Villa Mabrouka: Στο ονειρικό καταφύγιο του Ιβ Σεν Λοράν
Villa Mabrouka: Στο ονειρικό καταφύγιο του Ιβ Σεν Λοράν
Ο θαυμασμός του Βρετανού σχεδιαστή Τζάσπερ Κόνραν για τον Γάλλο μόδιστρο τον έφερε στην ειδυλλιακή κατοικία του στην εξωτική Ταγγέρη - Η πρόκληση ήταν να τη μετατρέψει σε ξενοδοχείο και, πλέον, μιλάει για το έργο που του άλλαξε τη ζωή
Τόπος συνάντησης μυστικών πρακτόρων και διαφόρων ειδών απατεώνων, πόλος έλξης για χρυσοθήρες και τζογαδόρους, παιδική χαρά για εκκεντρικούς εκατομμυριούχους: καθώς αποτελούσε ουδέτερη «διεθνή ζώνη» μέχρι το 1956, όταν εντάχθηκε οριστικά στο Μαρόκο, η εξωτική Ταγγέρη έμοιαζε περισσότερο με σκηνικό ταινίας παρά με αληθινή πόλη.
Εδώ έζησε ο Γουίλιαμ Μπάροουζ, από εδώ πέρασαν ο Τζακ Κέρουακ και ο Τένεσι Γουίλιαμς, την Ταγγέρη διάλεξαν για την ειδυλλιακή κατοικία τους ο Ιβ Σεν Λοράν με τον σύντροφό του Πιερ Μπερζέ.
Η βίλα όπου ο Γάλλος μόδιστρος πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του έφερε τον Βρετανό σχεδιαστή Τζάσπερ Κόνραν στην πόλη και τώρα πια αποτελεί το δεύτερο ξενοδοχείο της ιδιοκτησίας του. Σήμερα διαθέτει 12 δωμάτια, δύο πισίνες, τρία εστιατόρια και ένα στυλ που συνδυάζει την αίγλη της δεκαετίας του ’40 με σύγχρονες πινελιές. «Πάντα θαύμαζα τον τρόπο που ο Ιβ Σεν Λοράν και ο Μπερζέ εργάζονταν με στόχο να στρέψουν την προσοχή του κόσμου στο Μαρόκο και να αναδείξουν τον λαό του και την κουλτούρα του», λέει ο ίδιος. «Μελετώντας την έπαυλη, συνειδητοποίησα τη σημασία της ως ορόσημο και ως ιστορικό μνημείο. Για μένα ήταν ένα πρότζεκτ τόσο συντήρησης όσο και δημιουργίας». Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή όμως.
Gala: Πώς ανακαλύψατε τη Villa Mabrouka;
Τζάσπερ Κόνραν: Aπό έναν τοπικό παλαιοπώλη. Είχα πάει στην Ταγγέρη για να αγοράσω μια σκηνή που θα τη χρησιμοποιούσα για εκδρομές με πελάτες που έμεναν στο ξενοδοχείο μου, το «L’ Hotel» στο Μαρακές.
G.: Τι σας γοήτευσε περισσότερο;
Τ.Κ.: Από τα πρώτα βήματα που έκανα στον κήπο κατάλαβα ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει το δεύτερο ξενοδοχείο μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη αίσθηση που είχα ερχόμενος από τα στενά δρομάκια της Μεντίνα, τη στιγμή που μπήκα στην καταπράσινη και σκιερή αυλή της βίλας, γεμάτη μπανάνες και φοίνικες, και βρέθηκα σε μια όαση με απέραντο γκαζόν και έναν ολάνθιστο κήπο με θέα στη θάλασσα, σπαρμένο με τριανταφυλλιές, αγάπανθους, γιασεμιά και μπουκαμβίλιες.
G.: Τι αλλαγές κάνατε για να μετατρέψετε το σπίτι σε ξενοδοχείο;
Τ.Κ.: Δεν γνώριζα από την αρχή την έκταση του έργου, όταν όμως ξεκινήσαμε αντιλήφθηκα ότι έπρεπε να χωρίσουμε εντελώς το σπίτι από τον κήπο και να τα ενώσουμε ξανά. Ολες οι σωληνώσεις ήταν διαβρωμένες, έπρεπε να τοποθετήσουμε μια εντελώς νέα υποδομή. Εχουμε επίσης σχεδιάσει και κατασκευάσει εννέα νέα κτίρια. Οι παρεμβάσεις έγιναν με χειρουργική ακρίβεια. Η αγωνία μου ήταν πάντα η διατήρηση της κληρονομιάς και όχι η μετάλλαξη. Το σπίτι έχει ακόμα την αρχική του μορφή, με τα αυθεντικά πλακάκια στο πάτωμα, τα δωμάτια εξακολουθούν να έχουν το ίδιο σχήμα, τα ταβάνια είναι όλα εξίσου ψηλά.
G.: Τι έχει εμπνεύσει τη ρομαντική διάθεση της Villa Mabrouka;
Τ.Κ.: Ο Ιβ Σεν Λοράν ήθελε αυτή η κατοικία να έχει την κομψότητα και την ομορφιά ενός σπιτιού της δεκαετίας του ’40, όταν εκείνος μεγάλωνε στο Οράν, στην Αλγερία. Είναι εντυπωσιακή επειδή είναι απλή και αυθεντική. Ανετη και όμορφη, έχει ένα ευρωπαϊκό στυλ που την έκανε να διαφέρει από τη vintage μαροκινή διάθεση που έχει το ξενοδοχείο μου στο Μαρακές. Εδώ δεν μπαίνεις σε ένα μαροκινό παλάτι, αλλά σε μια έπαυλη που θα μπορούσε να βρίσκεται στη νότια Γαλλία. Θέλησα να προσθέσω τις εικόνες και τις εμπειρίες από τη δική μου ζωή και να πλουτίσω εκείνες που ήδη έχει βιώσει το οίκημα.
G.: Πώς φανταστήκατε τη διακόσμηση;
Τ.Κ.: Κυριαρχεί το λευκό, ένα χρώμα που ανακουφίζει από τη ζέστη και έρχεται σε τέλεια αντίθεση με τα πράσινα της αυλής, αλλά υπάρχουν και κίτρινες νότες από ώχρα και νεραγκούλα, διάφορες αποχρώσεις του πράσινου, μπλε του άνθους αραβοσίτου και ροζ σαν το ρουζ του μακιγιάζ. Οι διακοσμητικές λεπτομέρειες περιλαμβάνουν φωτισμό της δεκαετίας του ’30, χαλιά της Μαυριτανίας και παραδοσιακά πήλινα πλακάκια. Επίσης, βελούδινες πολυθρόνες, ρωμαϊκά μωσαϊκά, λευκούς καναπέδες, κεντήματα, σεντόνια από αιγυπτιακό βαμβάκι, καλύμματα κρεβατιού από κασμίρ. Ολα τα έπιπλα έχουν κατασκευαστεί στο Μαρόκο με έμφαση στις απλές, ξεκάθαρες γραμμές.
G.: Τι σημαίνει για εσάς προσοχή στη λεπτομέρεια;
Τ.Κ.: Οταν μιλάω για άνεση, σκέφτομαι απίθανες λεπτομέρειες, όπως το βάρος και η απαλότητα του παπλώματος ή η αίσθηση του σεντονιού. Πιστεύω ότι η άνεση προκύπτει από την αίσθηση που δίνει η χρήση των πραγμάτων. Το άγγιγμά τους είναι εξίσου σημαντικό. Βάζω τον εαυτό μου στη θέση του πελάτη, το πώς θα κινούνται οι άνθρωποι σε κάθε χώρο, πώς θα αισθάνονται τα αντικείμενα που αγγίζουν - πετούγιες, επιφάνειες, πετσέτες. Σχεδόν τα πάντα στο ξενοδοχείο έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί κατά παραγγελία, από τα επιτραπέζια σκεύη και τα λευκά είδη μέχρι τα υφάσματα, τα έπιπλα και τον φωτισμό. Κάποια πράγματα δημιουργήθηκαν από μέρη επίπλων που υπήρχαν ήδη στη βίλα, άλλα προέκυψαν καθαρά από τη φαντασία μου.
G.: Σε τι διαφέρει η Ταγγέρη από το Μαρακές;
Τ.Κ.: Καθώς βρίσκεται πάνω στη θάλασσα και έχει λιμάνι, είναι ένας πολύ διαφορετικός κόσμος. Υπάρχουν πολλά σπίτια της δεκαετίας του ’30 και του ’40, κυρίως λευκά με φόντο το γαλάζιο, μια εικόνα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το αμμώδες Μαρακές των αποχρώσεων τερακότα. Στην Ταγγέρη βρισκόμαστε στη Μεσόγειο με πανοραμική θέα στον ουρανό, στη θάλασσα και τους κήπους, ανάμεσα στα στενά του Γιβραλτάρ και τον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο Πιερ Μπερζέ έλεγε: «η Ταγγέρη είναι μια πόλη σε μόνιμη συνομιλία με την Ευρώπη».
G.: Τι σημαίνει για εσάς ο Ιβ Σεν Λοράν;
Τ.Κ.: Οταν τα άλλα παιδιά λάτρευαν ποδοσφαιριστές, εγώ θαύμαζα τον Ιβ Σεν Λοράν. Ηταν μια πολύ σημαντική προσωπικότητα για μένα από τότε που ήμουν δώδεκα ετών. Μια ιδιοφυΐα, ο καλλιτέχνης που αφουγκραζόταν τον σφυγμό της εποχής. Δεν δημιουργούσε μόνο ρούχα, αλλά και αντικείμενα, ζωγράφιζε, σχεδίαζε για το θέατρο. Για μένα, λοιπόν, το να γίνω θεματοφύλακας της Villa Mabrouka είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση.
G.: Τι σας τράβηξε να γίνετε ξενοδόχος;
Τ.Κ.: Στην εφηβεία μου διάβασα το «Hotel Splendide» του Λούντβιχ Μπέμελμανς. Το έγραψε όταν εργαζόταν ως σερβιτόρος στο «Ritz-Carlton» τη δεκαετία του ’20 στη Νέα Υόρκη και είναι τόσο γοητευτικός ο τρόπος που μιλάει για το φαγητό και την τέχνη της φιλοξενίας, που μου άλλαξε τη ζωή. Από τότε έχει εμπνεύσει τον έρωτά μου για τα ξενοδοχεία.
G.: Τι κάνει τη Villa Mabrouka τόσο ξεχωριστή;
Τ.Κ.: Αποτελεί έναν προορισμό από μόνη της. Απομονωμένη και ήσυχη, δροσερή και γαλήνια, εξοπλισμένη με δύο πισίνες, εστιατόρια και ένα επίπεδο υπηρεσιών που εξασφαλίζει ότι οι φιλοξενούμενοι θα έχουν όλα όσα επιθυμούν. Θέλησα να δημιουργήσω ένα μέρος όπου μπορεί κανείς να αφοσιωθεί στην ομορφιά που τον περιβάλλει. Εύχομαι να αποτελέσει την τέλεια απόδραση για όποιον την επιλέξει.
Ειδήσεις σήμερα:
Δωρεάν διατροφολόγοι στη μάχη κατά της παιδικής παχυσαρκίας – Από πότε θα είναι διαθέσιμοι στα σχολεία
Αλλαγές στη θητεία: Έρχεται εθελοντική στράτευση των γυναικών
Οι ΗΠΑ λένε πως οι Χούθι έπληξαν εμπορικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν, χωρίς να υπάρξουν θύματα
Η βίλα όπου ο Γάλλος μόδιστρος πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του έφερε τον Βρετανό σχεδιαστή Τζάσπερ Κόνραν στην πόλη και τώρα πια αποτελεί το δεύτερο ξενοδοχείο της ιδιοκτησίας του. Σήμερα διαθέτει 12 δωμάτια, δύο πισίνες, τρία εστιατόρια και ένα στυλ που συνδυάζει την αίγλη της δεκαετίας του ’40 με σύγχρονες πινελιές. «Πάντα θαύμαζα τον τρόπο που ο Ιβ Σεν Λοράν και ο Μπερζέ εργάζονταν με στόχο να στρέψουν την προσοχή του κόσμου στο Μαρόκο και να αναδείξουν τον λαό του και την κουλτούρα του», λέει ο ίδιος. «Μελετώντας την έπαυλη, συνειδητοποίησα τη σημασία της ως ορόσημο και ως ιστορικό μνημείο. Για μένα ήταν ένα πρότζεκτ τόσο συντήρησης όσο και δημιουργίας». Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή όμως.
Gala: Πώς ανακαλύψατε τη Villa Mabrouka;
Τζάσπερ Κόνραν: Aπό έναν τοπικό παλαιοπώλη. Είχα πάει στην Ταγγέρη για να αγοράσω μια σκηνή που θα τη χρησιμοποιούσα για εκδρομές με πελάτες που έμεναν στο ξενοδοχείο μου, το «L’ Hotel» στο Μαρακές.
G.: Τι σας γοήτευσε περισσότερο;
Τ.Κ.: Από τα πρώτα βήματα που έκανα στον κήπο κατάλαβα ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει το δεύτερο ξενοδοχείο μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη αίσθηση που είχα ερχόμενος από τα στενά δρομάκια της Μεντίνα, τη στιγμή που μπήκα στην καταπράσινη και σκιερή αυλή της βίλας, γεμάτη μπανάνες και φοίνικες, και βρέθηκα σε μια όαση με απέραντο γκαζόν και έναν ολάνθιστο κήπο με θέα στη θάλασσα, σπαρμένο με τριανταφυλλιές, αγάπανθους, γιασεμιά και μπουκαμβίλιες.
Τ.Κ.: Δεν γνώριζα από την αρχή την έκταση του έργου, όταν όμως ξεκινήσαμε αντιλήφθηκα ότι έπρεπε να χωρίσουμε εντελώς το σπίτι από τον κήπο και να τα ενώσουμε ξανά. Ολες οι σωληνώσεις ήταν διαβρωμένες, έπρεπε να τοποθετήσουμε μια εντελώς νέα υποδομή. Εχουμε επίσης σχεδιάσει και κατασκευάσει εννέα νέα κτίρια. Οι παρεμβάσεις έγιναν με χειρουργική ακρίβεια. Η αγωνία μου ήταν πάντα η διατήρηση της κληρονομιάς και όχι η μετάλλαξη. Το σπίτι έχει ακόμα την αρχική του μορφή, με τα αυθεντικά πλακάκια στο πάτωμα, τα δωμάτια εξακολουθούν να έχουν το ίδιο σχήμα, τα ταβάνια είναι όλα εξίσου ψηλά.
G.: Τι έχει εμπνεύσει τη ρομαντική διάθεση της Villa Mabrouka;
Τ.Κ.: Ο Ιβ Σεν Λοράν ήθελε αυτή η κατοικία να έχει την κομψότητα και την ομορφιά ενός σπιτιού της δεκαετίας του ’40, όταν εκείνος μεγάλωνε στο Οράν, στην Αλγερία. Είναι εντυπωσιακή επειδή είναι απλή και αυθεντική. Ανετη και όμορφη, έχει ένα ευρωπαϊκό στυλ που την έκανε να διαφέρει από τη vintage μαροκινή διάθεση που έχει το ξενοδοχείο μου στο Μαρακές. Εδώ δεν μπαίνεις σε ένα μαροκινό παλάτι, αλλά σε μια έπαυλη που θα μπορούσε να βρίσκεται στη νότια Γαλλία. Θέλησα να προσθέσω τις εικόνες και τις εμπειρίες από τη δική μου ζωή και να πλουτίσω εκείνες που ήδη έχει βιώσει το οίκημα.
Τ.Κ.: Κυριαρχεί το λευκό, ένα χρώμα που ανακουφίζει από τη ζέστη και έρχεται σε τέλεια αντίθεση με τα πράσινα της αυλής, αλλά υπάρχουν και κίτρινες νότες από ώχρα και νεραγκούλα, διάφορες αποχρώσεις του πράσινου, μπλε του άνθους αραβοσίτου και ροζ σαν το ρουζ του μακιγιάζ. Οι διακοσμητικές λεπτομέρειες περιλαμβάνουν φωτισμό της δεκαετίας του ’30, χαλιά της Μαυριτανίας και παραδοσιακά πήλινα πλακάκια. Επίσης, βελούδινες πολυθρόνες, ρωμαϊκά μωσαϊκά, λευκούς καναπέδες, κεντήματα, σεντόνια από αιγυπτιακό βαμβάκι, καλύμματα κρεβατιού από κασμίρ. Ολα τα έπιπλα έχουν κατασκευαστεί στο Μαρόκο με έμφαση στις απλές, ξεκάθαρες γραμμές.
Τ.Κ.: Οταν μιλάω για άνεση, σκέφτομαι απίθανες λεπτομέρειες, όπως το βάρος και η απαλότητα του παπλώματος ή η αίσθηση του σεντονιού. Πιστεύω ότι η άνεση προκύπτει από την αίσθηση που δίνει η χρήση των πραγμάτων. Το άγγιγμά τους είναι εξίσου σημαντικό. Βάζω τον εαυτό μου στη θέση του πελάτη, το πώς θα κινούνται οι άνθρωποι σε κάθε χώρο, πώς θα αισθάνονται τα αντικείμενα που αγγίζουν - πετούγιες, επιφάνειες, πετσέτες. Σχεδόν τα πάντα στο ξενοδοχείο έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί κατά παραγγελία, από τα επιτραπέζια σκεύη και τα λευκά είδη μέχρι τα υφάσματα, τα έπιπλα και τον φωτισμό. Κάποια πράγματα δημιουργήθηκαν από μέρη επίπλων που υπήρχαν ήδη στη βίλα, άλλα προέκυψαν καθαρά από τη φαντασία μου.
G.: Σε τι διαφέρει η Ταγγέρη από το Μαρακές;
Τ.Κ.: Καθώς βρίσκεται πάνω στη θάλασσα και έχει λιμάνι, είναι ένας πολύ διαφορετικός κόσμος. Υπάρχουν πολλά σπίτια της δεκαετίας του ’30 και του ’40, κυρίως λευκά με φόντο το γαλάζιο, μια εικόνα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το αμμώδες Μαρακές των αποχρώσεων τερακότα. Στην Ταγγέρη βρισκόμαστε στη Μεσόγειο με πανοραμική θέα στον ουρανό, στη θάλασσα και τους κήπους, ανάμεσα στα στενά του Γιβραλτάρ και τον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο Πιερ Μπερζέ έλεγε: «η Ταγγέρη είναι μια πόλη σε μόνιμη συνομιλία με την Ευρώπη».
G.: Τι σημαίνει για εσάς ο Ιβ Σεν Λοράν;
Τ.Κ.: Οταν τα άλλα παιδιά λάτρευαν ποδοσφαιριστές, εγώ θαύμαζα τον Ιβ Σεν Λοράν. Ηταν μια πολύ σημαντική προσωπικότητα για μένα από τότε που ήμουν δώδεκα ετών. Μια ιδιοφυΐα, ο καλλιτέχνης που αφουγκραζόταν τον σφυγμό της εποχής. Δεν δημιουργούσε μόνο ρούχα, αλλά και αντικείμενα, ζωγράφιζε, σχεδίαζε για το θέατρο. Για μένα, λοιπόν, το να γίνω θεματοφύλακας της Villa Mabrouka είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση.
Τ.Κ.: Στην εφηβεία μου διάβασα το «Hotel Splendide» του Λούντβιχ Μπέμελμανς. Το έγραψε όταν εργαζόταν ως σερβιτόρος στο «Ritz-Carlton» τη δεκαετία του ’20 στη Νέα Υόρκη και είναι τόσο γοητευτικός ο τρόπος που μιλάει για το φαγητό και την τέχνη της φιλοξενίας, που μου άλλαξε τη ζωή. Από τότε έχει εμπνεύσει τον έρωτά μου για τα ξενοδοχεία.
G.: Τι κάνει τη Villa Mabrouka τόσο ξεχωριστή;
Τ.Κ.: Αποτελεί έναν προορισμό από μόνη της. Απομονωμένη και ήσυχη, δροσερή και γαλήνια, εξοπλισμένη με δύο πισίνες, εστιατόρια και ένα επίπεδο υπηρεσιών που εξασφαλίζει ότι οι φιλοξενούμενοι θα έχουν όλα όσα επιθυμούν. Θέλησα να δημιουργήσω ένα μέρος όπου μπορεί κανείς να αφοσιωθεί στην ομορφιά που τον περιβάλλει. Εύχομαι να αποτελέσει την τέλεια απόδραση για όποιον την επιλέξει.
Ειδήσεις σήμερα:
Δωρεάν διατροφολόγοι στη μάχη κατά της παιδικής παχυσαρκίας – Από πότε θα είναι διαθέσιμοι στα σχολεία
Αλλαγές στη θητεία: Έρχεται εθελοντική στράτευση των γυναικών
Οι ΗΠΑ λένε πως οι Χούθι έπληξαν εμπορικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν, χωρίς να υπάρξουν θύματα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα