Μία στις 240.000 η πιθανότητα θανάτου σε αεροπλάνο

Μία στις 604 η πιθανότητα να χρειαστεί επειγόντως γιατρός εν πτήσει

Η πιθανότητα να χρειαστεί ένας επιβάτης αεροπλάνου επειγόντως γιατρό την ώρα της πτήσης είναι μία στις 604 (ή 16 επιβάτες ανά ένα εκατομμύριο), ενώ η πιθανότητα -εξαιτίας του επείγοντος περιστατικού- να καταλήξει ένας ταξιδώτης σε άλλο αεροδρόμιο από τον προορισμό του, είναι μία στις 8.500, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική στατιστική επιστημονική ανάλυση. Η μελέτη δείχνει ότι η πιθανότητα να πεθάνει κανείς, ενώ ταξιδεύει αεροπορικά, είναι μία στις 240.000, ενώ στις μισές περιπτώσεις που χρειάζεται γιατρός την ώρα πτήσης, αυτός πράγματι υπάρχει.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Κρίστιαν Μάρτιν-Γκιλ της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνούς κύρους ιατρικό περιοδικό «New England Journal of Medicine», σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ, μελέτησαν πάνω από επτά εκατομμύρια πτήσεις επιβατικών αεροσκαφών μεταξύ των ετών 2008-2010, με στόχο να δείξουν πόσο πιθανό είναι να χρειαστεί έκτακτη ιατρική βοήθεια σε ένα αεροπλάνο, κάτι που θα βοηθήσει τόσο τις αεροπορικές εταιρίες, όσο και τους γιατρούς, ώστε να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό.

Το συχνότερο -με διαφορά- ιατρικό πρόβλημα σε ώρα πτήσης είναι η λιποθυμία (37,4%) και ακολουθούν τα αναπνευστικά προβλήματα (12,1%), η ναυτία ή εμετός (9,5%), τα καρδιολογικά προβλήματα (7,7%) και οι επιληπτικές κρίσεις (5,8%). Η καρδιακή ανακοπή συμβαίνει σε ποσοστό μόνο 0,3% των συνολικών συμβάντων, αλλά οδηγεί στα περισσότερα θανατηφόρα περιστατικά. Σπάνια είναι και τα προβλήματα για τις εγκύους στον αέρα. Ασφαλές θεωρείται το αεροπορικό ταξίδι έως την 36η εβδομάδα (την τελευταία) της κύησης.

Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων επείγουσας ιατρικής ανάγκης, υπάρχει κάποιος γιατρός (48%), νοσοκόμα (20%) ή άλλος ειδικός μέσα στο αεροσκάφος, που μπορεί να παράσχει έκτακτη βοήθεια. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις έπρεπε να επιληφθεί το προσωπικό του αεροπλάνου.

Αν κάποιος γιατρός είναι παρών, υπάρχει πιθανότητα 9% ότι το αεροπλάνο θα κληθεί να αλλάξει πορεία για να κατευθυνθεί σε κάποιο κοντινό αεροδρόμιο, προκειμένου ο ασθενής να διακομισθεί σε νοσοκομείο. Αν είναι παρούσα νοσοκόμα ή άλλος ειδικός, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 6% και κάτω από 4% αντίστοιχα. Κατά μέσον όρο, στο 7% των εκτάκτων ιατρικών περιστατικών, ένα αεροπλάνο αλλάζει πορεία, με κυριότερη αιτία την καρδιακή ανακοπή (όμως η αλλαγή πορείας δεν είναι εύκολη όταν το αεροσκάφος πετάει πάνω από ωκεανό).

Οι ερευνητές επισήμαναν πως υπάρχουν αρκετές διαφορές μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, όσον αφορά τον εξοπλισμό και τα φάρμακα πρώτης ανάγκης που διαθέτουν τα αεροσκάφη τους. Επιπλέον, δεν υπάρχει επίσημη απαίτηση όλες οι εταιρίες να έχουν άμεση πρόσβαση σε κάποιον γιατρό εδάφους για συμβουλές σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ο Μάρτιν-Γκιλ τόνισε πως το καλύτερο που έχουν να κάνουν οι επιβάτες, είναι να έχουν φροντίσει πριν την πτήση να πιουν αρκετά υγρά, καθώς η αφυδάτωση οδηγεί συχνά σε λιποθυμικά επεισόδια.

Περίπου 2,75 δισεκατομμύρια επιβάτες πετάνε με αεροπλάνα κάθε χρόνο παγκοσμίως και από αυτούς περίπου 44.000 θα εμφανίσουν κάποιο πρόβλημα υγείας στη διάρκεια της πτήσης.




Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr