Σούλα Παρασίδη: Μία σοπράνο στα χνάρια της Μαρίας Κάλλας
Σούλα Παρασίδη: Μία σοπράνο στα χνάρια της Μαρίας Κάλλας
Η ελληνικής καταγωγής αοιδός γεμίζει τα θέατρα όλου του κόσμου, αποδεικνύοντας ότι η σχέση των Ελλήνων με την όπερα παραμένει δυνατή και μετά τη Μαρία Κάλλας - Το πολυπληθές κοινό της την ακολουθεί πιστά ακόμη και στα social media
Η Σούλα Παρασίδη αυτές τις μέρες βρίσκεται στην Ελλάδα με αφορμή τις παραστάσεις της «Ιφιγένειας εν Ταύροις». Η συνάντησή μας γίνεται στο ατελιέ του Maison Zoulias, καθώς η σοπράνο ήθελε να διαλέξει ρούχα για τις εμφανίσεις της επόμενης σεζόν στο εξωτερικό. «Αγαπώ την ελληνική μόδα, πόσο μάλλον όταν αποπνέει τη φινέτσα μιας άλλης εποχής. Γι’ αυτό επέλεξα το Maison Zoulias. Αν κάτι, άλλωστε, χαρακτήριζε τη Μαρία Κάλλας, εκτός από τη φωνή της, ήταν το ανυπέρβλητο στυλ της. Μαζί με την Τζάκι Ωνάση και την Γκρέις Κέλι επηρέασαν με το στυλ τους τις επόμενες γενιές», επισημαίνει.
Η διεθνούς φήμης σοπράνο γεννήθηκε στον Καναδά. Ο πατέρας της, κατασκευαστής μεγάλων κτιρίων στο Βανκούβερ, είναι Ελληνας, ενώ η ιρλανδικής καταγωγής μητέρα της ήταν γιατρός. «Οταν μεγαλώνεις στον Καναδά από γονείς διαφορετικής εθνικότητας το σπίτι σου θυμίζει κάτι από τον “Γάμο αλά ελληνικά”. Θυμάμαι ότι όταν βγήκε η ταινία στους κινηματογράφους είχα πει: “Καλά τα λέει η Νία (Βαρντάλος). Τα ίδια γίνονται και στο δικό μου σπίτι”», αναφέρει με χιουμοριστική διάθεση. «Οταν ήμουν μικρή, ήμουν πολύ ντροπαλή και είχα πρόβλημα με την ομιλία. Η μητέρα μου θέλησε να πάρω μαθήματα υποκριτικής προκειμένου να ξεπεράσω τα δύο αυτά θέματα που με ταλαιπωρούσαν.
Εχετε δει ποτέ κοριτσάκι 7 ετών να απαγγέλλει Σαίξπηρ; Ε, αυτό συνέβη με εμένα. Οταν είδαν ότι τα πήγαινα καλά με μύησαν και στο πιάνο και το τραγούδι. Θεωρούσαν ότι επειδή είχα λεπτά και μακριά δάχτυλα θα γινόμουν καλή πιανίστρια. Αργότερα πήγα σε ένα camp για παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με την τέχνη. Βρέθηκα να τραγουδώ όπερα. Με χιουμοριστική διάθεση θα σου έλεγα ότι την όπερα δεν την κυνήγησα, με κυνήγησε αυτή», λέει συνεχίζοντας να μου ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της.
Σπούδασε τραγούδι στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολούμπια και στην Ακαδημία Μουσικής του Βανκούβερ και έκανε την πρακτική της στην Ευρώπη πλάι στις σταρ του είδους Μπριγκίτε Φασμπέντερ, Σέριλ Στούντερ και Κάραν Αρμστρονγκ. «Την πρώτη φορά που τραγούδησα ακαπέλα κάτι συνέβη μέσα μου. Το ίδιο αντιλήφθηκαν και οι δάσκαλοί μου. Υπήρξε ένας ηλεκτρισμός, κάτι που βγήκε αυθόρμητα από μέσα μου. Οταν αγαπάς αυτό που κάνεις το κάνεις καλά. Αισθάνομαι ότι όλοι οι δρόμοι της τέχνης υπήρξαν ανοικτοί για μένα», τονίζει.
Παρότι η τύχη στάθηκε ευνοϊκή μαζί της όσον αφορά την καριέρα, στη ζωή της ήρθε αντιμέτωπη με δοκιμασίες. Την εποχή που ετοιμαζόταν για μεταπτυχιακά στον Καναδά, διαγνώστηκε με καρκίνο στον θυρεοειδή. Σήμερα θυμάται: «Eκείνο το διάστημα είχα χάσει τις δυνάμεις και τη φωνή μου. Είχα αδυνατίσει και καταβληθεί πολύ. Οταν μου είπαν “έχεις καρκίνο”, όσο ωμά το λένε στο εξωτερικό, έχασα τη γη κάτω από τα πόδια μου. Είχα όνειρα για μια μεγάλη καριέρα κι εγώ δεν ήξερα αν την επόμενη ημέρα θα ζούσα.
Ευτυχώς όμως το πρόλαβα. Αν είχα καθυστερήσει, δεν ξέρω αν θα ζούσα σήμερα. Παρόλο που πέρασα μια δυνατή ψυχική δοκιμασία, τελικά βγήκα από όλο αυτό πιο δυνατή και πιο αισιόδοξη. Τώρα πια χαίρομαι την κάθε μέρα. Είμαι εδώ ζωντανή και με διάθεση να κάνω αυτό που αγαπώ: να τραγουδώ όπερα».
Εκτοτε η σοπράνο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και δίνει παραστάσεις στα μεγάλα θέατρα. «Τον χειμώνα που πρωταγωνίστησα στην παράσταση “Ιφιγένεια εν Ταύροις” ήταν μια ιδανική συγκυρία για μένα. Εζησα για λίγο την Αθήνα, μπήκα στην καθημερινότητά της. Το να δουλεύεις στην πόλη του αγάπησε η Μαρία Κάλλας -και μάλιστα 100 χρόνια από τη γέννησή της- είναι μια ευχάριστη συγκυρία».
Τη ρωτώ αν όταν λέει ότι είναι ελληνικής καταγωγής στο εξωτερικό η κουβέντα γυρνά πάντα στην Κάλλας. «Χωρίς αμφιβολία», μου απαντά. «Η Κάλλας δεν υπήρξε απλώς μια κορυφαία καλλιτέχνις, αλλά και μια σπουδαία προσωπικότητα με θυελλώδη ζωή. Η δραματικότητα της τέχνης αλλά και της ζωής της την πέρασε στη σφαίρα του μύθου. Ολοι οι σημερινοί καλλιτέχνες θα ευχόμασταν να είχαμε συνεργαστεί μαζί της. Υπάρχει σοπράνο σήμερα που να μην την έχει μελετήσει;».
Η Σούλα Παρασίδη ζει σήμερα μεταξύ Τενεσί και Ελβετίας. «Τα πάντα στη ζωή μου κινούνται γύρω από την κλασική μουσική και το τραγούδι. Οσοι ασχολούμαστε με την όπερα είμαστε στρατιώτες. Ξυπνώ πάντα νωρίς, κάνω γυμναστική για να κρατώ το σώμα μου σε καλή φυσική κατάσταση και να μην έχω στρες και στη συνέχεια κάνω ασκήσεις για τη φωνή μου.
Οταν έχω παραστάσεις, απλώς ασκούμαι στον ρόλο και ξεκουράζομαι. Προσέχω πολύ τη διατροφή μου. Τρέφομαι λιτά και υγιεινά. Οφείλεις να προσέχεις τόσο τη φωνή όσο και το σώμα σου για να μπορείς να αντεπεξέλθεις στις δύσκολες απαιτήσεις της όπερας», εξηγεί.
Η Ελληνοϊρλανδή σοπράνο θυμάται το ξεκίνημά της. «Είχα κλείσει ακρόαση για το Φεστιβάλ Οπερας της Εξ αν-Προβάνς με την Εύα Βάγκνερ, η οποία μου έδωσε τον πρώτο ρόλο μου. Επαιξα την Αρτεμη στον “Ορφέα στον Αδη” του Οφενμπαχ. Στη συνέχεια εγκαταστάθηκα στη Λειψία, όπου γνώρισα και τον σύζυγό μου, τον Νόρμαν. Ηταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Ο Νόρμαν είναι τενόρος καριέρας, ο άνθρωπος που με στηρίζει και τον στηρίζω».
Αυτή την εποχή η Σούλα Παρασίδη ασχολείται με το φιλόδοξο σχέδιο Living Opera. «Δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα για να βοηθήσουμε νέους καλλιτέχνες. Η ιδέα γεννήθηκε όταν ο σύζυγός μου πέρασε μια σοβαρή κρίση άγχους, σε σημείο που σκεφτήκαμε μήπως να αλλάζαμε επάγγελμα. Μια δουλειά πρέπει να την κάνεις με χαρά και να την απολαμβάνεις, δεν είναι δυνατό να γίνεται βασανιστική και επομένως τυραννία. Ετσι ανακαλύψαμε έναν πιο εποικοδομητικό τρόπο για να προσεγγίσουμε την όπερα και να έρθουμε πιο κοντά στους νέους. Οπλο μας, τα social media. Στην αρχή αξιοποιήσαμε το Facebook και το Instagram και στη συνέχεια δημιουργήσαμε την πλατφόρμα.
Εκπαιδεύουμε νέους, κάναμε επαφές με χορηγούς, ολοκληρώσμε καλλιτεχνικές προτάσεις και βάλαμε πλώρη για μεγαλεπήβολα σχέδια», εξηγεί. Τα βιντεάκια που δημιουργεί η ίδια με θέμα την όπερα έχουν χιουμοριστική διάθεση και γίνονται viral. Χάρη στη Σούλα Παρασίδη, η όπερα έγινε προσιτή και σε ανθρώπους μικρότερης ηλικίας που μέχρι πρότινος δεν άκουγαν καν κλασική μουσική.
Παράλληλα, η ανήσυχη καλλιτέχνις δημιουργεί μια συλλογή τέχνης με φωτογραφίες της ντυμένη αλά Μαρίας Κάλλας με ρούχα του Βασίλη Ζούλια, οι οποίες πωλούνται ως ΝFT. «Η Κάλλας πατούσε στο χθες, σχετίζεται όμως και με το σήμερα. Θεωρώ ότι υπήρξε μία από τις πιο δυνατές influencers της εποχής της», τονίζει. «Το 2023 είναι έτος αφιερωμένο στη μεγάλη diva. Χαίρομαι που σε κάθε γωνιά του πλανήτη γιορτάζουμε τη γυναίκα που μας ενέπνευσε και εξακολουθεί να μας εμπνέει».
Τα σχέδια, όμως, δεν σταματούν εδώ. «Προγραμματίζονται κάποιες παραστάσεις σε μεγάλα θέατρα της Ευρώπης που δεν είναι ανακοινώσιμα ακόμη και ένα άλμπουμ που πρόκειται να ηχογραφηθεί στην Ιταλία. Είμαι ενθουσιασμένη από τη συνεργασία μου με τους Ιταλούς. Προς το παρόν, βέβαια, το πρόγραμμα έχει ξεναγήσεις και διακοπές», αναφέρει και πίνει ένα ποτήρι από φρέσκο χυμό φρούτου. «Η Ελλάδα είναι υπέροχη για διακοπές. Δεν θα ξεχάσω το καλοκαίρι που πέρασα ως παιδί στη Λάρισα. Εκεί κατάλαβα τη σημασία που έχει για τους Ελληνες το φαγητό. Οι επισκέψεις με την ξαδέλφη μου Φωτεινή στον φούρνο ήταν κάτι σαν επιδρομή».
Η διεθνούς φήμης σοπράνο γεννήθηκε στον Καναδά. Ο πατέρας της, κατασκευαστής μεγάλων κτιρίων στο Βανκούβερ, είναι Ελληνας, ενώ η ιρλανδικής καταγωγής μητέρα της ήταν γιατρός. «Οταν μεγαλώνεις στον Καναδά από γονείς διαφορετικής εθνικότητας το σπίτι σου θυμίζει κάτι από τον “Γάμο αλά ελληνικά”. Θυμάμαι ότι όταν βγήκε η ταινία στους κινηματογράφους είχα πει: “Καλά τα λέει η Νία (Βαρντάλος). Τα ίδια γίνονται και στο δικό μου σπίτι”», αναφέρει με χιουμοριστική διάθεση. «Οταν ήμουν μικρή, ήμουν πολύ ντροπαλή και είχα πρόβλημα με την ομιλία. Η μητέρα μου θέλησε να πάρω μαθήματα υποκριτικής προκειμένου να ξεπεράσω τα δύο αυτά θέματα που με ταλαιπωρούσαν.
Εχετε δει ποτέ κοριτσάκι 7 ετών να απαγγέλλει Σαίξπηρ; Ε, αυτό συνέβη με εμένα. Οταν είδαν ότι τα πήγαινα καλά με μύησαν και στο πιάνο και το τραγούδι. Θεωρούσαν ότι επειδή είχα λεπτά και μακριά δάχτυλα θα γινόμουν καλή πιανίστρια. Αργότερα πήγα σε ένα camp για παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με την τέχνη. Βρέθηκα να τραγουδώ όπερα. Με χιουμοριστική διάθεση θα σου έλεγα ότι την όπερα δεν την κυνήγησα, με κυνήγησε αυτή», λέει συνεχίζοντας να μου ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της.
Σπούδασε τραγούδι στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολούμπια και στην Ακαδημία Μουσικής του Βανκούβερ και έκανε την πρακτική της στην Ευρώπη πλάι στις σταρ του είδους Μπριγκίτε Φασμπέντερ, Σέριλ Στούντερ και Κάραν Αρμστρονγκ. «Την πρώτη φορά που τραγούδησα ακαπέλα κάτι συνέβη μέσα μου. Το ίδιο αντιλήφθηκαν και οι δάσκαλοί μου. Υπήρξε ένας ηλεκτρισμός, κάτι που βγήκε αυθόρμητα από μέσα μου. Οταν αγαπάς αυτό που κάνεις το κάνεις καλά. Αισθάνομαι ότι όλοι οι δρόμοι της τέχνης υπήρξαν ανοικτοί για μένα», τονίζει.
Παρότι η τύχη στάθηκε ευνοϊκή μαζί της όσον αφορά την καριέρα, στη ζωή της ήρθε αντιμέτωπη με δοκιμασίες. Την εποχή που ετοιμαζόταν για μεταπτυχιακά στον Καναδά, διαγνώστηκε με καρκίνο στον θυρεοειδή. Σήμερα θυμάται: «Eκείνο το διάστημα είχα χάσει τις δυνάμεις και τη φωνή μου. Είχα αδυνατίσει και καταβληθεί πολύ. Οταν μου είπαν “έχεις καρκίνο”, όσο ωμά το λένε στο εξωτερικό, έχασα τη γη κάτω από τα πόδια μου. Είχα όνειρα για μια μεγάλη καριέρα κι εγώ δεν ήξερα αν την επόμενη ημέρα θα ζούσα.
Ευτυχώς όμως το πρόλαβα. Αν είχα καθυστερήσει, δεν ξέρω αν θα ζούσα σήμερα. Παρόλο που πέρασα μια δυνατή ψυχική δοκιμασία, τελικά βγήκα από όλο αυτό πιο δυνατή και πιο αισιόδοξη. Τώρα πια χαίρομαι την κάθε μέρα. Είμαι εδώ ζωντανή και με διάθεση να κάνω αυτό που αγαπώ: να τραγουδώ όπερα».
Εκτοτε η σοπράνο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και δίνει παραστάσεις στα μεγάλα θέατρα. «Τον χειμώνα που πρωταγωνίστησα στην παράσταση “Ιφιγένεια εν Ταύροις” ήταν μια ιδανική συγκυρία για μένα. Εζησα για λίγο την Αθήνα, μπήκα στην καθημερινότητά της. Το να δουλεύεις στην πόλη του αγάπησε η Μαρία Κάλλας -και μάλιστα 100 χρόνια από τη γέννησή της- είναι μια ευχάριστη συγκυρία».
Τη ρωτώ αν όταν λέει ότι είναι ελληνικής καταγωγής στο εξωτερικό η κουβέντα γυρνά πάντα στην Κάλλας. «Χωρίς αμφιβολία», μου απαντά. «Η Κάλλας δεν υπήρξε απλώς μια κορυφαία καλλιτέχνις, αλλά και μια σπουδαία προσωπικότητα με θυελλώδη ζωή. Η δραματικότητα της τέχνης αλλά και της ζωής της την πέρασε στη σφαίρα του μύθου. Ολοι οι σημερινοί καλλιτέχνες θα ευχόμασταν να είχαμε συνεργαστεί μαζί της. Υπάρχει σοπράνο σήμερα που να μην την έχει μελετήσει;».
Η Σούλα Παρασίδη ζει σήμερα μεταξύ Τενεσί και Ελβετίας. «Τα πάντα στη ζωή μου κινούνται γύρω από την κλασική μουσική και το τραγούδι. Οσοι ασχολούμαστε με την όπερα είμαστε στρατιώτες. Ξυπνώ πάντα νωρίς, κάνω γυμναστική για να κρατώ το σώμα μου σε καλή φυσική κατάσταση και να μην έχω στρες και στη συνέχεια κάνω ασκήσεις για τη φωνή μου.
Οταν έχω παραστάσεις, απλώς ασκούμαι στον ρόλο και ξεκουράζομαι. Προσέχω πολύ τη διατροφή μου. Τρέφομαι λιτά και υγιεινά. Οφείλεις να προσέχεις τόσο τη φωνή όσο και το σώμα σου για να μπορείς να αντεπεξέλθεις στις δύσκολες απαιτήσεις της όπερας», εξηγεί.
Η Ελληνοϊρλανδή σοπράνο θυμάται το ξεκίνημά της. «Είχα κλείσει ακρόαση για το Φεστιβάλ Οπερας της Εξ αν-Προβάνς με την Εύα Βάγκνερ, η οποία μου έδωσε τον πρώτο ρόλο μου. Επαιξα την Αρτεμη στον “Ορφέα στον Αδη” του Οφενμπαχ. Στη συνέχεια εγκαταστάθηκα στη Λειψία, όπου γνώρισα και τον σύζυγό μου, τον Νόρμαν. Ηταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Ο Νόρμαν είναι τενόρος καριέρας, ο άνθρωπος που με στηρίζει και τον στηρίζω».
Αυτή την εποχή η Σούλα Παρασίδη ασχολείται με το φιλόδοξο σχέδιο Living Opera. «Δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα για να βοηθήσουμε νέους καλλιτέχνες. Η ιδέα γεννήθηκε όταν ο σύζυγός μου πέρασε μια σοβαρή κρίση άγχους, σε σημείο που σκεφτήκαμε μήπως να αλλάζαμε επάγγελμα. Μια δουλειά πρέπει να την κάνεις με χαρά και να την απολαμβάνεις, δεν είναι δυνατό να γίνεται βασανιστική και επομένως τυραννία. Ετσι ανακαλύψαμε έναν πιο εποικοδομητικό τρόπο για να προσεγγίσουμε την όπερα και να έρθουμε πιο κοντά στους νέους. Οπλο μας, τα social media. Στην αρχή αξιοποιήσαμε το Facebook και το Instagram και στη συνέχεια δημιουργήσαμε την πλατφόρμα.
Εκπαιδεύουμε νέους, κάναμε επαφές με χορηγούς, ολοκληρώσμε καλλιτεχνικές προτάσεις και βάλαμε πλώρη για μεγαλεπήβολα σχέδια», εξηγεί. Τα βιντεάκια που δημιουργεί η ίδια με θέμα την όπερα έχουν χιουμοριστική διάθεση και γίνονται viral. Χάρη στη Σούλα Παρασίδη, η όπερα έγινε προσιτή και σε ανθρώπους μικρότερης ηλικίας που μέχρι πρότινος δεν άκουγαν καν κλασική μουσική.
Παράλληλα, η ανήσυχη καλλιτέχνις δημιουργεί μια συλλογή τέχνης με φωτογραφίες της ντυμένη αλά Μαρίας Κάλλας με ρούχα του Βασίλη Ζούλια, οι οποίες πωλούνται ως ΝFT. «Η Κάλλας πατούσε στο χθες, σχετίζεται όμως και με το σήμερα. Θεωρώ ότι υπήρξε μία από τις πιο δυνατές influencers της εποχής της», τονίζει. «Το 2023 είναι έτος αφιερωμένο στη μεγάλη diva. Χαίρομαι που σε κάθε γωνιά του πλανήτη γιορτάζουμε τη γυναίκα που μας ενέπνευσε και εξακολουθεί να μας εμπνέει».
Τα σχέδια, όμως, δεν σταματούν εδώ. «Προγραμματίζονται κάποιες παραστάσεις σε μεγάλα θέατρα της Ευρώπης που δεν είναι ανακοινώσιμα ακόμη και ένα άλμπουμ που πρόκειται να ηχογραφηθεί στην Ιταλία. Είμαι ενθουσιασμένη από τη συνεργασία μου με τους Ιταλούς. Προς το παρόν, βέβαια, το πρόγραμμα έχει ξεναγήσεις και διακοπές», αναφέρει και πίνει ένα ποτήρι από φρέσκο χυμό φρούτου. «Η Ελλάδα είναι υπέροχη για διακοπές. Δεν θα ξεχάσω το καλοκαίρι που πέρασα ως παιδί στη Λάρισα. Εκεί κατάλαβα τη σημασία που έχει για τους Ελληνες το φαγητό. Οι επισκέψεις με την ξαδέλφη μου Φωτεινή στον φούρνο ήταν κάτι σαν επιδρομή».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα