Φωτιές άναψε το «καυτό» σποτ για την αιμοδοσία
07.06.2016
07:42
Νοσηλευτές: Δεν είμαστε πρωταγωνιστές σε ερωτική ταινία - Γενική Γραμματεία Ισότητας: Το μήνυμα βρίθει σεξιστικών προτύπων - Πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας: Φανταζόμουν ότι η ελληνική κοινωνία έχει περισσότερο χιούμορ
Σάλο στα social media και όχι μόνο έχει προκαλέσει το διαφημιστικό σποτ του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας με στόχο να παρακινηθούν οι πολίτες ώστε να γίνουν αιμοδότες. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι βρίθει σεξιστικών σκηνών και άλλοι λένε ότι απλά είναι χιουμοριστικό και παρερμηνεύτηκε το περιεχόμενό του. «Τώρα μπορείς κι εσύ να γίνεις Ήρωας», ήταν το σχόλιο με το οποίο το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας συνόδευσε το βίντεο που αναρτήθηκε στον γνωστό ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης υπό τον τίτλο «Become a hero» και το οποίο έγινε... viral μέσα σε λίγες μόνο ώρες!
Το σποτ αναρτήθηκε το πρωί της Παρασκευής με σκοπό να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και να πείσει τους Έλληνες να τρέξουν να δώσουν αίμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αιμοδοσίας στις 14 Ιουνίου.
Στο βίντεο βλέπουμε αρχικά έναν πυροσβέστη να σώζει ένα γατάκι από μια πυρκαγιά και στη συνέχεια έναν ναυαγοσώστη να σώζει μια κοπέλα από τα κύματα και να της δίνει το φιλί της ζωής. Αμέσως μετά ένας γιατρός σώζει τη ζωή ενός ασθενή και στο τέλος, ένας άντρας δίνει αίμα για να σώσει με τη σειρά του τη ζωή ενός συνανθρώπου του.
Ωστόσο, αυτό που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις είναι το γεγονός ότι σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, όλοι αυτοί οι άντρες-ήρωες περιτριγυρίζονται από πανέμορφες γυναίκες οι οποίες τους κοιτούν με θαυμασμό για τις ηρωικές τους πράξεις. Έτσι, ο άντρας που πήγε να δώσει αίμα, δείχνει σαν να παρακινήθηκε από αυτό ακριβώς το γεγονός.
Το σποτ αναρτήθηκε το πρωί της Παρασκευής με σκοπό να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και να πείσει τους Έλληνες να τρέξουν να δώσουν αίμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αιμοδοσίας στις 14 Ιουνίου.
Στο βίντεο βλέπουμε αρχικά έναν πυροσβέστη να σώζει ένα γατάκι από μια πυρκαγιά και στη συνέχεια έναν ναυαγοσώστη να σώζει μια κοπέλα από τα κύματα και να της δίνει το φιλί της ζωής. Αμέσως μετά ένας γιατρός σώζει τη ζωή ενός ασθενή και στο τέλος, ένας άντρας δίνει αίμα για να σώσει με τη σειρά του τη ζωή ενός συνανθρώπου του.
Ωστόσο, αυτό που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις είναι το γεγονός ότι σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, όλοι αυτοί οι άντρες-ήρωες περιτριγυρίζονται από πανέμορφες γυναίκες οι οποίες τους κοιτούν με θαυμασμό για τις ηρωικές τους πράξεις. Έτσι, ο άντρας που πήγε να δώσει αίμα, δείχνει σαν να παρακινήθηκε από αυτό ακριβώς το γεγονός.
Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδας: Φτήνια και σεξιστικά μηνύματα στο βίντεο για την αιμοδοσία
Φτήνια, χαμηλή αισθητική, σεξιστικά μηνύματα, σπίλωση της τιμής και της υπόληψης του κλάδου των νοσηλευτών στο βωμό της δημιουργίας εντυπώσεων και «ντόρου» υπό την επίφαση της προώθησης της εθελοντικής αιμοδοσίας, καταλογίζει η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδας (ΕΝΕ) στους δημιουργούς της διαφήμισης για την εθελοντική αιμοδοσία, όπως και στους εντολείς της, το υπουργείο Υγείας και το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ).
Οι εκπρόσωποι των νοσηλευτών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με υπόμνημα τους διαμαρτύρονται για την προσβολή και τον υποβιβασμό του Νοσηλευτικού Επαγγέλματος και ζητούν από όλους τους εμπλεκόμενους να απαγορευτεί το διαφημιστικό σποτ ή να κοπούν οι επίμαχες σκηνές αλλά και να επιβληθούν κυρώσεις στο ΕΚΕΑ. Το δεδομένο πως ο εντολέας για τη δημιουργία του διαφημιστικού μηνύματος είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, που εποπτεύεται από το υπουργείου Υγείας εγείρει κατά την ΕΝΕ σοβαρά ζητήματα νομιμότητας.
Η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας στο protothema.gr: Φανταζόμουν ότι η ελληνική κοινωνία έχει περισσότερο χιούμορ
«Νομίζω ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων που είδαν το βίντεο, χθες μετρούσε 120.000 προβολές, έχουν θετική ανταπόκριση. Δηλαδή τα αρνητικά μηνύματα είναι λίγα, που σημαίνει ότι ο κόσμος κατάλαβε τι έλεγε το βίντεο», λέει στο protothema.gr η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας, Χάρις Ματσούκα.
«Η αντίληψη είναι ότι ο καθημερινός άνθρωπος, ένας από εμάς, ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας που δεν έχει κάποια ιδιαίτερη χαρακτηριστική λάμψη, γίνεται ήρωας δίνοντας αίμα. Αυτό είναι το κόνσεπτ», λέει και συνεχίζει: «Το κομμάτι που βλέπουμε στην αρχή είναι σατιρικό και νομίζω ότι δεν είναι πολύ δύσκολο να το καταλάβει κανείς, είναι στη φαντασία του πρωταγωνιστή μας. Είναι κυρίαρχα πρότυπα τα οποία σατιρίζουμε, το ίδιο και ο γιατρός ο οποίος κυκλοφορεί ατσαλάκωτος στο διάδρομο με νοσοκόμες-μοντέλα δίπλα του».
«Θέλω να σας πω ότι είμαι κι εγώ γιατρός και βεβαίως καθόλου δεν απαξιώνω το έργο των γιατρών και των νοσηλευτών οι οποίοι κάνουν υπερπροσπάθεια σε συνθήκες reality και όχι virtual reality που δείχνει το πρώτο μέρος. Στις συνθήκες reality όπου μπαίνουμε στο δεύτερο μέρος του σποτ, όπου ο πρωταγωνιστής πηγαίνει σε μία πραγματική αιμοδοσία να δώσει αίμα, όπου η νοσηλεύτρια είναι ένα πρόσχαρο και προσηνές πρόσωπο και δεν έχει τίποτα από μοντέλο. Σεμνή, με το μαλλάκι της μαζεμένο, χαρωπή και ευχάριστη. Δεν νομίζω ότι έχει μεγάλο περιθώριο παρερμηνείας το σποτάκι», τονίζει η κυρία Ματσούκα.
Όσο για τα σχόλια που κάνουν λόγο για σεξιστικό βίντεο σημειώνει πως «σατιρίζει αυτό το πρότυπο, δεν το ενστερνίζεται ίσα ίσα θεωρώ ότι ακριβώς αποδομεί αυτό το κυρίαρχο σεξιστικό όπως λέτε πρότυπο».
Ερωτηθείσα γιατί επιλέχτηκε ένα τέτοιο κόνσεπτ προκειμένου να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο κομμάτι όπως είναι αυτό της αιμοδοσίας εξηγεί: «Προσπαθήσαμε να κάνουμε λίγο πιο… φρέσκο το μήνυμα που προβάλουμε. Δεν είχαν πάρα πολύ καλή διεισδυτικότητα τα μηνύματα που μέχρι τώρα παράγουμε, τα όποια είχαν μία κλασική γλώσσα. Σκεφτήκαμε ότι θα πρέπει να απευθυνθούμε στη νέα γενιά, οι οποίοι μάλιστα το έχουν δει με πάρα πολύ καλό μάτι, με ενθουσιασμό σχεδόν. Δεν θεωρώ ότι θίγουμε κανέναν, πιστεύω ότι είναι πολύ σαφές το μήνυμα».
Και καταλήγει, λέγοντας: «Ηξερα ότι είναι λίγο αιρετικό αλλά φανταζόμουν ότι η ελληνική κοινωνία έχει περισσότερο χιούμορ και ανεκτικότητα. Η σάτιρα είναι ένα δύσκολο είδος, που για να το αποδεχθείς χρειάζεται και ανεκτικότητα και χιούμορ. Φαίνεται ότι δεν έχουμε όσο φανταζόμουν εγώ. Επιμένω πάντως ότι αυτό το σποτ μόνο σεξιστικό δεν είναι. Είμαι από αυτόν τον χώρο δεν θα σκεφτόμουν ποτέ να αποδομήσω τον ρόλο των γιατρών και των νοσηλευτών τους όποιους τιμώ και οι οποίοι είναι συμπαραστάτες μας στην κάθε στιγμή. Μέχρι στιγμής από τους γιατρούς δεν έχω εισπράξει κάτι, από τους νοσηλευτές έχω δει και θετικές και αρνητικές αντιδράσεις στο Διαδίκτυο».
Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων: Το μήνυμα βρίθει σεξιστικών προτύπων
Και η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.) με ανακοίνωσή της με τίτλο «ρέζους θηλυκό;» εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά της για το σποτ, αναφέροντας:
«Το μήνυμα βρίθει σεξιστικών προτύπων, τα οποία, για ακόμη μία φορά, αναπαραγάγουν την εικόνα του ισχυρού αρσενικού και του υποτακτικού θηλυκού, συμβάλλοντας στην αναπαραγωγή παρωχημένων και αναχρονιστικών στερεοτυπικών αντιλήψεων.
Έτσι, η σοβαρότητα του μηνύματος της εθελοντικής αιμοδοσίας καλύπτεται με τον μανδύα της παρωδίας, ώστε να οδηγεί στην πλήρη διαστρέβλωση της πρόθεσης του επισπεύδοντα φορέα του μηνύματος.
Ταυτόχρονα, τάσσεται οξύμωρα υπέρ μιας διάκρισης των φύλων, που, ωστόσο, δεν προβλέπεται από τις διαφορετικές ομάδες αίματος. Άλλωστε, στο αίμα δεν χωρά ομάδα ανδρών και γυναικών.
Με αυτό τον τρόπο, τα ωφελήματα της εθελοντικής αιμοδοσίας για το κοινωνικό σύνολο γίνονται βορά στις ορέξεις ανίδεων και τροχοπέδη στον αγώνα για την επίτευξη της ουσιαστικής ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr