών που θα εισπράττουν από το αεροδρόμιο.
Οι δήμοι υποστηρίζουν ότι οι κυβερνήσεις από το 2008 έως και σήμερα, με το να μην εκδίδουν την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση έδωσαν προνομιακή θέση στη Hochtief, κάτι που παραβιάζει τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΣΛΕΕ), αλλά και τη νομολογία του Ευρωδικαστηρίου (Δικαστήριο Ευρωπαϊκής Ενωσης).
Η ΣΛΕΕ ρητά προβλέπει στο άρθρο 107 ότι «οικονομικό πλεονέκτημα» προς εταιρεία ανεξάρτητα της μορφής της (ιδιωτική, δημόσια, Α.Ε., ΕΠΕ, κ.λπ.), αποτελούν «οι κάθε είδους φορολογικές απαλλαγές και ελαφρύνσεις, καθώς και οι απαλλαγές ή οι εκπτώσεις από την καταβολή φόρων ή τελών, αλλά και το ευνοϊκό κοστολόγιο παροχής από κρατικό φορέα ειδών ή υπηρεσιών».
Η προνομιακή και μονοπωλιακή μεταχείριση εταιρειών από χώρες-μέλη της Ε.Ε. απαγορεύεται διά ροπάλου, τόσο από την ευρωπαϊκή όσο και από την ελληνική νομοθεσία, ενώ αυτό έχει καταδικαστεί σε όλους τους τόνους από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η επίμαχη φοροαπαλλαγή που επικροτεί η ελληνική κυβέρνηση προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αποτελεί ουσιαστικά κρατική χρηματοδοτική ενίσχυση μονοπωλιακού χαρακτήρα, η οποία θέτει σε προνομιακή θέση την επίμαχη εταιρεία σε σχέση με άλλες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο, σημειώνουν σχετικά οι δήμοι.
Την ίδια στιγμή νοθεύονται και οι αυστηροί κανόνες του ανταγωνισμού, λόγω της ευνοϊκής μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη εταιρεία, αλλά και της κρατικής έμμεσης ενίσχυσης που δέχεται.
Η μη έκδοση της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης παραβιάζει και τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο οποίος το 1989 κυρώθηκε από τη χώρα μας.
Παράλληλα, η ευνοϊκή αυτή μεταχείριση έναντι της Hochtief είναι αντίθετη στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρο 4 του Συντάγματος), όπως επίσης προσκρούει και στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αφού τα τέλη κ.λπ. αποσκοπούν στην κάλυψη των δαπανών των δήμων.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr