Vertigo στην κυβέρνηση από τα F-16
29.10.2017
10:13
Υπουργοί και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ άλλα λένε τη μία μέρα και άλλα την άλλη για το κόστος της αναβάθμισης των πολεμικών αεροσκαφών
Μια αλλοπρόσαλλη τακτική ακολουθούν τις τελευταίες 10 ημέρες οι υπουργοί της κυβέρνησης για το θέμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόγραμμα που κατά την αμερικανική κυβέρνηση ανέρχεται στα 2,404 δισ.δολάρια. Αρμόδιοι και αναρμόδιοι, μέλη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή άλλοι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, τη μία ημέρα λένε ότι ο εκσυγχρονισμός των F-16 θα κοστίσει στους Έλληνες 1,1 δισ.δολάρια, την επομένη δηλώνουν ότι δεν θα υπερβεί τα 700-800 εκατ. ευρώ και μετά βγάζουν ανακοινώσεις ότι για την ανακατασκευή θα δαπανηθούν 1,1 δισ.ευρώ.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στις 17 Οκτωβρίου έγραφε στο twitter ότι τα ποσά από το 1,1 δισ. ευρώ μέχρι τα 2,4 δισ. δολάρια αφορούν «προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά», άρα θα πληρωθούν από τους Έλληνες και στις 25 Οκτωβρίου δήλωνε στη Βουλή ότι «μπορεί να μην υπάρχει ούτε ένα αντισταθμιστικό αν η τιμή είναι να πέσει πάρα πολύ χαμηλά και να γλιτώσουμε πολλά χρήματα». Τρέχα γύρευε τι ισχύει τελικά...
Ενώ η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζει αυτή την αντιφατική εικόνα για το τι συζητά (ή έχει ήδη συμφωνήσει) με την Ουάσιγκτον σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των F-16, οι κατασκευαστές των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών είναι συνεπείς στις επιδιώξεις τους επιμένοντας με σταθερότητα εδώ και μήνες στην προώθηση του προγράμματος αναβάθμισης. Στις 13 και 14 Σεπτεμβρίου, η Lockheed Martin, είχε μεταφέρει τον εξομοιωτή των F-16 μέσα στη Λέσχη Αξιωματικών (ΛΑΕΔ) που βρίσκεται επί της οδού Ρηγίλλης στο κέντρο της Αθήνας προσκαλώντας δημοσιογράφους και όλους όσοι έχουν ενδιαφέρον για τα αμυντικά θέματα και τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη να κλείσουν ραντεβού για να απολαύσουν ένα δεκάλεπτο εικονικής πτήσης με τον simulator των F-16. Η εκδήλωση έγινε στο πλαίσιο της Athens Flying Week, παραμένει ωστόσο άγνωστο πώς διατέθηκε χώρος που ανήκει στις ένοπλες δυνάμεις για να τοποθετηθεί ο προσομοιωτής πτήσης μιας ιδιωτικής εταιρείας που κατασκευάζει οπλικά συστήματα. Συμπτωματικά, περίπου δύο μήνες μετά το show με τον εξομοιωτή των F-16 μέσα στο ιστορικό κτίριο της ΛΑΕΔ, η Lockheed Martin εξασφάλισε ένα συμβόλαιο μέσω του οποίου θα εισπράττει από την Ελλάδα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, για όλη την επόμενη 10ετία.
Οι μεταμορφώσεις των μελών της κυβέρνησης που για το θέμα των F-16 λένε άλλα τη μία ημέρα και άλλα την άλλη, λες και πιστεύουν τα πάντα αλλά και τα αντίθετά τους(!) δημιουργούν μια εικόνα που παραπέμπει περισσότερο σε Βαβέλ, παρά σε συνειδητή προσπάθεια να θωρακιστεί η άμυνα της χώρας εν όψει δυσμενών εξελίξεων που μπορεί να ανατρέψουν την ισορροπία δυνάμεων με την Τουρκία, όπως επιχειρηματολογούν στον ΣΥΡΙΖΑ.
Οι δημόσιες αλληλοσυγκρουόμενες δηλώσεις των μελών της κυβέρνησης έχουν οδηγήσει στην απώλεια κάθε αίσθησης αξιοπιστίας σχετικά με το τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί με τους Αμερικανούς και πόσο θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός των F-16. Αντιφατικές δηλώσεις ακόμη και για το ποια εταιρεία θα αναλάβει το έργο της ανακατασκευής των αεροσκαφών F-16, αλλοπρόσαλλες τοποθετήσεις των καθ' ύλην αρμόδιων σχετικά με το πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία του εκσυγχρονισμού και όλα τα ενδεχόμενα για το αν θα συμπεριληφθούν στη συμφωνία τα απαγορευμένα από το νόμο αντισταθμιστικά τα οποία τη μία ημέρα ανακοινώνουν και την επομένη λένε ότι μπορεί και να μην υλοποιήσουν...
Διαβάζοντας τη Βαβέλ των δηλώσεων των μελών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για την ανακατασκευή των F-16 προκύπτει το ερώτημα εάν μας κρύβουν κάτι και τι είναι αυτό. Προφανώς οι υπεύθυνοι των αμερικανικών υπηρεσιών που ανακοίνωσαν ότι το πρόγραμμα θα κοστίσει 2,404 δισ.δολάρια δεν είναι τρελοί να ανακοινώνουν κόστη από το μυαλό τους. Αφού η κυβέρνηση λέει ότι για τον εκσυγχρονισμό των F-16 θα διατεθούν 1,1 δισ. ευρώ, μήπως η συμφωνία περιέχει σαν option αγορά νέων αεροσκαφών, ή μήπως προμήθεια οπλικών συστημάτων ή μήπως άλλα προγράμματα τα οποία δεν ανακοινώνονται στους Έλληνες; Και γιατί άραγε το υπουργείο Άμυνας δεν δίνει στη δημοσιότητα το κείμενο της αρχικής επιστολής LOR (Letter of Request) που έστειλε στους Αμερικανούς για να διαπιστώσουν οι Έλληνες τι ζήτησαν από την Ουάσιγκτον και πώς προέκυψε το τίμημα των 2,404 δισ.δολαρίων;
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στις 17 Οκτωβρίου έγραφε στο twitter ότι τα ποσά από το 1,1 δισ. ευρώ μέχρι τα 2,4 δισ. δολάρια αφορούν «προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά», άρα θα πληρωθούν από τους Έλληνες και στις 25 Οκτωβρίου δήλωνε στη Βουλή ότι «μπορεί να μην υπάρχει ούτε ένα αντισταθμιστικό αν η τιμή είναι να πέσει πάρα πολύ χαμηλά και να γλιτώσουμε πολλά χρήματα». Τρέχα γύρευε τι ισχύει τελικά...
Ενώ η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζει αυτή την αντιφατική εικόνα για το τι συζητά (ή έχει ήδη συμφωνήσει) με την Ουάσιγκτον σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των F-16, οι κατασκευαστές των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών είναι συνεπείς στις επιδιώξεις τους επιμένοντας με σταθερότητα εδώ και μήνες στην προώθηση του προγράμματος αναβάθμισης. Στις 13 και 14 Σεπτεμβρίου, η Lockheed Martin, είχε μεταφέρει τον εξομοιωτή των F-16 μέσα στη Λέσχη Αξιωματικών (ΛΑΕΔ) που βρίσκεται επί της οδού Ρηγίλλης στο κέντρο της Αθήνας προσκαλώντας δημοσιογράφους και όλους όσοι έχουν ενδιαφέρον για τα αμυντικά θέματα και τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη να κλείσουν ραντεβού για να απολαύσουν ένα δεκάλεπτο εικονικής πτήσης με τον simulator των F-16. Η εκδήλωση έγινε στο πλαίσιο της Athens Flying Week, παραμένει ωστόσο άγνωστο πώς διατέθηκε χώρος που ανήκει στις ένοπλες δυνάμεις για να τοποθετηθεί ο προσομοιωτής πτήσης μιας ιδιωτικής εταιρείας που κατασκευάζει οπλικά συστήματα. Συμπτωματικά, περίπου δύο μήνες μετά το show με τον εξομοιωτή των F-16 μέσα στο ιστορικό κτίριο της ΛΑΕΔ, η Lockheed Martin εξασφάλισε ένα συμβόλαιο μέσω του οποίου θα εισπράττει από την Ελλάδα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, για όλη την επόμενη 10ετία.
Οι μεταμορφώσεις των μελών της κυβέρνησης που για το θέμα των F-16 λένε άλλα τη μία ημέρα και άλλα την άλλη, λες και πιστεύουν τα πάντα αλλά και τα αντίθετά τους(!) δημιουργούν μια εικόνα που παραπέμπει περισσότερο σε Βαβέλ, παρά σε συνειδητή προσπάθεια να θωρακιστεί η άμυνα της χώρας εν όψει δυσμενών εξελίξεων που μπορεί να ανατρέψουν την ισορροπία δυνάμεων με την Τουρκία, όπως επιχειρηματολογούν στον ΣΥΡΙΖΑ.
Οι δημόσιες αλληλοσυγκρουόμενες δηλώσεις των μελών της κυβέρνησης έχουν οδηγήσει στην απώλεια κάθε αίσθησης αξιοπιστίας σχετικά με το τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί με τους Αμερικανούς και πόσο θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός των F-16. Αντιφατικές δηλώσεις ακόμη και για το ποια εταιρεία θα αναλάβει το έργο της ανακατασκευής των αεροσκαφών F-16, αλλοπρόσαλλες τοποθετήσεις των καθ' ύλην αρμόδιων σχετικά με το πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία του εκσυγχρονισμού και όλα τα ενδεχόμενα για το αν θα συμπεριληφθούν στη συμφωνία τα απαγορευμένα από το νόμο αντισταθμιστικά τα οποία τη μία ημέρα ανακοινώνουν και την επομένη λένε ότι μπορεί και να μην υλοποιήσουν...
Διαβάζοντας τη Βαβέλ των δηλώσεων των μελών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για την ανακατασκευή των F-16 προκύπτει το ερώτημα εάν μας κρύβουν κάτι και τι είναι αυτό. Προφανώς οι υπεύθυνοι των αμερικανικών υπηρεσιών που ανακοίνωσαν ότι το πρόγραμμα θα κοστίσει 2,404 δισ.δολάρια δεν είναι τρελοί να ανακοινώνουν κόστη από το μυαλό τους. Αφού η κυβέρνηση λέει ότι για τον εκσυγχρονισμό των F-16 θα διατεθούν 1,1 δισ. ευρώ, μήπως η συμφωνία περιέχει σαν option αγορά νέων αεροσκαφών, ή μήπως προμήθεια οπλικών συστημάτων ή μήπως άλλα προγράμματα τα οποία δεν ανακοινώνονται στους Έλληνες; Και γιατί άραγε το υπουργείο Άμυνας δεν δίνει στη δημοσιότητα το κείμενο της αρχικής επιστολής LOR (Letter of Request) που έστειλε στους Αμερικανούς για να διαπιστώσουν οι Έλληνες τι ζήτησαν από την Ουάσιγκτον και πώς προέκυψε το τίμημα των 2,404 δισ.δολαρίων;
O εξομοιωτής των F-16 που έφερε η Lockheed Martin μέσα στη Λέσχη Αξιωματικών (ΛΑΕΔ) στο κέντρο της Αθήνας
Τι ισχύει τελικά;
1. Κόστος αναβάθμισης F-16
- Το πρόγραμμα θα κοστίσει $2,4 δισ, δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 17 Οκτωβρίου
- Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 είναι 1,1 δισ. ευρώ, έγραψε ο Πάνος Καμμένος στο twitter
- Ανακοίνωση ΓΕΕΘΑ στις 19 Οκτωβρίου: «Η αναβάθμιση μέρους των αεροσκαφών, θα γίνει στην ΕΑΒ, με κόστος που δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. δολάρια»
- «Η αναβάθμιση των F-16 που πιστεύω ότι τελικά θα γίνει, θα είναι και κάτω από 700-800 εκατομμύρια ευρώ»: Πάνος Καμμένος στις 25 Οκτωβρίου στη Βουλή
- «Η αναβάθμιση 123 αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση "V" έχει εκτιμώμενο κόστος $2,404 δισ», ανέφερε επίσημη ανακοίνωση του Defense Security Cooperation Agency των ΗΠΑ.
2. Ποια εταιρεία θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των F-16;
- Ανακοίνωση αμερικανικής DSCA στις 17 Οκτωβρίου του 2017: «Ο κύριος κατασκευαστής θα είναι η Lockheed Martin, από το Fort Worth, Texas».
- Πάνος Καμμένος: «Ούτε και η εταιρεία που θα κάνει την αναβάθμιση των F-16 είναι δεδομένη. Εμείς κάνουμε διακρατική συμφωνία με την Αμερική. Αύριο μπορεί η Αμερική να πει ότι κρίνει ότι την αναβάθμιση των F-16, αφού είναι διακρατική συμφωνία, θα την κάνει άλλη εταιρεία ή και άλλες εταιρείες. Η Lockheed είναι αυτή την οποία ζητήσαμε. Σας λέω, λοιπόν, ότι υπήρξε προσφορά και από την Boeing να κάνει την αναβάθμιση. Αυτό δεν θα το επιλέξουμε εμείς. Αυτό θα το επιλέξουν οι Αμερικάνοι και θα μας στείλουν τις προσφορές». Δήλωση του υπουργού Άμυνας στη Βουλή στις 25 Οκτωβρίου.
3. Διάρκεια προγράμματος ανακατασκευής των F-16
- Πάνος Καμμένος: «Οι δικές μας δυνατότητες στο πλαίσιο της εκτέλεσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού δεν μπορεί να υπερβούν την καταβολή 100 εκατομμυρίων τον χρόνο και μάξιμουμ το 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια».
- Δημήτρης Βίτσας, αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας: «Εάν θα έχουμε αναβαθμίσει από το 2019 και μετά 16 με 20 F-16 στη λογική θα αναβαθμίσουμε έναν αριθμό κοντά στο 100, θα έχουμε πλήρη αναβάθμιση περίπου ως το 2023 - 2024».
- Κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος: «Το 1,1 δισ. θα επιβαρύνει τον ελληνικό προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας».
4. Αντισταθμιστικά ωφελήματα
- Πάνος Καμμένος, twitter, 17 Οκτωβρίου: Τα ποσά από το 1,1δισ. μέχρι τα 2,4 δισ. αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά
- Επίσημη ανακοίνωση αμερικανικής DSCA: «Επί του παρόντος δεν υπάρχουν γνωστά αντισταθμιστικά ωφελήματα. Ωστόσο, η Ελλάδα συνήθως ζητάει αντισταθμιστικά».
- Δημήτρης Βίτσας για αντισταθμιστικά: «Αν εγώ θέλω να φτιάξω ένα κέντρο συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων Χ και καταφέρω να το κάνω ως κέντρο για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, έχω μια προστιθέμενη αξία για τη χώρα πάρα πολύ σημαντική». (Βουλή, 23 Οκτωβρίου).
- Πάνος Καμμένος στη Βουλή, 25 Οκτωβρίου: «Αν είναι κάτι αντισταθμιστικό, θα μπορούσε να είναι κάτι, όπως αυτό που έχουμε ήδη ζητήσει, δηλαδή οι κινητήρες των Sikorsky του Πολεμικού Ναυτικού, τους οποίους αντιπροσωπεύει η ίδια εταιρεία η οποία έχει κάνει την προσφορά για την αναβάθμιση των F-16. Αν θέλετε και την προσωπική μου άποψη, αν η τιμή είναι να πέσει πάρα πολύ χαμηλά και να γλιτώσουμε πολλά χρήματα, τα οποία βεβαίως και έχουμε ανάγκη, να μην υπάρχει ούτε ένα αντισταθμιστικό. Αν δηλαδή, κρίνουμε ότι τα Sikorsky μπορούμε να τα φτιάξουμε με φθηνότερες τιμές, να μην υπάρχει κανένα»...
Τι ισχύει τελικά;
1. Κόστος αναβάθμισης F-16
- Το πρόγραμμα θα κοστίσει $2,4 δισ, δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 17 Οκτωβρίου
- Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 είναι 1,1 δισ. ευρώ, έγραψε ο Πάνος Καμμένος στο twitter
- Ανακοίνωση ΓΕΕΘΑ στις 19 Οκτωβρίου: «Η αναβάθμιση μέρους των αεροσκαφών, θα γίνει στην ΕΑΒ, με κόστος που δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. δολάρια»
- «Η αναβάθμιση των F-16 που πιστεύω ότι τελικά θα γίνει, θα είναι και κάτω από 700-800 εκατομμύρια ευρώ»: Πάνος Καμμένος στις 25 Οκτωβρίου στη Βουλή
- «Η αναβάθμιση 123 αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση "V" έχει εκτιμώμενο κόστος $2,404 δισ», ανέφερε επίσημη ανακοίνωση του Defense Security Cooperation Agency των ΗΠΑ.
2. Ποια εταιρεία θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των F-16;
- Ανακοίνωση αμερικανικής DSCA στις 17 Οκτωβρίου του 2017: «Ο κύριος κατασκευαστής θα είναι η Lockheed Martin, από το Fort Worth, Texas».
- Πάνος Καμμένος: «Ούτε και η εταιρεία που θα κάνει την αναβάθμιση των F-16 είναι δεδομένη. Εμείς κάνουμε διακρατική συμφωνία με την Αμερική. Αύριο μπορεί η Αμερική να πει ότι κρίνει ότι την αναβάθμιση των F-16, αφού είναι διακρατική συμφωνία, θα την κάνει άλλη εταιρεία ή και άλλες εταιρείες. Η Lockheed είναι αυτή την οποία ζητήσαμε. Σας λέω, λοιπόν, ότι υπήρξε προσφορά και από την Boeing να κάνει την αναβάθμιση. Αυτό δεν θα το επιλέξουμε εμείς. Αυτό θα το επιλέξουν οι Αμερικάνοι και θα μας στείλουν τις προσφορές». Δήλωση του υπουργού Άμυνας στη Βουλή στις 25 Οκτωβρίου.
3. Διάρκεια προγράμματος ανακατασκευής των F-16
- Πάνος Καμμένος: «Οι δικές μας δυνατότητες στο πλαίσιο της εκτέλεσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού δεν μπορεί να υπερβούν την καταβολή 100 εκατομμυρίων τον χρόνο και μάξιμουμ το 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια».
- Δημήτρης Βίτσας, αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας: «Εάν θα έχουμε αναβαθμίσει από το 2019 και μετά 16 με 20 F-16 στη λογική θα αναβαθμίσουμε έναν αριθμό κοντά στο 100, θα έχουμε πλήρη αναβάθμιση περίπου ως το 2023 - 2024».
- Κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος: «Το 1,1 δισ. θα επιβαρύνει τον ελληνικό προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας».
4. Αντισταθμιστικά ωφελήματα
- Πάνος Καμμένος, twitter, 17 Οκτωβρίου: Τα ποσά από το 1,1δισ. μέχρι τα 2,4 δισ. αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά
- Επίσημη ανακοίνωση αμερικανικής DSCA: «Επί του παρόντος δεν υπάρχουν γνωστά αντισταθμιστικά ωφελήματα. Ωστόσο, η Ελλάδα συνήθως ζητάει αντισταθμιστικά».
- Δημήτρης Βίτσας για αντισταθμιστικά: «Αν εγώ θέλω να φτιάξω ένα κέντρο συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων Χ και καταφέρω να το κάνω ως κέντρο για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, έχω μια προστιθέμενη αξία για τη χώρα πάρα πολύ σημαντική». (Βουλή, 23 Οκτωβρίου).
- Πάνος Καμμένος στη Βουλή, 25 Οκτωβρίου: «Αν είναι κάτι αντισταθμιστικό, θα μπορούσε να είναι κάτι, όπως αυτό που έχουμε ήδη ζητήσει, δηλαδή οι κινητήρες των Sikorsky του Πολεμικού Ναυτικού, τους οποίους αντιπροσωπεύει η ίδια εταιρεία η οποία έχει κάνει την προσφορά για την αναβάθμιση των F-16. Αν θέλετε και την προσωπική μου άποψη, αν η τιμή είναι να πέσει πάρα πολύ χαμηλά και να γλιτώσουμε πολλά χρήματα, τα οποία βεβαίως και έχουμε ανάγκη, να μην υπάρχει ούτε ένα αντισταθμιστικό. Αν δηλαδή, κρίνουμε ότι τα Sikorsky μπορούμε να τα φτιάξουμε με φθηνότερες τιμές, να μην υπάρχει κανένα»...
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr