Πώς θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η τραγωδία στην Αίγινα
05.07.2017
13:43
Το νησί δεν είναι συνδεδεμένο με το δίκτυο ύδρευσης της ΕΥΔΑΠ κι έτσι καθημερινά προμηθεύεται νερό με υδροφόρες από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στον Ασπρόπυργο - Πού «κόλλησε» ο σχετικός διαγωνισμός
Για δεύτερο συνεχόμενο καλοκαίρι, έπειτα από εκείνο του 2016 -όταν η σύγκρουση του ταχύπλοου «Ντουέντε» με το γεμάτο κόσμο τουριστικό σκάφος «Αντωνία» κόστισε τη ζωή σε τέσσερις ανθρώπους, ενώ υπήρξαν και 16 τραυματίες- οι κάτοικοι της Αίγινας έγιναν μάρτυρες μιας ναυτικής τραγωδίας. Δύο αδέρφια χάθηκαν, όταν το αλιευτικό τους σκάφος, «Παναγιώτης», συγκρούστηκε με την υδροφόρα «Αίγινα 2» και βυθίστηκε, 2,5 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Σουβάλας.
Τα ερωτήματα, όπως συμβαίνει δυστυχώς σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι πολλά. Πώς απέβη τόσο μοιραία μία σύγκρουση ανάμεσα σε δύο σκάφη, που κινούνται με εξαιρετικά χαμηλή ταχύτητα; Γιατί δεν άκουσαν τα δύο άτυχα αδέρφια στο αλιευτικό τις φωνές του πλοιάρχου της υδροφόρας, που τους προειδοποιούσε να φύγουν από το σημείο; Ως γνωστόν, η υδροφόρα είναι ένα πλοίο που κινείται πολύ αργά, λόγω του μεγάλου φορτίου του, και ελάχιστη δυνατότητα έχει για μανούβρες. Έτσι, όταν το αλιευτικό βρέθηκε στη ρότα της, τα περιθώρια ελιγμών ήταν λίγα και η τραγική κατάληξη σχεδόν προδιαγεγραμμένη...
Η νέα τραγωδία, ωστόσο, που συγκλονίζει την Αίγινα, θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί, εάν η Αίγινα δεν αναγκαζόταν καθημερινά να προμηθεύεται νερό με υδροφόρες από την Αθήνα -και πιο συγκεκριμένα από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στον Ασπρόπυργο. Και μπορεί πέρυσι ο δήμαρχος του νησιού, Δημήτρης Μούρτζης, να ενημέρωνε με ικανοποίηση τα ΜΜΕ ότι η Περιφέρεια Αττικής άναψε το πράσινο φως σε κονδύλι ύψους 31 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ξεκινήσει το έργο σύνδεσης της Αίγινας με υποθαλάσσιο αγωγό της ΕΥΔΑΠ, όμως, ένα χρόνο μετά, η διαγωνιστική διαδικασία παραμένει «μπλεγμένη» στα δίχτυα της γραφειοκρατίας... Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος Αίγινας και η Περιφέρεια επέλεξαν ως λύση την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού ανάμεσα στην Αίγινα και τη Σαλαμίνα (το μόνο νησί που είναι συνδεδεμένο με το δίκτυο ύδρευσης της ηπειρωτικής χώρας). Υπεγράφη μία προγραμματική σύμβαση και ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς.
Και ενώ στο νησί προχωρούσαν οι σχετικές εργασίες, για την υδροδότηση των περίπου 15.000 κατοίκων τον χειμώνα και 60.000 το καλοκαίρι, ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σύνδεση του δικτύου ύδρευσης της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ «εγκλωβιζόταν» σε έναν... πόλεμο προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας ανάμεσα στις συμμετέχουσες εταιρείες. Και ήταν μόλις πριν από λίγες ημέρες, στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, που το ΣτΕ απέρριψε τις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων που είχαν υποβληθεί από ενδιαφερόμενους αναδόχους κατασκευής, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για το άνοιγμα των προσφορών και την σχετική ανάθεση. Το έργο, πλέον, εισέρχεται στην τελική ευθεία, ωστόσο για τα δύο αδέρφια που έχασαν τη ζωή τους σήμερα το πρωί, μετά τη σύγκρουση του αλιευτικού με την υδροφόρα, είναι ήδη αργά...
Τα ερωτήματα, όπως συμβαίνει δυστυχώς σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι πολλά. Πώς απέβη τόσο μοιραία μία σύγκρουση ανάμεσα σε δύο σκάφη, που κινούνται με εξαιρετικά χαμηλή ταχύτητα; Γιατί δεν άκουσαν τα δύο άτυχα αδέρφια στο αλιευτικό τις φωνές του πλοιάρχου της υδροφόρας, που τους προειδοποιούσε να φύγουν από το σημείο; Ως γνωστόν, η υδροφόρα είναι ένα πλοίο που κινείται πολύ αργά, λόγω του μεγάλου φορτίου του, και ελάχιστη δυνατότητα έχει για μανούβρες. Έτσι, όταν το αλιευτικό βρέθηκε στη ρότα της, τα περιθώρια ελιγμών ήταν λίγα και η τραγική κατάληξη σχεδόν προδιαγεγραμμένη...
Η νέα τραγωδία, ωστόσο, που συγκλονίζει την Αίγινα, θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί, εάν η Αίγινα δεν αναγκαζόταν καθημερινά να προμηθεύεται νερό με υδροφόρες από την Αθήνα -και πιο συγκεκριμένα από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στον Ασπρόπυργο. Και μπορεί πέρυσι ο δήμαρχος του νησιού, Δημήτρης Μούρτζης, να ενημέρωνε με ικανοποίηση τα ΜΜΕ ότι η Περιφέρεια Αττικής άναψε το πράσινο φως σε κονδύλι ύψους 31 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ξεκινήσει το έργο σύνδεσης της Αίγινας με υποθαλάσσιο αγωγό της ΕΥΔΑΠ, όμως, ένα χρόνο μετά, η διαγωνιστική διαδικασία παραμένει «μπλεγμένη» στα δίχτυα της γραφειοκρατίας... Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος Αίγινας και η Περιφέρεια επέλεξαν ως λύση την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού ανάμεσα στην Αίγινα και τη Σαλαμίνα (το μόνο νησί που είναι συνδεδεμένο με το δίκτυο ύδρευσης της ηπειρωτικής χώρας). Υπεγράφη μία προγραμματική σύμβαση και ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς.
Και ενώ στο νησί προχωρούσαν οι σχετικές εργασίες, για την υδροδότηση των περίπου 15.000 κατοίκων τον χειμώνα και 60.000 το καλοκαίρι, ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σύνδεση του δικτύου ύδρευσης της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ «εγκλωβιζόταν» σε έναν... πόλεμο προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας ανάμεσα στις συμμετέχουσες εταιρείες. Και ήταν μόλις πριν από λίγες ημέρες, στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, που το ΣτΕ απέρριψε τις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων που είχαν υποβληθεί από ενδιαφερόμενους αναδόχους κατασκευής, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για το άνοιγμα των προσφορών και την σχετική ανάθεση. Το έργο, πλέον, εισέρχεται στην τελική ευθεία, ωστόσο για τα δύο αδέρφια που έχασαν τη ζωή τους σήμερα το πρωί, μετά τη σύγκρουση του αλιευτικού με την υδροφόρα, είναι ήδη αργά...
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr