Οι σχολικές αίθουσες παραμένουν ίδιες εδώ και 113 χρόνια

Το παιδί σας πηγαίνει στο ίδιο σχολείο όπου πηγαίνατε και εσείς; Αν ναι, πιθανότατα να μην έχουν αλλάξει πολλά από τότε ως προς τη διαμόρφωση του χώρου. Το σημερινό πρότυπο σχολικού χώρου ακολουθεί ακόμα τις λειτουργικές κατευθύνσεις των διδακτηρίων που νομοθετήθηκαν το 1895. Μήπως κάτι πρέπει να αλλάξει; Σύμφωνα με έρευνες παιδαγωγών, οι αλλαγές στη διαρρύθμιση και στην αισθητική του σχολικού χώρου συνδέονται με τη βελτίωση της ένταξης των παιδιών στην τάξη, με την πρόοδό τους αλλά και με τι

Το παιδί σας πηγαίνει στο ίδιο σχολείο όπου πηγαίνατε και εσείς; Αν ναι, πιθανότατα να μην έχουν αλλάξει πολλά από τότε ως προς τη διαμόρφωση του χώρου. Το σημερινό πρότυπο σχολικού χώρου ακολουθεί ακόμα τις λειτουργικές κατευθύνσεις των διδακτηρίων που νομοθετήθηκαν το 1895. Μήπως κάτι πρέπει να αλλάξει; Σύμφωνα με έρευνες παιδαγωγών, οι αλλαγές στη διαρρύθμιση και στην αισθητική του σχολικού χώρου συνδέονται με τη βελτίωση της ένταξης των παιδιών στην τάξη, με την πρόοδό τους αλλά και με τις σχέσεις στο εσωτερικό της σχολικής κοινότητας. Ο πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ κ. Δημήτρης Γερμανός, ο οποίος έχει ερευνήσει τον «παιδαγωγικό ανασχεδιασμό του σχολικού χώρου» σε 60 σχολεία στην Ελλάδα και στην Κύπρο, τονίζει ότι αυτή η αναδιαμόρφωση κρίνεται αναγκαία και θα πρέπει να συνδυαστεί με τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος μέσα από αλλαγές που θα στηρίζονται στην εφαρμογή ενός συνδυασμού παιδαγωγικών, αρχιτεκτονικών και ψυχο-κοινωνικών κριτηρίων. Τα παιδιά μέσα από τον χώρο όπου ζουν ανακαλύπτουν τον κόσμο.

Η επίκουρη καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ κυρία Αναστασία Ρουτζούνη-Μπίκα διευκρινίζει ότι ο χώρος μεταμορφώνεται σε πρόκληση για τα παιδιά: «Η εμπειρία του παιδιού στον χώρο συνδέεται με την ανακάλυψη του κόσμου, του εαυτού του, της σχέσης του με τους άλλους και προσφέρει καινούριες εμπειρίες που γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες». Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος χρησιμοποιείται από τους επιστήμονες η κλίμακα αξιολόγησης περιβάλλοντος προσχολικής ηλικίας ECERS-R, (Harms, Clifford, & Cryer). Πρόκειται για ένα διεθνώς αναγνωρισμένο και αξιόπιστο εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από τον ερευνητή όσο και από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό για να καταγραφεί η καταλληλότητα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

«Η ιδιαιτερότητα της κλίμακας», διευκρινίζει η επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κυρία Καφένια Μπότσογλου, «είναι ότι η έννοια ‘‘περιβάλλον’’ εκλαμβάνεται ως ένα σύνολο, που περιλαμβάνει παράγοντες όπως το υλικό περιβάλλον (χώρος, εξοπλισμός, υλικά, συνθήκες), το κοινωνικό περιβάλλον (μαθητές, εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς), καθώς και τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους». Τα αποτελέσματα από τις τρεις έρευνες των επιστημόνων για τις δυνατότητες μετεξέλιξης και αναβάθμισης της τυπικής ελληνικής σχολικής τάξης θα παρουσιαστούν την Πέμπτη 17 Απριλίου στις 18.30 στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, στο πλαίσιο του κύκλου εκδηλώσεων «Πέμπτη στον Πύργο».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr