«Καλλικράτης» και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Συνάντηση διαλόγου και εργασίας στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση...

 

Oλοκληρώθηκε η πρώτη φάση του διαλόγου με τους πρυτάνεις, τους εκπροσώπους των καθηγητών πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τους εκπροσώπους των κοινωνικών φορέων, για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο διάλογος θα διαρκέσει τρεις μήνες και σε αυτό θα συμμετάσχουν τόσο οι πανεπιστημιακοί, ολόκληρη η Ακαδημαϊκή κοινότητα, καθηγητές, φοιτητές σπουδαστές αλλά και οι πολίτες.Επίσης θα συμμετάσχουν και οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων. Τον Ιανουάριο αναμένεται το νομοσχέδιο με τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν έτσι ώστε όλα να είναι έτοιμα το 2013-2014 που θα αλλάξει και το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Τους βασικούς άξονες των αλλαγών στην εκπαίδευση περιέγραψε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στη Συνάντηση των Δελφών για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ο κ. Παπανδρέου προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, όχι σε σχολές (πολύ περισσότερο σε τμήματα, όπως γίνεται σήμερα). Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος στην κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης, για να είναι απρόσκοπτη η γνώση, υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.

Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξει «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (αναφέρεται στο ζήτημα της συγχώνευσης, συνένωσης ακόμη και κατάργησης τμημάτων) και επέμεινε στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους, ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές, αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.

«Κρινόμαστε σήμερα» είπε ο πρωθυπουργός, «στην αξιοκρατία, την αριστεία, την ανταγωνιστικότητα. Αυτές είναι έννοιες εκ των ων ουκ άνευ. Είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στους νέους όλα τα εργαλεία για να αποκτήσουν εφόδια, ουσιαστικές γνώσεις και όχι να πάρουν το τυπικό χαρτί. Αρα, απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή. Να συμμετάσχουν με ανοιχτές διαδικασίες όλοι οι καθηγητές και οι φοιτητές. Αυτό είναι σημαντικό και για την οικονομία μας, διότι θα δημιουργήσουμε επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα».

Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι «μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά». Δεν υπάρχει ουσιαστικά, δηλαδή, η διασύνδεση με την ανάπτυξη, τη γνώση και την έρευνα.

Νωρίτερα, την ανάγκη να υπάρξουν βαθιές τομές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είχε υπογραμμίσει από τους Δελφούς η υπουργός Παιδείας.

Παρουσιάζοντας στους πρυτάνεις το νέο μοντέλο που προωθείται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η κα. Διαμαντοπούλου τόνισε ότι το πρόσταγμα των καιρών απαιτεί βαθιές τομές σε όλα τα επίπεδα.

«Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ», είπε η κα. Διαμαντοπούλου και πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.

Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα απο ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαικό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.

Σημαντικό σημείο είναι η εξαγγελία της υπουργού για την αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος, ενώ αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων, λέγοντας ότι είναι ανάγκη να ανοίξουν προς τα έξω, αλλά και να προσελκύσουν φοιτητές προς την Ελλάδα.

Τόνισε, ακόμα, ότι πρέπει να ιδρυθούν παραρτήματα των πανεπιστήμιων μας σε ξένες χώρες.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr