Eίναι το οικονομικό δίχτυ που μας προστατεύει από τις πλημμύρες και τις φωτιές αλλά και ένας σημαντικός σύμμαχος για την προσαρμογή μας στις νέες κλιματικές και περιβαλλοντικές συνθήκες.
Black Mirror: Το σίριαλ-εμμονή επιστρέφει
Black Mirror: Το σίριαλ-εμμονή επιστρέφει
Είναι η δυστοπία το νέο τηλεοπτικό mainstream;
Ο 4ος κύκλος του «Μαύρου Καθρέφτη» που κυκλοφορεί σήμερα έγινε viral προτού ακόμη προβληθεί. Μέχρι και το Netflix δεν πιστεύει την αβάσταχτη επιτυχία ενός μάλλον αδιάφορου προγράμματος μέχρι τον 3ο κύκλο.
Ηταν η αρχή της τηλεοπτικής σεζόν άνυδρη και σχεδόν αδιάφορη; Ηταν. Ηταν η προσμονή για το «Black Mirror» μεγαλύτερη από ποτέ; Εξυπακούεται. Ηταν η καμπάνια για τη νέα σεζόν του Τσάρλι Μπρούκερ ο πιο δαιμονικά δελεαστικός προπομπός; Το δίχως άλλο. Στις 29 Δεκεμβρίου, ημέρα πρεμιέρας των έξι νέων επεισοδίων της σειράς-φαινομένου, θα ξέρουμε αν ο ευφυής παραγωγός της σειράς κατάφερε να ξεπεράσει τον πιο φορμαρισμένο από ποτέ περσινό εαυτό του.
Αλλωστε έχει όλα τα εχέγγυα. Τα έξι περσινά επεισόδια που σάρωσαν σε προβολές αλλά και σε σχολιασμό και διάδοση στα κοινωνικά δίκτυα, τις στιβαρές πλάτες του Netflix, το οποίο από πέρυσι έχει αναλάβει την παραγωγή της σειράς και λαχταριστές αυτοτελείς ιστορίες από το εγγύς μέλλον, το οποίο ο ίδιος ο Μπρούκερ προβλέπει δυστοπικό, εφιαλτικό και ερεβώδες. Οχι επειδή τα ανθρωπόμορφα ρομπότ θα έχουν το πάνω χέρι και θα υποδουλώσουν τον άνθρωπο, αλλά γιατί ο άνθρωπος εμπιστεύεται τη νέα τεχνολογία περισσότερο απ’ όσο ενδεχομένως θα έπρεπε. Ο «εχθρός» βρίσκεται ήδη στην παλάμη του χεριού μας και δεν ζυγίζει περισσότερο από ένα μέσο smartphone.
Ηταν η αρχή της τηλεοπτικής σεζόν άνυδρη και σχεδόν αδιάφορη; Ηταν. Ηταν η προσμονή για το «Black Mirror» μεγαλύτερη από ποτέ; Εξυπακούεται. Ηταν η καμπάνια για τη νέα σεζόν του Τσάρλι Μπρούκερ ο πιο δαιμονικά δελεαστικός προπομπός; Το δίχως άλλο. Στις 29 Δεκεμβρίου, ημέρα πρεμιέρας των έξι νέων επεισοδίων της σειράς-φαινομένου, θα ξέρουμε αν ο ευφυής παραγωγός της σειράς κατάφερε να ξεπεράσει τον πιο φορμαρισμένο από ποτέ περσινό εαυτό του.
Αλλωστε έχει όλα τα εχέγγυα. Τα έξι περσινά επεισόδια που σάρωσαν σε προβολές αλλά και σε σχολιασμό και διάδοση στα κοινωνικά δίκτυα, τις στιβαρές πλάτες του Netflix, το οποίο από πέρυσι έχει αναλάβει την παραγωγή της σειράς και λαχταριστές αυτοτελείς ιστορίες από το εγγύς μέλλον, το οποίο ο ίδιος ο Μπρούκερ προβλέπει δυστοπικό, εφιαλτικό και ερεβώδες. Οχι επειδή τα ανθρωπόμορφα ρομπότ θα έχουν το πάνω χέρι και θα υποδουλώσουν τον άνθρωπο, αλλά γιατί ο άνθρωπος εμπιστεύεται τη νέα τεχνολογία περισσότερο απ’ όσο ενδεχομένως θα έπρεπε. Ο «εχθρός» βρίσκεται ήδη στην παλάμη του χεριού μας και δεν ζυγίζει περισσότερο από ένα μέσο smartphone.
Σχεδόν λανθιμικό
«Αν η τεχνολογία είναι φάρμακο -και η αλήθεια είναι ότι μοιάζει με φάρμακο-, τότε ποιες είναι οι παρενέργειές του; Σε αυτό το πεδίο που βρίσκεται ανάμεσα στον ενθουσιασμό και τη δυσφορία την οποία μπορεί να προκαλέσει η τεχνολογία ιχνηλατεί η σειρά. Ο “Μαύρος Καθρέφτης” είναι αυτός που θα βρεις πλέον σε κάθε τοίχο, σε κάθε γραφείο, σε κάθε παλάμη. Είναι η παγερή, γυαλιστερή οθόνη μιας τηλεόρασης, ενός υπολογιστή, ενός κινητού τηλεφώνου», εξηγούσε σε παλαιότερη συνέντευξή του στον «Guardian» ο παραγωγός της σειράς Τσάρλι Μπρούκερ.
Ολο αυτό τον ενθουσιασμό και το «ουάου» του σύγχρονου ανθρώπου απέναντι σε ό,τι νέο έχει να προσφέρει η τεχνολογία -από μια φανταχτερή οθόνη κινητού όπου πλέον διαδραματίζεται η ζωή μέχρι έναν φακό επαφής με μνήμη μεγαλύτερη και πιο γρήγορη στις αναδρομές από ανθρώπινο εγκέφαλο-, ο Μπρούκερ το μετουσιώνει στη χειρότερη εκδοχή του και προφητικά θαρρείς μιλά για τις ακραίες μορφές που μπορούν να λάβουν φαινόμενα όπως ο εθισμός στα κοινωνικά δίκτυα ή στο gaming, το bullying, οι haters, αλλά και ο ιδιαίτερα δημοφιλής στα καθ’ ημάς ψόφος.
Αυτή η ενοχικά απολαυστική φιλοσοφία, το τι θα γινόταν αν αυτό που ήδη ζούμε παρέκκλινε ελαφρά από την κανονικότητα που εμποτίζει κάθε ιστορία του «Black Mirror», ίσως είναι τελικά αυτό που κάνει τη σειρά ακαταμάχητη - και βαθιά αληθοφανή. Ο μόνος ίσως που της έχει αντισταθεί έως τώρα είναι ο Γιώργος Λάνθιμος, ο οποίος επιβεβαίωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι δέχτηκε πρόταση για να σκηνοθετήσει ένα από τα επεισόδια της δημοφιλούς σειράς στις 190 χώρες όπου είναι διαθέσιμο το Netflix. Το timing προφανώς δεν ήταν καλό. Οπως πάντως είπε στον «Independent» ο διεθνούς ακτινοβολίας Ελληνας δημιουργός του «Κυνόδοντα», του «Αστακού» και του «Ιερού Ελαφιού», η συζήτηση που έκανε, μολονότι δεν ευοδώθηκε τελικά, ήταν τουλάχιστον ενδιαφέρουσα.
Οι 13 ημέρες που έριξαν τα social media
Φέτος τα Χριστούγεννα ήρθαν έναν μήνα νωρίτερα για τους όπου γης θιασώτες του κάποτε βρετανικού σε παραγωγή, νυν οικουμενικού σε απήχηση και επιδραστικότητα προγράμματος. Από τις 24 Νοεμβρίου στην επίσημη σελίδα της σειράς στο Facebook άρχισαν να δημοσιεύονται τα πρώτα σπαράγματα του τέταρτου κύκλου. Κάπως έτσι μάθαμε ότι η πολυαναμενόμενη σεζόν θα περιλαμβάνει έξι επεισόδια -ουσιαστικά έξι αυτοτελείς ταινίες διάρκειας μιάμισης έως δύο ωρών-, ενώ το σεναριακό πρόσταγμα θα έχει ο Τσάρλι Μπρούκερ. Πρώτο τη τάξει των επεισοδίων θα είναι το «Arkangel», τη σκηνοθεσία του οποίου υπογράφει η Τζόντι Φόστερ. Ενα μικρό κορίτσι εξαφανίζεται μυστηριωδώς ενώ όταν επανεμφανίζεται η μητέρα του αποφασίζει για άγνωστο λόγο να το εντάξει σε ένα αμφιλεγόμενο πειραματικό πρόγραμμα. Εκεί προφανώς θα αρχίσει η δράση. Ο κύκλος θα περιλαμβάνει ακόμη το «USS Callister», όπου για πρώτη φορά το «Black Mirror» θα απογειωθεί για άλλους γαλαξίες, το «Crocodile», με την υπόθεση να εκτυλίσσεται γύρω από ένα καλά κρυμμένο μυστικό που στοιχειώνει την πρωταγωνίστρια, το «Hang the DJ», το «Metalhead» και το «Black Museum». Στο έκτο επεισόδιο, το τρέιλερ του οποίου έχει προκαλέσει ίσως τη μεγαλύτερη αίσθηση, μια μοναχική ταξιδιώτισσα επισκέπτεται ένα Μουσείο Εγκλημάτων. Το τρέιλερ του «Black Museum» δημοσιεύτηκε καταρχάς στο site του «Independent» και φυσικά μέσα σε λίγες ώρες εξελίχθηκε στο απόλυτο viral.
Τελικά, ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας μιας σειράς που μοιάζει να έρχεται από κάποια μακρινό έως αρρωστημένο μέλλον; «Δεν καθόμαστε γύρω από ένα τραπέζι για να διαβάσουμε τις εφημερίδες και να πούμε ότι το ‘‘Black Mirror’’ θα δώσει αυτή την πτυχή της προσφυγικής κρίσης ή του νέου προϊόντος που κυκλοφορεί η Apple. Απλά δεν το κάνουμε. Οι ιδέες για τα σενάρια προκύπτουν από σκοτεινά αλλά διασκεδαστικά “εάν”, τα οποία δεν έχουν τελειωμό. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε ένα παράξενο ρεκόρ προβλέψεων για καταστάσεις και γεγονότα που συνέβησαν στην πραγματικότητα. Ισως αυτό συμβαίνει ακριβώς γιατί δεν παρακολουθούμε την επικαιρότητα», δήλωσε πρόσφατα ο Μπρούκερ. Στην πραγματικότητα, δεν χρειάζεται να το κάνει. Ζούμε άλλωστε σε καιρούς όπου οι ρόλοι έχουν αντιστραφεί. Και μοιάζει πλέον απολύτως λογικό και αναμενόμενο η ζωή να αντιγράφει την τέχνη.
Ψηφιακοί πληβείοι
Σε πρόσφατο άρθρο του περιοδικού «Wired» δημοσιογράφος αποκάλυψε ένα εν εξελίξει πείραμα που λαμβάνει χώρα στην Κίνα. Εκεί ένα προφανώς αμφιλεγόμενο application ονόματι Zhima Credit (ή αλλιώς Sesame Credit) συγκεντρώνει στοιχεία από τη ζωή και την καθημερινότητα των πολιτών -από τα μικρά ασήμαντα λάθη, τις καθυστερήσεις, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τις αβλεψίες τους μέχρι τις επιδόσεις τους στα κοινωνικά δίκτυα ή το πόσο ψηφιακά λειτουργούν στη ζωή τους-, και τους βαθμολογεί. Οσοι έχουν τις καλύτερες επιδόσεις επιβραβεύονται με έπαθλα όπως το να νοικιάσουν ποδήλατο ή ξενοδοχείο χωρίς να χρειαστεί να καταβάλουν εγγύηση, ενώ εκείνοι με τις χαμηλότερες βαθμολογίες ενσαρκώνουν μια οιονεί κατώτερη τάξη που δεν έχει ανάλογα δικαιώματα. Είναι οι σύγχρονοι παρίες. Οσοι είδαν το πρώτο επεισόδιο του περσινού τρίτου κύκλου του «Black Mirror» με τίτλο «Nosedive» μόλις θυμήθηκαν τη χαριτωμένη αλλά ταλαίπωρη σοσιαλμιντιακά Lacie. Οι υπόλοιποι προλαβαίνουν να βουτήξουν στον -όχι τόσο- ροζ κόσμο της.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα