Γιατί το lockdown βλάπτει σοβαρά την τηλεόραση

Οι δύο ζώνες που παρουσιάζουν πολύ μεγάλη πτώση λόγω καραντίνας - Κερδισμένη η μυθοπλασία, αλλά και οι συνδρομητικές πλατφόρμες - «Υψηλές πτήσεις» για την εκπαιδευτική τηλεόραση

Η πτώση των αριθμών, δυστυχώς, ήταν μάλλον αναπόφευκτη. Αν και καλύτερα προετοιμασμένα, τα κανάλια δεν κατάφεραν να ανακόψουν τον κατήφορο της τηλεθέασης, κάτι που φυσικά οφείλεται στο γεγονός ότι έκλεισαν τα σχολεία και άλλαξαν οι ισορροπίες εντός του σπιτιού.

Δεν είναι όμως μόνο αυτός ο λόγος, καθώς οι δύο ζώνες που επλήγησαν, η πρωινή και η μεσημεριανή, είναι και οι πιο δύσκολες και οι πιο ανταγωνιστικές από την αρχή της σεζόν. Φυσικά σε κάθε παρτίδα δεν υπάρχουν μόνο χαμένοι αλλά και νικητές, κάτι που συνέβη και στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Το top 10

Υπάρχουν κάποια προγράμματα, όλα με ώρα έναρξης μετά τις 18.30, που κέρδισαν την τηλεοπτική ψήφο από τις 7 έως τις 17 Νοεμβρίου. Τέσσερα κανάλια μοιράζονται τις πρωτιές, με τον ΑΝΤ1 να καταλαμβάνει τέσσερις θέσεις, τον ΣΚΑΪ και το STAR τρεις και τον ALPHA μία θέση.

Στην κορυφή της δεκάδας βρίσκεται το talent show του ΣΚΑΪ «The Voice of Greece», το οποίο φέτος κάνει τρελή κούρσα στα νούμερα ξεπερνώντας το 30% σε όλα τα κοινά. Στις 15 Νοεμβρίου το παρακολούθησαν 1.703.000 τηλεθεατές σπάζοντας τα κοντέρ.

Πολύ κοντά σε αυτό τον αριθμό βρίσκεται και η αήττητη σειρά της φετινής σεζόν, οι «Αγριες Μέλισσες» του ΑΝΤ1. Η σειρά δεν επηρεάστηκε από τη συνθήκη της καραντίνας, καθώς στις 22.00, όταν προβάλλεται, τα προγράμματα είναι περισσότερο προστατευμένα από τους αστάθμητους παράγοντες που επηρεάζουν τις υπόλοιπες ζώνες.

Ακολουθούν στην τρίτη θέση οι «8 λέξεις», οι οποίες μπορεί να μην καταγράφουν ιδιαίτερη δυναμική στα κοινά 18-54, ωστόσο στο σύνολο έχουν χτίσει ένα κοινό που ακολουθεί σταθερά τη σειρά. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η είσοδος του επεισοδίου στο top 10 στις 11 Νοεμβρίου έγινε με 1.149.000 τηλεθεατές. Για καθημερινή σειρά αυτός δεν είναι τυχαίος αριθμός.

Στον συγκεκριμένο πίνακα φιγουράρουν και δύο δελτία ειδήσεων, αυτό του ΣΚΑΪ στην τέταρτη θέση, στις 7/11, με 1.145.000 τηλεθεατές, και του ALPHA στην ένατη θέση, επίσης στις 7/11, με 897.000 τηλεθεατές.

Το ριάλιτι του STAR «Greece’s Next Top Model» συνεχίζει την πολύ καλή πορεία του μέσα σε μια δύσκολη σεζόν για τέτοιου είδους προγράμματα με απαιτητικά γυρίσματα και καταφέρνει να σκαρφαλώσει στην πέμπτη θέση, με 980.000 τηλεθεατές να το παρακολουθούν στις 17 Νοεμβρίου.



Ο «Τροχός της τύχης» στο STAR είναι ένα παιχνίδι που από ένα χρονικό σημείο και μετά σημειώνει σταθερά υψηλή τηλεθέαση, η οποία διόλου επηρεάστηκε από τις εξελίξεις και τις ανατροπές στον τρόπο ζωής μας. Αν και τηλεπαιχνίδι και εκτός prime time, φιγουράρει στην έκτη θέση με 979.000 τηλεθεατές στις 17/11.

«Το Καφέ της Χαράς» συνεχίζει να γοητεύει το κοινό που αγαπά τη μυθοπλασία, γι’ αυτό και στη δεύτερη εκδοχή του με 967.000 τηλεθεατές βρίσκεται στην έβδομη θέση στις 13/11.

Μία ακόμη σειρά, ο «Ηλιος» του ΑΝΤ1, βρίσκεται στο top 10, με 930.000 να το παρακολουθούν στις 17/11, ενώ και το «Παρουσιάστε» από το κανάλι του Αμαρουσίου είναι στη δεκάδα την ίδια ημέρα, με 891.000 τηλεθεατές.

Είναι σαφές ότι η μυθοπλασία είναι αυτή που κερδίζει στα σημεία τις εντυπώσεις και κυρίως τις προτιμήσεις, με πέντε από τις δέκα θέσεις του πίνακα να της ανήκουν. Λογικό βέβαια, καθώς τα σίριαλ πάντα είναι αυτά που επιλέγει το κοινό ως παρηγοριά σε περιόδους ψυχολογικής πίεσης.



Καταλύτης τα παιδιά

Το κλείσιμο των Δημοτικών έδωσε τη χαριστική βολή στις πιο ταλαιπωρημένες εκπομπές αυτής της σεζόν. Τα πρωινά ψυχαγωγικά προγράμματα είδαν τις επιδόσεις τους να βυθίζονται στα τάρταρα. Ολοι φλερτάρουν με το 10%, ενώ αρκετοί βλέπουν μονοψήφιες επιδόσεις. Μια τηλεθέαση στο δυναμικό κοινό κοντά στο 15% θεωρείται επίδοση-ρεκόρ, καθώς τις πρωινές ώρες, όπου δεν γίνονται μαθήματα για τους μαθητές των Δημοτικών, οι τηλεοράσεις τελούν υπό κατάληψη από τους πιτσιρικάδες, ή οι μαμάδες που παρακολουθούσαν παραδοσιακά εκπομπές όπως «Το Πρωινό» στον ΑΝΤ1, «Στη φωλιά των Κου-Κου» στο STAR και «Ευτυχείτε» στο OPEN πλέον δυσκολεύονται λόγω της παρουσίας των παιδιών στο σπίτι.

Το ίδιο συμβαίνει και το μεσημέρι, το οποίο επίσης μετρά απώλειες καθώς στη συγκεκριμένη ζώνη εκτός των άλλων έρχονται και τα κεντρικά μεσημεριανά δελτία ειδήσεων των σταθμών τα οποία ο κόσμος παρακολουθεί προκειμένου να ενημερωθεί για τις εξελίξεις κυρίως σε ό,τι αφορά την πανδημία.

Πληγές μετρούν και οι εκπομπές του Σαββατοκύριακου, με το «Just the Two of Us» και το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» να ξιφουλκούν για ένα 10% στο δυναμικό κοινό και οι ελληνικές ταινίες να σημειώνουν καλύτερα ποσοστά στην εκατοστή επανάληψή τους.

Φυσικά εδώ σημαντικό ρόλο παίζει και η εκάστοτε συνδρομητική πλατφόρμα η οποία πλέον τα Σαββατοκύριακα έχει την τιμητική της. Μια απλή έρευνα στους αριθμούς που στέλνει η Nielsen καθημερινά δίνει πολύ εύκολα τις απαντήσεις. Ειδικά στις προαναφερθείσες και πληγωμένες από τα χαμηλά ποσοστά ζώνες υπάρχει ένας πανίσχυρος αντίπαλος: το «others», οι υπόλοιποι, δηλαδή όλα όσα δεν μπαίνουν στις επίσημες μετρήσεις, τα συνδρομητικά κανάλια και οι πλατφόρμες που προσφέρουν σειρές και ταινίες πρώτης γραμμής. Λογικό, λοιπόν, να τις προτιμήσει κάποιος.



Η ΕΡΤ καλπάζει με «ξένα» άλογα

Η ΕΡΤ2 με την Εκπαιδευτική Τηλεόραση του υπουργείου Παιδείας, που άρχισε να μεταδίδεται πάλι στη δημόσια τηλεόραση από τις 9 π.μ. έως τις 12 μ., σημείωσε υψηλά ποσοστά τηλεθέασης τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Nielsen, κατά τη διάρκεια του τρίωρου συντονίστηκαν περισσότερα από 278.000 παιδιά για να παρακολουθήσουν κάποιο από τα μαθήματα που μετέδωσε η Εκπαιδευτική Τηλεόραση του υπουργείου Παιδείας, ποσοστό που έφτασε στο 51,6% της τηλεθέασης στις ηλικίες 4-14 ετών.

Η ΕΡΤ2 έκανε ρεκόρ τηλεθέασης και στον γενικό πληθυσμό, καθώς, όπως προκύπτει, την Εκπαιδευτική Τηλεόραση παρακολούθησαν μαζί με τα παιδιά τους και δεκάδες χιλιάδες γονείς. Συγκεκριμένα, το συγκεκριμένο τρίωρο κατέγραψε μέση τηλεθέαση 10,5%. Από τα αναλυτικά στοιχεία της Nielsen προκύπτει επίσης ότι τη μεγαλύτερη απήχηση είχαν τα μαθήματα που απευθύνονται στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, τα οποία μεταδίδονται 9-11 π.μ. Σε αυτό το δίωρο η ΕΡΤ2 κατέγραψε τηλεθέαση 50,4% στις ηλικίες 4-14 και στον γενικό πληθυσμό 11,7%, καθώς τα μαθήματα που μεταδόθηκαν τα παρακολούθησαν για κάποιο διάστημα, μαζί με τα παιδιά τους, περισσότεροι από 200.000 γονείς.

Φυσικά τα συγκεκριμένα νούμερα δεν αφορούν την ΕΡΤ, καθώς δεν πρόκειται για τηλεοπτικό πρόγραμμα που παρήγαγε, αλλά για προβολή εκπαιδευτικού υλικού το οποίο όποιος το παρακολούθησε δεν είχε επιλογή να επιλέξει άλλο κανάλι ή άλλον τρόπο.



Ενα άχρωμο προϊόν

Δυστυχώς, η πανδημία είναι απλώς η αφορμή για να διαπιστωθεί κάτι το οποίο είναι σαφές εδώ και καιρό. Με το Διαδίκτυο να τρέχει με ταχύτητα υψηλή, σε επίπεδο ενημέρωσης να είναι το πιο άμεσο αλλά και σε πληθώρα επιλογών να είναι αξεπέραστο, τα κανάλια θα πρέπει άμεσα να αναθεωρήσουν μέρος της στρατηγικής τους. Η πρωινή ψυχαγωγία πλέον είναι ενδεικτική της εσωστρέφειας που βασανίζει το τηλεοπτικό γίγνεσθαι, ενώ συχνά τα πάνελ παραπέμπουν σε εικόνα λαϊκού δικαστηρίου με κατηγορούμενους και κατήγορους ανθρώπους που ακόμη και οι πιο φανατικοί των εκπομπών δεν γνωρίζουν. Ανακυκλώνονται οι ίδιες πληροφορίες και, το σημαντικότερο, δεν περνά ούτε χαρά αλλά ούτε και ενδιαφέρουσα πληροφορία απέναντι, στο τηλεοπτικό κοινό. Ειδικά σε μια περίοδο όπως αυτή της δεύτερης καραντίνας, το περιεχόμενο οφείλει να είναι διακριτικό, παρηγορητικό και να μπορεί να βοηθά στη βελτίωση της διάθεσης.

Δυστυχώς, όμως, κάτι τέτοιο δεν δείχνει να έχει γίνει αντιληπτό, ούτε καν κατανοητό.


Ειδήσεις σήμερα: 

Κορωνοϊός: Μέρες Πάσχα θα θυμίζουν τα… κορωνοΧριστούγεννα - Τι αναμένεται να ανοίξει και πότε

Έγκλημα στις Σπέτσες: Αυτός είναι ο 22χρονος φερόμενος δράστης της δολοφονίας του 26χρονου

Μαργαρίτα Θεοδωράκη: Ζήτησα βοήθεια, όχι ζητιανιά - Έλενα Ακρίτα έγινες «Κατίνα»!
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr