Μπρένταν Φρέιζερ: Από τις επιτυχίες στην κατάθλιψη και το comeback με Όσκαρ
13.03.2023
21:05
Ο 50άρης πλέον ηθοποιός, που μεσουρανούσε στα 90’s και τα 00’s, πέρασε στη λήθη μετά από παρενόχληση που υπέστη - Επέστρεψε με μία οσκαρική ερμηνεία στο «The Whale»
Ο Μπρένταν Φρέιζερ ήταν ανάμεσα στους μεγάλους νικητές της 95ης τελετής των Όσκαρ, κερδίζοντας το πρώτο του βραβείο για την ερμηνεία του στην ταινία «The Whale».
Στο φιλμ ο Φρέιζερ υποδύεται έναν απομονωμένο υπέρβαρο άνδρα που προσπαθεί να συμφιλιωθεί με την κόρη του και η ερμηνεία του έλαβε διθυραμβικές κριτικές από την πρώτη στιγμή. Η ταινία του Ντάρεν Αρονόφκσι βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό του Σάμουελ Ντ. Χάντερ, το οποίο ακολουθεί το δράμα ενός άνδρα 270 κιλών. Ο Τσάρλι κάνει μια απέλπιδα προσπάθεια να επανασυνδεθεί με την κόρη του, που παράτησε όταν ήταν πολύ μικρή. Εργάζεται απομακρυσμένα ως καθηγητής Αγγλικών και εξιστορεί την προσπάθειά του να κερδίσει πίσω την κόρη του, με τις περισσότερες από τις σκηνές του φιλμ να «σπάνε κόκαλα» όπως χαρακτηριστικά γράφουν ξένα ΜΜΕ.
Νωρίτερα, στα βραβεία Critics Choice είχε πάρει το βραβείο του Καλύτερου Ηθοποιού για τον ρόλο του, δίνοντας μία από τις πιο συγκινητικές ομιλίες της βραδιάς: «Αυτή η ταινία είναι για την αγάπη. Είναι για τη λύτρωση. Και για όταν βρίσκεις το φως σε ένα σκοτεινό μέρος. Είμαι τόσο τυχερός που συνεργάστηκα με τόσους εκπληκτικούς συντελεστές. Μου πήρε 32 χρόνια να φτάσω εδώ» και ευχαρίστησε τον σεναριογράφο και τον σκηνοθέτη του φιλμ.
«Ήμουν στην ερημιά και μάλλον θα έπρεπε να είχα αφήσει ίχνη από ψίχουλα, αλλά με βρήκες και όπως όλοι οι καλύτεροι σκηνοθέτες μου έδειξες που να πάω για να βρεθώ εκεί που ήθελα να είμαι» είπε απευθυνόμενος στον Ντάρεν Αρονόφσκι.
Η καριέρα του ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με μικρούς ρόλους σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, αλλά κέρδισε την αναγνώριση για τις κωμικές του ερμηνείες σε ταινίες όπως το «Encino Man» (1992) και το «George of the Jungle» (1997). Στη συνέχεια πρωταγωνίστησε σε αρκετές επιτυχίες blockbuster, όπως το «The Mummy» (1999) και το «Journey to the Center of the Earth» (2008).
Πολλά χρόνια αργότερα και μετά από πολλές προσωπικές και επαγγελματικές «μάχες», ο Φρέιζερ κέρδισε το πρώτο Όσκαρ της καριέρας και όχι άδικα όπως αναφέρουν οι περισσότεροι, ωστόσο ο δρόμος στο Χόλιγουντ δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα.
Παρά την πρώιμη επιτυχία του, ο Φρέιζερ αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες στην καριέρα του, συμπεριλαμβανομένων σωματικών τραυματισμών, προσωπικών αποτυχιών και μείωσης των ρόλων του. Αυτοί οι αγώνες είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην πορεία της καριέρας του, αναγκάζοντάς τον να κάνει εκτεταμένα διαλείμματα από την υποκριτική και περιορίζοντας τα είδη των ρόλων που του προσφέρονταν. Παρόλο που συνέχισε να εργάζεται σταθερά, η καριέρα του δεν έφτασε στα ύψη της πρώιμης επιτυχίας του, μέχρι τώρα.
Στο φιλμ ο Φρέιζερ υποδύεται έναν απομονωμένο υπέρβαρο άνδρα που προσπαθεί να συμφιλιωθεί με την κόρη του και η ερμηνεία του έλαβε διθυραμβικές κριτικές από την πρώτη στιγμή. Η ταινία του Ντάρεν Αρονόφκσι βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό του Σάμουελ Ντ. Χάντερ, το οποίο ακολουθεί το δράμα ενός άνδρα 270 κιλών. Ο Τσάρλι κάνει μια απέλπιδα προσπάθεια να επανασυνδεθεί με την κόρη του, που παράτησε όταν ήταν πολύ μικρή. Εργάζεται απομακρυσμένα ως καθηγητής Αγγλικών και εξιστορεί την προσπάθειά του να κερδίσει πίσω την κόρη του, με τις περισσότερες από τις σκηνές του φιλμ να «σπάνε κόκαλα» όπως χαρακτηριστικά γράφουν ξένα ΜΜΕ.
Νωρίτερα, στα βραβεία Critics Choice είχε πάρει το βραβείο του Καλύτερου Ηθοποιού για τον ρόλο του, δίνοντας μία από τις πιο συγκινητικές ομιλίες της βραδιάς: «Αυτή η ταινία είναι για την αγάπη. Είναι για τη λύτρωση. Και για όταν βρίσκεις το φως σε ένα σκοτεινό μέρος. Είμαι τόσο τυχερός που συνεργάστηκα με τόσους εκπληκτικούς συντελεστές. Μου πήρε 32 χρόνια να φτάσω εδώ» και ευχαρίστησε τον σεναριογράφο και τον σκηνοθέτη του φιλμ.
«Ήμουν στην ερημιά και μάλλον θα έπρεπε να είχα αφήσει ίχνη από ψίχουλα, αλλά με βρήκες και όπως όλοι οι καλύτεροι σκηνοθέτες μου έδειξες που να πάω για να βρεθώ εκεί που ήθελα να είμαι» είπε απευθυνόμενος στον Ντάρεν Αρονόφσκι.
Η καριέρα του ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με μικρούς ρόλους σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, αλλά κέρδισε την αναγνώριση για τις κωμικές του ερμηνείες σε ταινίες όπως το «Encino Man» (1992) και το «George of the Jungle» (1997). Στη συνέχεια πρωταγωνίστησε σε αρκετές επιτυχίες blockbuster, όπως το «The Mummy» (1999) και το «Journey to the Center of the Earth» (2008).
Πολλά χρόνια αργότερα και μετά από πολλές προσωπικές και επαγγελματικές «μάχες», ο Φρέιζερ κέρδισε το πρώτο Όσκαρ της καριέρας και όχι άδικα όπως αναφέρουν οι περισσότεροι, ωστόσο ο δρόμος στο Χόλιγουντ δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα.
Παρά την πρώιμη επιτυχία του, ο Φρέιζερ αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες στην καριέρα του, συμπεριλαμβανομένων σωματικών τραυματισμών, προσωπικών αποτυχιών και μείωσης των ρόλων του. Αυτοί οι αγώνες είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην πορεία της καριέρας του, αναγκάζοντάς τον να κάνει εκτεταμένα διαλείμματα από την υποκριτική και περιορίζοντας τα είδη των ρόλων που του προσφέρονταν. Παρόλο που συνέχισε να εργάζεται σταθερά, η καριέρα του δεν έφτασε στα ύψη της πρώιμης επιτυχίας του, μέχρι τώρα.
Ο Μπρένταν Φρέιζερ έγινε διάσημος στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μέσα από τους ρόλους του, που έκαναν θραύση στις ταινίες που προαναφέρθηκαν, «Encino Man» και το «George of the Jungle». Τα συγκεκριμένα φιλμ ανέδειξαν τον φυσικό κωμικό συγχρονισμό και τη γοητεία του Φρέιζερ, καθιστώντας τον δημοφιλή πρωταγωνιστή στο Χόλιγουντ εκείνη την εποχή.
Η εισπρακτική επιτυχία του Φρέιζερ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν αξιοσημείωτη, με πολλές από τις ταινίες του να αποφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Για παράδειγμα, το franchise «The Mummy», στο οποίο ο Φρέιζερ έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο, σημείωσε τεράστια επιτυχία, με εισπράξεις που ξεπέρασαν τα 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.
Παρά τη φήμη του κωμικού ηθοποιού, ο Φρέιζε απέδειξε όμως το εύρος του ως ηθοποιός, αναλαμβάνοντας και πιο δραματικούς ρόλους. Στην ταινία του 2002 «The Quiet American», ο ηθοποιός έπαιξε έναν πολύπλοκο χαρακτήρα που του επέβαλε να εμβαθύνει στις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης. Πρωταγωνίστησε επίσης στην ταινία «Crash» του 2004, για την οποία απέσπασε θετικές κριτικές.
Η ικανότητα του Φρέιζερ να μεταβαίνει απρόσκοπτα μεταξύ κωμικών και δραματικών ρόλων του, κέρδισε τον σεβασμό και τον θαυμασμό της κινηματογραφικής βιομηχανίας, όχι όμως για πολύ.
Τα τελευταία χρόνια, ο Μπρένταν Φρέιζερ δεν ήταν τόσο «σημαντικός» στην οθόνη, όσο ήταν κάποτε. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων σωματικών τραυματισμών και προβλημάτων ψυχικής υγείας.
Ο Φρέιζερ έχει μιλήσει ανοιχτά για τους αγώνες του με την ψυχική του υγεία, συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης και του άγχους. Σε συνέντευξή του στο GQ το 2018, μίλησε για το πώς η ψυχική του υγεία επηρέασε την καριέρα του, λέγοντας: «Κατηγορούσα τον εαυτό μου για πράγματα που ήταν εκτός του ελέγχου μου. Είχα κατάθλιψη, είχα άγχος, ήμουν απομονωμένος. Δεν μπορούσα να βρω χαρά σε τίποτα».
Εκτός από τους αγώνες του για την ψυχική υγεία, ο ηθοποιός βίωσε σωματικές κακώσεις που επηρέασαν την ικανότητά του να εργάζεται. Το 2003, υπέστη σοβαρό τραυματισμό στην πλάτη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «The Last Time» και έκανε πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις, που τον έκαναν να πονάει αφόρητα για χρόνια. Επίσης, υπέστη τραυματισμό στο γόνατο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Extraordinary Measures» το 2009.
Οι σωματικοί τραυματισμοί και οι αγώνες για την ψυχική υγεία περιόρισαν τα είδη των ρόλων που μπορούσε να αναλάβει ο Φρέιζερ. Για παράδειγμα, χρειάστηκε να απορρίψει ρόλους δράσης που θα απαιτούσαν να κάνει ακροβατικά ή να εκτελέσει σωματικά απαιτητικές σκηνές. Αυτό οδήγησε σε μείωση της παρουσίας του στο box office και του συνολικού χρόνου προβολής του.
H σεξουαλική επίθεση
Το 2003 έμελλε να αλλάξει εντελώς την οπτική του Μπρένταν Φρέιζερ για την κινηματογραφική βιομηχανία και ο λόγος δεν ήταν κάποια ευχάριστη εμπειρία.
Ο Φίλιπ Μπερκ, πρώην πρόεδρος της HFPA κάλεσε τον ηθοποιό σε ένα ξενοδοχείο του Μπέβερλι Χιλς για γεύμα. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν είχε στο μυαλό του ένα επαγγελματικό δείπνο. Ο 89χρονος σήμερα Φίλιπ Μπερκ, ο οποίος εξακολουθεί να αρνείται κάθε κατηγορία, επιτέθηκε σεξουαλικά στον Φρέιζερ.
«Πήγαμε να κάνουμε χειραψία και τότε, εκείνος άπλωσε το χέρι του στον πισινό μου και στο μόριό μου. Ένιωσα άρρωστος, τραυματισμένος», περιέγραφε σε συνέντευξή του το 2018 ο σταρ της ταινίας «The Whale».
Ο ηθοποιός για χρόνια δεν είχε μιλήσει για όσα συνέβησαν, φοβούμενος τις επιπτώσεις που μπορεί να είχε η αποκάλυψή του. Ακόμα και όταν αποφάσισε άλλωστε, να καταγγείλει όσα συνέβησαν, η HFPA, προσπαθώντας να καλύψει το σκάνδαλο, του πρότεινε να υπογράψει την εξής κοινή δήλωση: «Αν και διαπιστώθηκε ότι ο κ. Μπερκ άγγιξε ανάρμοστα τον κ. Φρέιζερ, σύμφωνα με τα στοιχεία επρόκειτο για αστείο και όχι σεξουαλική προσέγγιση».
Εκείνος φυσικά, αρνήθηκε και ο Μπερκ συνέχισε να είναι μέλος της HFPA, έχοντας δικαίωμα ψήφου. Απολύθηκε οριστικά τον Απρίλιο του 2021, αφού κυκλοφόρησε ένα άρθρο, στο οποίο χαρακτήριζε το κίνημα «Black Lives Matter» ρατσιστικό και υποστήριξε πως προωθεί το μίσος.
Όπως είχε δηλώσει ο Φρέιζερ, το περιστατικό κακοποίησης που έζησε, τον έκανε για χρόνια να χάσει κάθε σεβασμό, όχι μόνο προς τους άλλους, αλλά και προς τον ίδιο του τον εαυτό. Κυρίως όμως, για τον οργανισμό της Ένωσης Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ (HFPA). «Ένιωθα άσχημα. Ένιωθα σαν μικρό παιδί. Ένιωθα σαν να είχα μια μπάλα στο λαιμό μου. Νόμιζα ότι θα κλάψω», είχε αναφέρει ο ηθοποιός.
Όσα συνέβησαν το 2003, τον οδήγησαν να δεχτεί μια πρόταση για την ταινία «Looney Tunes: Back in Action». Εκεί είχε την ευκαιρία να «βγάλει προς τα έξω τη χειρότερη εκδοχή του εαυτού του», όπως είχε πει και ο ίδιος. Θεώρησε την ταινία αυτή «ένα δημόσιο χτύπημα στον ίδιο του τον εαυτό». «Ένιωθα ταπεινωμένος, δεν είχα καθόλου αυτοεκτίμηση», είχε δηλώσει. Μετά από αυτόν τον ρόλο, ο ηθοποιός αποσύρθηκε για πολλά χρόνια από τα φώτα της δημοσιότητας.
Ο μόνος άνθρωπος που είχε κοντά του σε όλες αυτές τις δυσκολίες ήταν η σύζυγός του, Άφτον Σμιθ. Το ζευγάρι γνωρίστηκε στις 4 Ιουλίου του 1993 μέσω της κοινής τους φίλης και ηθοποιού, Γουινόνα Ράιντερ και ενώθηκε με τα δεσμά του γάμου το 1998. Επί μια δεκαετία ήταν αχώριστοι, ενώ απέκτησαν μαζί τρία παιδιά, τον Γκρίφιν, τη Λίλαντ και τον Χόλντεν. Όσοι τους έβλεπαν μαζί μιλούσαν για το πιο αγαπημένο ζευγάρι, ενώ πολλές φορές, ο Μπρένταν Φρέιζερ είχε αναφερθεί δημόσια στη σύζυγό του, υποστηρίζοντας πως ήταν το πιο σημαντικό άτομο στη ζωή του.
Όμως, λίγα χρόνια αργότερα και πιο συγκεκριμένα, το 2007 η ανακοίνωση του διαζυγίου τους, έπεσε σαν «βόμβα» στο Χόλιγουντ. Ο εκπρόσωπος του ζευγαριού τότε, είχε δηλώσει πως συνεχίζουν να διατηρούν μια στενή και στοργική φιλία, χωρίς να κάνει γνωστούς τους λόγους του χωρισμού τους. Το διαζύγιο οριστικοποιήθηκε το 2009, με το δικαστήριο να ορίζει μια διατροφή ύψους 50.000 δολαρίων για τη Σμιθ.
Όταν το 2013, ο Φρέιζερ ανακοίνωσε πως δεν δύναται πλέον να προσφέρει το εν λόγω ποσό στην πρώην σύζυγό του, λόγω οικονομικών δυσχερειών, ξεκίνησε μια έντονη δικαστική διαμάχη για το άλλοτε αγαπημένο ζευγάρι. Εκείνη τον κατηγόρησε για απάτη, ισχυριζόμενη πως ο ηθοποιός έχει περιουσία ύψους 9 εκατ. δολαρίων, την οποία είχε αποκρύψει, όταν εκδόθηκε το διαζύγιο κι εκείνος έθεσε ως δικαιολογία πως ένας τραυματισμός που είχε υποστεί τότε, στην πλάτη του, τον ανάγκασε να σπαταλήσει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για να καλύψει τα ιατρικά έξοδα. Τελικά, τα βρήκαν εξωδικαστικά και σήμερα, μοιράζονται την επιμέλεια των παιδιών τους.
Τα δύσκολα χρόνια που έζησε ο Μπρένταν Φρέιζερ και η κακή ψυχολογική του κατάσταση τον οδήγησαν να παραμελήσει εντελώς τον εαυτό του. Ο -κάποτε- γόης του Χόλιγουντ έφτασε να πάρει πολλά κιλά, τα οποία του στέρησαν τον τίτλο.
Φυσικά, ο Τύπος εκμεταλλεύτηκε την κατάσταση αυτή για να «πουλήσει» και το 2010 τα περισσότερα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο έκαναν λόγο για τα κιλά του, αδιαφορώντας για το πώς μπορεί να τον επηρεάσουν. DailyMail, Shared και Gossip Mill δημοσίευσαν μάλιστα, φωτογραφίες του ίδιου στην παραλία, μαζί με τα παιδιά του και μέσα σε λίγες ημέρες, ο «παχύσαρκος Μπρένταν Φρέιζερ» ήταν το πρώτο θέμα στα ταμπλόιντ.
Εκείνος, μη ξέροντας πώς να το αντιμετωπίσει, κλείστηκε στον εαυτό του και δεν έβγαινε από το σπίτι του, παρά μόνο όταν ήταν απαραίτητο. Χρόνια αργότερα, σε συνέντευξή του είχε αποκαλύψει πως εκτός της κακής ψυχικής του κατάστασης, σημαντικό ρόλο στην αλλαγή της εικόνας του έπαιξαν κάποια προβλήματα υγείας που τον ταλαιπωρούσαν. «Επισκεπτόμουν το ένα νοσοκομείο μετά το άλλο εκείνη την περίοδο. Ήταν αδύνατον να καταφέρω να διατηρήσω ένα αθλητικό κορμί», ανέφερε.
Η «εξαφάνισή» του από τον κόσμο
«Δεν είχα καταλάβει πώς ένιωθα όλα αυτά τα χρόνια. Ήμουν απογοητευμένος, καταθλιπτικός. Το κοινό μου το είχε καταλάβει. Είχα λάβει κάποια μηνύματα από κόσμο που μου έλεγε ότι ανησυχεί. Θρηνούσα για τον θάνατο της μητέρας μου, ήμουν σε σοκ, αλλά άργησα να καταλάβω ότι δεν ήταν μόνος αυτό. Ένιωθα σαν να γέρασα πριν την ώρα μου. Ήμουν κρυμμένος και ο κόσμος συνέχιζε να γυρίζει και χωρίς εμένα. Δεν είχα κανέναν σκοπό», παραδέχτηκε το 2016 στην πρώτη του συνέντευξη στο κανάλι BUILD, μετά από πολλά χρόνια που βρισκόταν στην αφάνεια.
Δεν τον ενδιέφερε η δημοσιότητα, ούτε όσα είχε καταφέρει κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Ένιωθε πως οι ταινίες που τον έκαναν διάσημο, δεν τον αφορούσαν πλέον, ούτε ήταν κάτι αντιπροσωπευτικό για τον ίδιο. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν δέχτηκε κάποιον πρωταγωνιστικό ρόλο την περίοδο εκείνη. Ήθελε να είναι σίγουρος για τα επόμενα βήματά του στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Το #MeToo, ο φόβος του να μιλήσει δημόσια και η λύτρωση
Το 2018 ο Μπρένταν Φρέιζερ αποφάσισε να αφήσει πίσω τις κακές αναμνήσεις και να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του κατά πρόσωπο. Όσο κι αν δίσταζε για 15 χρόνια κι όσο δύσκολο κι αν του φαινόταν, ο ηθοποιός μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε το 2003 από τον πρόεδρο και διοργανωτή των Χρυσών Σφαιρών.
Για 15 χρόνια παρέμενε σιωπηλός, περιμένοντας κάποιον άλλο να το κάνει πριν από εκείνον, προκειμένου να βρει και ο ίδιος το θάρρος. Το κίνημα #MeToo ήταν η ευκαιρία του. Γυναίκες και άνδρες μίλησαν ανοιχτά για τα περιστατικά παρενόχλησης ή κακοποίησης που έχουν βιώσει, ειδικότερα στον χώρο του θεάματος. Ήρθε λοιπόν, η στιγμή του να «βγάλει από μέσα του» όσα τον βάραιναν.
«Είμαι ακόμα φοβισμένος; Απολύτως. Νιώθω ότι πρέπει κάτι να πω; Ξεκάθαρα», είχε δηλώσει πριν περιγράψει δημόσια το δυσάρεστο «ραντεβού» του με Φίλιπ Μπερκ. Όσο κι αν δίσταζε, διασημότητες όπως η Ρόουζ ΜακΓκόουαν και η Άσλεϊ Τζαντ, οι οποίες έδειξαν στον κόσμο τα τραύματά τους, χωρίς να νοιαστούν για τις συνέπειες, έγιναν η έμπνευσή του και η κινητήριος δύναμη που χρειαζόταν.
Όπως είχε δηλώσει, μια φράση της αείμνηστης Κάρι Φίσερ ήταν αυτή που τον «έσπρωξε» να πει την αλήθεια του. «Μείνε φοβισμένος αν θες, αλλά κάν'το ούτως ή άλλως».
Η επιστροφή του στον κινηματογράφο
Μετά από όσα βίωσε, ο 53χρονος αποφάσισε να κάνει ένα δυναμικό comeback στη βιομηχανία του θεάματος με το Whale και να αποδείξει πως αυτά τα χρόνια που έμεινε «εκτός» δεν του στέρησαν το ταλέντο του.
Η Guardian έγραψε πως ο Φρέιζερ είναι αξιοσημείωτος στην ερμηνεία του Τσάρλι, αποδίδοντας ένα «κομβικό δράμα αυτοκαταστροφής» που είναι ταυτόχρονα «υγρό και άβολο». Ομοίως, το BBC Culture τόνισε την αξιοσημείωτη ευελιξία των εκφράσεων του προσώπου του και την ψυχική ευγένεια της φωνής του, αλλά πρόσθεσε ότι είναι τα «μεγάλα, ικετευτικά, ελπιδοφόρα μπλε μάτια του» που καθιστούν δύσκολο να φανταστεί κανείς άλλον στο ρόλο.
Το Rolling Stone επαίνεσε επίσης την υποκριτική του Fraser, δηλώνοντας ότι «του αξίζει ένα Όσκαρ για την ερμηνεία του ως παχύσαρκος άνθρωπος που προσπαθεί να διορθώσει τα πράγματα». Οι Los Angeles Times είχαν χαρακτηρίσει την ερμηνεία του ως μια «συμφωνία από εκπληκτικές νότες χάριτος" σε ένα «εξαντλητικό έργο δωματίου».
Ειδήσεις σήμερα:
Super League 1 play offs: Πρεμιέρα με ΑΕΚ-Παναθηναϊκός
Πώς θα «ζήσουν» μετά την τραγωδία συγγενείς των θυμάτων και τραυματίες
Wall Street: Γύρισε ανοδικά, μειώνεται η ανησυχία για τις τράπεζες
Η εισπρακτική επιτυχία του Φρέιζερ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν αξιοσημείωτη, με πολλές από τις ταινίες του να αποφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Για παράδειγμα, το franchise «The Mummy», στο οποίο ο Φρέιζερ έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο, σημείωσε τεράστια επιτυχία, με εισπράξεις που ξεπέρασαν τα 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.
Παρά τη φήμη του κωμικού ηθοποιού, ο Φρέιζε απέδειξε όμως το εύρος του ως ηθοποιός, αναλαμβάνοντας και πιο δραματικούς ρόλους. Στην ταινία του 2002 «The Quiet American», ο ηθοποιός έπαιξε έναν πολύπλοκο χαρακτήρα που του επέβαλε να εμβαθύνει στις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης. Πρωταγωνίστησε επίσης στην ταινία «Crash» του 2004, για την οποία απέσπασε θετικές κριτικές.
Η ικανότητα του Φρέιζερ να μεταβαίνει απρόσκοπτα μεταξύ κωμικών και δραματικών ρόλων του, κέρδισε τον σεβασμό και τον θαυμασμό της κινηματογραφικής βιομηχανίας, όχι όμως για πολύ.
Τα τελευταία χρόνια, ο Μπρένταν Φρέιζερ δεν ήταν τόσο «σημαντικός» στην οθόνη, όσο ήταν κάποτε. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων σωματικών τραυματισμών και προβλημάτων ψυχικής υγείας.
Ο Φρέιζερ έχει μιλήσει ανοιχτά για τους αγώνες του με την ψυχική του υγεία, συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης και του άγχους. Σε συνέντευξή του στο GQ το 2018, μίλησε για το πώς η ψυχική του υγεία επηρέασε την καριέρα του, λέγοντας: «Κατηγορούσα τον εαυτό μου για πράγματα που ήταν εκτός του ελέγχου μου. Είχα κατάθλιψη, είχα άγχος, ήμουν απομονωμένος. Δεν μπορούσα να βρω χαρά σε τίποτα».
Εκτός από τους αγώνες του για την ψυχική υγεία, ο ηθοποιός βίωσε σωματικές κακώσεις που επηρέασαν την ικανότητά του να εργάζεται. Το 2003, υπέστη σοβαρό τραυματισμό στην πλάτη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «The Last Time» και έκανε πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις, που τον έκαναν να πονάει αφόρητα για χρόνια. Επίσης, υπέστη τραυματισμό στο γόνατο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Extraordinary Measures» το 2009.
Οι σωματικοί τραυματισμοί και οι αγώνες για την ψυχική υγεία περιόρισαν τα είδη των ρόλων που μπορούσε να αναλάβει ο Φρέιζερ. Για παράδειγμα, χρειάστηκε να απορρίψει ρόλους δράσης που θα απαιτούσαν να κάνει ακροβατικά ή να εκτελέσει σωματικά απαιτητικές σκηνές. Αυτό οδήγησε σε μείωση της παρουσίας του στο box office και του συνολικού χρόνου προβολής του.
H σεξουαλική επίθεση
Το 2003 έμελλε να αλλάξει εντελώς την οπτική του Μπρένταν Φρέιζερ για την κινηματογραφική βιομηχανία και ο λόγος δεν ήταν κάποια ευχάριστη εμπειρία.
Ο Φίλιπ Μπερκ, πρώην πρόεδρος της HFPA κάλεσε τον ηθοποιό σε ένα ξενοδοχείο του Μπέβερλι Χιλς για γεύμα. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν είχε στο μυαλό του ένα επαγγελματικό δείπνο. Ο 89χρονος σήμερα Φίλιπ Μπερκ, ο οποίος εξακολουθεί να αρνείται κάθε κατηγορία, επιτέθηκε σεξουαλικά στον Φρέιζερ.
«Πήγαμε να κάνουμε χειραψία και τότε, εκείνος άπλωσε το χέρι του στον πισινό μου και στο μόριό μου. Ένιωσα άρρωστος, τραυματισμένος», περιέγραφε σε συνέντευξή του το 2018 ο σταρ της ταινίας «The Whale».
Ο ηθοποιός για χρόνια δεν είχε μιλήσει για όσα συνέβησαν, φοβούμενος τις επιπτώσεις που μπορεί να είχε η αποκάλυψή του. Ακόμα και όταν αποφάσισε άλλωστε, να καταγγείλει όσα συνέβησαν, η HFPA, προσπαθώντας να καλύψει το σκάνδαλο, του πρότεινε να υπογράψει την εξής κοινή δήλωση: «Αν και διαπιστώθηκε ότι ο κ. Μπερκ άγγιξε ανάρμοστα τον κ. Φρέιζερ, σύμφωνα με τα στοιχεία επρόκειτο για αστείο και όχι σεξουαλική προσέγγιση».
Εκείνος φυσικά, αρνήθηκε και ο Μπερκ συνέχισε να είναι μέλος της HFPA, έχοντας δικαίωμα ψήφου. Απολύθηκε οριστικά τον Απρίλιο του 2021, αφού κυκλοφόρησε ένα άρθρο, στο οποίο χαρακτήριζε το κίνημα «Black Lives Matter» ρατσιστικό και υποστήριξε πως προωθεί το μίσος.
Όπως είχε δηλώσει ο Φρέιζερ, το περιστατικό κακοποίησης που έζησε, τον έκανε για χρόνια να χάσει κάθε σεβασμό, όχι μόνο προς τους άλλους, αλλά και προς τον ίδιο του τον εαυτό. Κυρίως όμως, για τον οργανισμό της Ένωσης Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ (HFPA). «Ένιωθα άσχημα. Ένιωθα σαν μικρό παιδί. Ένιωθα σαν να είχα μια μπάλα στο λαιμό μου. Νόμιζα ότι θα κλάψω», είχε αναφέρει ο ηθοποιός.
Όσα συνέβησαν το 2003, τον οδήγησαν να δεχτεί μια πρόταση για την ταινία «Looney Tunes: Back in Action». Εκεί είχε την ευκαιρία να «βγάλει προς τα έξω τη χειρότερη εκδοχή του εαυτού του», όπως είχε πει και ο ίδιος. Θεώρησε την ταινία αυτή «ένα δημόσιο χτύπημα στον ίδιο του τον εαυτό». «Ένιωθα ταπεινωμένος, δεν είχα καθόλου αυτοεκτίμηση», είχε δηλώσει. Μετά από αυτόν τον ρόλο, ο ηθοποιός αποσύρθηκε για πολλά χρόνια από τα φώτα της δημοσιότητας.
Ο μόνος άνθρωπος που είχε κοντά του σε όλες αυτές τις δυσκολίες ήταν η σύζυγός του, Άφτον Σμιθ. Το ζευγάρι γνωρίστηκε στις 4 Ιουλίου του 1993 μέσω της κοινής τους φίλης και ηθοποιού, Γουινόνα Ράιντερ και ενώθηκε με τα δεσμά του γάμου το 1998. Επί μια δεκαετία ήταν αχώριστοι, ενώ απέκτησαν μαζί τρία παιδιά, τον Γκρίφιν, τη Λίλαντ και τον Χόλντεν. Όσοι τους έβλεπαν μαζί μιλούσαν για το πιο αγαπημένο ζευγάρι, ενώ πολλές φορές, ο Μπρένταν Φρέιζερ είχε αναφερθεί δημόσια στη σύζυγό του, υποστηρίζοντας πως ήταν το πιο σημαντικό άτομο στη ζωή του.
Όμως, λίγα χρόνια αργότερα και πιο συγκεκριμένα, το 2007 η ανακοίνωση του διαζυγίου τους, έπεσε σαν «βόμβα» στο Χόλιγουντ. Ο εκπρόσωπος του ζευγαριού τότε, είχε δηλώσει πως συνεχίζουν να διατηρούν μια στενή και στοργική φιλία, χωρίς να κάνει γνωστούς τους λόγους του χωρισμού τους. Το διαζύγιο οριστικοποιήθηκε το 2009, με το δικαστήριο να ορίζει μια διατροφή ύψους 50.000 δολαρίων για τη Σμιθ.
Όταν το 2013, ο Φρέιζερ ανακοίνωσε πως δεν δύναται πλέον να προσφέρει το εν λόγω ποσό στην πρώην σύζυγό του, λόγω οικονομικών δυσχερειών, ξεκίνησε μια έντονη δικαστική διαμάχη για το άλλοτε αγαπημένο ζευγάρι. Εκείνη τον κατηγόρησε για απάτη, ισχυριζόμενη πως ο ηθοποιός έχει περιουσία ύψους 9 εκατ. δολαρίων, την οποία είχε αποκρύψει, όταν εκδόθηκε το διαζύγιο κι εκείνος έθεσε ως δικαιολογία πως ένας τραυματισμός που είχε υποστεί τότε, στην πλάτη του, τον ανάγκασε να σπαταλήσει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για να καλύψει τα ιατρικά έξοδα. Τελικά, τα βρήκαν εξωδικαστικά και σήμερα, μοιράζονται την επιμέλεια των παιδιών τους.
Τα δύσκολα χρόνια που έζησε ο Μπρένταν Φρέιζερ και η κακή ψυχολογική του κατάσταση τον οδήγησαν να παραμελήσει εντελώς τον εαυτό του. Ο -κάποτε- γόης του Χόλιγουντ έφτασε να πάρει πολλά κιλά, τα οποία του στέρησαν τον τίτλο.
Φυσικά, ο Τύπος εκμεταλλεύτηκε την κατάσταση αυτή για να «πουλήσει» και το 2010 τα περισσότερα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο έκαναν λόγο για τα κιλά του, αδιαφορώντας για το πώς μπορεί να τον επηρεάσουν. DailyMail, Shared και Gossip Mill δημοσίευσαν μάλιστα, φωτογραφίες του ίδιου στην παραλία, μαζί με τα παιδιά του και μέσα σε λίγες ημέρες, ο «παχύσαρκος Μπρένταν Φρέιζερ» ήταν το πρώτο θέμα στα ταμπλόιντ.
Εκείνος, μη ξέροντας πώς να το αντιμετωπίσει, κλείστηκε στον εαυτό του και δεν έβγαινε από το σπίτι του, παρά μόνο όταν ήταν απαραίτητο. Χρόνια αργότερα, σε συνέντευξή του είχε αποκαλύψει πως εκτός της κακής ψυχικής του κατάστασης, σημαντικό ρόλο στην αλλαγή της εικόνας του έπαιξαν κάποια προβλήματα υγείας που τον ταλαιπωρούσαν. «Επισκεπτόμουν το ένα νοσοκομείο μετά το άλλο εκείνη την περίοδο. Ήταν αδύνατον να καταφέρω να διατηρήσω ένα αθλητικό κορμί», ανέφερε.
Η «εξαφάνισή» του από τον κόσμο
«Δεν είχα καταλάβει πώς ένιωθα όλα αυτά τα χρόνια. Ήμουν απογοητευμένος, καταθλιπτικός. Το κοινό μου το είχε καταλάβει. Είχα λάβει κάποια μηνύματα από κόσμο που μου έλεγε ότι ανησυχεί. Θρηνούσα για τον θάνατο της μητέρας μου, ήμουν σε σοκ, αλλά άργησα να καταλάβω ότι δεν ήταν μόνος αυτό. Ένιωθα σαν να γέρασα πριν την ώρα μου. Ήμουν κρυμμένος και ο κόσμος συνέχιζε να γυρίζει και χωρίς εμένα. Δεν είχα κανέναν σκοπό», παραδέχτηκε το 2016 στην πρώτη του συνέντευξη στο κανάλι BUILD, μετά από πολλά χρόνια που βρισκόταν στην αφάνεια.
Δεν τον ενδιέφερε η δημοσιότητα, ούτε όσα είχε καταφέρει κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Ένιωθε πως οι ταινίες που τον έκαναν διάσημο, δεν τον αφορούσαν πλέον, ούτε ήταν κάτι αντιπροσωπευτικό για τον ίδιο. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν δέχτηκε κάποιον πρωταγωνιστικό ρόλο την περίοδο εκείνη. Ήθελε να είναι σίγουρος για τα επόμενα βήματά του στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Το #MeToo, ο φόβος του να μιλήσει δημόσια και η λύτρωση
Το 2018 ο Μπρένταν Φρέιζερ αποφάσισε να αφήσει πίσω τις κακές αναμνήσεις και να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του κατά πρόσωπο. Όσο κι αν δίσταζε για 15 χρόνια κι όσο δύσκολο κι αν του φαινόταν, ο ηθοποιός μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε το 2003 από τον πρόεδρο και διοργανωτή των Χρυσών Σφαιρών.
Για 15 χρόνια παρέμενε σιωπηλός, περιμένοντας κάποιον άλλο να το κάνει πριν από εκείνον, προκειμένου να βρει και ο ίδιος το θάρρος. Το κίνημα #MeToo ήταν η ευκαιρία του. Γυναίκες και άνδρες μίλησαν ανοιχτά για τα περιστατικά παρενόχλησης ή κακοποίησης που έχουν βιώσει, ειδικότερα στον χώρο του θεάματος. Ήρθε λοιπόν, η στιγμή του να «βγάλει από μέσα του» όσα τον βάραιναν.
«Είμαι ακόμα φοβισμένος; Απολύτως. Νιώθω ότι πρέπει κάτι να πω; Ξεκάθαρα», είχε δηλώσει πριν περιγράψει δημόσια το δυσάρεστο «ραντεβού» του με Φίλιπ Μπερκ. Όσο κι αν δίσταζε, διασημότητες όπως η Ρόουζ ΜακΓκόουαν και η Άσλεϊ Τζαντ, οι οποίες έδειξαν στον κόσμο τα τραύματά τους, χωρίς να νοιαστούν για τις συνέπειες, έγιναν η έμπνευσή του και η κινητήριος δύναμη που χρειαζόταν.
Όπως είχε δηλώσει, μια φράση της αείμνηστης Κάρι Φίσερ ήταν αυτή που τον «έσπρωξε» να πει την αλήθεια του. «Μείνε φοβισμένος αν θες, αλλά κάν'το ούτως ή άλλως».
Η επιστροφή του στον κινηματογράφο
Μετά από όσα βίωσε, ο 53χρονος αποφάσισε να κάνει ένα δυναμικό comeback στη βιομηχανία του θεάματος με το Whale και να αποδείξει πως αυτά τα χρόνια που έμεινε «εκτός» δεν του στέρησαν το ταλέντο του.
Η Guardian έγραψε πως ο Φρέιζερ είναι αξιοσημείωτος στην ερμηνεία του Τσάρλι, αποδίδοντας ένα «κομβικό δράμα αυτοκαταστροφής» που είναι ταυτόχρονα «υγρό και άβολο». Ομοίως, το BBC Culture τόνισε την αξιοσημείωτη ευελιξία των εκφράσεων του προσώπου του και την ψυχική ευγένεια της φωνής του, αλλά πρόσθεσε ότι είναι τα «μεγάλα, ικετευτικά, ελπιδοφόρα μπλε μάτια του» που καθιστούν δύσκολο να φανταστεί κανείς άλλον στο ρόλο.
Το Rolling Stone επαίνεσε επίσης την υποκριτική του Fraser, δηλώνοντας ότι «του αξίζει ένα Όσκαρ για την ερμηνεία του ως παχύσαρκος άνθρωπος που προσπαθεί να διορθώσει τα πράγματα». Οι Los Angeles Times είχαν χαρακτηρίσει την ερμηνεία του ως μια «συμφωνία από εκπληκτικές νότες χάριτος" σε ένα «εξαντλητικό έργο δωματίου».
Ειδήσεις σήμερα:
Super League 1 play offs: Πρεμιέρα με ΑΕΚ-Παναθηναϊκός
Πώς θα «ζήσουν» μετά την τραγωδία συγγενείς των θυμάτων και τραυματίες
Wall Street: Γύρισε ανοδικά, μειώνεται η ανησυχία για τις τράπεζες
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr