Στίβεν Σπίλμπεργκ: Ο άνθρωπος που «ερωτεύθηκε» την κάμερα και τον... αγάπησαν τα Οσκαρ
10.02.2022
22:35
Η ζωή του σκηνοθέτη που κατάφερε για έξι διαφορετικές δεκαετίες να είναι υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθεσίας ξεκινώντας από παιδάκι να γυρίζει φιλμάκια με μια κάμερα στην αυλή του σπιτιού του
Είναι μια ζεστή μέρα στα τέλη Απριλίου του 1983 και στο σετ της ταινίας «Ο σημαδεμένος» με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο και σκηνοθέτη τον Μπράιαν Ντε Πάλμα, όλα είναι έτοιμα για την τελευταία σκηνή της ταινίας. Λίγο πριν ακουστεί το κλασσικό «action..» οι ψίθυροι και οι φωνές που ακούγονται συνηγορούν στην άφιξη κάποιου διάσημου και όταν ο Ντε Πάλμα γυρίζει το κεφάλι του, βλέπει τον 37χρονο τότε Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Ο νεαρός είναι ήδη ένας περιζήτητος σκηνοθέτης στο Χόλιγουντ, έχοντας στο ενεργητικό του ταινίες όπως τον «Ε.Τ» και το πρώτο «Ιντιάνα Τζόουνς» που έχουν σπάσει τα ταμεία. Χαιρετάει θερμά τον Ντε Πάλμα και τον Πατσίνο που ετοιμάζεται για το αιματοβαμμένο φινάλε που θα γράψει κινηματογραφική ιστορία, αγνοώντας αυτό που πρόκειται να συμβεί σε λίγο.
Όταν ο Σπίλμπεργκ ενημερώνεται για την σκηνή, γυρίζει και ρωτάει χαλαρά τον Μπράιαν αν θα τον άφηνε να τη γυρίσει αυτός με μια μόνο κάμερα. Open mind άνθρωπος ο τελευταίος, του λέει αμέσως ναι και για τις επόμενες ώρες αυτός ο «μάγος» της κάμερας στήνει μια από τις πιο εντυπωσιακές τελικές σεκάνς που έχουν γυριστεί στο σινεμά.
Το μονοκάμερο του Στίβεν πέρασε στην ιστορία αν και μέχρι σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί αν τελικά τη σκηνοθέτησε ολόκληρη ή μόνο κάποια συγκεκριμένα πλάνα.
Ο φύλακας, ο Μπράντο και το πείσμα
Λίγη σημασία έχει αυτό για τον άνθρωπο που είναι για έκτη συνεχόμενη δεκαετία υποψήφιος για το Όσκαρ σκηνοθεσίας έχοντας στο παλμαρέ του τρία χρυσά αγαλματίδια, δύο για σκηνοθεσία και ένα για την καλύτερη ταινία που ήταν «Η λίστα του Σίντλερ».
Εκεί, όπου σε μια σκηνή απέδειξε πόσο ταλαντούχος είναι, όταν σε ένα ασπρόμαυρο φιλμ εμφανίζεται ένα μικρό κοριτσάκι να περπατάει ανάμεσα σε Γερμανούς και κρατούμενους φορώντας ένα κόκκινο παλτό. Ήταν ένα στιγμιότυπο που συγκλόνισε, ένα μόνο από τα πολλά που μας έχει χαρίσει αυτός ο ιδιοφυής σκηνοθέτης που ήξερε από πολύ μικρός τι θέλει να γίνει.
Κυκλοφορούσε με μια κάμερα στο χέρι από 8 χρονών
Γείτονες της οικογένειας στο Φοίνιξ της Αριζόνα θυμούνται τον 8χρονο πιτσιρικά Στίβεν να κινηματογραφεί με μια κάμερα στο χέρι, ότι τραβούσε το ενδιαφέρον του. Έχοντας αρωγό την μητέρα του Λία, ο μικρός έστηνε μικρά φιλμ όπως η σύγκρουση των τραίνων που έπαιζε και ποτέ δεν ήταν λάτρης του σχολείου και των μαθημάτων.
Για την πρώτη του ταινία με τίτλο «Firelight» το μπάτζετ που είχε ήταν 600 δολάρια από τον πατέρα του και όταν γυρίστηκε, προβλήθηκε στον τοπικό κινηματογράφο. Εκεί όπου κατέφευγε κάθε Σάββατο ο Σπίλμπεργκ για να «χαθεί» μέσα στις ταινίες που προβάλλονταν, μέχρι το βράδυ που είδε το «Ο Λόρενς της Αραβίας».
Ο νεαρός είναι ήδη ένας περιζήτητος σκηνοθέτης στο Χόλιγουντ, έχοντας στο ενεργητικό του ταινίες όπως τον «Ε.Τ» και το πρώτο «Ιντιάνα Τζόουνς» που έχουν σπάσει τα ταμεία. Χαιρετάει θερμά τον Ντε Πάλμα και τον Πατσίνο που ετοιμάζεται για το αιματοβαμμένο φινάλε που θα γράψει κινηματογραφική ιστορία, αγνοώντας αυτό που πρόκειται να συμβεί σε λίγο.
Όταν ο Σπίλμπεργκ ενημερώνεται για την σκηνή, γυρίζει και ρωτάει χαλαρά τον Μπράιαν αν θα τον άφηνε να τη γυρίσει αυτός με μια μόνο κάμερα. Open mind άνθρωπος ο τελευταίος, του λέει αμέσως ναι και για τις επόμενες ώρες αυτός ο «μάγος» της κάμερας στήνει μια από τις πιο εντυπωσιακές τελικές σεκάνς που έχουν γυριστεί στο σινεμά.
Το μονοκάμερο του Στίβεν πέρασε στην ιστορία αν και μέχρι σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί αν τελικά τη σκηνοθέτησε ολόκληρη ή μόνο κάποια συγκεκριμένα πλάνα.
Ο φύλακας, ο Μπράντο και το πείσμα
Λίγη σημασία έχει αυτό για τον άνθρωπο που είναι για έκτη συνεχόμενη δεκαετία υποψήφιος για το Όσκαρ σκηνοθεσίας έχοντας στο παλμαρέ του τρία χρυσά αγαλματίδια, δύο για σκηνοθεσία και ένα για την καλύτερη ταινία που ήταν «Η λίστα του Σίντλερ».
Εκεί, όπου σε μια σκηνή απέδειξε πόσο ταλαντούχος είναι, όταν σε ένα ασπρόμαυρο φιλμ εμφανίζεται ένα μικρό κοριτσάκι να περπατάει ανάμεσα σε Γερμανούς και κρατούμενους φορώντας ένα κόκκινο παλτό. Ήταν ένα στιγμιότυπο που συγκλόνισε, ένα μόνο από τα πολλά που μας έχει χαρίσει αυτός ο ιδιοφυής σκηνοθέτης που ήξερε από πολύ μικρός τι θέλει να γίνει.
Κυκλοφορούσε με μια κάμερα στο χέρι από 8 χρονών
Γείτονες της οικογένειας στο Φοίνιξ της Αριζόνα θυμούνται τον 8χρονο πιτσιρικά Στίβεν να κινηματογραφεί με μια κάμερα στο χέρι, ότι τραβούσε το ενδιαφέρον του. Έχοντας αρωγό την μητέρα του Λία, ο μικρός έστηνε μικρά φιλμ όπως η σύγκρουση των τραίνων που έπαιζε και ποτέ δεν ήταν λάτρης του σχολείου και των μαθημάτων.
Για την πρώτη του ταινία με τίτλο «Firelight» το μπάτζετ που είχε ήταν 600 δολάρια από τον πατέρα του και όταν γυρίστηκε, προβλήθηκε στον τοπικό κινηματογράφο. Εκεί όπου κατέφευγε κάθε Σάββατο ο Σπίλμπεργκ για να «χαθεί» μέσα στις ταινίες που προβάλλονταν, μέχρι το βράδυ που είδε το «Ο Λόρενς της Αραβίας».
Όπως είπε χρόνια αργότερα, αυτή η ταινία ήταν η αρχή του ταξιδιού του στο σινεμά, όπου έμελλε να μεγαλουργήσει όχι μόνο σαν σκηνοθέτης αλλά και σαν παραγωγός.
Η επίσκεψή του στα Universal studios
Το πόσο τρελαμένος ήταν με το σινεμά, φάνηκε όταν σαν έφηβος επισκέφθηκε με ένα γκρουπ τα μυθικά Universal Studios και όταν ο ξεναγός τους έδωσε λίγα λεπτά για να πάνε στην τουαλέτα ο Σπίλμπεργκ έφυγε και δεν γύρισε ποτέ ξανά.
Άρχισε να κάνει βόλτες ασυνόδευτος χωρίς να έχει λεφτά για να γυρίσει μόνος του στο σπίτι, κάτι που δεν τον ένοιαζε καθόλου όντας βυθισμένος στην μαγεία των στιγμών που βίωνε γυρνώντας από πλατό σε πλατό. O φύλακας Τσακ Σίλβερς που τον εντόπισε εντυπωσιάστηκε τόσο από την επιθυμία του νεαρού να είναι συνέχεια εκεί που του έβγαλε ένα τριήμερο πάσο.
Μόνο που όταν αυτό έληξε ο Σπίλμπεργκ συνέχισε να πηγαίνει κάθε μέρα λες και ήταν εργαζόμενος, τόσο που γρήγορα όλοι νόμιζαν ότι δούλευε εκεί.
Επικές στιγμές, επικές σκηνές
Κάποια στιγμή ένα στέλεχος του ζήτησε να απομακρύνει έναν άτυχο επισκέπτη που έπεσε τυχαία πάνω στον ημίγυμνο Μάρλον Μπράντο, ο οποίος άρχισε να του ουρλιάζει!
Είχε τέτοιο πείσμα που πήγαινε κάθε μέρα στο σετ όπου γύριζε ταινία ο Τσάρλτον Ίστον και παρόλο που τον πέταγαν έξω γύριζε ξανά και ξανά, ώσπου στο τέλος βαρέθηκαν και τον άφησαν να βλέπει τα γυρίσματα.
Οπλισμένος με θράσος πλησίαζε σταρ όπως ο Ροκ Χάτσον και ο Κάρι Γκραντ για να τους καλέσει σε γεύμα και να τους πείσει ότι είναι καλός σκηνοθέτης.
Αυτός όμως που τον βοήθησε πραγματικά ήταν ο Νικ Κασσαβέτης, ο οποίος όταν έμαθε ότι ο νεαρός ήταν σκηνοθέτης του έδωσε τις πρώτες βασικές οδηγίες και συμβουλές.
Στα 22 του χρόνια σκηνοθέτησε την Τζόαν Κρόφορντ
Κάπως έτσι στα 22 του μόλις χρόνια κάθισε πίσω από την κάμερα για να σκηνοθετήσει την Τζόαν Κρόφορντ στην τηλεοπτική σειρά «Twilight Zone».
Το απίστευτο είναι ότι πριν από αυτή ο ρόλος είχε προταθεί στην Μπέτι Ντέιβις, η οποία απαίτησε από το στούντιο άλλο σκηνοθέτη, όμως οι υπεύθυνοι πίστευαν τόσο τον Σπίλμπεργκ που αντικατέστησαν εκείνη!
Στα χρόνια και τις δεκαετίες που ακολούθησαν ο πάλαι ποτέ νεαρός σκηνοθέτης μεγαλούργησε με αριστουργηματικές ταινίες συνδυάζοντας ιδανικά την εμπορικότητα με την ποιότητα.
Ταινίες-σταθμοί στην καριέρα του
Μπορεί ο Ιντιάνα Τζόουνς και οι δεινόσαυροι του «Τζουράσικ Πάρκ» να διόγκωσαν κατά πολύ τους τραπεζικούς του λογαριασμούς αλλά ήταν ταινίες σαν το «Μόναχο» και το «The Post» που δείχνουν πόσο εξαιρετικός σκηνοθέτης είναι.
Στην πρώτη παρουσιάζει την επιχείρηση με την κωδική ονομασία «Η οργή του Θεού» που έστησε η Mossad για να εκδικηθεί την δολοφονία των 11 Ισραηλινών αθλητών το 1972, στους Ολυμπιακούς του Μονάχου.
Αντίθετα στο «The Post» εστιάζει στην μάχη που έδωσε η εφημερίδα Washington Post ενάντια στον Λευκό Οίκο του Ρίτσαρντ Νίξον με την αποκάλυψη των εγγράφων του Πενταγώνου για τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Και να ήταν μόνο αυτές.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει την πρώτη σκηνή στο «Η διάσωση του στρατιώτη Ράϊαν» με την απόβαση στην Omaha beach, όπου ο θεατής νιώθει ότι οι σφαίρες σφυρίζουν δίπλα του, ενώ τα πλάνα εναλλάσσονται με φρενήρη ρυθμό;
Μάλλον κανείς...
Ειδήσεις σήμερα:
Θετικός στον κορωνοϊό ο Πρίγκιπας Κάρολος
Συνελήφθη ο Αλβανός φυγάς που κατηγορείται για τη δολοφονία του Άλκη
Άρση μέτρων: Βήμα – βήμα η επιστροφή στην κανονικότητα – Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Η επίσκεψή του στα Universal studios
Το πόσο τρελαμένος ήταν με το σινεμά, φάνηκε όταν σαν έφηβος επισκέφθηκε με ένα γκρουπ τα μυθικά Universal Studios και όταν ο ξεναγός τους έδωσε λίγα λεπτά για να πάνε στην τουαλέτα ο Σπίλμπεργκ έφυγε και δεν γύρισε ποτέ ξανά.
Άρχισε να κάνει βόλτες ασυνόδευτος χωρίς να έχει λεφτά για να γυρίσει μόνος του στο σπίτι, κάτι που δεν τον ένοιαζε καθόλου όντας βυθισμένος στην μαγεία των στιγμών που βίωνε γυρνώντας από πλατό σε πλατό. O φύλακας Τσακ Σίλβερς που τον εντόπισε εντυπωσιάστηκε τόσο από την επιθυμία του νεαρού να είναι συνέχεια εκεί που του έβγαλε ένα τριήμερο πάσο.
Μόνο που όταν αυτό έληξε ο Σπίλμπεργκ συνέχισε να πηγαίνει κάθε μέρα λες και ήταν εργαζόμενος, τόσο που γρήγορα όλοι νόμιζαν ότι δούλευε εκεί.
Επικές στιγμές, επικές σκηνές
Κάποια στιγμή ένα στέλεχος του ζήτησε να απομακρύνει έναν άτυχο επισκέπτη που έπεσε τυχαία πάνω στον ημίγυμνο Μάρλον Μπράντο, ο οποίος άρχισε να του ουρλιάζει!
Είχε τέτοιο πείσμα που πήγαινε κάθε μέρα στο σετ όπου γύριζε ταινία ο Τσάρλτον Ίστον και παρόλο που τον πέταγαν έξω γύριζε ξανά και ξανά, ώσπου στο τέλος βαρέθηκαν και τον άφησαν να βλέπει τα γυρίσματα.
Οπλισμένος με θράσος πλησίαζε σταρ όπως ο Ροκ Χάτσον και ο Κάρι Γκραντ για να τους καλέσει σε γεύμα και να τους πείσει ότι είναι καλός σκηνοθέτης.
Αυτός όμως που τον βοήθησε πραγματικά ήταν ο Νικ Κασσαβέτης, ο οποίος όταν έμαθε ότι ο νεαρός ήταν σκηνοθέτης του έδωσε τις πρώτες βασικές οδηγίες και συμβουλές.
Στα 22 του χρόνια σκηνοθέτησε την Τζόαν Κρόφορντ
Κάπως έτσι στα 22 του μόλις χρόνια κάθισε πίσω από την κάμερα για να σκηνοθετήσει την Τζόαν Κρόφορντ στην τηλεοπτική σειρά «Twilight Zone».
Το απίστευτο είναι ότι πριν από αυτή ο ρόλος είχε προταθεί στην Μπέτι Ντέιβις, η οποία απαίτησε από το στούντιο άλλο σκηνοθέτη, όμως οι υπεύθυνοι πίστευαν τόσο τον Σπίλμπεργκ που αντικατέστησαν εκείνη!
Στα χρόνια και τις δεκαετίες που ακολούθησαν ο πάλαι ποτέ νεαρός σκηνοθέτης μεγαλούργησε με αριστουργηματικές ταινίες συνδυάζοντας ιδανικά την εμπορικότητα με την ποιότητα.
Ταινίες-σταθμοί στην καριέρα του
Μπορεί ο Ιντιάνα Τζόουνς και οι δεινόσαυροι του «Τζουράσικ Πάρκ» να διόγκωσαν κατά πολύ τους τραπεζικούς του λογαριασμούς αλλά ήταν ταινίες σαν το «Μόναχο» και το «The Post» που δείχνουν πόσο εξαιρετικός σκηνοθέτης είναι.
Στην πρώτη παρουσιάζει την επιχείρηση με την κωδική ονομασία «Η οργή του Θεού» που έστησε η Mossad για να εκδικηθεί την δολοφονία των 11 Ισραηλινών αθλητών το 1972, στους Ολυμπιακούς του Μονάχου.
Αντίθετα στο «The Post» εστιάζει στην μάχη που έδωσε η εφημερίδα Washington Post ενάντια στον Λευκό Οίκο του Ρίτσαρντ Νίξον με την αποκάλυψη των εγγράφων του Πενταγώνου για τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Και να ήταν μόνο αυτές.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει την πρώτη σκηνή στο «Η διάσωση του στρατιώτη Ράϊαν» με την απόβαση στην Omaha beach, όπου ο θεατής νιώθει ότι οι σφαίρες σφυρίζουν δίπλα του, ενώ τα πλάνα εναλλάσσονται με φρενήρη ρυθμό;
Μάλλον κανείς...
Ειδήσεις σήμερα:
Θετικός στον κορωνοϊό ο Πρίγκιπας Κάρολος
Συνελήφθη ο Αλβανός φυγάς που κατηγορείται για τη δολοφονία του Άλκη
Άρση μέτρων: Βήμα – βήμα η επιστροφή στην κανονικότητα – Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr