Στο ΣτΕ η μάχη για τις τηλεοπτικές άδειες - Τι υποστήριξαν κανάλια και Δημόσιο
04.07.2016
19:34
Οι δικηγόροι των καναλιών χαρακτήρισαν αντισυνταγματική και παράνομη τη διαγωνιστική διαδικασία - «Φοβούνται τους νέους παίκτες και θέλουν να διατηρηθεί η παρανομία εσαεί», λέει το Δημόσιο - Η απόφαση αναμένεται μέσα στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου
Κάτω από το βλέμματα της Κομισιόν, αλλά και τις κυβερνητικές πιέσεις, διασταύρωσαν τα ξίφη τους σε μια μαραθώνια συνεδρίαση της διευρυμένης Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας οι δικηγόροι των καναλιών και του Ελληνικού Δημοσίου για το φλέγον θέμα της χορήγησης των 4 τηλεοπτικών αδειών έναντι 3 εκατ. ευρώ η κάθε μία.
Αν και η ακροαματική διαδικασία ξεκίνησε με καθυστέρηση παρ΄ όλα αυτά ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα, ενώ η απόφαση αναμένεται μέσα στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου.
Κατά τη συζήτηση ενώπιον του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (πρόεδρος Νικόλαος Σακελλαρίου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Γεώργιος Παπαγεωργίου), στην οποία συμμετείχαν 30 δικαστές μεταξύ των οποίων και τρεις αντιπρόεδροι, οι δικηγόροι των τηλεοπτικών σταθμών Mega Channel, Antenna, Αlpha, Skai, Star Channel και Epsilon TV (E-TV), καθώς και της Ένωσης Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας τόνισαν σε όλους τους τόνους την έντονη αντίθεσή τους στον αντισυνταγματικό και παράνομο τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση μεθόδευσε ουσιαστικά την διάλυση του ΕΣΡ και μετέφερε όλες τις αρμοδιότητες χορήγησης των τηλεοπτικών σταθμών στον υπουργό Επικρατείας.
Αν και η ακροαματική διαδικασία ξεκίνησε με καθυστέρηση παρ΄ όλα αυτά ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα, ενώ η απόφαση αναμένεται μέσα στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου.
Κατά τη συζήτηση ενώπιον του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (πρόεδρος Νικόλαος Σακελλαρίου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Γεώργιος Παπαγεωργίου), στην οποία συμμετείχαν 30 δικαστές μεταξύ των οποίων και τρεις αντιπρόεδροι, οι δικηγόροι των τηλεοπτικών σταθμών Mega Channel, Antenna, Αlpha, Skai, Star Channel και Epsilon TV (E-TV), καθώς και της Ένωσης Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας τόνισαν σε όλους τους τόνους την έντονη αντίθεσή τους στον αντισυνταγματικό και παράνομο τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση μεθόδευσε ουσιαστικά την διάλυση του ΕΣΡ και μετέφερε όλες τις αρμοδιότητες χορήγησης των τηλεοπτικών σταθμών στον υπουργό Επικρατείας.
Οι συνήγοροι των τηλεοπτικών σταθμών ανέφεραν ότι εφόσον ο υπουργός Επικρατείας αντισυνταγματικά και παράνομα κάνει όλη την διαγωνιστική διαδικασία, οι αποφάσεις του μέχρι τη διακήρυξη του διαγωνισμού είναι άκυρες.
Ακόμα, ανέφεραν οι συνήγοροι των καναλιών:
- Ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών πρέπει να καθορίζεται κατά συνταγματικό και νόμιμο τρόπο και μέσα στο πλαίσιο της αρχής της αντικειμενικότητας,
- Αρμόδιο για να προχωρήσει στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών είναι κατά τις συνταγματικές επιταγές μόνο το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, το οποίο δεν μπορεί να αποκατασταθεί από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.
- Δεν μπορεί να ελέγχει την όλη διαδικασία η Κυβέρνηση, παρά μόνο το ΕΣΡ, το οποίο είναι ανεξάρτητο όργανο προβλεπόμενο από το Σύνταγμα,
- Μπορούσε να παραταθεί η θητεία του ΕΣΡ και όχι να διαλυθεί έτσι ώστε να περάσει εντέχνως η όλη διαγωνιστική διαδικασία στα χέρια του υπουργού Επικρατείας υπό καθεστώς κατάστασης ανάγκης,
- Δεν μπορεί οι ανεξάρτητες αρχές να αντικατασταθούν από τον υπουργό Επικρατείας,
- Τα ΜΜΕ πρέπει να είναι ελεύθερα να ελέγχουν την εξουσία και αυτά (ΜΜΕ) πρέπει να ελέγχεται από το ΕΣΡ,
- Ο υπουργός Επικρατείας που προΐσταται της ΕΡΤ θα καθορίζει και την τύχη των ιδιωτικών καναλιών,
- Ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών είναι αυθαίρετος, καθώς δεν υπάρχει η απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση για το πώς κατέληξε η διοίκηση σε αυτό το νούμερο
- Η τιμή εκκίνησης που ορίστηκε στα τρία εκατομμύρια ευρώ είναι σε εσφαλμένη βάση και
αυθαίρετη, αφού δεν προκύπτει ούτε από τις δύο μελέτες που συντάχθηκαν για
το ζήτημα, μεταξύ των οποίων αυτή του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας,
- Ακόμη δεν έχουν εκδοθεί χάρτες συχνοτήτων και μέχρι σήμερα οι
ενδιαφερόμενοι δεν γνωρίζουν τη χωρητικότητα του φάσματος, με αποτέλεσμα να
καλούνται να καταβάλουν τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ χωρίς να γνωρίζουν όλα
τα δεδομένα,
- Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης των αδειών (πλέον του ότι έγινε αντισυνταγματικά εκτός ΕΣΡ) έπρεπε να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα και όχι με υπουργική απόφαση, όπως και έγινε στην προκειμένη περίπτωση.
Παράλληλα, από τους δικηγόρους των τηλεοπτικών σταθμών αναφέρθηκε ότι «οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν ζητούν την διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά μια νόμιμη διαδικασία από το αρμόδιο νόμιμο όργανο, το ΕΣΡ, και νόμιμες άδειες, καθώς πρόκειται για αποφαση που αφορά τη δημοκρατια».
Ανέφεραν επίσης, ότι το Σύνταγμα δίνει την αποκλειστική αρμοδιότητα στο ΕΣΡ, την οποία κατήργησε με αντισυνταγματικό τρόπο ο
υπουργός Επικρατείας, ενώ επισημάνθηκε ότι «λείπουν από το διαγωνισμό τα ποιοτικά χαρακτηριστικά παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, αφού θέτει ως βασικό ζητούμενο το οικονομικό , δηλαδή ποιός θα δώσει τα περισσότερα».
Μάλιστα σε ερώτηση του προέδρου του ΣτΕ Νικολάου Σακελλαρίου προς τους δικηγόρους των καναλιών, «εάν εσείς θέλετε να γίνει διαγωνισμός;» ένας εκ των συνηγόρων απάντησε:
«Κάθε τηλεοπτικός σταθμός χρειάζεται μια άδεια για να λειτουργήσει. Θέλουμε διαγωνισμό, αλλά νόμιμο διαγωνισμό κι όχι έναν
κατά παραγγελία κάποιων. Η διαδικασια που ακολουθεί η κυβέρνηση μου θυμίζει να το πω λαϊκά, το "μονά ζυγά, κερδίζω"».
Τους τηλεοπτικούς σταθμούς εκπροσώπησαν οι δικηγόροι Παναγιώτης Λαζαράτος, Σπυρίδων Φλογαΐτης, Γλυκερία Σιούτη, Γεώργιος Δελλής, Ηλίας Θεοδωράτος, Ευάγγελος Γκιουγκής, Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος και Κωνσταντίνος Φιλιππόπουλος.
Στο ΣτΕ το Ελληνικό Δημόσιο εκπροσώπησαν από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ο Ευστράτιος Συνοίκης
και Αλεξάνδρα Δημητρακοπούλου και οι ιδιώτες δικηγόροι Ιωάννης Μαντζουράνης και Ιωάννης Δρόσος. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη φορά που, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, το Δημόσιο εκπροσωπείται από ιδιώτες δικηγόρους.
Ο δικηγόρος κ. Ιωάννης Μαντζουράνης
Από την πλευρά τους, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι του Δημοσίου επιχείρησαν να αντικρούσουν τα επιχειρήματα των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ δεν έλειψαν και οι «κορώνες» ότι η Κυβέρνηση μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 μπορούσε να κλείσει τους σταθμούς, αλλά δεν το έκανε...
«Φοβούνται τους νέους παίχτες στο παιχνίδι. Θέλουν να διατηρηθεί αυτή η παρανομία εσαεί. Να παίξουν αυτοί το παιχνίδι για να επηρεάζουν το δημόσιο βίο όπως θέλουν» ανέφεραν, προσθέτοντας: «Υπάρχει συνταγματική υποχρέωση να γίνει ο διαγωνισμός. Όλα τα άλλα είναι συσκότιση. Η σκοπιμότητα είναι να δημιουργηθεί σύγχυση, η οποία έχει σχέση με την προειδοποιητική επιστολή της επιτροπής (Κομισιόν), η οποία δεν έχει την παραμικρή σχέση με το αντικείμενο».
Παράλληλα, οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου, μεταξύ των άλλων ανέφεραν:
- Το ΕΣΡ είχε πρόβλημα νόμιμης συγκρότησης. Είχε κριθεί αντισυνταγματική η παράταση της λειτουργίας του και για αυτό κρίθηκε απαραίτητο πριν το διαγωνισμό να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, με αποτέλεσμα να ακολουθηθεί η επίμαχη διαδικασία.
- Η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ στον υπουργό Επικρατείας έγινε για πρώτη και μόνο μία φορά και κάτω από συνθήκες έκτακτης ανάγκης, ενώ αν ακολουθείτο κατά γράμμα το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα έπρεπε να είχαν ήδη κλείσει αφού δεν διαθέτουν την απαραίτητη αδειοδότηση και ήδη είναι παράνομοι.
- Η αρμοδιότητα του αριθμού των σταθμών και της τιμής εκκίνησης ύψους 3 εκατ. ευρώ, είναι ζήτημα αρμοδιότητας υπουργού Επικρατείας, καθώς το ΕΣΡ δεν έχει αποκλειστική αρμοδιότητα.
- Ο διαγωνισμός γίνεται για την αποκατάσταση της νομιμότητας, καθώς στο σχετικό νόμο δεν υπάρχει περιθώριο διακριτικής ευχέρειας, αλλά συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται.
- Η τηλεόραση είναι ένας ευαίσθητος τομέας και πρέπει να προσαρμόζεται στις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες.
- Ο κατώτερος αριθμός των εργαζομένων ανά τηλεοπτική άδεια που θα χορηγηθεί έγινε για την προστασία των εργαζομένων από την εκμετάλλευση των εργοδοτών τους,
- Ο διαγωνισμός ήταν παραγγελία 260 βουλευτών.
Κλείνοντας οι συνήγοροι του Δημοσίου τόνισαν ότι εάν οι αιτήσεις των τηλεοπτικών σταθμών γίνουν δεκτές από την Ολομέλεια του ΣτΕ, τότε ωφελούνται τα κανάλια τα οποία θα λειτουργούν παράνομα.
Ακόμα, ανέφεραν οι συνήγοροι των καναλιών:
- Ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών πρέπει να καθορίζεται κατά συνταγματικό και νόμιμο τρόπο και μέσα στο πλαίσιο της αρχής της αντικειμενικότητας,
- Αρμόδιο για να προχωρήσει στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών είναι κατά τις συνταγματικές επιταγές μόνο το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, το οποίο δεν μπορεί να αποκατασταθεί από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.
- Δεν μπορεί να ελέγχει την όλη διαδικασία η Κυβέρνηση, παρά μόνο το ΕΣΡ, το οποίο είναι ανεξάρτητο όργανο προβλεπόμενο από το Σύνταγμα,
- Μπορούσε να παραταθεί η θητεία του ΕΣΡ και όχι να διαλυθεί έτσι ώστε να περάσει εντέχνως η όλη διαγωνιστική διαδικασία στα χέρια του υπουργού Επικρατείας υπό καθεστώς κατάστασης ανάγκης,
- Δεν μπορεί οι ανεξάρτητες αρχές να αντικατασταθούν από τον υπουργό Επικρατείας,
- Τα ΜΜΕ πρέπει να είναι ελεύθερα να ελέγχουν την εξουσία και αυτά (ΜΜΕ) πρέπει να ελέγχεται από το ΕΣΡ,
- Ο υπουργός Επικρατείας που προΐσταται της ΕΡΤ θα καθορίζει και την τύχη των ιδιωτικών καναλιών,
- Ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών είναι αυθαίρετος, καθώς δεν υπάρχει η απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση για το πώς κατέληξε η διοίκηση σε αυτό το νούμερο
- Η τιμή εκκίνησης που ορίστηκε στα τρία εκατομμύρια ευρώ είναι σε εσφαλμένη βάση και
αυθαίρετη, αφού δεν προκύπτει ούτε από τις δύο μελέτες που συντάχθηκαν για
το ζήτημα, μεταξύ των οποίων αυτή του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας,
- Ακόμη δεν έχουν εκδοθεί χάρτες συχνοτήτων και μέχρι σήμερα οι
ενδιαφερόμενοι δεν γνωρίζουν τη χωρητικότητα του φάσματος, με αποτέλεσμα να
καλούνται να καταβάλουν τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ χωρίς να γνωρίζουν όλα
τα δεδομένα,
- Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης των αδειών (πλέον του ότι έγινε αντισυνταγματικά εκτός ΕΣΡ) έπρεπε να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα και όχι με υπουργική απόφαση, όπως και έγινε στην προκειμένη περίπτωση.
Παράλληλα, από τους δικηγόρους των τηλεοπτικών σταθμών αναφέρθηκε ότι «οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν ζητούν την διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά μια νόμιμη διαδικασία από το αρμόδιο νόμιμο όργανο, το ΕΣΡ, και νόμιμες άδειες, καθώς πρόκειται για αποφαση που αφορά τη δημοκρατια».
Ανέφεραν επίσης, ότι το Σύνταγμα δίνει την αποκλειστική αρμοδιότητα στο ΕΣΡ, την οποία κατήργησε με αντισυνταγματικό τρόπο ο
υπουργός Επικρατείας, ενώ επισημάνθηκε ότι «λείπουν από το διαγωνισμό τα ποιοτικά χαρακτηριστικά παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, αφού θέτει ως βασικό ζητούμενο το οικονομικό , δηλαδή ποιός θα δώσει τα περισσότερα».
Μάλιστα σε ερώτηση του προέδρου του ΣτΕ Νικολάου Σακελλαρίου προς τους δικηγόρους των καναλιών, «εάν εσείς θέλετε να γίνει διαγωνισμός;» ένας εκ των συνηγόρων απάντησε:
«Κάθε τηλεοπτικός σταθμός χρειάζεται μια άδεια για να λειτουργήσει. Θέλουμε διαγωνισμό, αλλά νόμιμο διαγωνισμό κι όχι έναν
κατά παραγγελία κάποιων. Η διαδικασια που ακολουθεί η κυβέρνηση μου θυμίζει να το πω λαϊκά, το "μονά ζυγά, κερδίζω"».
Τους τηλεοπτικούς σταθμούς εκπροσώπησαν οι δικηγόροι Παναγιώτης Λαζαράτος, Σπυρίδων Φλογαΐτης, Γλυκερία Σιούτη, Γεώργιος Δελλής, Ηλίας Θεοδωράτος, Ευάγγελος Γκιουγκής, Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος και Κωνσταντίνος Φιλιππόπουλος.
Η πλευρά του Δημοσίου
Στο ΣτΕ το Ελληνικό Δημόσιο εκπροσώπησαν από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ο Ευστράτιος Συνοίκης
και Αλεξάνδρα Δημητρακοπούλου και οι ιδιώτες δικηγόροι Ιωάννης Μαντζουράνης και Ιωάννης Δρόσος. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη φορά που, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, το Δημόσιο εκπροσωπείται από ιδιώτες δικηγόρους.Ο δικηγόρος κ. Ιωάννης Μαντζουράνης
Από την πλευρά τους, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι του Δημοσίου επιχείρησαν να αντικρούσουν τα επιχειρήματα των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ δεν έλειψαν και οι «κορώνες» ότι η Κυβέρνηση μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 μπορούσε να κλείσει τους σταθμούς, αλλά δεν το έκανε...
«Φοβούνται τους νέους παίχτες στο παιχνίδι. Θέλουν να διατηρηθεί αυτή η παρανομία εσαεί. Να παίξουν αυτοί το παιχνίδι για να επηρεάζουν το δημόσιο βίο όπως θέλουν» ανέφεραν, προσθέτοντας: «Υπάρχει συνταγματική υποχρέωση να γίνει ο διαγωνισμός. Όλα τα άλλα είναι συσκότιση. Η σκοπιμότητα είναι να δημιουργηθεί σύγχυση, η οποία έχει σχέση με την προειδοποιητική επιστολή της επιτροπής (Κομισιόν), η οποία δεν έχει την παραμικρή σχέση με το αντικείμενο».
Παράλληλα, οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου, μεταξύ των άλλων ανέφεραν:
- Το ΕΣΡ είχε πρόβλημα νόμιμης συγκρότησης. Είχε κριθεί αντισυνταγματική η παράταση της λειτουργίας του και για αυτό κρίθηκε απαραίτητο πριν το διαγωνισμό να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, με αποτέλεσμα να ακολουθηθεί η επίμαχη διαδικασία.
- Η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ στον υπουργό Επικρατείας έγινε για πρώτη και μόνο μία φορά και κάτω από συνθήκες έκτακτης ανάγκης, ενώ αν ακολουθείτο κατά γράμμα το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα έπρεπε να είχαν ήδη κλείσει αφού δεν διαθέτουν την απαραίτητη αδειοδότηση και ήδη είναι παράνομοι.
- Η αρμοδιότητα του αριθμού των σταθμών και της τιμής εκκίνησης ύψους 3 εκατ. ευρώ, είναι ζήτημα αρμοδιότητας υπουργού Επικρατείας, καθώς το ΕΣΡ δεν έχει αποκλειστική αρμοδιότητα.
- Ο διαγωνισμός γίνεται για την αποκατάσταση της νομιμότητας, καθώς στο σχετικό νόμο δεν υπάρχει περιθώριο διακριτικής ευχέρειας, αλλά συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται.
- Η τηλεόραση είναι ένας ευαίσθητος τομέας και πρέπει να προσαρμόζεται στις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες.
- Ο κατώτερος αριθμός των εργαζομένων ανά τηλεοπτική άδεια που θα χορηγηθεί έγινε για την προστασία των εργαζομένων από την εκμετάλλευση των εργοδοτών τους,
- Ο διαγωνισμός ήταν παραγγελία 260 βουλευτών.
Κλείνοντας οι συνήγοροι του Δημοσίου τόνισαν ότι εάν οι αιτήσεις των τηλεοπτικών σταθμών γίνουν δεκτές από την Ολομέλεια του ΣτΕ, τότε ωφελούνται τα κανάλια τα οποία θα λειτουργούν παράνομα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr