Ο νέος ΚΟΚ: «Στο μέλλον και αν χρειαστεί τα εισοδηματικά κριτήρια», λέει τώρα ο Μαυραγάνης

«Είναι μια εξουσιοδότηση στον υπουργό εφόσον δεν αποδώσουν τα παρόντα μέτρα», αναφέρει ο υπουργός 

Σημαντικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με σύνδεση του ύψους των επιβαλλόμενων προστίμων με τα εισοδήματα του παραβάτη αλλά και εξυπηρετήσεις όπως καταγγέλλει η αντιπολίτευση συγκεκριμένων συμφερόντων που λειτουργούν εις βάρος της υγιούς επιχειρηματικότητας περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις» που συζητείται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Επίσης, οι προωθούμενες διατάξεις επιφέρουν αλλαγές στην λειτουργία των ταξί και δεν αποκλείεται να υπάρξει σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ των εκπροσώπων των φορέων (ταξί, uber, taxibeat) κατά την σημερινή τους ακρόαση.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, όπως είπε στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Μαυραγάνης, η προσαύξηση έως και στο τριπλάσιο του βασικού προστίμου δεν θα γίνεται. Αυτή είναι μια πρόβλεψη για το μέλλον εφόσον δεν αποδώσουν τα παρόντα μέτρα. Είναι μια εξουσιοδότηση στον υπουργό εφόσον δεν αποδώσουν τα παρόντα μέτρα».   

Τι αλλάζει στον ΚΟΚ

Το νομοσχέδιο προβλέπει σημαντικές μειώσεις 40% σε όλα τα πρόστιμα του ΚΟΚ εκτός από ορισμένες επικίνδυνες παραβάσεις που θα αυξηθούν.

Συγκεκριμένα τα πρόστιμα θα αυξηθούν για:

-          οδήγηση υπο την επήρεια αλκοόλ

-          συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες

-          παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

-          παραβίαση stop

-          επίδειξη ικανότητας – ανταγωνισμού – εντυπωσιασμού

-          παράνομη προσπέραση

Παράλληλα εάν ο οδηγός μέσα σε πέντε χρόνια διαπράξει τρεις φορές κάποιες από τις παραπάνω παραβάσεις του αφαιρείται για πάντα το δίπλωμα οδήγησης. 

Το σχέδιο νόμου προβλέπει  τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε οδηγού. Παράλληλα καταργείται η διάταξη με την οποία αν το πρόστιμο πληρωθεί εντός 10 ημερών μειώνεται στο μισό. Ο νέος νόμος ταξινομεί τις παραβάσεις του ΚΟΚ σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας.

Πιο συγκεκριμένα,  τα πρόστιμα για την πρώτη κατηγορίας είναι μέχρι 100 ευρώ, για τη δεύτερη από 101 έως 300 ευρώ και για την τρίτη από 301 έως 600 ευρώ.  Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες. Σε παραβάσεις όπως η χρήση κινητού χωρίς ακουστικά, η ζώνη ασφάλειας, το κράνος, η μεταφορά παιδιών χωρίς ασφάλεια (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή είναι οι 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε έξι μήνες για την χρήση κινητού και την ασφαλή μεταφορά παιδιών ο παραβάτης θα πρέπει να επαναλάβει τις εξετάσεις οδήγησης.

Από την κατηγορία της επιβολής προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια εξαιρούνται μία σειρά από σοβαρές παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, κλπ.

Πινακίδες

Για τις πινακίδες προβλέπεται ότι κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Σε ό,τι αφορά τους ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους, αυτές καταστρέφονται από τις αρμόδιες εφορίες μετά την πάροδο δύο συνεχόμενων ετών ακινησίας του οχήματος. Για την άρση της κατάστασης ακινησίας, προβλέπεται πληρωμή παραβόλου ύψους 30 ευρώ.

Τροποποίηση ορίων ταχύτητας

Δεδομένου ότι η κίνηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε αυτοκινητοδρόμους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες  μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, το κατώτατο  όριο ταχύτητας ορίζεται τα 70 χιλιόμετρα την ώρα.

ΤΑΧΙ

Κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφοράς επιβατών θεσμοθετεί το σχέδιο νόμου καθορίζοντας για πρώτη φορά άδειες λειτουργίας με όρους και προϋποθέσεις.

Η κυβέρνηση προσαρμόζεται πλήρως στην απόφαση που έλαβε κάποιους μήνες πριν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις υπηρεσίες της Uber ανατρέποντας τα δεδομένα αλλά και την μέχρι σήμερα λειτουργία της εταιρείας στην ελληνική αγορά. Υιοθετήθηκε η απόφαση του ΕΔ με την οποία κρίθηκε ότι οι υπηρεσίες της Uber συνιστούν μεταφορικό έργο, και προχωρά σε πλήρη ρύθμιση της λειτουργίας όλων των εταιρειών διαδικτυακής μεσολάβησης για τη μίσθωση ταξί. Οι εταιρείες διαμεσολάβησης  καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή που έχει καταγγελθεί επανειλημμένα από τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ταξί, τα έσοδα των εταιρειών διαμεσολάβησης προβλέπεται να φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τους συνεργαζόμενους οδηγούς και διαφορετικά για τον επιβάτη.

Για την αδειοδότησή τους, οι εταιρείες διαμεσολάβησης θα καλούνται να υποβάλλουν μία σειρά από δικαιολογητικά, όπως είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς ταξί, (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών και όχι τριών ετών όπως είχε κυκλοφορήσει αρχικά) επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.α.

Για χορήγηση άδειας απαιτούνται, σχετική αίτηση, παράβολο 1000 ευρώ, υπεύθυνη δήλωση ότι δεν γίνεται έλεγχος από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ή ενημέρωση για το λόγο που γίνεται έλεγχος. Η αρμόδια υπηρεσίας οφείλει εντός 30 ημερών να εκδώσει την άδεια. Σε περίπτωση χρήσης οχήματος για το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη, ενώ στο ίδιο διάστημα θα απαγορεύεται στους παραβάτες να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, θα διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, επίσης για δύο χρόνια. Επιπλέον οι φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, των  οχημάτων  και  των οδηγών θα καταγραφούν σε ειδικό μητρώο. Επίσης, με  το εν λόγω νομοσχέδιο θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς οδηγών και πελατών ταξί, ενώ προβλέπεται και ο καθορισμός θέσεων στάθμευσης (πιάτσες ταξί) μέσα σε δύο χρόνια.

Ακόμη, επιτρέπεται η μεταφορά ασυνόδευτων , δεμάτων και λοιπών αντικειμένων έως 20 κιλά, εφόσον υπάρχουν συνοδευτικά έντυπα και με χρέωση ταξίμετρου. Υποχρεωτική είναι η παραχώρηση προτεραιότητας για επιβίβαση σε τυφλούς, ανάπηρους και εγκύους. Προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 2000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 6 μήνες σε οδηγό υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών θέτοντας σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα και την ασφάλεια των επιβατών. Σύσταση  επταμελούς διαρκούς επιτροπής από το υπουργείο Μεταφορών για θέματα ελέγχου και αξιολόγησης των ταξί και δημιουργία ψηφιακού μητρώου στο οποίο θα καταχωρούνται και θα τηρούνται όλα τα στοιχεία των ταξί και των οδηγών, των φορέων που παρέχουν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης, των σχετικών συμβάσεων κλπ.

Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

Επιδιώκεται με το σχέδιο νόμου η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου συστήματος διασφάλισης του καταναλωτή – αγοραστή μεταχειρισμένων οχημάτωνΙΧ, ελαφρών φορτηγών, τα οποία εισάγονται στη χώρα μας.

Ειδικότερα, απαιτούνται τα παρακάτω έγγραφα:

Βεβαίωση Τεχνικής Επικαιροποίησης από τους Εθνικούς Εισαγωγείς που θα πιστοποιούν: Τον αριθμό πλαισίου, το έτος κατασκευής και πρώτης κυκλοφορίας, τον εξοπλισμό, τις εκπομπές CO2, τις ανακλήσεις, τα χιλιόμετρα.

Βεβαίωση ΚΤΕΟ από την άλλη χώρα που εισάγεται το όχημα με τα αποτελέσματα και τα χιλιόμετρα όλων των ελέγχων, οι οποίες θα πρέπει να είναι μεταφρασμένες στα Ελληνικά.

Οι βεβαιώσεις από τους Εθνικούς Εισαγωγείς θα πρέπει να έχουν παραδοθεί εντός 15 ημερών από την ημέρα κατάθεσης της αίτησης.

Παράλληλα επιβάλλεται και παράβολο 20 ευρώ υπέρ του Δημοσίου για τις βεβαιώσεις.

Δημιουργείται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Παρατηρητήριο ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης των ανταλλακτικών οχημάτων ανα τύπο οχήματος που εισάγεται στη χώρα. Οι λεπτομέρειες για τη δημιουργία και λειτουργία του Παρατηρητηρίου καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Μεταφορών.

«Γουρούνες»

 Σύμφωνα με άρθρο σχεδίου νόμου, οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κ.εκ. δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς αλλά θα έχουν τη δυνατότητα να τις διασχίζουν κάθετα.

Επιπλέον το συγκεκριμένο άρθροξεκαθαρίζει πως αν εκμισθωθεί «γουρούνα» σε πρόσωπο που δεν έχει απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στο μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση του οχήματος.

Ρυθμίσεις για λεωφορεία και ΚΤΕΛ

Σύμφωνα με άρθρο του σχεδίου νόμου ρυθμίζεται η διάρκεια κυκλοφορίας των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, η οποία  υπολογιζόμενη από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας τους ως καινούριων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα  23 έτη.

Με άλλο άρθρο του σχεδίου νόμου θεσπίζεται ενιαίο όριο ηλικίας πενήντα ετών για τους οδηγούς λεωφορείων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης που διενεργούν σχολικές μεταφορές και εκδρομές και γίνεται πρόβλεψη πενταετούς παράτασης με ανώτατο όριο τα εξήντα πέντε έτη μετά από δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς.

Διευρύνεται το δικαίωμα μετατροπής των ΚΤΕΛ σε ανώνυμες εταιρείες. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αναγκαία για λόγους ίσης μεταχείρισης με τα υπόλοιπα ΚΤΕΛ της χώρας, στα οποία δόθηκε η δυνατότητα μετατροπής τους σε ανώνυμες εταιρείες δυο μορφών και ειδικότερα, ως α’ μορφής (με εισφορά της κυριότητας των λεωφορείων ιδιοκτησίας των μετόχων στην ΑΕ) ή β’ μορφής (με μίσθωση στην ΑΕ των λεωφορείων φυσικών ή νομικών προσώπων που ήταν ενταγμένα στα ΚΤΕΛ) με το άρθρο 3 του νόμου 2963/2001.

Υπηρεσία Οδικών Τελών

Με τις ρυθμίσεις του άρθρου 87, συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο της Υπηρεσίας Οδικών Τελών. Παρέχεται εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των θεμάτων λειτουργίας της γνωμοδοτικής επιτροπής οδικών υποδομών και θεσπίζεται η δυνατότητα μεταβίβασης αρμοδιοτήτων από τον Υπουργό στον Διοικητή και Υποδιοικητή για θέματα της υπηρεσίας. Ακόμη ορίζεται ότι τα διόδια τέλη, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, εισπράττονται σε ειδικό Κωδικό Αριθμό Εσόδου του Τακτικού Προϋπολογισμού και διαχειρίζονται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από την Υπηρεσία Οδικών Τελών και παρέχεται εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των σχετικών λεπτομερειών.Επιπλέον, περιέρχεται στην παραπάνω η αρμοδιότητα διαχείρισης των κυκλοφοριακών συνδέσεων, περιλαμβανομένων της είσπραξης των μισθωμάτων από νόμιμες και των αποζημιώσεων για αυθαίρετες κυκλοφοριακές συνδέσεις και οι σχετικοί πόροι μεταβιβάζονται στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Τελών του υπουργείου Μεταφορών.Η αρμοδιότητα είσπραξης αποζημιώσεων από φθορές του εθνικού οδικού δικτύου, η οποία ανήκε στην ΤΕΟ ΑΕ, μεταβιβάζεται στην κατά τόπο αρμόδιο Περιφέρεια. Εξάλλου, μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας προς το Δημόσιο, η διαχείριση της ακίνητης περιουσίας ανατίθεται στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Τελών του υπουργείου Μεταφορών.Ακόμη, ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών της ΤΕΟ ΑΕ περιέρχονται στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Τελών του υπουργείου Μεταφορών και μεταφέρονται στον Κωδικό Αριθμό Εσόδου του Τακτικού Προϋπολογισμού, που συστήνεται με τις παραπάνω διατάξεις. Τέλος, με απόφαση του υπουργού Μεταφορών επιτρέπεται ο ορισμός των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων της Υπηρεσίας Οδικών Τελών, κατ’ αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 18 του ν.2190/1994.

Η κριτική της αντιπολίτευσης

Πάντως, το σύνολο της αντιπολίτευσης επιφυλάχθηκε για την ψήφο της επι της αρχής του νομοσχεδίου επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι σχεδόν το σύνολο των ρυθμίσεων παραπέμπουν σε υπουργικές αποφάσεις καθιστώντας τον αρμόδιο υπουργό Χρίστο Σπίρτζη «σουλτάνο» των μεταφορών.

Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Καραμανλής μίλησε για πρόχειρο νομοσχέδιο που «βρίθει ιδεοληψιών» και που επιχειρεί να εξυπηρετήσει μικροσυντεχνιακά συμφέροντα.

 Αναφορικά με τις διατάξεις για τη λειτουργία Uber και την Taxibeat, στηλίτευσε το γεγονός ότι συγχέονται οι δύο εταιρίες παρότι το καθεστώς και η διαφάνεια στη λειτουργία τους αποκλίνει. Υπογράμμισε ότι υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» στην λειτουργία της uber κάτι που το έχει επισημάνει και η ΕΕ και κάλεσε τον κ. Σπίρτζη να αποσύρει τους ισχυρισμούς ότι ενσωματώνει το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Ο κ. Καραμανλής άσκησε κριτική και στις αλλαγές του ΚΟΚ σημειώνοντας η επιβολή προστίμων βάσει εισοδηματικών κριτηρίων και η κατάργηση της έκπτωσης 50% για πληρωμή της κλήσης εντός 10 ημερών, θα πλήξει τους συνεπείς φορολογούμενους που δηλώνουν όλα τα εισοδήματά τους και θα οδηγήσει σε μείωση εσόδων του κράτους από τα πρόστιμα.

Ο κ. Γιάννης Μανιάτης εκ μέρους της ΔΗΣΥ εξέφρασε σοβαρές αμφιβολίες για την εφαρμογή του νόμου στην πράξη, καταλογίζοντας στον Υπουργό Μεταφορών «ιδεοληπτική εμμονή» απέναντι στηνTAXIBEAT, ενώ ζήτησε την προσκόμιση επιστημονικών μελετών που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα των προωθούμενων ρυθμίσεων ειδικά σε ότι αφορά στις προβλέψεις για τον νέο ΚΟΚ, υπογραμμίζοντας πως αν δεν υπάρχουν τέτοιες εισηγήσεις αυτό θα είναι «τραγελαφικό κι αδιανόητο».

  Ο ίδιος κάλεσε τον κ. Σπίρτζη να αποσύρει και την πολυσυζητημένη ρύθμιση περί αμοιβής του Προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, θέση την οποία κατέχει η τέως υφυπουργός Μεταφορών Μαρίνα Χρυσοβελώνη (ΑΝΕΛ). «Έργο του Συμβουλίου είναι η κοινωνική προστασία κι όχι η είσπραξη μισθού», σχολίασε.

   Αιχμές περί «υποταγής» της κυβέρνησης και του Υπουργείου Μεταφορών στις απαιτήσεις των συνδικαλιστών ΤΑΞΙ, άφησε κι ο Μάριος Γεωργιάδης από την Ένωση Κεντρώων, σχολιάζοντας μεταξύ άλλων ότι: «οι αρμόδιοι αντί να υλοποιούν μόνο όσα τους λένε οι συνδικαλιστές καλό θα είναι να διεξάγουν και μελέτες».  


Χρ. Σπίρτζης: Ξηλώνουμε τις γκρίζες ζώνες

Από την πλευρά του ο κ. Σπίρτζης δήλωσε υπερήφανος για το νομοσχέδιο επισημαίνοντας πως το πρώτο του μέρος επιχειρεί να εξαλείψει τις «γκρίζες ζώνες» που έστησε «το παλιό πολιτικό καθεστώς» προς όφελος εταιριών όπως η taxibeat και η uber.

Ασκώντας κριτική στις προηγούμενες κυβερνήσεις είπε μεταξύ άλλων «αφήσατε να εξαπλωθούν οι εταιρίες διαμεσολάβησης και δεν ήλεγχε κανείς τίποτα. Ούτε την έδρα της εταιρείας ούτε αν κόβει αποδείξεις. Είχαμε το απόλυτο χάος και την φοροδιαφυγή».

«Άλλη γκρίζα ζώνη που διευθετούμε είναι τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Είχατε θεσπίσει ελάχιστη τιμή για τα δημόσια ΚΤΕΟ και ελεύθερη τιμή για τα ιδιωτικά. Τρομερό. Συγκεκριμένα κόμματα πριμοδοτούσαν συγκεκριμένα συμφέροντα» ανέφερε σε άλλο σημείο καταγγέλλοντας ότι οι αρμόδιοι παρείχαν άδειες για ιδιωτικά ΚΤΕΟ σε συγγενείς τους.

«Ο κ. Μητσοτάκης για την taxibeat έκανε και διάγγελμα. Πως ξέρετε κ. Καραμανλή ότι αυτή η εταιρία συνεργάζεται μόνο με επαγγελματίες οδηγούς;» είπε ο υπουργός για να προσθέσει «το 2017 αγοράστηκε η taxibeat να μας πείτε και πόσο αγοράστηκε και τι κέρδισε η Ελλάδα από αυτό και πού είναι η έδρα της».

Αναφορικά με τις αλλαγές στον ΚΟΚ είπε πως «στόχος μας είναι να περάσουμε από τον ΚΟΚ ως εισπρακτικό μέσο στον ΚΟΚ της οδικής ασφάλειας και του σεβασμού του διπλανού μας και του πολίτη με αναπηρία. Επιχειρούμε την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των προστίμων για να είναι σαφές ποιες είναι οι παραβάσεις υψηλής - μεσαίας και μικρής  επικινδυνότητας καταργώντας την έκπτωση 50% στις 10 μέρες για να μην πληρώνει αυτός που έχει».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr