Η ψυχολογία της μάζας και ο λόγος που μας επηρεάζουν οι άλλοι

Η ψυχολογία της μάζας και ο λόγος που μας επηρεάζουν οι άλλοι

Η Κλινική Ψυχολόγος και Αναλύτρια Εφαρμοσμένης Συμπεριφοράς, Έλσα Μπάρδα, γράφει για την πολιτική ψυχολογία της μάζας και το πώς επηρεάζουν οι πλειοψηφίες

Η ψυχολογία της μάζας και ο λόγος που μας επηρεάζουν οι άλλοι

*Έλσα Μπάρδα - Κλινικός Ψυχολόγος - Αναλύτρια Εφαρμοσμένης Συμπεριφοράς

Ο τρόπος που σκεφτόμαστε επηρεάζεται από το κοινωνικό περιβάλλον, καθώς είμαστε κοινωνικά όντα. Έρευνες έχουν δείξει ότι κατά το 70% ενός 24ώρου, ο άνθρωπος έρχεται σε μια μορφή επικοινωνίας (30% μιλώντας, ενώ 45% ακούγοντας).

Πολιτική ψυχολογία της μάζας - Πώς επηρεάζει η πλειοψηφία;

Μια ενδιαφέρουσα μελέτη από τους Γάλλους ερευνητές ψυχολόγους Serge Moscovici και Marisa Zavalloni, η οποία εστίασε στην ομαδική πολιτική πόλωση, έδειξε ότι, όταν οι απόψεις μοιράζονται και επιβεβαιώνονται από άλλους -π.χ. μια ομάδα ανθρώπων με ίδιες πολιτικές πεποιθήσεις- τότε οι πεποιθήσεις ενισχύονται, συνεπώς ακόμα και η πιο μετριοπαθής σταση μπορεί να μεταβληθεί στην πιο ακραία.

Συνεπώς, οι άνθρωποι απολαμβάνουν περισσότερο την επιβεβαίωση μέσα από συζητήσεις, παρά το «debate» -ήτοι, την αντιπαράθεση. Γι' αυτό, κατά τον Edward Louis Bernays, το πώς επικοινωνείς την πολιτική δράση είναι το «κλειδί» στο να επιλέξει ένας πολίτης ένα κόμμα -ίσως και έναν πολιτικό.



Ο Gustave Le Bon, ένας από τους πιο σημαντικούς κοινωνιολόγους της Ιστορίας, υποστήριζε ότι ο ορθολογισμός δημιουργεί την επιστήμη, ενώ, αντίθετα, η Ιστορία διαμορφώνεται από την πίστη -με απλά λόγια, από τις πεποιθήσεις.

Η ψυχολογία του καταναλωτισμού - Αφου το θέλουν οι άλλοι το θέλω και εγώ

Πρώτος ο Albert Bandura μέσα από την κοινωνική μάθηση έδειξε ότι το κοινωνικό περιβάλλον επηρεάζει την συμπεριφορά. Ο ψυχολόγος Robert Cialdini θεωρεί ότι η κοινωνική απόδειξη αποτελεί έναν σύντομο οδηγό δράσης. Για παράδειγμα, στην ψυχολογία του καταναλωτή, ένα προϊόν το οποίο είναι πολυδιαφημισμένο, θα το προτιμήσουν οι καταναλωτές.

Όταν λοιπόν όλοι αγοράζουν το συγκεκριμένο προϊόν, ο καταναλωτής ο οποίος δεν εχει δει την διαφήμιση θα σκεφτεί ότι, για να το αγοράζουν οι άλλοι, είναι καλή επιλογή. Ο μαθητής του Freud, Edward L. Bernays, υποστήριζε ότι τα προϊόντα μαζικής παραγωγής μέσα από την διαφήμιση καλλιεργούν ασυνείδητες επιθυμίες, με αποτέλεσμα ορισμένες φορές ο κόσμος να παρασύρεται και να αγοράζει ακόμα και πράγματα που δεν έχει πραγματικά ανάγκη.

Κλείσιμο
Το να αντιγράφει κάποιος την συμπεριφορά της πλειοψηφίας δεν είναι άπλα μια εύκολη επιλογή, αλλά μια προσαρμοστική ενδόμυχη συμπεριφορά του ανθρώπινου είδους, σύμφωνα με την ερευνήτρια του Πανεπιστημίου του Essex, Julia Coultas.

Σύμφωνα με την εξελικτική ψυχολογία, η ικανότητα του ανθρώπου να προσαρμόζει την συμπεριφορά του αντίστοιχα στις συνθήκες ως μέσο επιβίωσης διαχρονικά τον εξελίσσει.

Η κατανόηση της επιρροής που έχει το κοινωνικό περιβάλλον στον άνθρωπο βοηθάει όχι μόνο την βελτίωση των ανθρώπινων σχέσεων, αλλά και στην μεγαλύτερη συνειδητοποίηση του εαυτού μέσα από τις σχέσεις με τον κοινωνικό περίγυρο.

- Βρείτε την Έλσα Μπάρδα στις σελίδες της στο Facebook, πατώντας εδώ και εδώ - Twitter: https://twitter.com/elsa_barda
- email. elsabardapsychologist@hotmail.com

*Η Ελσα Μπάρδα έχει βασικό πτυχίο ψυχολογίας (BSc Honours), μετεκπαίδευση πρώτο μάστερ στην Κλινική Ψυχολογία (MSc Clin. Psy.) και δεύτερο μάστερ στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς MSc (MSc ABA ). Η εκπαίδευση και μετεκπαίδευσή της έγινε στη Μ. Βρετανία. Έχει αναγνώριση πτυχίων από το ΔΟΑΤΑΠ και άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης