H Ταμίλα Κουλίεβα στον Δανίκα για το metoo: «Εγώ, τo θέμα το έλυσα επιτόπου»
H Ταμίλα Κουλίεβα στον Δανίκα για το metoo: «Εγώ, τo θέμα το έλυσα επιτόπου»
Τι λέει για όσα συμβαίνουν στο θέατρο, για την περιπέτειά της με τον κορωνοϊό στη Ρωσία, τον Πούτιν, το ρωσικό εμβόλιο, την Τέχνη και την Ελλάδα - «Αν διακρίνω κάτι ενάντια στα δικά μου κριτήρια, παίρνω το καπελάκι μου και adios amigos. Το έχω κάνει κάποιες φορές», δηλώνει χωρίς περιστροφές η ηθοποιός
Έχει σημασία. Μεγάλη σημασία. Επειδή η μισή της καρδιά στην Ελλάδα, η άλλη μισή στη Μόσχα. Επειδή μέσα στις τέσσερις-πέντε καλύτερες, τόσο στο θεατρικό σανίδι όσο και στην κινηματογραφική οθόνη.
Επειδή λόγω έρωτα εγκατέλειψε τη Μόσχα με στρωμένη καριέρα. Τουτέστιν «ερωτική μετανάστρια». Επειδή έτσι και κάποιος την αγγίξει, την πειράξει, παίρνει το καπελάκι της και φεύγει. Ποια σεξουαλική παρενόχληση και άλλα τέτοια;
Οταν κάποιος ή κάποια της σκηνοθεσίας τής μιλήσει άσχημα. «Είναι ζήτημα χαρακτήρα». Και το έχει κάνει. Αρκετές φορές. Επειδή έχει φοιτήσει στο VGIK, τη Mεγάλη του Κινηματογραφικού Γένους Σχολή. Επειδή ταινίες και παραστάσεις με το δικό της όνομα «έγραψαν» και έμειναν αλησμόνητες.
Επειδή γουστάρει νέες, φρέσκες ιδέες, ανατροπές, εκπλήξεις και τρέλες. Επειδή είναι ανθεκτική, γοητευτική, σεμνή και ορμητική. Επειδή το όνομά της είναι Ταμίλα Κουλίεβα.
Το προηγούμενο βράδυ, εντελώς τυχαία, καρφώθηκα στο ντοκιμαντέρ «Made you Look», στο Netflix. Αληθινό περιστατικό εξωφρενικής απάτης. Οπου ζεύγος από το Μεξικό, με συνεργό Κινέζο αρχιμάστορα στις παραχαράξεις έργων τέχνης, κατάφερε να πουλάει στην γκαλερί «Νόντλερ» σπουδαίους πίνακες Αμερικανών καλλιτεχνών του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, όπως Πόλοκ και Ρόθκο.
Και στη συνέχεια από την ίδια γκαλερί αυτοί οι πλαστοί πίνακες κατέληγαν αντί μερικών εκατομμυρίων δολαρίων στα σαλόνια ζάπλουτων συλλεκτών. Κάπως έτσι όρμησα να προκαλέσω. Ως τυπικός προβοκάτορας-δημοσιογράφος.
Σκηνή 1η
Η ΤΕΧΝΗ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
- Και η τέχνη της Υποκριτικής δεν είναι παραλλαγή παραχάραξης και πλαστογράφησης θεατρικών χαρακτήρων;
«Δεν θα έλεγα “αντιγράφω”, αλλά “χτίζω” έναν χαρακτήρα. Δημιουργώ έναν άλλο άνθρωπο, που είναι μοναδικός όπως ο καθένας μας. Βεβαίως μπορούσα να πω “δανείζομαι στοιχεία παρατηρώντας τις συμπεριφορές κάποιων ανθρώπων”».
- Και η «πλαστογραφία», εκτός από έργα τέχνης, πού αλλού αναφέρεται;
«Σε αυτό που όλοι φοβόμαστε. Δηλαδή ότι κάποτε η Επιστήμη θα μπορέσει να κατασκευάσει ανθρώπους. Ας πούμε ότι θα αντιγράψουν και θα φτιάξουν μια ρέπλικα της Ταμίλα Κουλίεβα. Εγώ μπορεί τότε να έχω πεθάνει, αλλά η ρέπλικά μου θα είναι ζωντανή».
- Τελευταία τι έχεις ζηλέψει; Παράσταση; Ερμηνεία; Αντρα; Σύντροφο;
(χαμογελάει) «Ζήλεψα όταν είδα “Αννα Καρένινα” του Τολστόι. Και ομολογώ πως θα ήθελα πολύ να ήμουν μέσα σε αυτή την παράσταση, στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Και δεν είναι μόνο η “Αννα Καρένινα”. Οσο ήμουν στη Μόσχα και μου το επέτρεπε η υγεία μου, κατάφερα να δω σπουδαίες παραστάσεις».
Σκηνή 2η ΘΥΜΑ COVID
- Τι εννοείς όταν λες όσο σου επέτρεπε η υγεία σου;
«Μα δεν το ξέρεις; Επεσα κι εγώ θύμα του COVID στη Μόσχα».
- Εφιαλτικό! Ευτυχώς γλίτωσες από του χάρου τα δόντια. Μια χαρά σε βλέπω!
«Πρέπει να σου πω ότι και ξένοι υπήκοοι στη Ρωσία αντιμετωπίζονται όλοι με τον ίδιο τρόπο. Οι Αρχές σού προσφέρουν προσωρινό ασφαλιστήριο Υγείας, το οποίο είναι λειτουργικό και έγκυρο για ολόκληρο το διάστημα της παραμονής σου. Και έτσι αυτόματα ενημερώνονται οι αρμόδιες αρχές για την πορεία της υγείας σου.
Μακάρι να είχαν όλοι οι άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο την ίδια αντιμετώπιση. Μην κρυβόμαστε, το εμβόλιο έχει πολιτικοποιηθεί. Και ξέρω ότι υπάρχουν πολλές χώρες με τρομερή έλλειψη εμβολίων. Και ενώ η Ρωσία προτείνει να τους εκχωρήσει δωρεάν την πατέντα του δικού της εμβολίου, αυτές οι χώρες αρνούνται να συμφωνήσουν, προφανώς, για πολιτικούς λόγους. Λες και η πανδημία έχει πολιτικό χαρακτήρα. Η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι θέμα πολιτισμού».
Σκηνή 3η ΤΣΑΡΟΣ Ο ΠΟΥΤΙΝ
- Γεννήθηκες στη Γεωργία της Σοβιετικής Ενωσης, έτσι δεν είναι;
«Γεννήθηκα στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, αλλά πάνω στους πέντε μήνες η οικογένειά μου μετακόμισε στη Μόσχα».
- Επομένως, πρόλαβες τον «υπαρκτό σοσιαλισμό» και τον «σοσιαλιστικό ρεαλισμό». Πώς ήταν;
«Εγώ κρατάω τα καλά του υπαρκτού σοσιαλισμού. Γιατί έχω επωφεληθεί από αυτά τα θετικά. Οπως, λόγου χάρη, από το ότι για τις σπουδές μου στα πανεπιστήμια πλήρωνε το κράτος. Ολα δωρεάν. Εντελώς. Τα βασικά, όπως παιδεία, εργασία και υγεία, ήταν λυμένα».
- Ομως ελευθερία λόγου, ενημέρωσης, πληροφόρησης και μετακίνησης με το σταγονόμετρο. Και ούτε.
«Κάπως έτσι. Υπήρχαν άλλα μεγάλα θέματα που δεν ήταν λυμένα. Γι’ αυτό γκρεμίστηκε το σύστημα. Γι’ αυτό δεν υπάρχει ΕΣΣΔ. Μεγάλο δίδαγμα. Δηλαδή να κρατάμε τα καλά και να προχωράμε μπροστά. Και νομίζω η Ρωσία προχωράει. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει κάνει μεγάλο άλμα».
- Και στην Τέχνη;
«Φυσικά. Μεγάλη η στήριξη του πολιτισμού και της υγείας από την Πολιτεία. Τα θέατρα, λοιπόν, χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Πολιτισμού.Το υπουργείο καλύπτει όλους τους εργαζόμενους σε όλα τα θέατρα. Και σκέψου ότι στη διάρκεια της πανδημίας τα θέατρα παρέμειναν ανοιχτά λειτουργώντας με πληρότητα θεατών κατά 25%.
Επίσης, αυτό που έζησα στη Μόσχα με τον κορωνοϊό με εντυπωσίασε πάρα πολύ».
- Ολα αυτά ακούγονται ειδυλλιακά. Ψέματα και συκοφαντίες οι περιπτώσεις δολοφονιών πολιτικών αντιπάλων του Πούτιν;
«Πολλά λέγονται. Αυτό που μπορώ να πω, σε ό,τι αφορά τους Ρώσους, είναι ότι ανέκαθεν, από... αρχαιοτάτων χρόνων που λένε, πάντα αναζητούσαν και εμπιστεύονταν έναν ηγέτη που να παραπέμπει σε τσάρο. Αυτό είναι το δεδομένο καθεστωτικό μοντέλο της Ρωσίας, το οποίο μοιάζει να συνεχίζεται και τώρα».
- Σαν να λέμε, ο Πούτιν είναι κάτι σαν σύγχρονος «πατερούλης» τσάρος. Τέλος πάντων. Οι σπουδές σου στη Μόσχα κι αυτές;
Σκηνή 4η ΑΠΟ ΕΡΩΤΑ
«Φυσικά. Στη Μόσχα σπούδασα Υποκριτική Τέχνη. Εχω τελειώσει το VGIK».
- Τυχερή! Εμείς εδώ με τη Σχολή Σταυράκου. Σαν να λέμε συγκριτικά και ποδοσφαιρικά Λιονέλ Μέσι με Αραβίδη. Και πώς βρέθηκες στην Ελλάδα;
«Δεν είχα σκοπό να φύγω. Το έκανα για προσωπικούς λόγους».
Εννοεί, χωρίς να το λέει, «από έρωτα φυσικά». Την κέρδισε η καρδιά του Γρηγόρη Καραντινάκη. Σκηνοθέτης κι αυτός. Στο μεταξύ, η Ταμίλα συνεχίζει με τον ίδιο τόνο. Χαμηλόφωνο μεν, ολίγον επιθετικό και συγκρατημένο δε.
- Κι έτσι, Αθηναία η Ταμίλα η Μοσχοβίτισσα, η ωραία. Με σύζυγο και παιδί.
«Ο Στέφανός μου (σ.σ. εννοεί τον γιο της), 30 χρονών άντρας πια, πτυχιούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός του Πολυτεχνείου, εργαζόμενος και παλικάρι. Τον θαυμάζω. Κλασική Ελληνίδα μητέρα».
- Στη Ρωσία, επί υπαρκτού σοσιαλισμού, υπήρξαν περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης;
«Δεν το έχω ακούσει ποτέ».
- Μα εδώ λέγεται ότι πάρα πολλές νεαρές είχαν επισκεφθεί το κρεβάτι του Ταρκόφσκι και πολλών άλλων σκηνοθετών.
«Συναινετικά. Αλλο πράγμα αυτό. Εντελώς διαφορετικό από τη σεξουαλική παρενόχληση και ακόμα χειρότερα από τον βιασμό. Δεν μπορούμε να το καταδικάσουμε. Αν οι άνθρωποι χαίρονται τον έρωτα, πολύ καλά κάνουν».
Σκηνή 5η «ΕΙΣΑΙ ΤΥΧΕΡΗ ΠΟΥ ΖΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
- Και τους Ελληνες ηθοποιούς πώς τους αντιμετωπίζουν;
«Θα σου περιγράψω ένα μικρό περιστατικό που συνέβη τελευταία. Και αυτό επειδή βοηθάω μια νέα Ρωσίδα συγγραφέα, γύρω στα 30, να ολοκληρώσει δικό της θεατρικό έργο. Τις προάλλες, λοιπόν, σε μια κουβέντα μαζί της, μου είπε με θαυμασμό: “Ταμίλα, να ήξερες πόσο τυχερή είσαι που ζεις στην Ελλάδα”».
- Προφανώς λόγω ήλιου, θάλασσας και παραλίας.
«Οχι γι’ αυτό. Επειδή σε όλες τις άλλες χώρες το θέατρο ξεκίνησε από πλατείες και πανηγύρια. Ενώ στην Ελλάδα υπήρξαν Αντιγόνη, Ηλέκτρα, Ευριπίδης, Σοφοκλής, Αριστοφάνης και τόσοι άλλοι. Οταν οι άλλοι λαοί έβλεπαν θέατρο στα πανηγύρια, οι αρχαίοι ημών πρόγονοι το απολάμβαναν στην Επίδαυρο».
- Η Ταμίλα, λοιπόν, έπεσε πάνω σε περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης;
«Οχι, δεν έχω βρεθεί προσωπικά. Εχω αναφερθεί σε ένα περιστατικό που μπορώ να το κατατάξω στην κατηγορία του μπούλινγκ».
- Ποιο ήταν;
«Δεν θέλω να το πω γιατί το έλυσα επιτόπου. Λυπάμαι τον άνθρωπο αυτόν. Είχε δημιουργήσει καθεστώς τρομοκρατίας στον θίασο. Πολύ κακή συμπεριφορά πάνω στη σκηνή. Κι εγώ δεν τα σηκώνω αυτά...
Εχω μάθει κι έχω εκπαιδευτεί εντελώς διαφορετικά. Στην Ελλάδα ήρθα με άλλες αποσκευές. Επομένως και ως ηθοποιός αλλά και ως χαρακτήρας δεν ανέχομαι τέτοιες συμπεριφορές. Είναι θέμα χαρακτήρα».
Σκηνή 6η ΒΙΑ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ
- Αλλοι όμως τα ανέχονται.
«Είναι θέμα χαρακτήρα. Ομως τι σχέση έχουν όλα αυτά με την τέχνη; Καμία. Εγώ προσωπικά, αν διακρίνω σε μια δουλειά ότι αυτό που γίνεται στη σκηνή δεν έχει σχέση με το θέατρο και την υποκριτική, σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια, και δεν μπορώ να ανταποκριθώ σε μια τέτοια συνεργασία, τότε παίρνω το καπελάκι μου και adios amigos. Το έχω κάνει κάποιες φορές».
- Από θιάσους;
«Από θιάσους. Είχα φύγει και από μία υποψήφια παράσταση του Εθνικού Θεάτρου».
- Λένε οι επαΐοντες ότι στη Μέθοδο Στανισλάφσκι του Actor’s Studio της Νέας Υόρκης, όπου φοίτησαν ονόματα όπως o Μπράντο και o Ρόμπερτ Ντε Νίρο, η επιθετικότητα και η βία είναι απαραίτητα στοιχεία του παιχνιδιού.
«Μα τι είναι αυτά τα πράγματα! Σαν να μου λες ότι ένας μουσικός ή ένας χορευτής μπαλέτου ή ένας αθλητής προπονούνται ή προετοιμάζονται για την παράσταση με όργανο τη βία!».
- Μα έτσι λένε!
«Γνωρίζω ότι το Actor’s Studio βασίζεται στη ρωσική σχολή. Αλλο πράγμα η πειθαρχία και εντελώς αλλιώτικο η βία. Αυτή είναι η ρωσική σχολή. Μακριά η βία».
Σκηνή 7η ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΡΟΣΕΧΩΣ
- Η καλύτερη στιγμή σου στο θέατρο;
«Μπορώ να σου αναφέρω συνεργασίες. Πάλι με τον Αντώνη Αντύπα θα πω. Χαίρομαι για τη διαδρομή μου στο ελληνικό θέατρο».
- Η καλύτερή σου παράσταση;
«“Το Κτήνος στο φεγγάρι” στο Πορεία, με σκηνοθέτη τον Στάθη Λιβαθινό, “Ο θαυματοποιός” με σκηνοθέτη τον Αντύπα, αλλά και “Τρωάδες” πάλι με σκηνοθέτη τον Αντώνη Αντύπα. Στην Επίδαυρο ήταν η πρώτη μου φορά».
- Μια και αναφέρθηκες στο όνομά του, κατηγορήθηκε και ο Στάθης Λιβαθινός, που θεωρείται εκπρόσωπος της ρωσικής σχολής.
«Ο ίδιος αυτοπροσδιορίστηκε έτσι. Και καλώς κατηγορήθηκε. Οταν κάποιος αντιμετωπίζει τα πράγματα εγωκεντρικά, πώς θα ήταν αλλιώς; Και στο θέατρο απορώ όταν κάποιοι συνάδελφοι ταπεινώνουν τους άλλους. Στο θέατρο εσύ πρέπει να ταπεινωθείς και όχι να ταπεινώνεις συναδέλφους σου. Και πάντα να εγκαταλείπεις το εγώ σου έξω από την πόρτα των δοκιμών».
- Ποια η καλύτερη συνεργασία σου στο σινεμά;
«Δύο ταινίες. Η “Βασιλική” του Βαγγέλη Σερντάρη καθώς “Και αύριο μέρα είναι” της Δώρας Μασκλαβάνου».
- Συμφωνώ μαζί σου. Αλησμόνητες στιγμές. Και τα σχέδιά σου;
«Τον Ιούνιο θα προβάλλεται στις αίθουσες, COVID επιτρέποντος, η ταινία “Ράφτης” της Σόνιας Κέντερμαν. Η οποία, όπως μόλις διάβασα, πρόκειται να προβληθεί στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Σόφιας».
- Στα σκαριά και δεύτερη ταινία;
«Για τη Σμύρνη, σε σενάριο Μιμής Ντενίση και σκηνοθεσία Γρηγόρη Καραντινάκη».
Επειδή λόγω έρωτα εγκατέλειψε τη Μόσχα με στρωμένη καριέρα. Τουτέστιν «ερωτική μετανάστρια». Επειδή έτσι και κάποιος την αγγίξει, την πειράξει, παίρνει το καπελάκι της και φεύγει. Ποια σεξουαλική παρενόχληση και άλλα τέτοια;
Οταν κάποιος ή κάποια της σκηνοθεσίας τής μιλήσει άσχημα. «Είναι ζήτημα χαρακτήρα». Και το έχει κάνει. Αρκετές φορές. Επειδή έχει φοιτήσει στο VGIK, τη Mεγάλη του Κινηματογραφικού Γένους Σχολή. Επειδή ταινίες και παραστάσεις με το δικό της όνομα «έγραψαν» και έμειναν αλησμόνητες.
Επειδή γουστάρει νέες, φρέσκες ιδέες, ανατροπές, εκπλήξεις και τρέλες. Επειδή είναι ανθεκτική, γοητευτική, σεμνή και ορμητική. Επειδή το όνομά της είναι Ταμίλα Κουλίεβα.
Το προηγούμενο βράδυ, εντελώς τυχαία, καρφώθηκα στο ντοκιμαντέρ «Made you Look», στο Netflix. Αληθινό περιστατικό εξωφρενικής απάτης. Οπου ζεύγος από το Μεξικό, με συνεργό Κινέζο αρχιμάστορα στις παραχαράξεις έργων τέχνης, κατάφερε να πουλάει στην γκαλερί «Νόντλερ» σπουδαίους πίνακες Αμερικανών καλλιτεχνών του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, όπως Πόλοκ και Ρόθκο.
Και στη συνέχεια από την ίδια γκαλερί αυτοί οι πλαστοί πίνακες κατέληγαν αντί μερικών εκατομμυρίων δολαρίων στα σαλόνια ζάπλουτων συλλεκτών. Κάπως έτσι όρμησα να προκαλέσω. Ως τυπικός προβοκάτορας-δημοσιογράφος.
Σκηνή 1η
Η ΤΕΧΝΗ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
- Και η τέχνη της Υποκριτικής δεν είναι παραλλαγή παραχάραξης και πλαστογράφησης θεατρικών χαρακτήρων;
«Δεν θα έλεγα “αντιγράφω”, αλλά “χτίζω” έναν χαρακτήρα. Δημιουργώ έναν άλλο άνθρωπο, που είναι μοναδικός όπως ο καθένας μας. Βεβαίως μπορούσα να πω “δανείζομαι στοιχεία παρατηρώντας τις συμπεριφορές κάποιων ανθρώπων”».
- Και η «πλαστογραφία», εκτός από έργα τέχνης, πού αλλού αναφέρεται;
«Σε αυτό που όλοι φοβόμαστε. Δηλαδή ότι κάποτε η Επιστήμη θα μπορέσει να κατασκευάσει ανθρώπους. Ας πούμε ότι θα αντιγράψουν και θα φτιάξουν μια ρέπλικα της Ταμίλα Κουλίεβα. Εγώ μπορεί τότε να έχω πεθάνει, αλλά η ρέπλικά μου θα είναι ζωντανή».
- Τελευταία τι έχεις ζηλέψει; Παράσταση; Ερμηνεία; Αντρα; Σύντροφο;
(χαμογελάει) «Ζήλεψα όταν είδα “Αννα Καρένινα” του Τολστόι. Και ομολογώ πως θα ήθελα πολύ να ήμουν μέσα σε αυτή την παράσταση, στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Και δεν είναι μόνο η “Αννα Καρένινα”. Οσο ήμουν στη Μόσχα και μου το επέτρεπε η υγεία μου, κατάφερα να δω σπουδαίες παραστάσεις».
Σκηνή 2η ΘΥΜΑ COVID
- Τι εννοείς όταν λες όσο σου επέτρεπε η υγεία σου;
«Μα δεν το ξέρεις; Επεσα κι εγώ θύμα του COVID στη Μόσχα».
- Εφιαλτικό! Ευτυχώς γλίτωσες από του χάρου τα δόντια. Μια χαρά σε βλέπω!
«Πρέπει να σου πω ότι και ξένοι υπήκοοι στη Ρωσία αντιμετωπίζονται όλοι με τον ίδιο τρόπο. Οι Αρχές σού προσφέρουν προσωρινό ασφαλιστήριο Υγείας, το οποίο είναι λειτουργικό και έγκυρο για ολόκληρο το διάστημα της παραμονής σου. Και έτσι αυτόματα ενημερώνονται οι αρμόδιες αρχές για την πορεία της υγείας σου.
Μακάρι να είχαν όλοι οι άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο την ίδια αντιμετώπιση. Μην κρυβόμαστε, το εμβόλιο έχει πολιτικοποιηθεί. Και ξέρω ότι υπάρχουν πολλές χώρες με τρομερή έλλειψη εμβολίων. Και ενώ η Ρωσία προτείνει να τους εκχωρήσει δωρεάν την πατέντα του δικού της εμβολίου, αυτές οι χώρες αρνούνται να συμφωνήσουν, προφανώς, για πολιτικούς λόγους. Λες και η πανδημία έχει πολιτικό χαρακτήρα. Η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι θέμα πολιτισμού».
Σκηνή 3η ΤΣΑΡΟΣ Ο ΠΟΥΤΙΝ
- Γεννήθηκες στη Γεωργία της Σοβιετικής Ενωσης, έτσι δεν είναι;
«Γεννήθηκα στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, αλλά πάνω στους πέντε μήνες η οικογένειά μου μετακόμισε στη Μόσχα».
- Επομένως, πρόλαβες τον «υπαρκτό σοσιαλισμό» και τον «σοσιαλιστικό ρεαλισμό». Πώς ήταν;
«Εγώ κρατάω τα καλά του υπαρκτού σοσιαλισμού. Γιατί έχω επωφεληθεί από αυτά τα θετικά. Οπως, λόγου χάρη, από το ότι για τις σπουδές μου στα πανεπιστήμια πλήρωνε το κράτος. Ολα δωρεάν. Εντελώς. Τα βασικά, όπως παιδεία, εργασία και υγεία, ήταν λυμένα».
- Ομως ελευθερία λόγου, ενημέρωσης, πληροφόρησης και μετακίνησης με το σταγονόμετρο. Και ούτε.
«Κάπως έτσι. Υπήρχαν άλλα μεγάλα θέματα που δεν ήταν λυμένα. Γι’ αυτό γκρεμίστηκε το σύστημα. Γι’ αυτό δεν υπάρχει ΕΣΣΔ. Μεγάλο δίδαγμα. Δηλαδή να κρατάμε τα καλά και να προχωράμε μπροστά. Και νομίζω η Ρωσία προχωράει. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει κάνει μεγάλο άλμα».
- Και στην Τέχνη;
«Φυσικά. Μεγάλη η στήριξη του πολιτισμού και της υγείας από την Πολιτεία. Τα θέατρα, λοιπόν, χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Πολιτισμού.Το υπουργείο καλύπτει όλους τους εργαζόμενους σε όλα τα θέατρα. Και σκέψου ότι στη διάρκεια της πανδημίας τα θέατρα παρέμειναν ανοιχτά λειτουργώντας με πληρότητα θεατών κατά 25%.
Επίσης, αυτό που έζησα στη Μόσχα με τον κορωνοϊό με εντυπωσίασε πάρα πολύ».
- Ολα αυτά ακούγονται ειδυλλιακά. Ψέματα και συκοφαντίες οι περιπτώσεις δολοφονιών πολιτικών αντιπάλων του Πούτιν;
«Πολλά λέγονται. Αυτό που μπορώ να πω, σε ό,τι αφορά τους Ρώσους, είναι ότι ανέκαθεν, από... αρχαιοτάτων χρόνων που λένε, πάντα αναζητούσαν και εμπιστεύονταν έναν ηγέτη που να παραπέμπει σε τσάρο. Αυτό είναι το δεδομένο καθεστωτικό μοντέλο της Ρωσίας, το οποίο μοιάζει να συνεχίζεται και τώρα».
- Σαν να λέμε, ο Πούτιν είναι κάτι σαν σύγχρονος «πατερούλης» τσάρος. Τέλος πάντων. Οι σπουδές σου στη Μόσχα κι αυτές;
Σκηνή 4η ΑΠΟ ΕΡΩΤΑ
«Φυσικά. Στη Μόσχα σπούδασα Υποκριτική Τέχνη. Εχω τελειώσει το VGIK».
- Τυχερή! Εμείς εδώ με τη Σχολή Σταυράκου. Σαν να λέμε συγκριτικά και ποδοσφαιρικά Λιονέλ Μέσι με Αραβίδη. Και πώς βρέθηκες στην Ελλάδα;
«Δεν είχα σκοπό να φύγω. Το έκανα για προσωπικούς λόγους».
Εννοεί, χωρίς να το λέει, «από έρωτα φυσικά». Την κέρδισε η καρδιά του Γρηγόρη Καραντινάκη. Σκηνοθέτης κι αυτός. Στο μεταξύ, η Ταμίλα συνεχίζει με τον ίδιο τόνο. Χαμηλόφωνο μεν, ολίγον επιθετικό και συγκρατημένο δε.
- Κι έτσι, Αθηναία η Ταμίλα η Μοσχοβίτισσα, η ωραία. Με σύζυγο και παιδί.
«Ο Στέφανός μου (σ.σ. εννοεί τον γιο της), 30 χρονών άντρας πια, πτυχιούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός του Πολυτεχνείου, εργαζόμενος και παλικάρι. Τον θαυμάζω. Κλασική Ελληνίδα μητέρα».
- Στη Ρωσία, επί υπαρκτού σοσιαλισμού, υπήρξαν περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης;
«Δεν το έχω ακούσει ποτέ».
- Μα εδώ λέγεται ότι πάρα πολλές νεαρές είχαν επισκεφθεί το κρεβάτι του Ταρκόφσκι και πολλών άλλων σκηνοθετών.
«Συναινετικά. Αλλο πράγμα αυτό. Εντελώς διαφορετικό από τη σεξουαλική παρενόχληση και ακόμα χειρότερα από τον βιασμό. Δεν μπορούμε να το καταδικάσουμε. Αν οι άνθρωποι χαίρονται τον έρωτα, πολύ καλά κάνουν».
Σκηνή 5η «ΕΙΣΑΙ ΤΥΧΕΡΗ ΠΟΥ ΖΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
- Και τους Ελληνες ηθοποιούς πώς τους αντιμετωπίζουν;
«Θα σου περιγράψω ένα μικρό περιστατικό που συνέβη τελευταία. Και αυτό επειδή βοηθάω μια νέα Ρωσίδα συγγραφέα, γύρω στα 30, να ολοκληρώσει δικό της θεατρικό έργο. Τις προάλλες, λοιπόν, σε μια κουβέντα μαζί της, μου είπε με θαυμασμό: “Ταμίλα, να ήξερες πόσο τυχερή είσαι που ζεις στην Ελλάδα”».
- Προφανώς λόγω ήλιου, θάλασσας και παραλίας.
«Οχι γι’ αυτό. Επειδή σε όλες τις άλλες χώρες το θέατρο ξεκίνησε από πλατείες και πανηγύρια. Ενώ στην Ελλάδα υπήρξαν Αντιγόνη, Ηλέκτρα, Ευριπίδης, Σοφοκλής, Αριστοφάνης και τόσοι άλλοι. Οταν οι άλλοι λαοί έβλεπαν θέατρο στα πανηγύρια, οι αρχαίοι ημών πρόγονοι το απολάμβαναν στην Επίδαυρο».
- Η Ταμίλα, λοιπόν, έπεσε πάνω σε περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης;
«Οχι, δεν έχω βρεθεί προσωπικά. Εχω αναφερθεί σε ένα περιστατικό που μπορώ να το κατατάξω στην κατηγορία του μπούλινγκ».
- Ποιο ήταν;
«Δεν θέλω να το πω γιατί το έλυσα επιτόπου. Λυπάμαι τον άνθρωπο αυτόν. Είχε δημιουργήσει καθεστώς τρομοκρατίας στον θίασο. Πολύ κακή συμπεριφορά πάνω στη σκηνή. Κι εγώ δεν τα σηκώνω αυτά...
Εχω μάθει κι έχω εκπαιδευτεί εντελώς διαφορετικά. Στην Ελλάδα ήρθα με άλλες αποσκευές. Επομένως και ως ηθοποιός αλλά και ως χαρακτήρας δεν ανέχομαι τέτοιες συμπεριφορές. Είναι θέμα χαρακτήρα».
Σκηνή 6η ΒΙΑ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ
- Αλλοι όμως τα ανέχονται.
«Είναι θέμα χαρακτήρα. Ομως τι σχέση έχουν όλα αυτά με την τέχνη; Καμία. Εγώ προσωπικά, αν διακρίνω σε μια δουλειά ότι αυτό που γίνεται στη σκηνή δεν έχει σχέση με το θέατρο και την υποκριτική, σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια, και δεν μπορώ να ανταποκριθώ σε μια τέτοια συνεργασία, τότε παίρνω το καπελάκι μου και adios amigos. Το έχω κάνει κάποιες φορές».
- Από θιάσους;
«Από θιάσους. Είχα φύγει και από μία υποψήφια παράσταση του Εθνικού Θεάτρου».
- Λένε οι επαΐοντες ότι στη Μέθοδο Στανισλάφσκι του Actor’s Studio της Νέας Υόρκης, όπου φοίτησαν ονόματα όπως o Μπράντο και o Ρόμπερτ Ντε Νίρο, η επιθετικότητα και η βία είναι απαραίτητα στοιχεία του παιχνιδιού.
«Μα τι είναι αυτά τα πράγματα! Σαν να μου λες ότι ένας μουσικός ή ένας χορευτής μπαλέτου ή ένας αθλητής προπονούνται ή προετοιμάζονται για την παράσταση με όργανο τη βία!».
- Μα έτσι λένε!
«Γνωρίζω ότι το Actor’s Studio βασίζεται στη ρωσική σχολή. Αλλο πράγμα η πειθαρχία και εντελώς αλλιώτικο η βία. Αυτή είναι η ρωσική σχολή. Μακριά η βία».
Σκηνή 7η ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΡΟΣΕΧΩΣ
- Η καλύτερη στιγμή σου στο θέατρο;
«Μπορώ να σου αναφέρω συνεργασίες. Πάλι με τον Αντώνη Αντύπα θα πω. Χαίρομαι για τη διαδρομή μου στο ελληνικό θέατρο».
- Η καλύτερή σου παράσταση;
«“Το Κτήνος στο φεγγάρι” στο Πορεία, με σκηνοθέτη τον Στάθη Λιβαθινό, “Ο θαυματοποιός” με σκηνοθέτη τον Αντύπα, αλλά και “Τρωάδες” πάλι με σκηνοθέτη τον Αντώνη Αντύπα. Στην Επίδαυρο ήταν η πρώτη μου φορά».
- Μια και αναφέρθηκες στο όνομά του, κατηγορήθηκε και ο Στάθης Λιβαθινός, που θεωρείται εκπρόσωπος της ρωσικής σχολής.
«Ο ίδιος αυτοπροσδιορίστηκε έτσι. Και καλώς κατηγορήθηκε. Οταν κάποιος αντιμετωπίζει τα πράγματα εγωκεντρικά, πώς θα ήταν αλλιώς; Και στο θέατρο απορώ όταν κάποιοι συνάδελφοι ταπεινώνουν τους άλλους. Στο θέατρο εσύ πρέπει να ταπεινωθείς και όχι να ταπεινώνεις συναδέλφους σου. Και πάντα να εγκαταλείπεις το εγώ σου έξω από την πόρτα των δοκιμών».
- Ποια η καλύτερη συνεργασία σου στο σινεμά;
«Δύο ταινίες. Η “Βασιλική” του Βαγγέλη Σερντάρη καθώς “Και αύριο μέρα είναι” της Δώρας Μασκλαβάνου».
- Συμφωνώ μαζί σου. Αλησμόνητες στιγμές. Και τα σχέδιά σου;
«Τον Ιούνιο θα προβάλλεται στις αίθουσες, COVID επιτρέποντος, η ταινία “Ράφτης” της Σόνιας Κέντερμαν. Η οποία, όπως μόλις διάβασα, πρόκειται να προβληθεί στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Σόφιας».
- Στα σκαριά και δεύτερη ταινία;
«Για τη Σμύρνη, σε σενάριο Μιμής Ντενίση και σκηνοθεσία Γρηγόρη Καραντινάκη».
Σκηνή 8η ΚΑΛΛΙΟ ΧΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ
- Τον πρώην! Πόσα χρόνια μαζί;
«Είκοσι πέντε. Ολόκληρη ζωή».
- Και τώρα που έχετε χωρίσει;
«Καλύτερη σχέση από ποτέ».
- Μεταξύ σας θα υπήρχε μεγάλη αγάπη.
«Υπήρχε και υπάρχει».
Σκηνή 9η SERIAL KILLER Ο ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ
- Στην Ελλάδα του σήμερα, ποια η γνώμη της Κουλίεβα;
«Πολύ δύσκολη η εποχή που διανύουμε. Για μένα η Ελλάδα παραμένει λίκνο πολιτισμού. Και έτσι θα τη βλέπω πάντα. Ο ελληνικός λαός είναι πολύ φιλόξενος. Και οι άνθρωποι που ξεσηκώνονται το κάνουν από αγανάκτηση».
- Αγανάκτηση για Κουφοντίνα;
«Μα τι λες τώρα! Οχι για Κουφοντίνα! Αυτός είναι κατά συρροήν δολοφόνος. Εχει καθαρίσει 11 ανθρώπους. Οι ρατσιστικές εκδηλώσεις προκαλούν την αγανάκτηση του κόσμου».
- Σαν να ακούω εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ.
«Καθόλου με ΣΥΡΙΖΑ. Ισα-ίσα, το αντίθετο. Είμαι θυμωμένη και απογοητευμένη με τον ΣΥΡΙΖΑ. Για πολλούς λόγους. Περίμενα άλλα πράγματα».
- Ευτυχία τι είναι;
«Να κοιτάς το αύριο. Να είναι γεμάτο ιδέες, τρέλες, ανατροπές, δυσκολίες, εκπλήξεις. Να είσαι ζωντανός άνθρωπος. Μ’ αρέσουν οι εκπλήξεις. Τρελαίνομαι για εκπλήξεις. Τελευταία μόνο η επιστήμη με εκπλήσσει».
- Και ο έρωτας;
«Είναι παντού. Διάχυτος. Ευτυχία είναι η δυνατότητα να πιστεύεις στον εαυτό σου, να υπάρχεις όπως είσαι και όχι όπως σε θέλουν οι άλλοι. Να μην εγκλωβίζεσαι στα στερεότυπα».
Χωρίσαμε. Με το χαμόγελο και τη μαγκιά της. Αραγε οι άλλες, οι παθούσες, την ακούν; Αμφιβάλλω. Ρε κορίτσια, όλα είναι ζήτημα χαρακτήρα. Μα να σας βάζει τα γυαλιά μια Ρωσίδα; Ανεπίτρεπτο! Για την Ελλάδα και για την υπόληψή σας, ρε γαμώτο!
Ειδήσεις σήμερα:
NASA: Στη δημοσιότητα η πρώτη ηχογράφηση του ρόβερ στον Άρη - Περίεργος θόρυβος προκαλεί αμηχανία
Παραιτήθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο - Προσέβαλε διάσημη... ευτραφή ηθοποιό
Βρέθηκε βόμβα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στον Ασπρόπυργο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα