Φεστιβάλ Βενετίας: Πρεμιέρα χωρίς τη Σάρλμπι Ντιν
05.09.2022
07:56
Από τη Χιλιαδού στη Βενετία, μια τραγωδία δρόμος: «Το τρίγωνο της θλίψης» κάνει πρεμιέρα σήμερα χωρίς τη βασική πρωταγωνίστρια, που πέθανε αιφνίδια την προηγούμενη Δευτέρα σε ηλικία 32 ετών
Θα ήταν, όπως πληροφορούσε και το δελτίο Τύπου που στάλθηκε στους δημοσιογράφους από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, μια λαμπερή πρεμιέρα. Και σε μια ειδυλλιακή τοποθεσία θα συμπλήρωνε κανείς, μια και η πρώτη πανελλήνια προβολή της ταινίας «Το Τρίγωνο της Θλίψης», που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο 75ο Φεστιβάλ Καννών, θα λάβει χώρα απόψε το βράδυ στον τόπο όπου γυρίστηκε ένα μεγάλο μέρος της, δηλαδή στην παραλία της Χιλιαδούς στην Εύβοια. Εμελλε όμως η κοσμική και καλλιτεχνική λαοσύναξη να φέρει πάνω της τη βαριά σκιά του «σοκ και της θλίψης».
Αυτές τις δύο λέξεις επέλεξε ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ για να περιγράψει τον αδόκητο θάνατο της πρωταγωνίστριας της ταινίας του Σάρλμπι Ντιν, λίγες ώρες πριν από την ελληνική πρεμιέρα του φιλμ, λίγες ημέρες πριν από την προβολή του στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο και μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την έξοδό του στις αίθουσες - 18/9 στην Ελλάδα, αρχές Οκτώβρη στον υπόλοιπο κόσμο. Η 32χρονη ηθοποιός πέθανε την προηγούμενη Δευτέρα 29 Αυγούστου σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης έπειτα από ολιγόωρη νοσηλεία.
Η αιτία του ξαφνικού θανάτου της παραμένει ακόμα αδιευκρίνιστη, ωστόσο ο αδελφός της αείμνηστης δήλωσε πως η εκκολαπτόμενη σταρ ταλαιπωρούνταν από λοίμωξη του αναπνευστικού. Ηταν μάλιστα τόσο έντονα τα συμπτώματά της, ώστε ζήτησε από τον αρραβωνιαστικό της, το 28χρονο μοντέλο και μουσικό Λουκ Φόλκερ, να τη μεταφέρει στο νοσοκομείο. Σύμφωνα με την περιγραφή του Φόλκερ, με τον οποίο είχαν σκοπό να παντρευτούν μέσα στην επόμενη χρονιά, όλα συνέβησαν μέσα σε μερικές ώρες. Η αγαπημένη του έπεσε για ύπνο με πονοκέφαλο και συμπτώματα κρυολογήματος. Λίγο αργότερα τον ξύπνησε ζητώντας του να σπεύσουν στο νοσοκομείο. Είχε ήδη αρχίσει να καταρρέει. Λίγες ώρες αργότερα εξέπνευσε. Η συντριβή των οικείων της αλλά και των συνεργατών της στην ταινία του Εστλουντ είναι δεδομένη και αυτονόητη.
Οπως και ενός μέσου ανθρώπου που μένει ενεός μπρος στην τραγική ειρωνεία του θανάτου μιας νέας γυναίκας, αλλά και μιας ανερχόμενης ηθοποιού ακριβώς τη στιγμή που ήταν έτοιμη να κάνει το μεγάλο βήμα στην καριέρα της. Υπήρξαν βέβαια και οι αντίρροπες δυνάμεις.
Οι ψεκ του Twitter δεν ήθελαν και πολύ για να εξυφάνουν νέες θεωρίες συνωμοσίας πάνω από το άψυχο κορμί της Νοτιοαφρικανής ηθοποιού. Ενώ ακόμα το νοσοκομείο όπου κατέληξε η Ντιν δεν έχει ανακοινώσει επισήμως την αιτία θανάτου της, χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έσπευσαν να βγάλουν ιατροδικαστικό πόρισμα. Σύμφωνα με την άλογη και ατεκμηρίωτη συλλογιστική τους, ο αιφνίδιος θάνατος της Ντιν οφείλεται στο εμβόλιο κατά του κορωνοϊού, αλλά αυτό, υποστηρίζουν, είναι κάτι που η κοινή γνώμη δεν θα πληροφορηθεί ποτέ, αφού, ως γνωστόν, η νέα τάξη πραγμάτων κρύβει την αλήθεια κάτω από το χαλί με σκοπό να χειραγωγήσει τις μάζες. Ο αδελφός της εκλιπούσης πάντως χαρακτήρισε τη συνωμοσιολογία κενή περιεχομένου, αν όχι και ασεβή, και δήλωσε ότι η πρώτη εκτίμηση των γιατρών κάνει λόγο για οξεία λοίμωξη στους πνεύμονες της Ντιν.
Βαριά τραυματισμένη, άνεργη και μόνη
Η ηθοποιός, που ήδη από την εφηβεία της είχε κολλήσει τα πρώτα της ένσημα ως μοντέλο, είχε ξανασυναντηθεί με τον θάνατο, αλλά του είχε ξεγλιστρήσει. Το 2008 επιβίωσε από ένα συντριπτικό αυτοκινητικό ατύχημα. Για να καταλάβει κανείς τη σφοδρότητά του, φτάνει να γνωρίζει ότι τότε η Ντιν που επέβαινε στο όχημα συναδέλφου της μοντέλου νοσηλεύτηκε για μήνες με σπασμένη μέση και σπασμένα πλευρά, υπέφερε από ρήξη πνεύμονα, ενώ της είχε γίνει και αφαίρεση σπλήνας. Χρειάστηκε περί τα δύο χρόνια για να αναρρώσει, με αποτέλεσμα το τότε πρακτορείο της να τη διαγράψει από τα κατάστιχά του. Η Ντιν που πριν από το ατύχημα βρισκόταν, όπως περιέγραφε, στο μεταίχμιο να περάσει από το status του μοντέλου σε εκείνο του supermodel, ήταν βαριά τραυματισμένη, άνεργη και μόνη. Κάποιος στη θέση της θα μπορούσε να απελπιστεί.
Εκείνη στις συνεντεύξεις που έδωσε στη διάρκεια του 75ου Φεστιβάλ Καννών μακάριζε την κακή της τύχη. Ηταν, έλεγε, το λάκτισμα για να αναθεωρήσει τη ζωή της και να στραφεί επαγγελματικά στην υποκριτική. Γεννημένη τον Φεβρουάριο του 1990 στο Κέιπ Τάουν, η Κέλι Κρικ, όπως ήταν το πραγματικό όνομά της, ξεκίνησε το μόντελινγκ σε ηλικία μόλις 6 ετών.
Το όνομα με το οποίο έγινε γνωστή το οφείλει σε μια έμπνευση της μητέρας της. Συνήθιζε να τη φωνάζει Σάρλμπι, αφού το συγκεκριμένο όνομα της θύμιζε την αγαπημένη της ηρωίδα Σέλμπι, την οποία υποδύθυκε η Τζούλια Ρόμπερτς στις «Ανθισμένες Μανόλιες», ενώ το Ντιν προήλθε από την εφηβική εμμονή της με τον Τζέιμς Ντιν. Στα 13 της η Κέλι είχε γίνει Σάρλμπι και παρότι, όπως έλεγε, ένιωθε ακόμα παιδί που φοβόταν το σκοτάδι, εγκατέλειψε το πατρικό της σπίτι και μετοίκησε στην Ιαπωνία για να εργαστεί ως μοντέλο.
Αυτές τις δύο λέξεις επέλεξε ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ για να περιγράψει τον αδόκητο θάνατο της πρωταγωνίστριας της ταινίας του Σάρλμπι Ντιν, λίγες ώρες πριν από την ελληνική πρεμιέρα του φιλμ, λίγες ημέρες πριν από την προβολή του στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο και μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την έξοδό του στις αίθουσες - 18/9 στην Ελλάδα, αρχές Οκτώβρη στον υπόλοιπο κόσμο. Η 32χρονη ηθοποιός πέθανε την προηγούμενη Δευτέρα 29 Αυγούστου σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης έπειτα από ολιγόωρη νοσηλεία.
Η αιτία του ξαφνικού θανάτου της παραμένει ακόμα αδιευκρίνιστη, ωστόσο ο αδελφός της αείμνηστης δήλωσε πως η εκκολαπτόμενη σταρ ταλαιπωρούνταν από λοίμωξη του αναπνευστικού. Ηταν μάλιστα τόσο έντονα τα συμπτώματά της, ώστε ζήτησε από τον αρραβωνιαστικό της, το 28χρονο μοντέλο και μουσικό Λουκ Φόλκερ, να τη μεταφέρει στο νοσοκομείο. Σύμφωνα με την περιγραφή του Φόλκερ, με τον οποίο είχαν σκοπό να παντρευτούν μέσα στην επόμενη χρονιά, όλα συνέβησαν μέσα σε μερικές ώρες. Η αγαπημένη του έπεσε για ύπνο με πονοκέφαλο και συμπτώματα κρυολογήματος. Λίγο αργότερα τον ξύπνησε ζητώντας του να σπεύσουν στο νοσοκομείο. Είχε ήδη αρχίσει να καταρρέει. Λίγες ώρες αργότερα εξέπνευσε. Η συντριβή των οικείων της αλλά και των συνεργατών της στην ταινία του Εστλουντ είναι δεδομένη και αυτονόητη.
Οπως και ενός μέσου ανθρώπου που μένει ενεός μπρος στην τραγική ειρωνεία του θανάτου μιας νέας γυναίκας, αλλά και μιας ανερχόμενης ηθοποιού ακριβώς τη στιγμή που ήταν έτοιμη να κάνει το μεγάλο βήμα στην καριέρα της. Υπήρξαν βέβαια και οι αντίρροπες δυνάμεις.
Οι ψεκ του Twitter δεν ήθελαν και πολύ για να εξυφάνουν νέες θεωρίες συνωμοσίας πάνω από το άψυχο κορμί της Νοτιοαφρικανής ηθοποιού. Ενώ ακόμα το νοσοκομείο όπου κατέληξε η Ντιν δεν έχει ανακοινώσει επισήμως την αιτία θανάτου της, χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έσπευσαν να βγάλουν ιατροδικαστικό πόρισμα. Σύμφωνα με την άλογη και ατεκμηρίωτη συλλογιστική τους, ο αιφνίδιος θάνατος της Ντιν οφείλεται στο εμβόλιο κατά του κορωνοϊού, αλλά αυτό, υποστηρίζουν, είναι κάτι που η κοινή γνώμη δεν θα πληροφορηθεί ποτέ, αφού, ως γνωστόν, η νέα τάξη πραγμάτων κρύβει την αλήθεια κάτω από το χαλί με σκοπό να χειραγωγήσει τις μάζες. Ο αδελφός της εκλιπούσης πάντως χαρακτήρισε τη συνωμοσιολογία κενή περιεχομένου, αν όχι και ασεβή, και δήλωσε ότι η πρώτη εκτίμηση των γιατρών κάνει λόγο για οξεία λοίμωξη στους πνεύμονες της Ντιν.
Βαριά τραυματισμένη, άνεργη και μόνη
Η ηθοποιός, που ήδη από την εφηβεία της είχε κολλήσει τα πρώτα της ένσημα ως μοντέλο, είχε ξανασυναντηθεί με τον θάνατο, αλλά του είχε ξεγλιστρήσει. Το 2008 επιβίωσε από ένα συντριπτικό αυτοκινητικό ατύχημα. Για να καταλάβει κανείς τη σφοδρότητά του, φτάνει να γνωρίζει ότι τότε η Ντιν που επέβαινε στο όχημα συναδέλφου της μοντέλου νοσηλεύτηκε για μήνες με σπασμένη μέση και σπασμένα πλευρά, υπέφερε από ρήξη πνεύμονα, ενώ της είχε γίνει και αφαίρεση σπλήνας. Χρειάστηκε περί τα δύο χρόνια για να αναρρώσει, με αποτέλεσμα το τότε πρακτορείο της να τη διαγράψει από τα κατάστιχά του. Η Ντιν που πριν από το ατύχημα βρισκόταν, όπως περιέγραφε, στο μεταίχμιο να περάσει από το status του μοντέλου σε εκείνο του supermodel, ήταν βαριά τραυματισμένη, άνεργη και μόνη. Κάποιος στη θέση της θα μπορούσε να απελπιστεί.
Εκείνη στις συνεντεύξεις που έδωσε στη διάρκεια του 75ου Φεστιβάλ Καννών μακάριζε την κακή της τύχη. Ηταν, έλεγε, το λάκτισμα για να αναθεωρήσει τη ζωή της και να στραφεί επαγγελματικά στην υποκριτική. Γεννημένη τον Φεβρουάριο του 1990 στο Κέιπ Τάουν, η Κέλι Κρικ, όπως ήταν το πραγματικό όνομά της, ξεκίνησε το μόντελινγκ σε ηλικία μόλις 6 ετών.
Το όνομα με το οποίο έγινε γνωστή το οφείλει σε μια έμπνευση της μητέρας της. Συνήθιζε να τη φωνάζει Σάρλμπι, αφού το συγκεκριμένο όνομα της θύμιζε την αγαπημένη της ηρωίδα Σέλμπι, την οποία υποδύθυκε η Τζούλια Ρόμπερτς στις «Ανθισμένες Μανόλιες», ενώ το Ντιν προήλθε από την εφηβική εμμονή της με τον Τζέιμς Ντιν. Στα 13 της η Κέλι είχε γίνει Σάρλμπι και παρότι, όπως έλεγε, ένιωθε ακόμα παιδί που φοβόταν το σκοτάδι, εγκατέλειψε το πατρικό της σπίτι και μετοίκησε στην Ιαπωνία για να εργαστεί ως μοντέλο.
Η αγορά μόντελινγκ της Νοτίου Αφρικής ήταν ανύπαρκτη, ενώ με τα χρήματα που θα κέρδιζε στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου σκεφτόταν ότι θα μπορούσε να στηρίξει και να βοηθήσει την οικογένειά της. Οι γονείς της δεν της το είχαν ζητήσει, όμως εκείνη το θεωρούσε άρρητη υποχρέωσή της. Η Ντιν δεν τελείωσε ποτέ το σχολείο, και μέχρι τα 19 της χρόνια έζησε ως νομάς ταξιδεύοντας στις μητροπόλεις της μόδας.
Ακριβώς λόγω αυτής της προϋπηρεσίας της ως μοντέλο ενσάρκωνε την ιδανική μούσα για τον Ρούμπεν Εστλουντ. Ο σκηνοθέτης που το 2017 αποδόμησε περίφημα τη σύγχρονη εικαστική σκηνή με την ταινία «Το Τετράγωνο», κερδίζοντας τον πρώτο Χρυσό Φοίνικα της καριέρας του, είχε αποφασίσει με το «Τρίγωνο της Θλίψης» να αναμετρηθεί με τη νέα καθεστηκυία τάξη, δηλαδή τα μοντέλα, τους influencers και τους εξευτελιστικά πλούσιους πολίτες. Η Ντιν θα μπορούσε να ήταν το alter ego της Γιάγια, της πρωταγωνίστριας της ταινίας που δεν έχει κανένα εφόδιο και καμία σανίδα σωτηρίας πλην της έκπαγλης ομορφιάς της.
Το παραπάνω στοιχείο ήταν αυτό που διευκόλυνε ή μάλλον καθοδήγησε τον Εστλουντ να την επιλέξει για το καστ της ταινίας του. Η Ντιν είχε μάθει από παιδί να αναγνωρίζει το τρίγωνο της θλίψης, όπως αποκαλούνται περιπαικτικά οι ρυτίδες έκφρασης που σχηματίζονται ανάμεσα στα φρύδια - αυτές για τις οποίες επινοήθηκε το μπότοξ. Η μόνη της αποσκευή για ένα μεγάλο μέρος της ζωής της υπήρξε η εξωτερική καλλονή της.
Στο φιλμ του επονομαζόμενου «βασιλιά της αμηχανίας», που αποτελείται από τρία μέρη, ένα ζευγάρι μοντέλων, η Γιάγια και ο Καρλ (τον υποδύεται ο Χάρις Ντίκινσον) παρακολουθούν τη σχέση τους να φτάνει σε οριακό σημείο. Είναι αμφότεροι νέοι και ωραίοι, όμως εκείνη πληρώνεται περισσότερα από εκείνον και κλείνει ευκολότερα δουλειές. Το ινσταγκραμικό ποίμνιό της τους εξασφαλίζει μια δωρεάν κρουαζιέρα σε πολυτελές σκάφος με συνεπιβάτες έναν Ρώσο ολιγάρχη, ένα ζευγάρι Βρετανών κι έναν καπετάνιο (Γούντι Χάρελσον) που μισεί τη δουλειά, τη ζωή του, αλλά κυρίως το ετερόκλητο μείγμα των ανθρώπων που μεταφέρει.
Επιβάτες και πλήρωμα αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σκάφος -μεσολαβεί ίσως ο πιο αηδιαστικά διασκεδαστικός ή διασκεδαστικά αηδιαστικός εμετός στην κινηματογραφική ιστορία-, βρίσκονται σε ένα έρημο νησί και καλούνται να επιβιώσουν. Η ταξική διαστρωμάτωση που είναι ξεκάθαρη όσο βρίσκονται εν πλω καταρρέει παραχωρώντας τη θέση της σε μια καινούρια. Στην έρημη παραλία δεν έχει πρόκριμα στην επιβίωση ο πλουσιότερος ή ο ομορφότερος αλλά ο ικανότερος στην εκπλήρωση πρωτόλειων, βασικών αναγκών.
Ο Εστλουντ, ένας μάστορας της λεπτής ειρωνείας και της ανηλεούς σάτιρας, εκπληρώνει μέχρι κεραίας τον πρωταρχικό στόχο του, να φτιάχνει δηλαδή ταινίες οι οποίες θα δώσουν αφορμή για συζήτηση, προβληματισμό, ακόμα και διαφωνίες ανάμεσα στους θεατές. Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι άλλωστε το γεγονός ότι από τον περασμένο Μάιο μπήκε στο κλειστό κλαμπ των σκηνοθετών που έχουν τιμηθεί δύο φορές με τον Χρυσό Φοίνικα ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε εννέα - οι άλλοι οκτώ είναι ο Κόπολα, ο Ογκαστ, ο Κουστουρίτσα, ο Ιμαμούρα, οι αδελφοί Νταρντέν, ο Χάνεκε, ο Λόουτς και ο συμπατριώτης του Σουηδός Αλφ Σιόμπεργκ.
Τα γυρίσματα στην Ελλάδα
Η Ελλάδα ως τόπος γυρισμάτων για το έκτο φιλμ της καριέρας του δεν ήταν προϊόν επιλογής, αλλά μάλλον ανάγκης. Η αρχική σκέψη του Εστλουντ ήταν η Ταϊλάνδη, όμως οι διαφωνίες που προέκυψαν με τους αρχικούς Αμερικανούς παραγωγούς τον ανάγκασαν να αναθεωρήσει τα σχέδιά του. Ετσι, μετά την κινηματογράφηση μέρους της ταινίας στη Σουηδία σειρά είχε η Ελλάδα - προφανώς κομβικό ρόλο είχε η Heretic των Γιώργου Καρναβά και Κωνσταντίνου Κοντοβράκη που συμμετείχε στο ελληνικό κομμάτι της παραγωγής.
Στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, το 2020, ο 48χρονος Σουηδός δημιουργός και η ομάδα του πέρασαν περί τις 80 ημέρες στο Κατάκολο και βέβαια στη Χιλιαδού, ενώ γυρίσματα έγιναν και στη θρυλική θαλαμηγό «Χριστίνα», κάποτε ιδιοκτησίας του Αριστοτέλη Ωνάση. Στην παραλία της Χιλιαδούς που μάγεψε τον Εστλουντ και το καστ θα πραγματοποιηθεί και η ελληνική πρεμιέρα της ταινίας απόψε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας». Με εκκωφαντικά απούσα την Σάρλμπι Ντιν και τη σκέψη όλων στραμμένη λογικά σε εκείνη, σε μια γυναίκα που μοιάζει σαν να έζησε μια ζωή στις γκρίζες αποχρώσεις των ταινιών του Εστλουντ, εκεί όπου δεν υπάρχουν μονοκόμματα καλοί ή αναπόδραστα κακοί, μόνο κακοί πλούσιοι ή καλοί φτωχοί, αποκλειστικά όμορφοι και τυχεροί ή αμετάκλητα άσχημοι και άτυχοι τύποι.
Ειδήσεις σήμερα
Ένας νεκρός και εννέα αγνοούμενοι από συντριβή υδροπλάνου στην Ουάσινγκτον
Τρομακτικό ατύχημα με 16 τραυματίες σε λούνα παρκ στην Ινδία - Δείτε βίντεο
Δεν χάνεται κανένα παιδί από ηπατική ανεπάρκεια χωρίς προηγούμενο σημάδι, λέει ο Γρηγόρης Λέων
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr