Eίναι το οικονομικό δίχτυ που μας προστατεύει από τις πλημμύρες και τις φωτιές αλλά και ένας σημαντικός σύμμαχος για την προσαρμογή μας στις νέες κλιματικές και περιβαλλοντικές συνθήκες.
Πανελλαδικές: Νέο σχέδιο, σε δοκιμασία το αδιάβλητο
Πανελλαδικές: Νέο σχέδιο, σε δοκιμασία το αδιάβλητο
Εθνικό απολυτήριο και σχολές δύο ταχυτήτων - Εξαγγελίες για ειδική κατηγορία υποψηφίων με ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης - Κλειστός αριθμός εισακτέων στις περιζήτητες σχολές- Στις 11 η παρουσίαση των αλλαγών από τον Κώστα Γαβρόγλου
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Κινήσεις εντυπωσιασμού σε προεκλογικό φόντο επιχειρεί να κάνει για μια ακόμη φορά ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου με το θέμα της αλλαγής του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ύστερα από αλλεπάλληλους πειραματισμούς και ανακοινώσεις συστημάτων, ο υπουργός Παιδείας θα δημοσιοποιήσει το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προκειμένου να υπάρξει αναφορά και στη ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Πέρυσι στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός είχε επισημάνει ότι «στην εκπαίδευση η μεγάλη μεταρρύθμιση θα είναι η ριζική αναβάθμιση του ρόλου του Λυκείου και ο τρόπος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Παρά τις δηλώσεις του, το σύστημα που παρουσιάστηκε πέρυσι σκόνταψε σε συντεχνιακά αιτήματα πλεονάζοντος προσωπικού με βάση τη δημοσιοποιημένη πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Εναν χρόνο μετά οι δηλώσεις για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια έχουν μετατραπεί σε ελεύθερη πρόσβαση σε κάποιες σχολές χαμηλής ζήτησης, ενώ ο χρόνος τελειώνει καθώς στο τέλος της εβδομάδας ο πρωθυπουργός θα ανέβει στη ΔΕΘ, με την υπομονή χιλιάδων γονέων και εκπαιδευτικών να έχει εξαντληθεί καθώς αφορά, όπως όλα δείχνουν, τους μαθητές που θα πάνε στη Β’ Λυκείου. Οι τελευταίοι θα βρουν μπροστά τους μια διαφορετική, προπαρασκευαστική στην ουσία τάξη για τα Πανεπιστήμια.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πρωθυπουργός και υπουργός θα αναφερθούν στη δημιουργία ειδικής κατηγορίας με ελεύθερη πρόσβαση των υποψηφίων στην ανώτατη εκπαίδευση μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Αυτή θα αφορά τις σχολές χαμηλής ζήτησης στις οποίες μελλοντικά οι υποψήφιοι θα εγγράφονται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Στην ουσία, με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν σχολές δύο ταχυτήτων καθώς στις περιζήτητες Ιατρικές, Νομικές και άλλες σχολές θα υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός εισακτέων που θα εισάγονται με βάση τη βαθμολογία τους. Για έναν ολόκληρο χρόνο κορυφαίο θέμα στην ατζέντα του κ. Γαβρόγλου ήταν η αλλαγή του συστήματος των Πανελληνίων. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ράβε-ξήλωνε της τελευταίας στιγμής, οδηγούμαστε στην επαναφορά του συστήματος που προσομοιάζει με αυτό των δεσμών που καθιερώθηκε επί ΠΑΣΟΚ το 1983, πρόταση η οποία φαίνεται μέχρι στιγμής να έχει περάσει και από τον Τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, με αιχμή της την ελεύθερη πρόσβαση σε πανεπιστημιακές σχολές χαμηλής ζήτησης, αφού έχουν πάρει το ενισχυμένο εθνικό απολυτήριο, όπως το σχεδιάζει ο κ. Γαβρόγλου, και βέβαια έχουν περάσει τις εξετάσεις στα τέσσερα βασικά μαθήματα.
Το πλάνο των αλλαγών
Αλλαγές στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου -πρόταση που είχε κάνει για πρώτη φορά ως υπουργός Παιδείας ο Γιώργος Παπανδρέου- και ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων Λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης είναι οι τρεις βασικές αλλαγές του νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα παρουσιαστεί σήμερα στις 11. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν τέσσερα, όπως ισχύει σήμερα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στη Γ’ Λυκείου θα διευρυνθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται για να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο. Στο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου αναμένεται να υπάρχουν και τα Θρησκευτικά. Οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να δώσουν ένα επιπλέον μάθημα προκειμένου να διεκδικήσουν και σχολές δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα ίδια με το σημερινό σύστημα, όπως αυτά προσδιορίζονται από την κατεύθυνση των υποψηφίων (Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά). Σε ό,τι αφορά τα Λατινικά, έχει υπάρξει πρόταση να μη συμπεριλαμβάνονται, ωστόσο το υπουργείο δεν έχει καταλήξει ακόμα.
Οι εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες προκειμένου να διασφαλίζεται το αδιάβλητο. Δεν αποκλείεται οι εξετάσεις να διενεργούνται σε επίπεδο Περιφέρειας. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα υπολογίζεται σε ποσοστό 15% για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.
Οποιος μαθητής δεν επιθυμεί να εισαχθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα έχει τη δυνατότητα να πάρει το εθνικό απολυτήριο χωρίς να συμμετάσχει στις Πανελλαδικές. Οι τελευταίες θα ακολουθούν τις απολυτήριες.
Το νέο σύστημα, πάντως, θα τεθεί σε ισχύ τη σχολική χρονιά 2019-2020. «Τα παιδιά που θα πάρουν απολυτήριο Λυκείου τον Ιούνιο του 2020 θα μπουν με σύστημα που θα ανακοινώσουμε προς το τέλος του μήνα. Και το σύστημα αυτό θα είναι δομημένο ως προς το ποια θα είναι η Γ’ Λυκείου», έχει δηλώσει ο υπουργός Παιδείας.
Βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής θα είναι η αναβάθμιση του Λυκείου, ενώ από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση των μαθητών της Α’ και της Β’ Λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε «να είναι πιο ουσιαστικές», όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου. Κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι όχι η εισαγωγή, αλλά το «να επανέλθει η Γ’ Λυκείου» στη σοβαρότητά της.
Θέσπιση κατώτατου ορίου από Κ. Μητσοτάκη
Αλλαγές στην Παιδεία σχεδιάζει και η Ν.Δ. που συντάσσει το δικό της πρόγραμμα, με αιχμή του δόρατος την αξιολόγηση και την αξιοκρατία. Για θέσπιση ενός κατώτατου ορίου για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεσμεύεται ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης. «Τα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα δεν κινδυνεύουν από την αξιολόγηση. Απειλούνται όμως από μια ισοπεδωτική λογική που εντέλει τα απαξιώνει», αναφέρει ο κ. Μητσοτάκης σε ανάρτησή του στο Facebook.
Εξάλλου ο ίδιος από το 2005, ως νέος βουλευτής, είχε υποστηρίξει την καθιέρωση κατώτατου ορίου εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε συνεχή πτώση του ακαδημαϊκού επιπέδου οδηγεί το γεγονός ότι υπήρξαν επιτυχόντες στα ΤΕΙ με 3.000 μόρια, οι οποίοι όμως στη συνέχεια θα αποφοιτήσουν από Πανεπιστήμιο με βάση το σχέδιο του υπουργού Παιδείας για ανωτατοποίηση των ΤΕΙ. Και φέτος συνεχίστηκε η εισαγωγή υποψηφίων με βαθμούς πολύ κάτω από τη βάση. Συγκεκριμένα, υποψήφιος με βαθμολογία 3 εισήχθη σε ΤΕΙ, αλλά θα σπουδάσει σε Πανεπιστήμιο. Στην ουσία, όπως λένε πολλοί ακαδημαϊκοί, τα πανεπιστήμια θα επιφορτιστούν με τα προβλήματα των ΤΕΙ, ενώ ταυτόχρονα θα υποβαθμιστεί η τεχνολογική εκπαίδευση.
Πέρυσι στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός είχε επισημάνει ότι «στην εκπαίδευση η μεγάλη μεταρρύθμιση θα είναι η ριζική αναβάθμιση του ρόλου του Λυκείου και ο τρόπος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Παρά τις δηλώσεις του, το σύστημα που παρουσιάστηκε πέρυσι σκόνταψε σε συντεχνιακά αιτήματα πλεονάζοντος προσωπικού με βάση τη δημοσιοποιημένη πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Εναν χρόνο μετά οι δηλώσεις για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια έχουν μετατραπεί σε ελεύθερη πρόσβαση σε κάποιες σχολές χαμηλής ζήτησης, ενώ ο χρόνος τελειώνει καθώς στο τέλος της εβδομάδας ο πρωθυπουργός θα ανέβει στη ΔΕΘ, με την υπομονή χιλιάδων γονέων και εκπαιδευτικών να έχει εξαντληθεί καθώς αφορά, όπως όλα δείχνουν, τους μαθητές που θα πάνε στη Β’ Λυκείου. Οι τελευταίοι θα βρουν μπροστά τους μια διαφορετική, προπαρασκευαστική στην ουσία τάξη για τα Πανεπιστήμια.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πρωθυπουργός και υπουργός θα αναφερθούν στη δημιουργία ειδικής κατηγορίας με ελεύθερη πρόσβαση των υποψηφίων στην ανώτατη εκπαίδευση μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Αυτή θα αφορά τις σχολές χαμηλής ζήτησης στις οποίες μελλοντικά οι υποψήφιοι θα εγγράφονται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Στην ουσία, με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν σχολές δύο ταχυτήτων καθώς στις περιζήτητες Ιατρικές, Νομικές και άλλες σχολές θα υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός εισακτέων που θα εισάγονται με βάση τη βαθμολογία τους. Για έναν ολόκληρο χρόνο κορυφαίο θέμα στην ατζέντα του κ. Γαβρόγλου ήταν η αλλαγή του συστήματος των Πανελληνίων. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ράβε-ξήλωνε της τελευταίας στιγμής, οδηγούμαστε στην επαναφορά του συστήματος που προσομοιάζει με αυτό των δεσμών που καθιερώθηκε επί ΠΑΣΟΚ το 1983, πρόταση η οποία φαίνεται μέχρι στιγμής να έχει περάσει και από τον Τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, με αιχμή της την ελεύθερη πρόσβαση σε πανεπιστημιακές σχολές χαμηλής ζήτησης, αφού έχουν πάρει το ενισχυμένο εθνικό απολυτήριο, όπως το σχεδιάζει ο κ. Γαβρόγλου, και βέβαια έχουν περάσει τις εξετάσεις στα τέσσερα βασικά μαθήματα.
Το πλάνο των αλλαγών
Αλλαγές στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου -πρόταση που είχε κάνει για πρώτη φορά ως υπουργός Παιδείας ο Γιώργος Παπανδρέου- και ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων Λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης είναι οι τρεις βασικές αλλαγές του νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα παρουσιαστεί σήμερα στις 11. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν τέσσερα, όπως ισχύει σήμερα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στη Γ’ Λυκείου θα διευρυνθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται για να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο. Στο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου αναμένεται να υπάρχουν και τα Θρησκευτικά. Οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να δώσουν ένα επιπλέον μάθημα προκειμένου να διεκδικήσουν και σχολές δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα ίδια με το σημερινό σύστημα, όπως αυτά προσδιορίζονται από την κατεύθυνση των υποψηφίων (Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά). Σε ό,τι αφορά τα Λατινικά, έχει υπάρξει πρόταση να μη συμπεριλαμβάνονται, ωστόσο το υπουργείο δεν έχει καταλήξει ακόμα.
Οι εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες προκειμένου να διασφαλίζεται το αδιάβλητο. Δεν αποκλείεται οι εξετάσεις να διενεργούνται σε επίπεδο Περιφέρειας. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα υπολογίζεται σε ποσοστό 15% για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.
Οποιος μαθητής δεν επιθυμεί να εισαχθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα έχει τη δυνατότητα να πάρει το εθνικό απολυτήριο χωρίς να συμμετάσχει στις Πανελλαδικές. Οι τελευταίες θα ακολουθούν τις απολυτήριες.
Το νέο σύστημα, πάντως, θα τεθεί σε ισχύ τη σχολική χρονιά 2019-2020. «Τα παιδιά που θα πάρουν απολυτήριο Λυκείου τον Ιούνιο του 2020 θα μπουν με σύστημα που θα ανακοινώσουμε προς το τέλος του μήνα. Και το σύστημα αυτό θα είναι δομημένο ως προς το ποια θα είναι η Γ’ Λυκείου», έχει δηλώσει ο υπουργός Παιδείας.
Βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής θα είναι η αναβάθμιση του Λυκείου, ενώ από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση των μαθητών της Α’ και της Β’ Λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε «να είναι πιο ουσιαστικές», όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου. Κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι όχι η εισαγωγή, αλλά το «να επανέλθει η Γ’ Λυκείου» στη σοβαρότητά της.
Θέσπιση κατώτατου ορίου από Κ. Μητσοτάκη
Αλλαγές στην Παιδεία σχεδιάζει και η Ν.Δ. που συντάσσει το δικό της πρόγραμμα, με αιχμή του δόρατος την αξιολόγηση και την αξιοκρατία. Για θέσπιση ενός κατώτατου ορίου για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεσμεύεται ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης. «Τα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα δεν κινδυνεύουν από την αξιολόγηση. Απειλούνται όμως από μια ισοπεδωτική λογική που εντέλει τα απαξιώνει», αναφέρει ο κ. Μητσοτάκης σε ανάρτησή του στο Facebook.
Εξάλλου ο ίδιος από το 2005, ως νέος βουλευτής, είχε υποστηρίξει την καθιέρωση κατώτατου ορίου εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε συνεχή πτώση του ακαδημαϊκού επιπέδου οδηγεί το γεγονός ότι υπήρξαν επιτυχόντες στα ΤΕΙ με 3.000 μόρια, οι οποίοι όμως στη συνέχεια θα αποφοιτήσουν από Πανεπιστήμιο με βάση το σχέδιο του υπουργού Παιδείας για ανωτατοποίηση των ΤΕΙ. Και φέτος συνεχίστηκε η εισαγωγή υποψηφίων με βαθμούς πολύ κάτω από τη βάση. Συγκεκριμένα, υποψήφιος με βαθμολογία 3 εισήχθη σε ΤΕΙ, αλλά θα σπουδάσει σε Πανεπιστήμιο. Στην ουσία, όπως λένε πολλοί ακαδημαϊκοί, τα πανεπιστήμια θα επιφορτιστούν με τα προβλήματα των ΤΕΙ, ενώ ταυτόχρονα θα υποβαθμιστεί η τεχνολογική εκπαίδευση.
Αξιοσημείωτο είναι ότι φέτος εισήχθησαν στα ΤΕΙ περίπου 24.000 επιτυχόντες, τα τμήματα των οποίων σε πολύ μεγάλο ποσοστό σύντομα θα καταργηθούν, θα συγχωνευθούν και θα μετονομαστούν.
Στην ουσία, προωθείται σενάριο περιορισμού των ΤΕΙ. Πρόκειται για ριζική αλλαγή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς σύντομα δεν θα υπάρχουν τα ΤΕΙ στα οποία εισήχθησαν οι υποψήφιοι, αλλά ούτε και τα τμήματα με τις ειδικότητες και τα γνωστικά αντικείμενα που σπούδασαν κάποιες χιλιάδες απόφοιτοι, καθώς με τη συνένωσή τους με τα Πανεπιστήμια αυτά θα αλλάξουν όνομα ή θα χαθεί η ειδικότητα, ακόμα και ο τίτλος σπουδών.
Στην ουσία, προωθείται σενάριο περιορισμού των ΤΕΙ. Πρόκειται για ριζική αλλαγή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς σύντομα δεν θα υπάρχουν τα ΤΕΙ στα οποία εισήχθησαν οι υποψήφιοι, αλλά ούτε και τα τμήματα με τις ειδικότητες και τα γνωστικά αντικείμενα που σπούδασαν κάποιες χιλιάδες απόφοιτοι, καθώς με τη συνένωσή τους με τα Πανεπιστήμια αυτά θα αλλάξουν όνομα ή θα χαθεί η ειδικότητα, ακόμα και ο τίτλος σπουδών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα