Πανελλήνιες: Η παράδοση, το «ψεγάδι» και το «παρωχημένα»
Χωρίς προβλήματα ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων. Οι υποψήφιοι διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου κυρίαρχο θέμα ήταν η παράδοση, όπως προκύπτει από απόσπασμα κειμένου από τις «Δοκιμές» του Γιώργου Σεφέρη. Συγκεκριμένα, ο υποψήφιος έπρεπε να αναπτύξει το εξής θέμα: «Ο δήμος σας διοργανώνει μία εκδήλωση με θέμα την παράδοση. Ως εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας αναλάβετε τη σύνταξη ενός κειμένου που θα εκφωνηθεί στην εκδήλωση. Σε αυτό να αναφέρετε τις
Χωρίς προβλήματα ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων. Οι υποψήφιοι διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου κυρίαρχο θέμα ήταν η παράδοση, όπως προκύπτει από απόσπασμα κειμένου από τις «Δοκιμές» του Γιώργου Σεφέρη. Συγκεκριμένα, ο υποψήφιος έπρεπε να αναπτύξει το εξής θέμα: «Ο δήμος σας διοργανώνει μία εκδήλωση με θέμα την παράδοση. Ως εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας αναλάβετε τη σύνταξη ενός κειμένου που θα εκφωνηθεί στην εκδήλωση. Σε αυτό να αναφέρετε τις αιτίες για τις οποίες πολλοί νέοι σήμερα έχουν απομακρυνθεί από την παράδοση και να προτείνετε τρόπους επανασύνδεσης με αυτήν».
Οι περισσότεροι υποψήφιοι χαρακτήρισαν το θέμα εύκολο, ωστόσο, όπως είπαν, δεν ήταν από τα αποκαλούμενα «SOS», αυτά που διδάσκονται συνήθως σε σχολείο και φροντιστήριο. Η πλειονότητα των υποψηφίων όμως απάντησε ότι δεν δυσκολεύτηκε να αναπτύξει το θέμα. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έδωσε, χωρίς να της ζητηθεί, διευκρινίσεις σε επτά λέξεις οι οποίες θεωρούνται λογικά εύκολες για κάποιον υποψήφιο για ανώτατη σχολή.
Συγκεκριμένα, διευκρινίστηκε ότι: ψεγάδια είναι τα ελαττώματα, περασμένων σημαίνει ανθρώπων που έχουν φύγει από τη ζωή, εξοβελιστεί σημαίνει διωχθεί, παρωχημένα σημαίνει ξεπερασμένα, ροπές;;;;;;;;;;;;; απόψεις, υπόδικη υπόλογη -;;;;; ένοχη και ανδροειδές ανθρωπόμορφο.
Η Ενωση των Φιλολόγων για το κείμενο εκτιμά ότι:
«Η επιλογή του κειμένου είναι εύστοχη. Πρόκειται για ένα δοκιμιακό κείμενο του Γ. Σεφέρη. Η σύνταξη της περίληψης όμως έχει υψηλό βαθμό δυσκολίας και προϋποθέτει ιδιαίτερη ικανότητα πύκνωσης του λόγου.
Αρκετές από τις λέξεις των οποίων δίνεται η ερμηνεία (π.χ., εξοβελιστεί, ψεγάδια, παρωχημένες, υπόδικη) δεν μπορούν να θεωρηθούν άγνωστες για μαθητές της Γ’ Λυκείου. Η παράθεσή τους δεν επιτρέπει τη διαβάθμιση στην αξιολόγηση των μαθητών».
Για τις ερωτήσεις η Ενωση σχολιάζει:
«Οι ερωτήσεις Β2α και Β2β είναι σαφείς, αλλά αρκετά απλές, επειδή απαιτούν μηχανιστική μεταφορά φράσεων του αποσπάσματος χωρίς ουσιαστικό σχολιασμό της λειτουργίας τους στο κείμενο.
Οι ασκήσεις Β3 και Β4 είναι απλές και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία».
Για την παραγωγή λόγου, εξάλλου, η Ενωση σημειώνει:
«Παρά το τυπικό επικοινωνιακό πλαίσιο, το θέμα της παραγωγής λόγου τίθεται με μια τυποποιημένη μορφή, η οποία:
- Δεν επιτρέπει τη συνομιλία των μαθητών με το κείμενο.
- Απαιτεί προκατασκευασμένη γνώση.
- Αποκλείει τη δυνατότητα διαφορετικής άποψης, στοχασμού και προβληματισμού».
Ο υπουργός Παιδείας Ευριπίδης Στυλιανίδης επισκέφθηκε το πρωί το σχολικό συγκρότημα στο Παγκράτι που φιλοξενεί το 28ο και το 7ο Λύκειο και ευχήθηκε καλή επιτυχία στους υποψηφίους. Ο υπουργός είπε στους μαθητές να μην έχουν άγχος, καθώς τα υπουργείο εργάστηκε για το αδιάβλητο των εξετάσεων. Η επίσκεψη του υπουργού στο σχολείο ήταν συμβολική, καθώς το κεντρικό Λύκειο του Παγκρατίου είχε υποστεί τρομερές ζημιές κατά τη διάρκεια των περσινών καταλήψεων.
Οι Πανελλήνιες συνεχίζονται την Πέμπτη με τους υποψηφίους να εξετάζονται σε Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής και Ιστορία, ανάλογα με την κατεύθυνση που ακολουθούν.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr