Νέα δεδομένα για τον ρόλο του Λιμενικού Σώματος προκαλούν αντιδράσεις
19.12.2019
16:55
Η σύσταση θέσης Εθνικού Συντονιστή για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεταναστευτικού–προσφυγικού ζητήματος, ο οποίος υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό και ορίζεται με απόφασή του, καθώς και Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων αλλάζει άρδην την υφιστάμενη κατάσταση στο Λιμενικό Σώμα
Νέα δεδομένα στο ρόλο και τον χαρακτήρα που καλείται να επιτελέσει το Λιμενικό Σώμα δημιούργησε ο ν.4650/2019 (Α΄ 207) «Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και άλλες διατάξεις».
Η σύσταση θέσης Εθνικού Συντονιστή για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεταναστευτικού–προσφυγικού ζητήματος, ο οποίος υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό και ορίζεται με απόφασή του, καθώς και Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων αλλάζει άρδην την υφιστάμενη κατάσταση στο Λιμενικό Σώμα.
«Συνιστά μια de facto διχοτόμησή του, καθώς ένα σημαντικό μέρος του περνάει ουσιαστικά στο έλεγχο του Εθνικού Συντονιστή, ο οποίος στην πραγματικότητα θα είναι μέλος της κυβέρνησης, εκτός του οργανωμένου φορέα της ναυτιλίας, που παραδοσιακά είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» επισημαίνει ο Υποναύαρχος Λ.Σ. Νίκος Σπανός:
«Όπως είναι γνωστό, το Λιμενικό Σώμα συστήθηκε με το άρθρο 3 του ν. 1753/1919 (ΦΕΚ 67 Α΄), μετονομάστηκε σε Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή με το άρθρο 1 του ν. 3922/2011 (ΦΕΚ 35 Α΄) και έχει ως αποστολή την εφαρμογή του νόμου στις περιοχές και τους χώρους στους οποίους εκτείνεται η αρμοδιότητά του. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρονται ως κύριες αρμοδιότητές του η εξασφάλιση της δημόσιας τάξης, που περιλαμβάνει την άσκηση της αστυνομίας γενικής αστυνόμευσης και τροχαίας, η πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος και ιδίως του οργανωμένου που περιλαμβάνει την άσκηση δημόσιας και κρατικής ασφάλειας, η οργάνωση όρων ασφαλούς ναυσιπλοΐας, η έρευνα και διάσωση στη θάλασσα, η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η λήψη μέτρων για την παρακολούθηση, την άσκηση αστυνόμευσης και τον έλεγχο των θαλάσσιων συνόρων, η διασφάλιση της τήρησης και ο έλεγχος εφαρμογής των κανόνων ναυτικής ασφάλειας στα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις, καθώς και των όρων ασφαλούς διαχείρισης των πλοίων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει κάθε φορά, όπως το Διεθνή Κώδικα Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS) και ο έλεγχος εφαρμογής απαιτήσεων περί προσωπικού πλοίων» και συνεχίζει:
«Πλέον οι νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν την τελευταία εβδομάδα και αποτελούν πλέον νόμο του κράτους προβλέπουν ότι για τη στελέχωση του ΕΝ.Φ.Ε.Σ. δύναται να αποσπάται σε αυτόν πολιτικό και ένστολο προσωπικό των Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, με κοινή απόφαση του Υπουργού προέλευσης και του Εθνικού Συντονιστή. Επίσης στον ΕΝ.Φ.Ε.Σ. και προς εκπλήρωση του σκοπού του, διατίθενται από τα ανωτέρω Υπουργεία, με κοινή απόφαση του Υπουργού προέλευσης και του Εθνικού Συντονιστή, επανδρωμένα ή μη, πλωτά, χερσαία και εναέρια μέσα, ενώ για τη συντήρηση των διατιθέμενων μέσων ευθύνονται αποκλειστικά τα Υπουργεία στα οποία ανήκουν. Επίσης όπου απαιτείται η χρήση του ως άνω προσωπικού και μέσων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) για την κάλυψη άλλων αναγκαίων αποστολών αρμοδιότητάς του, αυτά διατίθενται στο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., με απόφαση του Εθνικού Συντονιστή και κατόπιν αιτήματος του Αρχηγείου Λ.Σ.- ΕΛ.ΑΚΤ.»
Ο Νίκος Σπανός καταλήγει τονίζοντας:
«Είναι φανερό επομένως ότι έχουμε ήδη μεταβεί σε ένα νέο διοικητικό σχήμα, η εφαρμογή του οποίου απαιτεί την έκδοση Αποφάσεων Πρωθυπουργού, Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και άλλων κανονιστικών διατάξεων, ενώ αναμφίβολα θα επέλθει μοιραία σύγχυση ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων στο Λιμενικό Σώμα, αφού το προσωπικό και τα μέσα του (τα οποία σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν) δύνανται να διατίθενται για πολλαπλούς και διαφορετικούς σκοπούς, υπό την διοίκηση διαφορετικών οργανωτικών μορφών, που ειδικά τη θερινή περίοδο με τον φόρτο εργασίας των Λιμεναρχείων θα δημιουργήσουν επιπρόσθετα προβλήματα.
Απομένει στην πράξη να δούμε πως θα λειτουργήσει το όλο εγχείρημα».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης δήλωσε στους εκπροσώπους της Πανελλήνιες Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ΠΟΕΠΛΣ) ότι η όλη κίνηση αποσκοπεί στην καλύτερη διαχείριση της μεταναστευτικής-προσφυγικής κρίσης και ότι το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή διατηρεί την οργανωτική του αυτοτέλεια και την αυτονομία και δεν πρόκειται να υπάρξει καμία βλαπτική μεταβολή στο εργασιακό καθεστώς των στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.
Η σύσταση θέσης Εθνικού Συντονιστή για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεταναστευτικού–προσφυγικού ζητήματος, ο οποίος υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό και ορίζεται με απόφασή του, καθώς και Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων αλλάζει άρδην την υφιστάμενη κατάσταση στο Λιμενικό Σώμα.
«Συνιστά μια de facto διχοτόμησή του, καθώς ένα σημαντικό μέρος του περνάει ουσιαστικά στο έλεγχο του Εθνικού Συντονιστή, ο οποίος στην πραγματικότητα θα είναι μέλος της κυβέρνησης, εκτός του οργανωμένου φορέα της ναυτιλίας, που παραδοσιακά είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» επισημαίνει ο Υποναύαρχος Λ.Σ. Νίκος Σπανός:
«Όπως είναι γνωστό, το Λιμενικό Σώμα συστήθηκε με το άρθρο 3 του ν. 1753/1919 (ΦΕΚ 67 Α΄), μετονομάστηκε σε Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή με το άρθρο 1 του ν. 3922/2011 (ΦΕΚ 35 Α΄) και έχει ως αποστολή την εφαρμογή του νόμου στις περιοχές και τους χώρους στους οποίους εκτείνεται η αρμοδιότητά του. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρονται ως κύριες αρμοδιότητές του η εξασφάλιση της δημόσιας τάξης, που περιλαμβάνει την άσκηση της αστυνομίας γενικής αστυνόμευσης και τροχαίας, η πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος και ιδίως του οργανωμένου που περιλαμβάνει την άσκηση δημόσιας και κρατικής ασφάλειας, η οργάνωση όρων ασφαλούς ναυσιπλοΐας, η έρευνα και διάσωση στη θάλασσα, η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η λήψη μέτρων για την παρακολούθηση, την άσκηση αστυνόμευσης και τον έλεγχο των θαλάσσιων συνόρων, η διασφάλιση της τήρησης και ο έλεγχος εφαρμογής των κανόνων ναυτικής ασφάλειας στα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις, καθώς και των όρων ασφαλούς διαχείρισης των πλοίων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει κάθε φορά, όπως το Διεθνή Κώδικα Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS) και ο έλεγχος εφαρμογής απαιτήσεων περί προσωπικού πλοίων» και συνεχίζει:
«Πλέον οι νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν την τελευταία εβδομάδα και αποτελούν πλέον νόμο του κράτους προβλέπουν ότι για τη στελέχωση του ΕΝ.Φ.Ε.Σ. δύναται να αποσπάται σε αυτόν πολιτικό και ένστολο προσωπικό των Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, με κοινή απόφαση του Υπουργού προέλευσης και του Εθνικού Συντονιστή. Επίσης στον ΕΝ.Φ.Ε.Σ. και προς εκπλήρωση του σκοπού του, διατίθενται από τα ανωτέρω Υπουργεία, με κοινή απόφαση του Υπουργού προέλευσης και του Εθνικού Συντονιστή, επανδρωμένα ή μη, πλωτά, χερσαία και εναέρια μέσα, ενώ για τη συντήρηση των διατιθέμενων μέσων ευθύνονται αποκλειστικά τα Υπουργεία στα οποία ανήκουν. Επίσης όπου απαιτείται η χρήση του ως άνω προσωπικού και μέσων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) για την κάλυψη άλλων αναγκαίων αποστολών αρμοδιότητάς του, αυτά διατίθενται στο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., με απόφαση του Εθνικού Συντονιστή και κατόπιν αιτήματος του Αρχηγείου Λ.Σ.- ΕΛ.ΑΚΤ.»
Ο Νίκος Σπανός καταλήγει τονίζοντας:
«Είναι φανερό επομένως ότι έχουμε ήδη μεταβεί σε ένα νέο διοικητικό σχήμα, η εφαρμογή του οποίου απαιτεί την έκδοση Αποφάσεων Πρωθυπουργού, Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και άλλων κανονιστικών διατάξεων, ενώ αναμφίβολα θα επέλθει μοιραία σύγχυση ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων στο Λιμενικό Σώμα, αφού το προσωπικό και τα μέσα του (τα οποία σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν) δύνανται να διατίθενται για πολλαπλούς και διαφορετικούς σκοπούς, υπό την διοίκηση διαφορετικών οργανωτικών μορφών, που ειδικά τη θερινή περίοδο με τον φόρτο εργασίας των Λιμεναρχείων θα δημιουργήσουν επιπρόσθετα προβλήματα.
Απομένει στην πράξη να δούμε πως θα λειτουργήσει το όλο εγχείρημα».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης δήλωσε στους εκπροσώπους της Πανελλήνιες Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ΠΟΕΠΛΣ) ότι η όλη κίνηση αποσκοπεί στην καλύτερη διαχείριση της μεταναστευτικής-προσφυγικής κρίσης και ότι το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή διατηρεί την οργανωτική του αυτοτέλεια και την αυτονομία και δεν πρόκειται να υπάρξει καμία βλαπτική μεταβολή στο εργασιακό καθεστώς των στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr