Λιγοστεύουν τα ψάρια στο Βόρειο Αιγαίο

Την ανάκληση της υπουργικής απόφασης της 5ης Μαρτίου 2008 του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αλέξανδρου Κοντού, που επιτρέπει την αλιεία με μηχανότρατες σε μικρότερη απόσταση από την ακτή από αυτή που ορίζει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός, ζητούν περιβαλλοντικές οργανώσεις αλλά και ψαράδες του Βόρειου Αιγαίου. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αποφάσισε να παρεκκλίνει από την ελάχιστη απόσταση του 1,5 ναυτικού μιλίου από την ακτή για τη χρήση διχτυού τράτας βυθού, που την

Την ανάκληση της υπουργικής απόφασης της 5ης Μαρτίου 2008 του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αλέξανδρου Κοντού, που επιτρέπει την αλιεία με μηχανότρατες σε μικρότερη απόσταση από την ακτή από αυτή που ορίζει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός, ζητούν περιβαλλοντικές οργανώσεις αλλά και ψαράδες του Βόρειου Αιγαίου. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αποφάσισε να παρεκκλίνει από την ελάχιστη απόσταση του 1,5 ναυτικού μιλίου από την ακτή για τη χρήση διχτυού τράτας βυθού, που την ορίζει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1969/2006 «σχετικά με τα μέτρα διαχείρισης για τη βιώσιμη εκμετάλλευση των αλιευτικών πόρων στη Μεσόγειο Θάλασσα», μειώνοντας την απόσταση στο 1 ναυτικό μίλι. Η συγκεκριμένη παρέκκλιση επιτρέπεται, με την προϋπόθεση όμως ότι δεν επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον. Οπως διαβεβαιώνουν όμως ψαράδες του Βορείου Αιγαίου, τα ψάρια στη θάλασσα λιγοστεύουν συνεχώς, λόγω του τρόπου ψαρέματος των ανεμοτρατών που οργώνουν κυριολεκτικά τον βυθό. Τα παρασυρόμενα δίχτυα αφαιρούν τον γόνο από τον βυθό και έτσι τα ψάρια δεν μπορούν να μεγαλώσουν και να γεννήσουν απογόνους. «Η ζημιά στην παράκτια αλιεία μπορεί να αποκατασταθεί», δηλώνει ο επαγγελματίας ψαράς κ. Αχιλλιάς από τον Μούδρο της Λήμνου, «αν οι τράτες ψαρεύουν στο 1,5 μίλι από τις ακτές».

Στο 1,5 ναυτικό μίλι επιμένουν οι ιδιοκτήτες μηχανοτρατών

Βέβαια οι ιδιοκτήτες μηχανοτρατών ήταν αντίθετοι εξαρχής με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό. Τον Μάρτιο, όταν άρχισε η περίοδος αλιείας των γρι-γρι στην Ελλάδα, παρακολουθήσαμε πανελλήνιες κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών των μηχανοτρατών, (γνωστών ως γρι-γρι), με κύριο αίτημα την ανάκληση του κανονισμού που προέβλεπε το 1,5 ν.μ. Οι ιδιοκτήτες δήλωναν ότι με τους νέους περιορισμούς θα αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα, ενώ προέβλεπαν ότι θα έλειπαν μεγάλες ποσότητες φρέσκου - φθηνού ψαριού από την αγορά.

Περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Δύο μήνες μετά έχουμε ήδη τα πρώτα συμπεράσματα. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις (ΑΡΧΕΛΩΝ, Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, MΟm-Εταιρεία Μελέτης και Προστασίας της Μεσογειακής Φώκιας, Greenpeace και WWF Ελλάς) καλούν τον κ. Κοντό να επανεξετάσει τις επιπτώσεις από την απόφαση 5ης Μαρτίου 2008 και να προχωρήσει στην ουσιαστική εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την αλιεία. Οι μηχανότρατες επιπλέον, όπως τονίζουν εκπρόσωποι περιβαλλοντικών οργανώσεων, έχουν τις πιο καταστροφικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον, δεδομένου ότι όταν σύρονται στομ βυθό προκαλούν ζημιές στους θαλάσσιους βιοτόπους. Οι ρυθμίσεις του υπουργείου θα πρέπει να συμφωνούν με το πνεύμα του Κανονισμού, αναφέρουν περιβαλλοντολόγοι, γιατί εκτός από την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος θα υλοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο και η βιώσιμη αλιεία που θα εξασφαλίσει μακροχρόνια την ευημερία των αλιέων.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr