Κορωνοϊός: Οι βιομηχανίες στη μάχη κατά του ιού

Αναβιώνουν στιγμές από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο - Αυτοκινητοβιομηχανίες, αεροπορική βιομηχανία ακόμη και η Formula 1 παράγουν μάσκες, αναπνευστήρες και ό,τι άλλο χρειάζεται στη μάχη κατά της πανδημίας

lamborghini
Την άνοιξη του 1941, μερικούς μόλις μήνες πριν την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, ο Έτζελ Φορντ, μοναδικός γιος του Χένρι Φορντ και κληρονόμος της αυτοκινητοβιομηχανίας «Ford Motor Company» βλέποντας τον πόλεμο που ξεκίνησε στην Ευρώπη να επεκτείνεται σε ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο, αποφάσισε να κάνει το πιο φιλόδοξο βιομηχανικό πείραμα που είχε γίνει έως τότε. Μαζί με τον Τσάλρι Σόρενσεν, τον επικεφαλής μηχανικό της εταιρείας, χρησιμοποίησε τη γραμμή συναρμολόγησης της «Ford», όχι για την παραγωγή αυτοκινήτων αλλά για τη μαζική κατασκευή βομβαρδιστικών αεροσκαφών. Παρόλο που οι ειδικοί της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ είχαν πολλές επιφυλάξεις, το αποτέλεσμα τον δικαίωσε και η κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να κατασκευάζει ένα «B-24 Liberator» κάθε 60 λεπτά.
Την ώρα που η πανδημία του κορωνοϊού έχει πλήξει τις περισσότερες χώρες του κόσμο και οι νεκροί ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδων, αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα μέχρι τις ΗΠΑ χρησιμοποιούν καθαρή πολεμική ρητορική και εφαρμόζουν πρωτοφανή μέτρα περιορισμού.

Οι σκηνές από την Ιταλία και την Ισπανία όπου οι αρχές αναγκάζονται να εγκαταστήσουν υπαίθρια νοσοκομεία ενισχύουν τη γενικότερη εικόνα που παραπέμπει σε πολεμική σύγκρουση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο «εγκαταλείπουν» προσωρινά την παραγωγή οχημάτων προσπαθώντας να καλύψουν τις ελλείψεις σε υλικό απέναντι σε αυτή τη μάχη. Και εν έτει 2020 τα υλικά που απαιτούνται δεν είναι βομβαρδιστικά αεροσκάφη, αλλά αναπνευστήρες για τους ασθενείς που νοσηλεύονται τις μονάδες εντατικής θεραπείας καθώς και  προστατευτικές μάσκες για το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Ποιές είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι άλλοι τεχνολογικοί κολοσσοί σε ΗΠΑ και ΕΕ που έχουν ξεκινήσει αυτόν τον ιδιαίτερο αγώνα ταχύτητας για να καλύψουν τα κενά στα νοσοκομεία και στα συστήματα υγείας και πόσο εφικτό είναι να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν σε αυτήν την τεράστια ζήτηση;

Καθώς τα νοσοκομεία σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο αριθμό ασθενών του COVID-19, οι τεράστιες ελλείψεις σε αναπνευστήρες αναγκάζουν τους γιατρούς να λαμβάνουν αποφάσεις ζωής και θανάτου. Οι αναπνευστήρες κρατούν τους ασθενείς στη ζωή καθώς παρέχουν οξυγόνο, συχνά καθαρό οξυγόνο, όταν οι πνεύμονες γεμίσουν με υγρό. Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων στις ΗΠΑ, το 40% - 60% των ασθενών του νέου κορωνοϊού στην Κίνα χρειάστηκαν σημαντική μηχανική βοήθεια στη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος.

Κλείσιμο
Οι αναπνευστήρες δεν είναι εύκολο να κατασκευαστούν. Πρέπει να λειτουργούν στο 100% για τουλάχιστον 14 ημέρες, να είναι πολύ ανθεκτικοί, να μπορούν  να εναλλάσσονται από την παροχή οξυγόνου στην μερική υποστήριξη του ασθενούς, να έχουν ανεξάρτητη μπαταρία διάρκειας τουλάχιστον 20 λεπτών και να διαθέτουν αποσπώμενα μέρη τα οποία θα μπορούν να απολυμανθούν.  Επίσης θα πρέπει να εφαρμόζουν ακριβώς στο πρόσωπο των ασθενών και να «φιλτράρουν» τον ιό από την εκπνοή. Ο αέρας πρέπει να είναι ζεστός και υγρός για να αποτρέψει τους σπασμούς και την παραγωγή βλέννας, που εμποδίζει τους πνεύμονες. Και ακόμα και ο απλούστερος αναπνευστήρας χρειάζεται πολλούς ειδικούς πολλούς αισθητήρες.

Παρόλο που οι αναπνευστήρες είναι το βασικότερο όπλο στην μέχρι τώρα αντιμετώπιση της πανδημίας, σχεδόν όλα τα νοσοκομεία διεθνώς έχουν τεράστιες ελλείψεις. Η πολιτείας της Νέας Υόρκης, το επίκεντρο της πανδημίας στις ΗΠΑ, έχει μόνο 7.000 αναπνευστήρες.

Υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί 30.000 περισσότερους μέσα στις επόμενες δύο έως τρεις εβδομάδες. Χωρίς αυτούς, ο αριθμός των νεκρών θα αυξηθεί.

Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη βρίσκονται ήδη στην κούρσα για τη μαζική παραγωγή αναπνευστήρων.
Στην Ιταλία, τη χώρα που μετράει τα περισσότερα θύματα από την πανδημία σε ολόκληρη την Ευρώπη, η Fiat Chrysler και η Ferrari έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους και διαθέτουν την τεχνογνωσία τους και σύσσωμο το δυναμικό των μηχανικών τους ώστε μαζί με την εταιρεία παρασκευής αναπνευστήρων Siare Engineering με έδρα την Μπολόνια, να προχωρήσουν σε μαζική παραγωγή εντός των επόμενων εβδομάδων. Από την πλευρά της η Lamborghini έχει ήδη ξεκινήσει την παραγωγή προστατευτικών μασκών από ειδικό πλεξιγκλας στο εργοστάσιο της στην Sant'Agata στην Μπολόνια.



Η εταιρεία παράγει 200 τέτοιες προστατευτικές μάσκες την ημέρα, χρησιμοποιώντας τρισδιάστατους εκτυπωτές στη μονάδα παραγωγής ανθρακονημάτων. Στην Ισπανία  τη χώρα με το δεύτερο μεγαλύτερο αριθμό νεκρών από τον ιό, η αυτοκινητοβιομηχανία Seat έχει ήδη ξεκινήσει τη δοκιμαστική παραγωγή αναπνευστήρων στο εργοστάσιό της κοντά στη Βαρκελώνη. Οι αυτόματοι αναπνευστήρες οι οποίοι θα κατασκευάζονται από 150 υπάλληλους, σχεδιάστηκαν από ομάδα μηχανικών της Seat και χρησιμοποιούν διάφορα εξαρτήματα προσαρμοσμένα από τα αυτοκίνητα, όπως μέρη που ρυθμίζουν τη μηχανική κίνηση των υαλοκαθαριστήρων και άξονες των κιβωτίων ταχυτήτων. Στη Γαλλία, ο πρόεδρος Μακρόν ο οποίος έχει κάνει λόγο για «κατάσταση πολέμου», ζήτησε από τον κολοσσό στο χώρο του αυτοκινήτου, τον όμιλο PSA που κατασκευάζει τα Citro

Ο όμιλος PSA Group θα συνεργαστεί με την εταιρεία Air Liquide ώστε να υπάρξει μαζική παραγωγή εντός συντόμου χρονικού διαστήματος. Στη Γερμανία, η οποία μέχρι στιγμής αντιμετωπίζει λιγότερα προβλήματα από τους γείτονες της, η Siemens αποφάσισε να συνδέσει τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης και τους σχεδιαστές ιατρικών μηχανημάτων για την παραγωγή εξαρτημάτων με εκτυπωτές 3D, ενώ η Volkswagen θα διαθέσει μέρος του προσωπικού της στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, καλύπτοντας πλήρως το κόστος, ενώ παράλληλα αγόρασε υγειονομικό υλικό αξίας 40 εκατ. ευρώ το οποίο δώρισε σε νοσοκομεία της Κάτω Σαξονίας.

ΗΠΑ

Βλέποντας τη χώρα του να μετατρέπεται στη βασική εστία της πανδημίας διεθνώς, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να θέσει σε εφαρμογή τις πρόνοιες ενός νόμου του 1950 ο οποίος του δίνει την εξουσία να απαιτήσει από τις βιομηχανίες της χώρας να δώσουν προτεραιότητα στην παρασκευή υλικών που κρίνονται απαραίτητα για την εθνική ασφάλεια. Η Ford και η General Motors, τα εργοστάσια των οποίων έχουν πάψει να λειτουργούν λόγω της πανδημίας, ανακοίνωσαν ότι θα ξεκινήσουν την προσπάθεια μαζικής παρασκευής αναπνευστήρων. Η Ford συνεργάζεται με την Airon, εταιρεία κατασκευής ιατρικών μηχανημάτων με στόχο την παραγωγή 50.000 αναπνευστήρων σε διάστημα 100 ημερών.  Την ίδια στιγμή ο  Ίλον Μασκ ο εκκεντρικός νοτιοαφρικανός ιδιοκτήτης της Tesla υποστηρίζει ότι αγόρασε 1255 αναπνευστήρες από την Κίνα και θα τις δωρίσει σε νοσοκομεία του Λος Άντζελες.

Μεγάλη Βρετανία

Οι ομάδες μηχανικών της Formula 1 της Mercedes και της McLaren. Η Airbus, η Nissan και η Rolls-Royce, είναι μερικές μόνο από τις εταιρείες που προσέγγισε η βρετανική κυβέρνηση για τη μαζική κατασκευή αναπνευστήρων. Το τμήμα των μηχανικών της Formula 1 της Mercedes ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με το University College London, έχει καταφέρει να αναπτύξει ένα αναπνευστικό βοήθημα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τα νοσοκομεία για τους ασθενείς που αντιμετωπίζουν μικρότερα προβλήματα, ώστε οι υπάρχοντες αναπνευστήρες να διατεθούν στα κρίσιμα περιστατικά. Σύμφωνα με την ανακοίνωση των μηχανικών της Mercedes F1, η συσκευή σχεδιάστηκε και παρασκευάστηκε σε μόλις 100 ώρες.

Η Airbus, η Nissan και η Rolls-Royce έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για την παρασκευή αναπνευστήρων ,καθώς ο πρωθυπουργός της χώρας Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος διαγνώστηκε θετικός στον COVID-19, χορήγησε άμεσα δάνεια με χαμηλό επιτόκιο στις συγκεκριμένες εταιρείες.

Παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις, υπάρχουν αρκετοί που εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για την είσοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο του ιατρικού εξοπλισμού.

Το Συμβούλιο των Ατομικών Επιστημόνων, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 1947 από πυρηνικούς φυσικούς, ανέφερε σε πρόσφατο άρθρο του ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν είναι οι πλέον κατάλληλοι για τη παραγωγή ιατρικού εξοπλισμού. «Οι αναπνευστήρες μπορεί να μοιάζουν με τις αντλίες και τα κλιματιστικά που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα, αλλά λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν τα δικά τους προϊόντα. Οι περισσότερες  τα αγοράζουν από εξειδικευμένους παραγωγούς», επεσήμανε η επιστημονική ομάδα.

Παρόλο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν σχεδόν μηδενική παραγωγική ικανότητα προς το παρόν, εξακολουθούν να εξαρτώνται από προμηθευτές που βρίσκονται συχνά στο εξωτερικό, σε μια στιγμή που οι αλυσίδες εφοδιασμού έχουν σχεδόν σπάσει. «Οι εκπληκτικές εικόνες των γραμμών συναρμολόγησης της Ford που κατασκεύαζαν βομβαρδιστικά του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου δεν πρόκειται να επαναληφθούν για την παρασκευή αναπνευστήρων ώστε να επιλυθούν τα τεράστια προβλήματα στα νοσοκομεία», ανέφερε χαρακτηριστικά η επιστημονική ομάδα.

Ειδήσεις σήμερα:

Μέτρα για τον κορωνοϊό - Επίδομα 800 ευρώ: Πότε θα καταβληθεί

Κορωνοϊός: Δύο νεκροί σήμερα σε Ιωάννινα και Καστοριά

Κορωνοϊός-Θεοδωρικάκος: Οι Έλληνες τα έχουν καταφέρει καλά στην πρωτοφανή κρίση
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ