Όλο και πιο σκοτεινή ιστορία η πετρελαιοκηλίδα και τα δεξαμενόπλοια στο Σαρωνικό

Όλο και πιο σκοτεινή ιστορία η πετρελαιοκηλίδα και τα δεξαμενόπλοια στο Σαρωνικό

Πώς συνδέεται το δεξαμενόπλοιο που βυθίστηκε με εκείνο που έκανε την απάντληση πετρελαίου και βρέθηκε με λαθραία καύσιμα στα διπύθμενα - Γιατί βυθίστηκε τελικά το «Αγία Ζώνη», ενώ ήταν αγκυροβολημένο - Τα σενάρια που εξετάζουν οι αρχές

Όλο και πιο σκοτεινή ιστορία η πετρελαιοκηλίδα και τα δεξαμενόπλοια στο Σαρωνικό
Πόλεμος συμφερόντων, έντονες οσμές λαθραίας διακίνησης πετρελαίου και εταιρείες ανεφοδιασμού καυσίμων που συνεργάζονται από παλιά συνθέτουν την εικόνα του ναυαγίου στη Σαλαμίνα
και την πρόκληση της οικολογικής καταστροφής.

Κλείσιμο
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η πλευρά του Θεόδωρου Κουντούρη πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» αφήνει τις τελευταίες ημέρες να εννοηθεί ότι το πλοίο του μπορεί να έπεσε θύμα ανταγωνιστών. Και αυτό γιατί ο πλοιοκτήτης, είχε κλείσει αρχίσει να κινείται ως προμηθευτής μόνος του τον τελευταίο καιρό κλείνοντας καλά συμβόλαια με ναυτιλιακές ξένων συμφερόντων και εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα λεγόμενα containerships. Το «Αγία Ζώνη ΙΙ», αγκυροβολημένο νότια της νήσου Αταλάντης, περίμενε από το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου, λίγες ώρες πριν βυθιστεί, τέσσερα containerships. Κάποια από αυτά είναι της Hapag Loyd ενώ συνεργασία υπάρχει και με την Evergreen. Υπολογίζεται ότι η εταιρεία του Θόδωρου Κουντούρη έχει κλείσει συμβόλαια για προμήθεια πετρελαίου συνολικής ποσότητας άνω των 200.000 τόνων. 

Η Evergreen είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες liners στον κόσμο και συμμετέχει στη συμμαχία των κολοσσών της OCEAN Alliance. Σε αυτή εκτός από την Evergreen συμμετέχει η γαλλικών συμφερόντων CMA-CMG, η Cosco και η Orienet Overseas.

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος για να δικαιολογήσει την εισροή ύδατος στο μηχανοστάσιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» μέσω των σωληνώσεων που ψύχουν τις μηχανές και απορροφούν τεράστιες ποσότητες νερού.

Το άλλο σενάριο που κυκλοφορεί από χθες αφήνει υπονοούμενα, ότι «ενδέχεται» να ανοίχτηκαν οι βάνες εισρόφησης για να μπει θαλασσινό νερό από τις ειδικές σωληνώσεις και να ισοσταθμίσει το κενό που υπήρχε στο φορτίο πετρελαίου, το οποίο έπρεπε, σύμφωνα με τα χαρτιά, να υπάρχει στο πλοίο. Στη συνέχεια, εικάζεται ότι «κόλλησε» το σύστημα και δεν μπορούσαν να κλείσουν οι βάνες και να αποτρέψουν την ανεξέλεγκτη ροή του ύδατος στο εσωτερικό του πλοίου, το οποίο τελικά βυθίστηκε. 

Όλα τα σενάρια βρίσκονται υπό διερεύνηση από τις Αρχές στο πλαίσιο της προανάκρισης.

Ο ρόλος του δεξαμενόπλοιου «Lassea»
Όσο αφορά το δεξαμενόπλοιο «Lassea», που μέχρι την περασμένη Τρίτη έκανε απάντληση πετρελαιοειδών από τις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ», βρίσκεται κατασχεμένο στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στο πλαίσιο έρευνας για λαθρεμπορία.

Ανήκει στην εταιρεία Mare Hellas. Οι τελωνειακές αρχές μετά από έλεγχο εντόπισαν περίπου 55 τόνους πετρελαίου το οποίο δεν μπορούσε να δικαιολογηθεί με βάση τα παραστατικά. Τα καύσιμα εντοπίστηκαν στα διπύθμενα του πλοίου. Ο έλεγχος έγινε όταν το δεξαμενόπλοιο κατέπλευσε στα διυλιστήρια για να παραδώσει το πετρέλαιο που έιχε απαντλήσει από το ναυαγισμένο πλοίο.

Η εταιρεία δήλωσε στο υπουργείο Ναυτιλίας ότι υπήρχε διαρροή από τις δεξαμενές του πλοίου προς τους χώρους όπου βρίσκονται τα σεντινόνερα όπου και βρέθηκε η ποσότητα των καυσίμων.

Μεταξύ των πλοιοκτήτριων εταιρειών τόσο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» όσο και του «Lassea» υπάρχει συνεργασία χρόνων, αφού κατά καιρούς η μία πουλούσε πλοία στην άλλη ενώ και οι δύο έκαναν τις επισκευές τους στα ναυπηγεία του Ομίλου Σπανόπουλου που έχει αναλάβει την απορρύπανση των ακτών από τις πετρελαιοκηλίδες.

«Κόλλησε» στη Σκύρο το δεξαμενόπλοιο NEDA

Στο μεταξύ σήμερα το πρωί αναμενόταν ο κατάπλους του δεξαμενόπλοιου NEDA για να συνεχιστεί η απάντληση του πετρελαίου από το ναυάγιο. Ωστόσο αυτό κόλλησε στη Σκύρο λόγω ισχυρών ανέμων και στην θέση του πάει το «Aegean Princess 1».

Το δεξαμενόπλοιο NEDA φέρεται να ανήκει στον πλοιοκτήτη του «Lassea» και είχε ξεκινήσει από την Καβάλα. Το έχει ναυλώσει ο Θεόδωρος Κουντούρης και αυτό.

Σύμφωνα με πληροφορίες το «Lassea» ανήκει σε συμφέροντα πλοιοκτήτη του οποίου το 2012 είχε βυθιστεί ανεφοδιαστικό δεξαμενόπλοιο στον κόλπο της Ελευσίνας, όπου έχασε τη ζωή του ο καπετάνιος του.

Επρόκειτο για το δεξαμενόπλοιο – ανεφοδιαστικό «Αλφα Ι» υπό ελληνική σημαία και πλήρωμα 11 Ελληνες, το οποίο  βυθίστηκε στις 5 Μαρτίου του  2012. Σύμφωνα με τους αξιωματικούς του Λιμενικού, το πλοίο προσέκρουσε  σε υπάρχον ναυάγιο με αποτέλεσμα τη βύθισή του μέχρι το ύψος της πλώρης.

Το δεξαμενόπλοιο είχε αποπλεύσει  από το αγκυροβόλιο των Ελληνικών Πετρελαίων Ασπροπύργου έμφορτο με 1.800 τόνους μαζούτ και 200 τόνους πετρέλαιο κίνησης και επρόκειτο να εφοδιάσει το πλοίο «Φαβόλα», σημαίας Ιταλίας, στο αγκυροβόλιο της Ελευσίνας.

Ο 48χρονος πλοίαρχος παρέμεινε πάνω στο πλοίο μέχρι την τελευταία στιγμή καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια να το σώσει, με αποτέλεσμα να  πνιγεί. Τελικά, όμως, βρέθηκε νεκρός από δύτες της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού.


Στο Μονομελές οι συλληφθέντες
Σήμερα θα δικαστούν από το Μονομελές πλημμελειοδικείο Πειραιά ο πλοίαρχος και ο α΄μηχανικός του «Lassea» για παραβίαση  του τελωνειακού κώδικα  για λαθρεμπορία καυσίμων άσκησε η εισαγγελία Πειραιά.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης