Ανελκύστηκε το Αγία Ζώνη ΙΙ που προκάλεσε την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό
Ανελκύστηκε το Αγία Ζώνη ΙΙ που προκάλεσε την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό
Η επιχείρηση είχε σταματήσει λόγω προβλημάτων - Το κουφάρι θα μεταφερθεί στη Σαλαμίνα σε ειδικό χώρο - Συνεχίζονται οι έρευνες για τη ρύπανση
Ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» σήμερα, με τρεις ημέρες καθυστέρηση από την αρχική ημερομηνία που είχε δοθεί στη δημοσιότητα.
Το κουφάρι του δεξαμενόπλοιου θα μεταφερθεί στη Σαλαμίνα σε ειδικό χώρο. Σε πρώτη φάση όμως θα παραμείνει στο σημείο όπου ανελκύστηκε, φρουρούμενο, έως ότου το επιθεωρήσουν οι πραγματογνώμονες. Είναι εντυπωσιακό ότι κατά τη διάρκεια της επιχείρησης ανέλκυσης, τα συνεργεία απάντλησαν άλλους 150 τόνους πετρελαίου.
Το πλοίο που στη θαλάσσια περιοχή νότια-νοτιοδυτικά της νήσου Αταλάντης, στο Σαρωνικό Κόλπο, στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 προκαλώντας μεγάλη θαλάσσια ρύπανση .
Η τελική φάση της επιχείρησης είχε ξεκινήσει την περασμένη Παρασκευή και αναμενόταν να έρθει το ναυάγιο στον …αφρό, μία ημέρα αργότερα το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2017. Όμως παρουσιάστηκαν προβλήματα και η επιχείρηση σταμάτησε το απόγευμα του Σαββάτου για να συνεχιστεί την επομένη.
Το κουφάρι του δεξαμενόπλοιου θα μεταφερθεί στη Σαλαμίνα σε ειδικό χώρο. Σε πρώτη φάση όμως θα παραμείνει στο σημείο όπου ανελκύστηκε, φρουρούμενο, έως ότου το επιθεωρήσουν οι πραγματογνώμονες. Είναι εντυπωσιακό ότι κατά τη διάρκεια της επιχείρησης ανέλκυσης, τα συνεργεία απάντλησαν άλλους 150 τόνους πετρελαίου.
Το πλοίο που στη θαλάσσια περιοχή νότια-νοτιοδυτικά της νήσου Αταλάντης, στο Σαρωνικό Κόλπο, στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 προκαλώντας μεγάλη θαλάσσια ρύπανση .
Η τελική φάση της επιχείρησης είχε ξεκινήσει την περασμένη Παρασκευή και αναμενόταν να έρθει το ναυάγιο στον …αφρό, μία ημέρα αργότερα το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2017. Όμως παρουσιάστηκαν προβλήματα και η επιχείρηση σταμάτησε το απόγευμα του Σαββάτου για να συνεχιστεί την επομένη.
Τα συνεργεία διοχέτευσαν αέρα στις δεξαμενές τα ου πλοίου ώστε να αυξηθεί η άνωση και γίνει πιο εύκολη η ανέλκυσή του. Το πρόβλημα ήταν ότι οι δεξαμενές του πλοίου έχαναν αέρα από αρκετά σημεία, αφού τα σκαρί είναι παλιό.
Όπως είπαν στο protothema.gr, μέλη των συνεργείων, δεν ήθελαν να δώσουν περισσότερο αέρα με μεγαλύτερη πίεση μέσα στις δεξαμενές γιατί υπήρχε ο κίνδυνος δημιουργίας ρήγματος καθώς οι λαμαρίνες είναι παλιές και φοβούνται ότι εάν διοχετεύσουν πολύ αέρα, υπάρχει πιθανότητα να ανοίξουν.
Στο μεταξύ, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι να καταγραφούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στον Αργοσαρωνικό από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ». Οι μετρήσεις του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. δεν έχουν ολοκληρωθεί αφού θα πρέπει να ληφθούν δείγματα και από το βυθό ώστε να εξετασθούν για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ιζήματα.
Όπως επεσήμανε ο Ερευνητής Α' Βαθμίδας του ΕΛΚΕΘΕ , Ι.Χατζηανέστης ο κύκλος των αναλύσεων θα ολοκληρωθεί τον προσεχή Μάρτιο. Δύτες θα ερευνήσουν τον βυθό έως τα 30 μέτρα ενώ για μεγαλύτερα βάθη θα χρησιμοποιηθεί ειδική ρομποτική υποβρύχια συσκευή.
Σύμφωνα με τις επιστημονικές αναλύσεις του ΕΛΚΕΘΕ ο χρόνος αποκατάστασης του οικοσυστήματος από την πετρελαϊκή ρύπανση είναι ο εξής:
-Πλαγκτόν: εβδομάδες-μήνες
-Βενθικοί οργανισμοί: Βραχώδης βυθός 1-5 χρόνια. Αμμώδης βυθός 1-2 χρόνια
-Αμμώδεις παραλίες: 1-2 χρόνια
-Βραχώδεις παραλίες;: 1-5 χρόνια.
Ο Ι.Χατζηανέστης τόνισε ότι σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ υπάρχει ακόμη θέμα σε δύο περιοχές της Σαλαμίνας στην Κυνοσούρα και στα Σελήνια Ι καθώς και στον Άγιο Κοσμά. Στις άλλες περιοχές οι τιμές θεωρούνται φυσιολογικές.
«Οι τιμές υποβάθρου των TPH στο θαλάσσιο νερό κυμαίνονται μεταξύ 0,5-2 mg/l ενώ στην παράκτια ζώνη του Σαρωνικού τιμές μέχρι 20 mg/l έχουν μετρηθεί.» Για τον Σαρωνικό οι τιμές αυτές αν και είναι δεκαπλάσιες από το επιτρεπτό λαμβάνονται ως φυσιολογικές λόγω της επιβάρυνσης που υφίσταται η θαλάσσια περιοχή τις τελευταίες 10ετίες.
Συνολικά έχουν αναλυθεί 173 δείγματα θαλασσινού νερού. Πρόκειται για επιφανειακά δείγματα από την παράκτια ζώνη, από όλη τη στήλη νερού στην ανοικτή θάλασσα.
Σύμφωνα με το υπουργείου Ναυτιλίας « από το 1998, όταν ψηφίστηκε ο νόμος αυτός ο οποίος καθιέρωσε και κατοχύρωσε την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και από την έκδοση του σχετικού ΠΔ 55 που όριζε το δικαίωμα και την υποχρέωση της πολιτείας να προβαίνει σε σειρά ενεργειών για να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπως αυτό που ζήσαμε το Σεπτέμβριο και ακόμα ζούμε, από το 1998 λοιπόν ως σήμερα ποτέ δεν εκδόθηκε η ανάλογη διοικητική πράξη που υποχρέωνε τον ανάδοχο των ναυαγιαιρέσεων να προβαίνει στην ανέλκυση ενός τέτοιου ναυαγίου.
Από το 1998 μέχρι σήμερα ξέρουμε πόσα ναυάγια έγιναν στη χώρα. Σήμερα λοιπόν δηλώνω κατηγορηματικά ότι είναι η πρώτη φορά που εκδίδεται μια τέτοια διοικητική πράξη, με εντολή του υπουργού. Συνέπεια αυτής της πράξης είναι, χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο ούτε ένα ευρώ.»
Ο Π.Κουρουμπλής έχει επισημάνει: «Είναι η πρώτη φορά που με αυτόν τρόπο μηδενίζεται η αιτία που παρήγαγε τη ρύπανση στην περιοχή, που έχει πολλά ναυάγια. Διότι αν δεν ανελκύσεις το πλοίο, όσο καλή κι αν είναι η απορρύπανση πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι. Γιατί κάθε τέτοιο ναυάγιο είναι μια βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Θέλω να σας πω ότι σε λίγες μέρες θα έχει ολοκληρωθεί ο πρώτο κύκλος των μετρήσεων που κάνει το ΕΛΚΕΘΕ όχι μόνο για την ποιότητα του νερού στη θάλασσα, αλλά και για τον πυθμένα, για τον οποίον γίνονται άλλες ειδικές μετρήσεις. Τότε θα συζητήσουμε πάλι για την απορρύπανση. Θα ζητήσουμε από το ΕΛΚΕΘΕ να κάνει εκείνο την παρουσίαση των στοιχείων ως ο πλέον αρμόδιος φορέας. Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι το πρώτο πλοίο που ανελκύεται ολόκληρο».
Δείτε φωτογραφίες από τη διαδικασία της ανέλκυσης του δεξαμενόπλοιου:
Όπως είπαν στο protothema.gr, μέλη των συνεργείων, δεν ήθελαν να δώσουν περισσότερο αέρα με μεγαλύτερη πίεση μέσα στις δεξαμενές γιατί υπήρχε ο κίνδυνος δημιουργίας ρήγματος καθώς οι λαμαρίνες είναι παλιές και φοβούνται ότι εάν διοχετεύσουν πολύ αέρα, υπάρχει πιθανότητα να ανοίξουν.
Έρευνες για ρύπανση
Στο μεταξύ, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι να καταγραφούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στον Αργοσαρωνικό από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ». Οι μετρήσεις του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. δεν έχουν ολοκληρωθεί αφού θα πρέπει να ληφθούν δείγματα και από το βυθό ώστε να εξετασθούν για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ιζήματα.
Όπως επεσήμανε ο Ερευνητής Α' Βαθμίδας του ΕΛΚΕΘΕ , Ι.Χατζηανέστης ο κύκλος των αναλύσεων θα ολοκληρωθεί τον προσεχή Μάρτιο. Δύτες θα ερευνήσουν τον βυθό έως τα 30 μέτρα ενώ για μεγαλύτερα βάθη θα χρησιμοποιηθεί ειδική ρομποτική υποβρύχια συσκευή.
Σύμφωνα με τις επιστημονικές αναλύσεις του ΕΛΚΕΘΕ ο χρόνος αποκατάστασης του οικοσυστήματος από την πετρελαϊκή ρύπανση είναι ο εξής:
-Πλαγκτόν: εβδομάδες-μήνες
-Βενθικοί οργανισμοί: Βραχώδης βυθός 1-5 χρόνια. Αμμώδης βυθός 1-2 χρόνια
-Αμμώδεις παραλίες: 1-2 χρόνια
-Βραχώδεις παραλίες;: 1-5 χρόνια.
Ο Ι.Χατζηανέστης τόνισε ότι σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ υπάρχει ακόμη θέμα σε δύο περιοχές της Σαλαμίνας στην Κυνοσούρα και στα Σελήνια Ι καθώς και στον Άγιο Κοσμά. Στις άλλες περιοχές οι τιμές θεωρούνται φυσιολογικές.
«Οι τιμές υποβάθρου των TPH στο θαλάσσιο νερό κυμαίνονται μεταξύ 0,5-2 mg/l ενώ στην παράκτια ζώνη του Σαρωνικού τιμές μέχρι 20 mg/l έχουν μετρηθεί.» Για τον Σαρωνικό οι τιμές αυτές αν και είναι δεκαπλάσιες από το επιτρεπτό λαμβάνονται ως φυσιολογικές λόγω της επιβάρυνσης που υφίσταται η θαλάσσια περιοχή τις τελευταίες 10ετίες.
Συνολικά έχουν αναλυθεί 173 δείγματα θαλασσινού νερού. Πρόκειται για επιφανειακά δείγματα από την παράκτια ζώνη, από όλη τη στήλη νερού στην ανοικτή θάλασσα.
Χωρίς κόστος για το Δημόσιο
Σύμφωνα με το υπουργείου Ναυτιλίας « από το 1998, όταν ψηφίστηκε ο νόμος αυτός ο οποίος καθιέρωσε και κατοχύρωσε την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και από την έκδοση του σχετικού ΠΔ 55 που όριζε το δικαίωμα και την υποχρέωση της πολιτείας να προβαίνει σε σειρά ενεργειών για να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπως αυτό που ζήσαμε το Σεπτέμβριο και ακόμα ζούμε, από το 1998 λοιπόν ως σήμερα ποτέ δεν εκδόθηκε η ανάλογη διοικητική πράξη που υποχρέωνε τον ανάδοχο των ναυαγιαιρέσεων να προβαίνει στην ανέλκυση ενός τέτοιου ναυαγίου.
Από το 1998 μέχρι σήμερα ξέρουμε πόσα ναυάγια έγιναν στη χώρα. Σήμερα λοιπόν δηλώνω κατηγορηματικά ότι είναι η πρώτη φορά που εκδίδεται μια τέτοια διοικητική πράξη, με εντολή του υπουργού. Συνέπεια αυτής της πράξης είναι, χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο ούτε ένα ευρώ.»
Ο Π.Κουρουμπλής έχει επισημάνει: «Είναι η πρώτη φορά που με αυτόν τρόπο μηδενίζεται η αιτία που παρήγαγε τη ρύπανση στην περιοχή, που έχει πολλά ναυάγια. Διότι αν δεν ανελκύσεις το πλοίο, όσο καλή κι αν είναι η απορρύπανση πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι. Γιατί κάθε τέτοιο ναυάγιο είναι μια βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Θέλω να σας πω ότι σε λίγες μέρες θα έχει ολοκληρωθεί ο πρώτο κύκλος των μετρήσεων που κάνει το ΕΛΚΕΘΕ όχι μόνο για την ποιότητα του νερού στη θάλασσα, αλλά και για τον πυθμένα, για τον οποίον γίνονται άλλες ειδικές μετρήσεις. Τότε θα συζητήσουμε πάλι για την απορρύπανση. Θα ζητήσουμε από το ΕΛΚΕΘΕ να κάνει εκείνο την παρουσίαση των στοιχείων ως ο πλέον αρμόδιος φορέας. Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι το πρώτο πλοίο που ανελκύεται ολόκληρο».
Δείτε φωτογραφίες από τη διαδικασία της ανέλκυσης του δεξαμενόπλοιου:
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα