Griselda: H αληθινή ιστορία της «βαρόνης» που φοβήθηκε μέχρι και ο Εσκομπάρ
06.02.2024
19:01
Η ζωή και το τραγικό τέλος της «Νονάς» της κοκαΐνης (ή αλλιώς «μαύρη χήρα», επειδή δολοφόνησε τρεις συζύγους της), όπως αποτυπώνεται στη σειρά του Netflix με πρωταγωνίστρια την εντελώς μεταμορφωμένη για τις ανάγκες του ρόλου Σοφία Βεργκάρα
Η σέξι, ψηλή γυναίκα με το στενό φόρεμα με το βαθύ ντεκολτέ που έμπαινε στο κλαμπ του Μαϊάμι με την άνεση της ιδιοκτήτριας και με μουσική υπόκρουση το «Gloria» δεν ήταν μια ποπ περσόνα στη νυχτερινή ζωή της πόλης, αλλά η πανίσχυρη Γκριζέλντα Μπλάνκο, γνωστή και ως «νονά». Η πανίσχυρη γυναίκα, που το όνομά της δέσποζε στην κορυφή των ναρκέμπορων των ΗΠΑ, ήταν ταυτόχρονα αυτή που φοβόντουσαν όλοι τις αρχές της δεκαετίας του ’80 στις ακτές του Μαϊάμι.
Εχοντας στο πλευρό της στρατιές εξωτικών γυναικών που μετέφεραν στα ειδικά διαμορφωμένα τους σουτιέν κόκα από το Μεντεγίν και νεαρούς Κουβανούς που την υπηρετούσαν σαν αγριεμένα πιστά σκυλιά, η Γκριζέλντα κατάφερε να εκτοπίσει όλους τους κυρίαρχους ντίλερ στην Αμερική αναλαμβάνοντας δυναμικά τα ηνία και διαμορφώνοντας τον πιο ισχυρό κρίκο στην αλυσίδα του κολομβιανού καρτέλ. Τα έργα και τις ημέρες της βασίλισσας της νύχτας και του ναρκεμπορίου, για την οποία ο Εσκομπάρ είχε πει ότι «ήταν ο μόνος άνθρωπος που φοβήθηκε ποτέ», αναβιώνει η εντελώς μεταμορφωμένη για τις ανάγκες του ρόλου Σοφία Βεργκάρα στη σειρά «Griselda» του Netflix.
Ο... στρατός
Τα κορίτσια με τα δωδεκάποντα που πηγαινοέρχονταν από το αεροδρόμιο στην εξωτική βίλα με την πισίνα που νοίκιαζε η «νονά» ανήκαν στον γυναικείο στρατό που είχε στη διάθεσή της η πανίσχυρη Γκριζέλντα Μπλάνκο, πρόθυμα να την εξυπηρετήσουν και να γίνουν το όχημά της για να διοχετεύσει άπειρα κιλά από κόκα στα πρώτα της βήματα στις ΗΠΑ. Τα ξεχειλωμένα σουτιέν πολύ σύντομα έγιναν ειδική μάρκα που λάνσαρε η Γκριζέλντα στην αγορά ώστε να μπορεί να δικαιολογεί το προσωπικό που αποτελούνταν στην πλειονότητά του από γυναίκες, οι οποίες έγιναν η ωραία βιτρίνα για τη διακίνηση του καθαρού προϊόντος της σε σχέση με το νοθευμένο που διοχετευόταν τότε στην αγορά της Αμερικής. Η κόκα που κατέφτανε με ειδικά αεροπλάνα που νοίκιαζε ο Πάμπλο Εσκομπάρ δεν αρκούσε για να καλύψει την ολοένα αυξημένη ζήτηση, με τους Κολομβιανούς να παίζουν τον πρώτο ρόλο στην αγορά.
Αρχικά οι ντίλερ που είχαν έως τότε τα ηνία αντιστάθηκαν στην πρωτοκαθεδρία της Γκριζέλντα και στην ιδέα τού να δέχονται διαταγές από μια γυναίκα: στο πλευρό της βρέθηκε αρχικά μόνο ο επονομαζόμενος «Γερμανός» Χέρμαν Χίμινεζ Πανέσο, για χάρη του οποίου η ίδια διοργάνωσε μια βραδιά οργίων σε ένα γιοτ, ο οποίος όμως την πρόδωσε στη συνέχεια για να ταχθεί στο πλευρό του έως τότε πανίσχυρου ελεγκτή της διακίνησης της κόκας στις ΗΠΑ, Αμιλκάρ Ράφα Ροντρίγκεζ. Απέναντί της, όμως, η Γκριζέλντα δεν είχε μόνο τους περιστασιακούς προδότες, αλλά και τους ισχυρούς αντιπάλους της από το καρτέλ Μεντεγίν, ελεγχόμενο απόλυτα από τον Εσκομπάρ, όπως η οικογένεια Οτσόα. Ισως να ήταν και η μόνη οικογένεια που εξαιρέθηκε από τη μαζική εξόντωση και το μένος της, καθώς η ίδια δεν δίστασε να σκοτώσει οποιονδήποτε στάθηκε εμπόδιο στον δρόμο της - ακόμη και να τους κόψει τα κεφάλια, όπως έκανε με τον μεγάλο της εχθρό, «Πάπο», σπέρνοντας κυριολεκτικά τον τρόμο. Κανείς δεν τολμούσε να τα βάλει μαζί της καθώς από μικρή μεγάλωσε στους δρόμους του εγκλήματος και της σκληρότητας φτάνοντας να είναι η πιο διαβόητη εγκληματίας την εποχή εκείνη στις ΗΠΑ: οι φήμες τη θέλουν να ευθύνεται για πάνω από 220 φόνους και άλλες τόσες απόπειρες ολικής εξόντωσης.
Από μικρή στην παρανομία
Η μικρή Γκριζέλντα Αϊδέν Μαρτίνες, όπως ήταν το πλήρες όνομά της, δεν είχε κλείσει καν τα 11 όταν βρέθηκε να εμπλέκεται σε υπόθεση απαγωγής με αντάλλαγμα λίτρα, ενώ στα 13 της έκλεβε πορτοφόλια. Εγκαταλειμμένη από νωρίς από τον πατέρα και με τη μητέρα της να ξεσπά πάνω της με βία, βρήκε καταφύγιο στην ελευθερία των δρόμων και σε όλους όσοι έσπευσαν να εκμεταλλευτούν την αθωότητά της: ήδη στα 12 της έπεσε θύμα βιασμού από τον ίδιο τον πατριό της και στα 15 έγινε μητέρα του πρώτου από τους τρεις γιους της που απέκτησε με τον άντρα της Κάρλος Τρουχίλο. Ηταν, όμως, και ο πρώτος που θα έπεφτε από τις σφαίρες της, αφού κανείς από τους τρεις συζύγους της δεν έμεινε ζωντανός, όπως και αρκετοί εραστές της που πλήρωσαν με τη ζωή τους τη διαβόητη ζήλια της. Το σίριαλ του Netflix θέλει, ωστόσο, τον δεύτερο σύζυγό της Αλμπέρτο Μπράβο να την εξαναγκάζει στην πορνεία και να της ζητάει να κοιμηθεί με τον ίδιο του τον αδελφό για να ξεπληρώσει παλιότερο χρέος, αλλά στην πραγματικότητα τα πράγματα ήταν διαφορετικά: η Γκριζέλντα είχε ήδη επισκεφτεί με τον άντρα της μπράβο στη Νέα Υόρκη μαθαίνοντας τα κόλπα και θα τον δολοφονούσε με το που επέστρεφαν στην Κολομβία γιατί πίστευε ότι της είχε κλέψει χρήματα.
Η σειρά, όμως, παραλείπει το κεφάλαιο της Νέας Υόρκης και ξεκινά από το Μαϊάμι όπου η Γκριζέλντα βρέθηκε γνωρίζοντας καλά τα μονοπάτια της παράνομης διακίνησης και το παιχνίδι που έπαιζε στην Κολομβία ο Εσκομπάρ. Δεν ήταν, επομένως, δύσκολο να εισχωρήσει στην υψηλή κοινωνία και με το πλεονέκτημα της χαμαιλεοντικής της φύσης, καθώς μπορούσε άνετα να αλλάζει εμφάνιση και να ξεφεύγει ακόμα και από τους γνωστούς της, κυριάρχησε στο κύκλωμα έχοντας στο πλευρό της έναν ολόκληρο στρατό εκτελεστών: από στενούς φίλους και νεαρούς Κολομβιανούς έως τον τρίτο άντρα της Ντάριο Σεπούλβεδα, με τον οποίο απέκτησε τον τέταρτο γιο της. Εννοείται ότι και αυτός έπεσε νεκρός μετά από διαταγή της, όταν τόλμησε το 1983 να απαγάγει τον γιο τους αφού διαφωνούσαν σχετικά με την κηδεμονία του και να το σκάσει στην Κολομβία. Οπως ήταν αναμενόμενο, δεν άργησε να ανακαλύψει τα ίχνη του και να προσλάβει κάποιον να τον πυροβολήσει αποκτώντας έκτοτε το προσωνύμιο «μαύρη χήρα».
Εχοντας στο πλευρό της στρατιές εξωτικών γυναικών που μετέφεραν στα ειδικά διαμορφωμένα τους σουτιέν κόκα από το Μεντεγίν και νεαρούς Κουβανούς που την υπηρετούσαν σαν αγριεμένα πιστά σκυλιά, η Γκριζέλντα κατάφερε να εκτοπίσει όλους τους κυρίαρχους ντίλερ στην Αμερική αναλαμβάνοντας δυναμικά τα ηνία και διαμορφώνοντας τον πιο ισχυρό κρίκο στην αλυσίδα του κολομβιανού καρτέλ. Τα έργα και τις ημέρες της βασίλισσας της νύχτας και του ναρκεμπορίου, για την οποία ο Εσκομπάρ είχε πει ότι «ήταν ο μόνος άνθρωπος που φοβήθηκε ποτέ», αναβιώνει η εντελώς μεταμορφωμένη για τις ανάγκες του ρόλου Σοφία Βεργκάρα στη σειρά «Griselda» του Netflix.
Ο... στρατός
Τα κορίτσια με τα δωδεκάποντα που πηγαινοέρχονταν από το αεροδρόμιο στην εξωτική βίλα με την πισίνα που νοίκιαζε η «νονά» ανήκαν στον γυναικείο στρατό που είχε στη διάθεσή της η πανίσχυρη Γκριζέλντα Μπλάνκο, πρόθυμα να την εξυπηρετήσουν και να γίνουν το όχημά της για να διοχετεύσει άπειρα κιλά από κόκα στα πρώτα της βήματα στις ΗΠΑ. Τα ξεχειλωμένα σουτιέν πολύ σύντομα έγιναν ειδική μάρκα που λάνσαρε η Γκριζέλντα στην αγορά ώστε να μπορεί να δικαιολογεί το προσωπικό που αποτελούνταν στην πλειονότητά του από γυναίκες, οι οποίες έγιναν η ωραία βιτρίνα για τη διακίνηση του καθαρού προϊόντος της σε σχέση με το νοθευμένο που διοχετευόταν τότε στην αγορά της Αμερικής. Η κόκα που κατέφτανε με ειδικά αεροπλάνα που νοίκιαζε ο Πάμπλο Εσκομπάρ δεν αρκούσε για να καλύψει την ολοένα αυξημένη ζήτηση, με τους Κολομβιανούς να παίζουν τον πρώτο ρόλο στην αγορά.
Αρχικά οι ντίλερ που είχαν έως τότε τα ηνία αντιστάθηκαν στην πρωτοκαθεδρία της Γκριζέλντα και στην ιδέα τού να δέχονται διαταγές από μια γυναίκα: στο πλευρό της βρέθηκε αρχικά μόνο ο επονομαζόμενος «Γερμανός» Χέρμαν Χίμινεζ Πανέσο, για χάρη του οποίου η ίδια διοργάνωσε μια βραδιά οργίων σε ένα γιοτ, ο οποίος όμως την πρόδωσε στη συνέχεια για να ταχθεί στο πλευρό του έως τότε πανίσχυρου ελεγκτή της διακίνησης της κόκας στις ΗΠΑ, Αμιλκάρ Ράφα Ροντρίγκεζ. Απέναντί της, όμως, η Γκριζέλντα δεν είχε μόνο τους περιστασιακούς προδότες, αλλά και τους ισχυρούς αντιπάλους της από το καρτέλ Μεντεγίν, ελεγχόμενο απόλυτα από τον Εσκομπάρ, όπως η οικογένεια Οτσόα. Ισως να ήταν και η μόνη οικογένεια που εξαιρέθηκε από τη μαζική εξόντωση και το μένος της, καθώς η ίδια δεν δίστασε να σκοτώσει οποιονδήποτε στάθηκε εμπόδιο στον δρόμο της - ακόμη και να τους κόψει τα κεφάλια, όπως έκανε με τον μεγάλο της εχθρό, «Πάπο», σπέρνοντας κυριολεκτικά τον τρόμο. Κανείς δεν τολμούσε να τα βάλει μαζί της καθώς από μικρή μεγάλωσε στους δρόμους του εγκλήματος και της σκληρότητας φτάνοντας να είναι η πιο διαβόητη εγκληματίας την εποχή εκείνη στις ΗΠΑ: οι φήμες τη θέλουν να ευθύνεται για πάνω από 220 φόνους και άλλες τόσες απόπειρες ολικής εξόντωσης.
Από μικρή στην παρανομία
Η μικρή Γκριζέλντα Αϊδέν Μαρτίνες, όπως ήταν το πλήρες όνομά της, δεν είχε κλείσει καν τα 11 όταν βρέθηκε να εμπλέκεται σε υπόθεση απαγωγής με αντάλλαγμα λίτρα, ενώ στα 13 της έκλεβε πορτοφόλια. Εγκαταλειμμένη από νωρίς από τον πατέρα και με τη μητέρα της να ξεσπά πάνω της με βία, βρήκε καταφύγιο στην ελευθερία των δρόμων και σε όλους όσοι έσπευσαν να εκμεταλλευτούν την αθωότητά της: ήδη στα 12 της έπεσε θύμα βιασμού από τον ίδιο τον πατριό της και στα 15 έγινε μητέρα του πρώτου από τους τρεις γιους της που απέκτησε με τον άντρα της Κάρλος Τρουχίλο. Ηταν, όμως, και ο πρώτος που θα έπεφτε από τις σφαίρες της, αφού κανείς από τους τρεις συζύγους της δεν έμεινε ζωντανός, όπως και αρκετοί εραστές της που πλήρωσαν με τη ζωή τους τη διαβόητη ζήλια της. Το σίριαλ του Netflix θέλει, ωστόσο, τον δεύτερο σύζυγό της Αλμπέρτο Μπράβο να την εξαναγκάζει στην πορνεία και να της ζητάει να κοιμηθεί με τον ίδιο του τον αδελφό για να ξεπληρώσει παλιότερο χρέος, αλλά στην πραγματικότητα τα πράγματα ήταν διαφορετικά: η Γκριζέλντα είχε ήδη επισκεφτεί με τον άντρα της μπράβο στη Νέα Υόρκη μαθαίνοντας τα κόλπα και θα τον δολοφονούσε με το που επέστρεφαν στην Κολομβία γιατί πίστευε ότι της είχε κλέψει χρήματα.
Η σειρά, όμως, παραλείπει το κεφάλαιο της Νέας Υόρκης και ξεκινά από το Μαϊάμι όπου η Γκριζέλντα βρέθηκε γνωρίζοντας καλά τα μονοπάτια της παράνομης διακίνησης και το παιχνίδι που έπαιζε στην Κολομβία ο Εσκομπάρ. Δεν ήταν, επομένως, δύσκολο να εισχωρήσει στην υψηλή κοινωνία και με το πλεονέκτημα της χαμαιλεοντικής της φύσης, καθώς μπορούσε άνετα να αλλάζει εμφάνιση και να ξεφεύγει ακόμα και από τους γνωστούς της, κυριάρχησε στο κύκλωμα έχοντας στο πλευρό της έναν ολόκληρο στρατό εκτελεστών: από στενούς φίλους και νεαρούς Κολομβιανούς έως τον τρίτο άντρα της Ντάριο Σεπούλβεδα, με τον οποίο απέκτησε τον τέταρτο γιο της. Εννοείται ότι και αυτός έπεσε νεκρός μετά από διαταγή της, όταν τόλμησε το 1983 να απαγάγει τον γιο τους αφού διαφωνούσαν σχετικά με την κηδεμονία του και να το σκάσει στην Κολομβία. Οπως ήταν αναμενόμενο, δεν άργησε να ανακαλύψει τα ίχνη του και να προσλάβει κάποιον να τον πυροβολήσει αποκτώντας έκτοτε το προσωνύμιο «μαύρη χήρα».
Το φονικό στο mall
Η αγριότητα των φόνων (αποκεφαλισμοί, δημόσιες εκτελέσεις μέρα μεσημέρι) που διέταζε η Γκριζέλντα, η οποία δεν δίσταζε κάποιους να τους εκτελεί με τα ίδια της τα χέρια, αλλά και η βιαιότητα των εγκληματικών της ενεργειών είχαν αρχίσει να αναστατώνουν την κοινότητα του Μαϊάμι, με αποτέλεσμα να κινητοποιηθεί πολύ γρήγορα η Αστυνομία. Ενα από τα πιο γνωστά περιστατικά που σήμανε συναγερμό και στην DEA (η αμερικανική Υπηρεσία Δίωξης Ναρκωτικών), που άρχισε τότε να διερευνά την υπόθεση, είναι αυτό του φονικού στο εμπορικό κέντρο της Κομητείας Ντέιντ στο Μαϊάμι το 1979, όπου οι Κουβανοί νεαροί προστάτες της Γκριζέλντα δολοφόνησαν μπροστά στα μάτια πελατών τον ανταγωνιστή της Πανέσο και τα πρωτοπαλίκαρά του παίρνοντας εκδίκηση για την προδοσία εις βάρος της «νονάς». Οσο, όμως, σκληρή κι αν φάνταζε στα μάτια των γκρίνγκο και της μεσοαστικής κοινωνίας του Μαϊάμι, στα μάτια του απλού κόσμου ήταν η εξεγερμένη γυναίκα, όπως ήθελε να εμφανίζεται και η ίδια μπροστά στους Κουβανούς που έψαχναν διακαώς έναν ακόμα επαναστάτη, μετά τον Κάστρο που είχε προδόσει την επανάστασή τους, για να ταυτιστούν.
Αυτή την πλευρά της αντιηρωίδας με γερές δόσεις φεμινισμού, η οποία μεγαλώνει παράλληλα και τα αγόρια της, από τα οποία φροντίζει να μη λείπει τίποτε, αποφάσισε να φωτίσει η ερμηνεία της Βεργκάρα. Μελετώντας για χρόνια την πανίσχυρη γυναίκα της κοκαΐνης, τη θεωρεί μια θηλυκή εκδοχή του Τόνι Σοπράνο, όπως τονίζει χαρακτηριστικά στις συνεντεύξεις της. Αλλωστε, η ίδια έχει πολλούς λόγους να ταυτίζεται μαζί της και να βλέπει μια άλλη όψη της αρνητικής ηρωίδας της, εκτός από τη στεγνή εγκληματική φύση: εκτός από Κουβανή και μητέρα, η Βεργκάρα έχει βιώσει στο πετσί της την ιστορία του καρτέλ ναρκωτικών αφού ο αδελφός της είχε καταδικαστεί και τελικά δολοφονήθηκε εξαιτίας της εμπλοκής του στην παράνομη διακίνηση.
Το τραγικό τέλος
Ενα βράδυ του καλοκαιριού του 1985 η Γκριζέλντα απολάμβανε το νέο της ησυχαστήριο στην Καλιφόρνια, όπου είχε καταφύγει για να γλιτώσει όχι μόνο από τους αστυνομικούς, αλλά και από τους ορκισμένους εχθρούς της. Ο άλλοτε έμπιστός της, Χόρχε Αγιάλα, γνωστός με το ψευδώνυμο «Ρίβι», που εκτελούσε μια σειρά από φόνους εκ μέρους της, αυτός που δεν δίστασε να σκοτώσει τον πατέρα και τη μητέρα ενός μικρού βρέφους για χάρη της, ήταν ο πρώτος που την έδωσε με αντάλλαγμα μια καλύτερη ποινή. Τη συνέλαβαν ύστερα από υποδείξεις του το 1985, το 1986 βρέθηκε στη φυλακή, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1998, οπότε αφέθηκε ελεύθερη αφού ομολόγησε τις πράξεις της με τον όρο να επιστρέψει στην Κολομβία και να μην ξαναγυρίσει ποτέ στις ΗΠΑ.
Οσο, όμως, ήταν στη φυλακή εξακολουθούσε να κρατά τα ηνία του εμπορίου της κόκας, με τους ίδιους τους γιους της να συνεχίζουν τη διακίνηση με την άδειά της. Στην πραγματικότητα, ο λόγος που αφέθηκε ελεύθερη τόσο σύντομα ήταν γιατί οι κατηγορίες που της είχαν αποδοθεί είχαν στηριχτεί στις μαρτυρίες του Ρίβι, ο οποίος, ωστόσο, ενεπλάκη σε σκάνδαλο μέσα από τη φυλακή χάνοντας έτσι την αξιοπιστία του: όπως φάνηκε, ο άλλοτε έμπιστος της Γκριζέλντα έκανε τηλεφωνικό σεξ με τρεις διαφορετικές εργαζόμενες στην Εισαγγελία (!), οι οποίες του έδιναν στοιχεία σχετικά με την υπόθεση. Οσο για την ίδια την Μπλάνκο, παρότι υποτίθεται ότι με τα χρόνια είχε αφήσει την παράνομη δραστηριότητα κυκλοφορώντας, όσο μπορούσε για τα δεδομένα του Μεντεγίν, αμέριμνη στους δρόμους, τελικά δεν κατάφερε το 2012 να ξεφύγει από τη μαύρη της τη μοίρα.
Καθώς πήγαινε για ψώνια στο κρεοπωλείο, δύο νεαροί που της είχαν στήσει καρτέρι με μοτοσικλέτα την εκτέλεσαν με δυο σφαίρες στο κεφάλι μπροστά στα μάτια της νύφης της. Ηταν ακριβώς ο τρόπος που είχε εφεύρει η ίδια -η περίφημη μέθοδος του «drive by»- για να τελειώνει γρήγορα τα εγκλήματα και ήταν μάλλον ειρωνεία ή συμβολική επίδειξη ότι οι αντίπαλοί της αποφάσισαν να την τελειώσουν έτσι στα 69 χρόνια της. Οσο για το κρεοπωλείο, ίσως να μην υπήρχε ιδανικότερο φόντο για έναν άνθρωπο που όχι μόνο δεν φόβισε ποτέ το αίμα, αλλά μάλλον την τραβούσε πιο πολύ κι από τα πιο ανήμερα αγρίμια.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr