Ιβαν Μπλασί - Ο διευθυντής των ευρωπαϊκών «Όσκαρ» Αρχιτεκτονικής στο protothema.gr

Ιβαν Μπλασί - Ο διευθυντής των ευρωπαϊκών «Όσκαρ» Αρχιτεκτονικής στο protothema.gr

Τα βραβεία Mies Van De Rohe για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική απονέμονται μία φορά κάθε δύο χρόνια και οργανώνονται από την EE και το ίδρυμα Mies Van De Rohe που βρίσκεται στη Βαρκελώνη

ΙΒΑΝ_ΜΠΛΑΣΙ_ΜΑΚΕΤΑ2
Συνέντευξη: Βασίλης Μπαρτζώκας
ιδρυτής του archisearch.gr και της εταιρείας designambassador.com

Επιμέλεια κειμένου: Θανάσης Διαμαντόπουλος


«Με ενδιέφεραν πολλά πράγματα στην αρχιτεκτονική, το ένα ήταν η κατασκευή και ο σχεδιασμός κτιρίων αλλά και η θεωρητική τους πλευρά. Είχα την ευκαιρία να αρχίσω να γνωρίζω διαφορετικούς ανθρώπους στη Βαρκελώνη και ως Γενικός Γραμματέας του Docomomo να ασχοληθώ με κάποια αρχιτεκτονικά έργα που το ινστιτούτο Mies Van de Rohe είχε αναλάβει τη συντήρηση και διατήρηση τους.  Η συνεργασία με το Ινστιτούτο Mies με βοήθησε να ασχοληθώ με ερευνητικά προγράμματα με πανεπιστήμια ή σχολεία». O Ιβάν Μπλασί είναι ο  άνθρωπος που συντονίζει τη διοργάνωση των Ευρωπαϊκών βραβείων Mies Van De Rohe γνωατά και ως τα Ευρωπαϊκά Όσκαρ  της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, που απονέμονται μία φορά κάθε δύο χρόνια και οργανώνονται από την Ευρωπαική Ένωση και το ίδρυμα Mies Van De Rohe που βρίσκεται στη Βαρκελώνη.

- Πως ξεκινήσατε να ασχολείστε με την διοργάνωση των Ευρωπαϊκών  βραβείων Mies Van De Rohe;
«Παρακολουθούσα παράλληλα τα βραβεία, βοηθούσα τη διοργάνωση τους και περίμενα με πολύ περίεργεια για τα αποτελέσματα, μια διαδικασία που δεν ήταν μόνο γιορτή της αρχιτεκτονικής, αλλά και μια ευκαιρία να ανοίξει η συζήτηση σε μια σειρά ενδιαφέροντων θεμάτων. Μετά αναμίχθηκα σε σχετικά θεωρητικά projects όπως η μεταμόρφωση της διοργάνωσης του Pavillion της Βαρκελώνης σε μια προσπάθεια αναζήτησης καινούργιων τρόπων συζήτησης για την αρχιτεκτονική με τη συμμετοχή όχι μόνο αρχιτεκτόνων αλλά και καλλιτεχνών όπως γλυπτών, μουσικών, ή ποιητών που θα συνέβαλαν στην μεταμόρφωση του Pavillion και την προσαρμογή του στον τρόπο με τον οποίο ζούμε. Επίσης είχα την ευκαιρία να αναμιχθώ πολύ περισσότερο με εκθέσεις του EU Mies Award με τις οποίες γυρίζαμε σε διαφορετικούς χώρους όχι μόνο σε μουσεία αλλά ακόμα και σε γήπεδα μπάσκετ όπου γίνονταν η έκθεση και οι συζητήσεις, όπως αυτό της Ζαλγκίρις, στο Κάουνας της Λιθουανίας το 2013. Τον επόμενο χρόνο είχα την ευκαιρεία να αναλάβω τη διοργάνωση των βραβείων και να είμαι υπεύθυνος για αυτά».
2011_Winner_Neues_Museum_Berlin_1___Ute_Zscharnt_for_David_Chipperfield_Architects
2011 Νικητής Neues Museum Berlin 1. Αρχιτεκτονικό γραφείο David Chipperfield
2011_Winner_Neues_Museum_Berlin_2___Ute_Zscharnt_for_David_Chipperfield_Architects
2011 Νικητής Neues Museum Berlin 1. Αρχιτεκτονικό γραφείο David Chipperfield.


Κλείσιμο
Η συζήτηση μαζί του μας κάνει να αναρωτηθούμε για το ρόλο που μπορεί να παίξει η αρχιτεκτονική στο περιβάλλον και την κοινωνική μας ζωή. Ο ίδιος, αρχιτέκτονας γαρ, δεν θα μπορούσε να απαντήσει διαφορετικά:
«Φυσικά υπάρχει και αυτός και είναι πολύ σημαντικός. Πάντα υπήρχε αυτός ο ρόλος. Ακόμα και αν δεν είχαμε την πλήρη γνώση για τις αποφάσεις που έπαιρναν πάνω στα υλικά που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, ακόμα και η επανάχρηση αυτών των υλικών από τη μία τυπολογία στην άλλη, για παράδειγμα στην Ισπανία υπήρξαν ναοί που στην πορεία απέκτησαν άλλη χρήση.


2013_Winner_Harpa_Reykjavik__Nic_Lehoux
2013 Νικητής Εργο: Harpa Reykjavik. Αρχιτέκτονας: Nic_Lehoux
2015_Winner_Philharmonic_Hall_Szczecin_2__Simon_Menges
2015 Νικητής. Εργο: Philharmonic Hall Szczecin. Αρχιτέκτονας: Simon_Menges
2015_Winner_Philharmonic_Hall_Szczecin_1__Simon_Menges
2015 Νικήτης. Εργο: Philharmonic Hall Szczecin. Αρχιτέκτονας: Simon_Menges

Ένα κτίριο μπορεί να έχει πολλές χρήσεις στην πορεία του χρόνου και η τοπική κοινωνία γνωρίζει αυτό το ρόλο που μπορεί να έχει στο περιβάλλον. Σήμερα οι αρχιτέκτονες από την μία πλευρά στην κατασκευή γνωρίζουν ότι κάθε απόφαση έχει μια επίδραση στο περιβάλλον κι από την άλλη σε θεωρητικό επίπεδο, η συζήτηση γύρω από τις περιβαντολλογικές επιπτώσεις των χρησιμοποιούμενων υλικών, και τον τρόπο βελτίωσης αυτής της επιρροής προς όφελος του περιβάλλοντος είναι ωφέλιμη. Γιατί, αυτή η συζήτηση ξεφεύγει από τον χώρο των αρχιτεκτόνων ή των πολιτικών μηχανικών και αναμιγνύεται στην λήψη αποφάσεων σε επίπεδο πολιτικής».

2017_Winner_De_Flat_Kleiburg__Marcel_van_der_Burg_1
2017 Νικητής. Εργο: De Flat Kleiburg. Αρχιτέκτονας: Marcel van der Burg.
2017_Winner_De_Flat_Kleiburg__Marcel_van_der_Burg_2
2017 Νικητής. Εργο: De Flat Kleiburg. Αρχιτέκτονας: Marcel van der Burg.


Ο ίδιος πιστεύει ότι είναι σημαντικές οι συζητήσεις γιατί εγείρουν θέματα που με κάποιον τρόπο μπορούν να φτάσουν μέχρι και το επίπεδο της πολιτικής απόφασης:
«Γιατί είναι σημαντικό κάποια συμβάντα ή κάποιες συζητήσεις που διοργανώνουν τα βραβεία Mies να ξεκινήσουν τον παρατέρω διάλογο πάνω στις περιβαντολλογικές και κοινωνικές προκλήσεις και η αρχιτεκτονική επηρεάζεται από αυτές όταν έρθει η ώρα της απόφασης ή της πολιτικής. Αυτές οι περιβαντολλογικές και κοινωνικές προκλήσεις έχουν γίνει τώρα αντικείμενο συζήτησης και ενασχόλησης στην Ευρωπαική Ένωση, η οποία συνδέοντας τις λέξεις «σχεδιασμός» και «ποιότητα» τις έχει βάλει στο χάρτη των ευρωπαικών πολιτικών».


LacatonVassal11-03
LacatonVassal11-04
LacatonVassal11-06
Φωτογραφίες 1, 2, 3, 4 - 2019 Νικητής Lacaton Vassal


Ο ίδιος προσθέτει: «Αυτό δείχνει πως μια αλλαγή στην κοινωνία που εκφράστηκε με πολιτική απόφαση και είχε επίδραση στην αρχιτεκτονική. Η επίδραση παίρνει αμφίδρομο χαρακτήρα αφού η απόφαση της πολιτικής εξουσίας επηρεάζει την αρχιτεκτονική, αλλά και μια έναρξη διαλόγου μεταξύ των πολιτών για την αρχιτεκτονική μπορεί να επηρεάσει την πολιτική απόφαση. Στην Ευρώπη υπάρχουν διαφορές στην αρχιτεκτονική, αλλά και διαφορετικές ταυτότητες και συμπεριφορές. Οι οικονομικές και πολιτικές καταστάσεις παρουσιάζουν μεγάλη επίσης επίδραση πάνω σε αυτές.

Για παράδειγμα η πλατεία Σκάντεμπεργκ στα Τίρανα θα ήταν διαφορετική αν βρισκόταν σε μια άλλη πόλη της Ευρώπης. Διαφορετικά αυτοκίνητα και μέσα μαζικής μεταφοράς θα υπήρχαν αν βρίσκονταν στην Ισπανία, για παράδειγμα. Τα τελευταία δύο χρόνια, με την πανδημία διαπιστώνω βλέπω ισχυρότερη ανάμιξη αρχιτεκτονικού πολιτισμού και κόσμου, ξαφνικά βλέπω την αρχιτεκτονική να ενδιαφέρει όλο τον κόσμο».

Ο Ιβάν Μπλάσι έχει δίκιο. Ο κόσμος έχει την ανάγκη να ανακαλύψει σε μεγαλύτερο πλάτος και βάθος την αρχιτεκτονική. Υπάρχει μια μεγαλύτερη συνειδητοποίηση της κοινωνικής σημασίας του κτιρίου που υπάρχει πρώτα για να μας εξυπηρετεί και εν συνεχεία να μας ψυχαγωγεί.


Ιβάν Μπλασί - Who is who 

Ο διευθυντής του EU Mies Van De Rohe awards Ίβαν Μπλάσι γεννήθηκε στη Βαρκελώνη. Είναι γιος γιατρού ερευνητή και φωτογράφου. Σπούδασε αρχιτεκτονική στη Βαρκελώνη. Άνοιξε το δικό του στούντιο κι έγινε την ίδια περίοδο γενικός γραμματέας του Docomomo international, του μη κερδοσκοπικού οργανισμού του οποίου ο πλήρης τίτλος είναι Διεθνής Επιτροπή Τεκμηρίωσης και Διατήρησης Κτιρίων, Τοποθεσιών και Γειτονιών του Σύγχρονου Κινήματος . Εν συνεχεία ξεκίνησε να διδάσκει στην αρχιτεκτονική σχολή της Βαρκελώνης και παράλληλα να συνεργάζεται με το Ινστιτούτο MIES Van De Rohe. Από το 2014 είναι curator των βραβείων, δημοσιεύσεων, συζητήσεων κι εκθέσεων του δημοφιλούς Ινστιτούτου. Αλλά ας αφήσουμε τον ίδιο να περιγράψει με δικά του λόγια την πορεία του μέχρι τη θέση του διευθυντή των ευρωπαικών βραβείων αρχιτεκτονικής που κατέχει σήμερα.

Ειδήσεις σήμερα: 

Νεκρός 59χρονος ιερέας σε τροχαίο στην Κορινθία

Χουλουσί Ακάρ: Η Τουρκία θα μπορούσε να μην χρησιμοποιήσει τους ρωσικούς S-400

Σαρηγιάννης στο protothema.gr: Επιβεβλημένο εδώ και τώρα το lockdown
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Best Of Network

Δείτε Επίσης