Φάσκει κι αντιφάσκει ο Γαβρόγλου για τις Πανελλαδικές

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών φωνάζει «ήμαρτον» στον υπουργό Παιδείας για τη μετατροπή του Λυκείου «σε ένα εξουθενωτικό για τους μαθητές εξεταστικό κέντρο διαρκείας» - Αντιφατικές δηλώσεις από τον Γαβρόγλου για τις Πανελλαδικές που γίνονται... διπλές

Επίθεση από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών μέσω ανακοίνωσης δέχτηκε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, με αφορμή τις επικείμενες αλλαγές στον τομέα της Παιδείας.

Την ώρα που ο κ. Γαβρόγλου έφασκε και αντέφασκε, ισχυριζόμενος σε συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ότι η κυβέρνηση δεν έκανε ποτέ λόγο για κατάργηση των
Πανελλαδικών εξετάσεων, η Ένωση Φυσικών εξέφραζε την αγανάκτησή της για τη μετατροπή του Λυκείου «σε ένα εξουθενωτικό για τους μαθητές εξεταστικό κέντρο διαρκείας», ενώ «η προσμέτρηση της σχολικής βαθμολογίας για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα, δημιουργεί πληθώρα προβλημάτων, μεταξύ των οποίων το αδιάβλητο, η ψυχολογική πίεση προς τους εκπαιδευτικούς για «χαριστικούς» βαθμούς ή/και το εμπόριό τους», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά απευθυνόμενη στον υπουργό Υγείας.

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την πασιφανή εμμονή του Υπουργείου να υποβαθμίζει διαρκώς τις Φυσικές Επιστήμες, ενάντια σε κάθε επιστημονική λογική. 

Αναλυτικά η ανακοίνωση: 

«Ήμαρτον, κε Γαβρόγλου…
Οι συνεχείς ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας για τις επικείμενες αλλαγές στη μέση εκπαίδευση, αφενός προκάλεσαν έκπληξη, αφετέρου δεν προκάλεσαν!
Προκάλεσαν έκπληξη γιατί οι υπέρμαχοι της κατάργησης των «μαθητοβόρων» εξετάσεων και της ελεύθερης εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα, έχουν μεταλλαχθεί σε «βιοτεχνία παραγωγής εξετάσεων», η οποία δεν διαθέτει καμία παιδαγωγική βάση, ενώ οπισθοδρομεί δεκαετίες πίσω. Το Λύκειο μετατρέπεται και επισήμως, πλέον, σε ένα εξουθενωτικό για τους μαθητές εξεταστικό κέντρο διαρκείας. Η αποδιοργάνωση του Λυκείου, για μία ή δύο εβδομάδες, αμέσως μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, μάλλον δεν έχει μελετηθεί επαρκώς.  Επιπλέον, η προσμέτρηση της σχολικής βαθμολογίας για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα, δημιουργεί πληθώρα προβλημάτων, μεταξύ των οποίων το αδιάβλητο, η ψυχολογική πίεση προς τους εκπαιδευτικούς για «χαριστικούς» βαθμούς ή/και το εμπόριό τους, όπως επισήμανε και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ. 

Δεν προκάλεσαν έκπληξη, όμως, γιατί αποτέλεσαν ένα ακόμα επεισόδιο στο αντιεπιστημονικό σίριαλ, που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας εδώ και καιρό. Η πρωτοφανής στα χρονικά πρωτοτυπία να εισάγονται οι υποψήφιοι χωρίς στοιχειώδεις γνώσεις σε απαιτητικές σχολές υψηλού κύρους και αναγνώρισης, αποδεικνύει τις προτεραιότητες και τις εμμονές της ηγετικής ομάδα του Υπουργείου Παιδείας. Θα εισάγονται στα Πολυτεχνεία χωρίς να εξετάζονται Φυσική (μετατρέπεται σε μάθημα επιλογής!), όπως εισάγονται σήμερα σε σχολές με υψηλές απαιτήσεις Μαθηματικών και Φυσικής, χωρίς να γνωρίζουν Μαθηματικά και Φυσική! Ας μας γνωρίσει το Υπουργείο μία πολυτεχνική σχολή όπου δεν υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις στη Φυσική. Προφανώς και είμαστε σύμφωνοι στην εισαγωγή όλων στις σχολές που επιθυμούν, αλλά χωρίς προαπαιτούμενες στοιχειώδεις γνώσεις, οι φοιτητές τελικά οδηγούνται ή στην εγκατάλειψη ή στην προσφυγή στα πανεπιστημιακά ιδιωτικά φροντιστήρια, που βρίσκονται σε πρωτοφανή έξαρση. Ας θυμίσουμε, χαρακτηριστικά, με ποια κριτήρια εισάγονται στις Παιδαγωγικές Σχολές, στις σχολές Πληροφορικής και την εισαγωγή από τα ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ. Αυτό το προφανές κόστος δεν απασχόλησε κανέναν, όπως διαπιστώνουμε…

Η προσπάθεια του Υπουργείου να υποβαθμίσει την ένταση που έχει προκληθεί, διαδίδοντας ότι θα γίνει διάλογος με τους φορείς, απλά δεν μας πείθει, λόγω του βεβαρημένου παρελθόντος του. Το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει όλα όσα έχουν προαποφασίσει οι σύμβουλοι του κου Γαβρόγλου, χωρίς να προηγείται καν στοιχειώδης προσχηματικός διάλογος. Τα παραδείγματα περισσεύουν. 

Η πασιφανής εμμονή του Υπουργείου να υποβαθμίζει διαρκώς τις Φυσικές Επιστήμες, ενάντια σε κάθε επιστημονική λογική, προκαλεί προβληματισμό. Ιδιαίτερα στη Φυσική,  μειώνεται συνεχώς η ύλη, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, ενώ ανατίθεται όλο και περισσότερο η διδασκαλία της σε καθηγητές που έχουν να την αγγίξουν ουσιαστικά από την Α’ Λυκείου, ευνοώντας προκλητικά την αγαπημένη ειδικότητα του Υπουργείου –γιατί, άραγε;-, αλλοιώνοντας τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εκπαίδευσης.

Κατά τα λοιπά, ασχολούμαστε με τις διαστημικές υπηρεσίες, τη στιγμή που δεν προβλέπεται ούτε ως επιλογή η Αστρονομία και η Αστροφυσική, και τους έρωτες των μαθητών, οι οποίοι ευτυχώς για τους ίδιους, συνεχίζουν ερωτεύονται χωρίς την παρέμβαση του Υπουργείου…

Ελπίζουμε, έστω και την ύστατη στιγμή, να διαψευστούμε και να ξεκινήσει ένας σοβαρός και ειλικρινής διάλογος, πριν την εφαρμογή αποφάσεων, που θα βρίσκουν σύμφωνους μόνο τους εμπνευστές τους.

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ  ΤΟΥ Δ.Σ ΤΗΣ Ε.Ε.Φ 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ  
ΣΤΡΑΤΟΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ 
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗΣ»


Πάντως, ο κ. Γαβρόγλου σε συνέντευξή του, υποστήριξε ότι ποτέ η κυβέρνηση δεν έκανε λόγο για κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, αν και ο ίδιος θεωρεί πως αποτελούν μέρος του προβλήματος της Παιδείας. 

Ωστόσο, λίγους μήνες πριν έκανε λόγο για αναμόρφωση του Λυκείου σε βάθος τριετίας, όπου «θα παρέχεται ένα ισχυρό εθνικό απολυτήριο, ο βαθμός του οποίου θα ανοίγει χωρίς εξετάσεις την πόρτα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση»...

«Δεν μιλήσαμε ποτέ για κατάργηση των Πανελλαδικών, αλλά για κατάργηση των εξετάσεων έτσι όπως αυτές έχουν καταγραφεί στη συνείδηση των πολιτών. Δεν μπορεί άλλωστε να υπάρξει εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς εξετάσεις. Με τον τρόπο όμως που έχουν εξελιχθεί οι Πανελλαδικές, αποτελούν μέρος του προβλήματος. 

Αρκεί να σκεφτείτε ότι κάθε φουρνιά υποψηφίων κοστίζει στις οικογένειες 2 δισ. ευρώ, ενώ ένας κερδοσκοπικός θεσμός έχει γίνει μέρος του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Δικαιολογώντας την κατάργηση των εξετάσεων υποστήριξε ότι με τον τρόπο που έχουν εξελιχθεί οι Πανελλαδικές αποτελούν μέρος του προβλήματος αναφερόμενος στο φροντιστηριακό κόστος για τις οικογένειες των μαθητών. 

Όσον αφορά στο εύλογο ερώτημα για το αν υπάρχει κίνδυνος η θέσπιση των διπλών εξετάσεων να ενισχύσει περαιτέρω την παραπαιδεία, ο κ. Γαβρόγλου απέφυγε να απαντήσει περιοριζόμενος σε γενικολόγα όπως ότι «η απομάκρυνση από την παραπαιδεία είναι ζήτημα που αφορά την ίδια την κοινωνία». «Θέλουμε να εμπιστευτούμε το δημόσιο σχολείο ή να το πετάξουμε στον Καιάδα;», αναρωτήθηκε.

Ο κ. Γαβρόγλου υπονόησε ακόμη ότι με τις διπλές Πανελλήνιες θα μειωθεί το άγχος των μαθητών. «Παιδιά 16 και 17 ετών ξυπνάνε μέσα στο άγχος, σέρνονται στο σχολείο, ύστερα τρέχουν στα φροντιστήρια, δεν έχουν χρόνο να κάνουν τίποτε και ακόμη και τα Σαββατοκύριακά τους είναι κλεισμένα με μαθήματα και δραστηριότητες. Δεν είναι σωστό να τους επιβάλλουμε έναν τέτοιο τρόπο ζωής», εξηγεί και προσθέτει: «Το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου, τον Ιανουάριο, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου και να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται από μια τρίωρη εξέταση».

Κεραμέως: Πολλά από τα σημεία του νομοσχεδίου για την Παιδεία είναι προβληματικά

«Όπως καλά γνωρίζετε ο στόχος μας είναι η αναβάθμιση του Λυκείου και ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά του Λυκείου θα μπορούν να ξαναείναι στο σχολείο και το σχολείο θα μπορεί να παίζει τον εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό του ρόλο. Είναι μία συζήτηση δύσκολη και περίπλοκη. Είναι μία αρχή και με βάση αυτή την αρχή θα δούμε ενδεχόμενες βελτιώσεις», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, μετά τη συνάντησή που είχε την Τετάρτη με την τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως, την οποία ενημέρωσε για την πρόταση του υπουργείου για τη νέα δομή του Λυκείου και το νέο σύστημα εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμα ότι ενημέρωσε αναλυτικά, την τομεάρχη της ΝΔ, επισημαίνοντας ότι «νομίζω απαντήθηκαν όλες οι ερωτήσεις ανεξάρτητα αν κανείς συμφωνεί με τις απαντήσεις ή όχι».

Από την πλευρά της, η κυρία Κεραμέως σημείωσε: «Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει αποδέκτες αντικρουόμενων δηλώσεων και ως προς τις προθέσεις της κυβέρνησης.

Άκουσα με προσοχή, έκανα πολλές ερωτήσεις σε σχέση με το σχέδιο, το οποίο έχει δοθεί στη δημοσιότητα, διατηρούμε σοβαρότατες επιφυλάξεις σχετικά με το σχέδιο αυτό, θεωρούμε ότι πάρα πολλά σημεία είναι πολύ προβληματικά, χρήζουν διευκρίνισης, χρήζουν προσεκτικότερης μελέτης».

Πρόσθεσε ακόμα ότι «σε κάθε περίπτωση θα αναμένουμε το νομοσχέδιο προκειμένου να τοποθετηθούμε επ' αυτού, ελπίζοντας βεβαίως κύριε υπουργέ ότι μέχρι τότε δεν θα έχουν αλλάξει εκ νέου οι προθέσεις της κυβέρνησης».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr