Θρήνος για τους τέσσερις νεκρούς - Πώς σώθηκε η αρχιλοχίας Πλεξίδα

Με τους πιλότους να μην έχουν ορατότητα, το ελικόπτερο έπεσε σε καλώδια υψηλής τάσης της ΔΕΗ - Το χρονικό του δυστυχήματος, στο οποίο έχασαν την ζωή τους τέσσερις άνθρωποι - Τα σενάρια και η κρίσιμη κατάθεση της μοναδικής επιζήσασας

Συγκλονίζει το πανελλήνιο η στρατιωτική τραγωδία που εκτυλίχθηκε σήμερα στην Ελασσόνα. Τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και μία γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά και διακομίσθηκε στο 424 στρατιωτικό νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, μετά τη συντριβή στρατιωτικού ελικοπτέρου τύπου Χιούι σε δύσβατη περιοχή στο Σαραντάπορο. 

Νεκροί είναι ο υποδιοικητής της 1ης Στρατιάς, υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης, ο συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου, ο ταγματάρχης (χειριστής του ελικοπτέρου) Δημοσθένης Γούλας και ο υπολοχαγός (συγκυβερνήτης) Κωνσταντίνος Χατζής. 

Εκτός κινδύνου νοσηλεύεται η αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα, η οποία ανασύρθηκε ζωντανή από τα συντρίμμια του στρατιωτικού ελικοπτέρου.

Το ελικόπτερο Χιούι, που κατέπεσε, έφερε τα χαρακτηριστικά «ΕΣ 625» και ανήκε στη δύναμη του 1ου Τάγματος Ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού (ΤΕΑΣ), που εδρεύει στο Στεφανοβίκειο του νομού Μαγνησίας.

Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έλαβε χώρα η αεροπορική τραγωδία διερευνώνται από την αρμόδια επιτροπή που συνέστησε το Γενικό Επιτελείο Στρατού. 

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το ελικόπτερο κατέπεσε στην περιοχή του Σαρανταπόρου, έπειτα από πρόσκρουση σε καλώδια υψηλής τάσεως της ΔΕΗ, όταν οι χειριστές αναγκάστηκαν να πετάξουν χαμηλά, είτε λόγω της χαμηλής νέφωσης που επικρατούσε στην περιοχή, είτε λόγω βλάβης που παρουσιάστηκε στο ελικόπτερο.

Φως στις συνθήκες του δυστυχήματος αναμένεται να ρίξει η κατάθεση της μοναδικής επιζήσασας από το ατύχημα, μηχανοσυνθέτη (μηχανικού) του ελικοπτέρου που, αυτή τη στιγμή, νοσηλεύεται εκτός κινδύνου στο 424 ΓΣΝ Θεσσαλονίκης. 

Η αρχιλοχίας της Αεροπορίας Στρατού, Βασιλική Πλεξίδα, φέρει κάταγμα στη λεκάνη και χτύπημα στον αυχένα. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, η αρχιλοχίας εκτιμάται ότι δεν καθόταν στη θέση του μηχανοσυνθέτη, αλλά στις πίσω θέσεις του ελικοπτέρου

Σύμφωνα με τις ίδιες στρατιωτικές πηγές, υπάρχουν ερωτήματα, στα οποία θα πρέπει να δώσει απαντήσεις η επιτροπή διερεύνησης της τραγωδίας:

- Πότε συντηρήθηκε το ελικόπτερο και ποιο ήταν το υπόλοιπο ωρών λειτουργίας του μέχρι την επόμενη συντήρησή του;

- Πόσες ώρες πτήσεως είχαν στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης;

- Τι αναφέρουν τα βιβλία συντηρήσεως του ελικοπτέρου (log book);

- Έφερε το ελικόπτερο τοποθετημένους κόπτες καλωδίων;

Εκτός όμως από τα παραπάνω ερωτήματα, που αφορούν στις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνετρίβη το εν λόγω ελικόπτερο, υπάρχουν και άλλα γενικότερα ερωτήματα σχετικά με την χρησιμοποίηση των «γερασμένων» Χιούι και την ανάγκη αντικατάστασής τους με νέα, σύγχρονα και μεγαλύτερης ασφάλειας:

- Μπορούν ακόμη να χρησιμοποιούνται ασφαλώς τα ελικόπτερα για μεταφορά προσωπικού;

- Μπορούν να χρησιμοποιούνται με ασφάλεια για πτήσεις πάνω από θαλάσσιες επιφάνειες, ενώ είναι μονοκινητήρια και παλιά;

- Υπάρχει χρονοδιάγραμμα απόσυρσής τους;

- Μέχρι πότε μπορούν να υποστηρίζονται με ανταλλακτικά; 

- Είναι συμφέρουσα οικονομικά η διατήρησή τους, ενώ οι περισσότερες χώρες τα έχουν αποσύρει; 

Το χρονικό της συντριβής και των ερευνών

Όπως είπε ο εκπρόσωπος του ΓΕΕΘΑ, πλοίαρχος Μπελετσιώτης, η τραγωδία εκτυλίχθηκε ως εξής:

- Στις 07:25 το ελικόπτερο απογειώθηκε από Στεφανοβίκειο και κινήθηκε στην 110 Πτέρυγα Μάχης

- Στις 07:38 απογειώθηκε από τη Λάρισα και μετά από λίγο υπήρξε αρχικά απώλεια επικοινωνιών και στη συνέχεια απώλεια του ίχνους του Χιούι από τα ραντάρ

- Στις 08:58 ήταν ο προβλεπόμενος χρόνος προσγείωσης

-  Περί τις 09:03 εξετραπησαν δύο F-16 για έρευνες στην περιοχή και δόθηκε εντολή συναγερμού

- Στις 10:00 υπήρξε η πληροφορία από την ΕΛΑΣ ότι το ελικόπτερο έπεσε 3-4 χιλιόμετρα βορείως Σαρανταπόρου

- Στις 10:10 συνεργείο της ΔΕΗ ειδοποίησε για εντοπισμό σντριμμιών

- Στις 10:48 προσγειώθηκε ένα ελικόπτερο Agusta Bell στην περιοχή

- Στις 11:03 υπήρξε η ενημέρωση ότι η κοπέλα, η αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα, ήταν καλά και ότι υπήρξαν τέσσερις σοροί: του Υποστρατήγου Ιωάννη Τζανιδάκη, του Συνταγματάρχη (ΤΘ) Θωμά Αδάμου, του Ταγματάρχη (ΑΣ) Δημοσθένη Γούλα και του Υπολοχαγού (ΑΣ) Κωνσταντίνου Χατζή

Όπως είπε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΕΘΑ, τα ελικόπτερα ήταν συντηρημένα και είχαν υπόλοιπο ωρών πτήσεων, ενώ τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Ήδη, στον απόηχο του τραγικού συμβάντος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, κήρυξε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις.







Ο συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου






O υπολοχαγός Κωνσταντίνος Χατζής



Ο χειριστής του ελικοπτέρου, ταγματάρχης Δημοσθένης Γούλας









Ο υποστράτηγος Γιάννης Τζανιδάκης, υποδιοικητής της 1ης Στρατιάς, ένας από τους τέσσερις νεκρούς





Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr