Περικοπές στο σούπερ μάρκετ και τη διασκέδαση λόγω κρίσης
Αλλαξαν άρδην οι διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες έπειτα από το καθεστώς λιτότητας που επιβλήθηκε στη χώρα μας, όπως καταδεικνύουν τα πρώτα αποτελέσματα σχετικής έρευνας. Βάσει των ίδιων στοιχείων ιδιαίτερα ζοφερό διαφαίνεται το μέλλον από… επισιτιστικής και διατροφικής άποψης για το 30% του πληθυσμού.
Αλλαξαν άρδην οι διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες έπειτα από το καθεστώς λιτότητας που επιβλήθηκε στη χώρα μας, όπως καταδεικνύουν τα πρώτα αποτελέσματα σχετικής έρευνας. Βάσει των ίδιων στοιχείων ιδιαίτερα ζοφερό διαφαίνεται το μέλλον από… επισιτιστικής και διατροφικής άποψης για το 30% του πληθυσμού.
Στο σούπερ μάρκετ μόνο με τη λίστα τροφίμων
Στροφή στη λίστα αγορών κάνουν πλέον οι Ελληνες καταναλωτές. Εννέα στους δέκα επισκέπτονται τώρα το σούπερ μάρκετ με τη λίστα για τα τρόφιμα ανά χείρας, ενώ μόλις δύο μήνες νωρίτερα η χρήση λίστας για τον ίδιο λόγο ήταν δεδομένη μετά βίας για το 71% των καταναλωτών. Επιπλέον, έχει τριπλασιαστεί το ποσοστό εκείνων που ακολουθούν πιστά τη σχετική λίστα και δεν κάνουν καμία απολύτως παρασπονδία, δηλαδή καμία αγορά εκτός λίστας: πριν από την κρίση μόλις το 19% τηρούσε με συνέπεια τη λίστα, ενώ σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 69%.
Εκπτώσεις στην ποιότητα
Τρεις στους δέκα Ελληνες αγοράζουν τρόφιμα με αποκλειστικό κριτήριο τη χαμηλή τιμή των προϊόντων, ενώ τέσσερις στους δέκα (ποσοστό 39%) δηλώνουν ότι δεν μπορούν να κάνουν άλλη οικονομία στην προμήθεια τροφίμων. Ποσοστό 31% δηλώνει ότι θα μείωνε την κατανάλωση τροφίμων υψηλής διατροφικής αξίας προκειμένου να ανταπεξέλθει στις οικονομικές υποχρεώσεις του, ενώ το 24% των ερωτηθέντων αναφέρει πως θα έκανε οικονομία ακόμη και στα προϊόντα που αφορούν τη διατροφή των παιδιών. Κατά τους επιστημονικά υπεύθυνους της έρευνας, πρόκειται για δεδομένα που καταδεικνύουν σοβαρό πρόβλημα επισίτισης στις ελληνικές οικογένειες για το αμέσως επόμενο διάστημα, οπότε και θα ενταθούν τα μέτρα και άρα οι επιπτώσεις τους στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Εντονες είναι οι επιπτώσεις της κρίσης και στον τρόπο διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Σύμφωνα με την έρευνα, πριν από την οικονομική κρίση το κόστος της διασκέδασης και του φαγητού απασχολούσε περίπου το 48% ενώ τον τελευταίο μήνα η «έξοδος» και τα… έξοδά της προκαλούν πονοκέφαλο στο 78% των Ελλήνων. Σημαντικό ποσοστό (62%) δήλωσε ότι περικόπτει τις εξόδους για φαγητό, ότι μειώνει σημαντικά την παραγγελία του φαγητού απέξω (67%), ενώ αντίστοιχα σημαντικές μειώσεις κάνει για την έξοδο για ποτό (53%) ακόμα και για την έξοδο για καφέ (33%).
Απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι Ελληνες αναφορικά με τις οικονομικές προοπτικές. Μόλις ένας στους δέκα δηλώνει ότι δεν έχει επηρεαστεί καθόλου το εισόδημά του από τα μέτρα, ενώ το 17% υποστηρίζει πως μπορεί τώρα να μην έχει επηρεαστεί αλλά στο μέλλον σίγουρα θα επηρεαστεί. Η πλειονότητα (ποσοστό 71% ) των ερωτηθέντων αναφέρει πως έχει μειωθεί το εισόδημά του.
Ταυτότητα της έρευνας: Την έρευνα διεξάγει από 24 Μαΐου 2010 η επιστημονική ομάδα «Διατροφή» μέσω του διαδικτύου με ανώνυμο ερωτηματολόγιο. Επιστημονικά υπεύθυνοι είναι οι διατροφολόγοι-διαιτολόγοι Κική Γούτα και Μανώλης Μανωλαράκης. Στόχος είναι να εντοπιστούν οι μεταβολές στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων όσον αφορά στην αγορά τροφίμων, τις προτεραιότητες που θέτουν ως καταναλωτές και τέλος την αντίδρασή τους στην οικονομική κρίση σε συνάρτηση με τις διατροφικές επιλογές και συνήθειές τους. Η έρευνα παραμένει ανοικτή στην ιστοθέση www.diatrofi.gr.
Το προφίλ του δείγματος: Τα αποτελέσματα προέρχονται από δείγμα 687 απαντήσεων στο οποίο περιλαμβάνονται 76% γυναίκες και 24% άντρες. Από αυτούς, το 55% είναι άγαμοι, το 40% παντρεμένοι και το 5% διαζευγμένοι. Το μηνιαίο οικογενειακό ήταν για το 5% μικρότερο των 700 ευρώ για το 30% μεταξύ 700-1.400 ευρώ, για το 40% μεταξύ 1.400-2.800 ευρώ και για το 25% πάνω από 2.800 ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr