Πώς η κρίση οδήγησε τον Μαμιδάκη στην αυτοκτονία
Πώς η κρίση οδήγησε τον Μαμιδάκη στην αυτοκτονία
Οι αστυνομικοί βρήκαν μια λευκή κόλλα χαρτιού πάνω στο γραφείο του 84χρονου - Τον Ιούνιο είχε κατατεθεί αίτηση πτώχευσης για την εταιρεία Mamidoil Jetoil - Ήλπιζε ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να ανακάμψει
Το προφανές επιβεβαιώνει η ιατροδικαστική εξέταση στη σορό του Κυριάκου Μαμιδάκη: Ο 84χρονος επιχειρηματίας αυτοκτόνησε στο σπίτι του στον Διόνυσο Αττικής, έχοντας περιέλθει σε ψυχικό και ηθικό αδιέξοδο το τελευταίο διάστημα ύστερα από την πτώχευση της Jetoil. Με μία σφαίρα στον αριστερό του κρόταφο ο Κυριάκος Μαμιδάκης έθεσε τέρμα στη ζωή του, χωρίς καν να αφήσει ένα γραπτό σημείωμα, παρόλο που μάλλον είχε σκεφτεί να το κάνει, εφόσον βρέθηκε νεκρός στο γραφείο του επί του οποίου υπήρχε ένα λευκό χαρτί και ένα στυλό. Ο άνθρωπος που ανακάλυψε το πτώμα ήταν ο Φιλιππινέζος οικιακός βοηθός του Μαμιδάκη, ο οποίος και ειδοποίησε αμέσως τον γαμπρό του εκλιπόντος, ο οποίος διαμένει στο ίδιο οίκημα της οδού Αχιλλέως στο Διόνυσο. Ο τελευταίος άνθρωπος με τον οποίον είχε μιλήσει ο Κυριάκος Μαμιδάκης ήταν ο αδελφός και στενός συνεργάτης του, Νίκος.
Το πόσο αποφασισμένος να αυτοκτονήσει ήταν ο Κυριάκος Μαμιδάκης αποδεικνύει το γεγονός ότι πριν τοποθετήσει την κάννη του περιστρόφου του στον κρόταφό του, είχε πυροβολήσει μία φορά, ώστε να ελέγξει τη λειτουργία του όπλου. Κατ' αυτόν τον τρόπο ερμηνεύεται η σφαίρα που βρέθηκε σφηνωμένη στον τοίχο του γραφείου του.
Σε αυτόχειρες τόσο προχωρημένης ηλικίας η αυτοκτονία κατά κανόνα αποτελεί την έσχατη απόπειρα περιφρούρησης της ατομικής αξιοπρέπειας και της αποφυγής του διασυρμού. Από ό,τι φαίνεται ο Κυριάκος Μαμιδάκης δεν αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς είχε εξαντλήσει κάθε περιθώριο να σώσει την οικογενειακή επιχείρηση Mamidoil-Jetoil. Η δραματική πτώση στην κατανάλωση καυσίμων λόγω της παρατεινόμενης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, καθώς και η εχθρική κρατική πολιτική ενάντια στις εταιρείες πετρελαιοειδών με την υπερφορολόγηση των καυσίμων ήταν οι βασικοί παράγοντες που συνετέλεσαν στην κατάρρευση, την επιχειρηματική αλλά και την προσωπική του Κυριάκου Μαμιδάκη.
Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, στις 9 Ιουνίου είχε υποβληθεί αίτημα υπαγωγής της Jetoil στο άρθρο 99 του πτωχευτικού δικαίου. Η υπόθεση πρόκειται να εκδικαστεί τον ερχόμενο Νοέμβριο, όμως ο Κυριάκος Μαμιδάκης είχε κατορθώσει να θωρακίσει προσωρινά την εταιρεία του από τους πιστωτές, ενώ έως την ύστατη στιγμή κατέβαλε προσπάθειες να διασφαλίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων του. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην αίτηση για το άρθρο 99, τα χρέη της Jetoil αγγίζουν τα 320 εκατ. ευρώ. Και ενώ ειδικοί στον τομέα των καυσίμων αναφέρουν ότι ο Μαμιδάκης ήταν ανέκαθεν ένας επιχειρηματίας που δεν φοβόταν τον υψηλό δανεισμό, επισημαίνεται επίσης πως η αισιοδοξία του ότι η Jetoil θα μπορούσε να ανακάμψει προσέκρουσε στην κρατική πολιτική που κατ' ουσίαν στραγγαλίζει την κατανάλωση.
Τον περασμένο Ιούνιο η κίνηση στην αγορά καυσίμων παρουσίασε πτώση-ρεκόρ, περίπου 14%. Το γεγονός αυτό μαρτυρά την γενικότερη ψυχολογία του κοινού που αποφεύγει μετακινήσεις, ταξίδια, εκδρομές κ.ο.κ. Ο περιορισμός της κατανάλωσης, όμως, συναρτάται επίσης και με την αιματηρή φορολόγηση των καυσίμων, εξαιτίας της οποίας συμπιέζεται το περιθώριο κέρδους των επαγγελματιών του κλάδου.
Η Jetοil, κυρίως χάρη στην τολμηρή επιχειρηματική νοοτροπία του Κυριάκου Μαμιδάκη, είχε αναπτυχθεί σε όλη την Ελλάδα με σχεδόν 600 πρατήρια, ενώ κατείχε επίσης σημαντικό μερίδιο στη βαλκανική αγορά καυσίμων. Κυρίως την τελευταία διετία και παρά τις απέλπιδες προσπάθειες του Κυριάκου Μαμιδάκη, η Jetoil ακολουθούσε τροχιά συρρίκνωσης, με αλλεπάλληλες απώλειες πρατηρίων, αρχής γενομένης από τη Νότια Ελλάδα. Αυτό είχε βαρύ ηθικό αντίκτυπο, εφόσον η οικογένεια Μαμιδάκη παρέμενε ανέκαθεν ταυτισμένη με την Κρήτη.
Το πόσο αποφασισμένος να αυτοκτονήσει ήταν ο Κυριάκος Μαμιδάκης αποδεικνύει το γεγονός ότι πριν τοποθετήσει την κάννη του περιστρόφου του στον κρόταφό του, είχε πυροβολήσει μία φορά, ώστε να ελέγξει τη λειτουργία του όπλου. Κατ' αυτόν τον τρόπο ερμηνεύεται η σφαίρα που βρέθηκε σφηνωμένη στον τοίχο του γραφείου του.
Σε αυτόχειρες τόσο προχωρημένης ηλικίας η αυτοκτονία κατά κανόνα αποτελεί την έσχατη απόπειρα περιφρούρησης της ατομικής αξιοπρέπειας και της αποφυγής του διασυρμού. Από ό,τι φαίνεται ο Κυριάκος Μαμιδάκης δεν αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς είχε εξαντλήσει κάθε περιθώριο να σώσει την οικογενειακή επιχείρηση Mamidoil-Jetoil. Η δραματική πτώση στην κατανάλωση καυσίμων λόγω της παρατεινόμενης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, καθώς και η εχθρική κρατική πολιτική ενάντια στις εταιρείες πετρελαιοειδών με την υπερφορολόγηση των καυσίμων ήταν οι βασικοί παράγοντες που συνετέλεσαν στην κατάρρευση, την επιχειρηματική αλλά και την προσωπική του Κυριάκου Μαμιδάκη.
Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, στις 9 Ιουνίου είχε υποβληθεί αίτημα υπαγωγής της Jetoil στο άρθρο 99 του πτωχευτικού δικαίου. Η υπόθεση πρόκειται να εκδικαστεί τον ερχόμενο Νοέμβριο, όμως ο Κυριάκος Μαμιδάκης είχε κατορθώσει να θωρακίσει προσωρινά την εταιρεία του από τους πιστωτές, ενώ έως την ύστατη στιγμή κατέβαλε προσπάθειες να διασφαλίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων του. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην αίτηση για το άρθρο 99, τα χρέη της Jetoil αγγίζουν τα 320 εκατ. ευρώ. Και ενώ ειδικοί στον τομέα των καυσίμων αναφέρουν ότι ο Μαμιδάκης ήταν ανέκαθεν ένας επιχειρηματίας που δεν φοβόταν τον υψηλό δανεισμό, επισημαίνεται επίσης πως η αισιοδοξία του ότι η Jetoil θα μπορούσε να ανακάμψει προσέκρουσε στην κρατική πολιτική που κατ' ουσίαν στραγγαλίζει την κατανάλωση.
Τον περασμένο Ιούνιο η κίνηση στην αγορά καυσίμων παρουσίασε πτώση-ρεκόρ, περίπου 14%. Το γεγονός αυτό μαρτυρά την γενικότερη ψυχολογία του κοινού που αποφεύγει μετακινήσεις, ταξίδια, εκδρομές κ.ο.κ. Ο περιορισμός της κατανάλωσης, όμως, συναρτάται επίσης και με την αιματηρή φορολόγηση των καυσίμων, εξαιτίας της οποίας συμπιέζεται το περιθώριο κέρδους των επαγγελματιών του κλάδου.
Η Jetοil, κυρίως χάρη στην τολμηρή επιχειρηματική νοοτροπία του Κυριάκου Μαμιδάκη, είχε αναπτυχθεί σε όλη την Ελλάδα με σχεδόν 600 πρατήρια, ενώ κατείχε επίσης σημαντικό μερίδιο στη βαλκανική αγορά καυσίμων. Κυρίως την τελευταία διετία και παρά τις απέλπιδες προσπάθειες του Κυριάκου Μαμιδάκη, η Jetoil ακολουθούσε τροχιά συρρίκνωσης, με αλλεπάλληλες απώλειες πρατηρίων, αρχής γενομένης από τη Νότια Ελλάδα. Αυτό είχε βαρύ ηθικό αντίκτυπο, εφόσον η οικογένεια Μαμιδάκη παρέμενε ανέκαθεν ταυτισμένη με την Κρήτη.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα