Μαρίνα Σάττι: Το κορίτσι με τις «Κούπες» που πάντρεψε την παράδοση με το σήμερα και ξεσήκωσε την Ευρώπη
11.05.2024
15:00
Η «Μάντισσα», η απενοχοποιημένη ματιά της στην ελληνική κοινωνία και η μεγάλη αγάπη των Eurofans με το «Ζάρι»
Ήταν το 2016, όταν δημοσιεύτηκε στο ελληνικό YouTube μια άλλη εκδοχή του παραδοσιακού τραγουδιού «Θα σπάσω κούπες». Ένα κορίτσι λίγο πριν τα 30, άγνωστο ακόμη στο ευρύ κοινό, τραγουδάει με την ομάδα της την επιτυχία της Μαρίκας Παπαγκίκα αλά φολκ και προσελκύει εκατομμύρια ακροατές στο κανάλι της. Σιγά σιγά, η Μαρίνα Σάττι αρχίζει να συστήνεται στο κοινό της, που σήμερα έχει ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας.
Το «Ζάρι» με το οποίο εκπροσωπεί τη μια από τις δυο πατρίδες της στη Eurovision, αυτή τη στιγμή μετρά εκατομμύρια ακροάσεις σε εφαρμογές και πλατφόρμες, ενώ οι Eurofans από όλο τον κόσμο, έδειξαν αμέσως την προτίμησή τους. Τα μέσα ενημέρωσης από γειτονικές χώρες και όχι μόνο, μιλούν για την Ελληνίδα που αποτίει φόρο τιμής στην πλούσια μουσική παράδοση της χώρας της, εμπλουτίζοντάς τη με δικές της σύγχρονες ευαισθησίες και φέρνει ως αποτέλεσμα, έναν ήχο διαχρονικό και ταυτόχρονα πρωτοποριακό.
Τα τραγούδια αλλά και τα βίντεο κλιπ της έχουν στόχο να κάνουν θόρυβο, όσο ενώνουν το παλιό με το σύγχρονο και το urban με το παραδοσιακό στοιχείο. Η μουσική της ορισμένες φορές «ενοχλεί», αλλά μετά από λίγο αγαπιέται, όπως ακριβώς συνέβη με το «Ζάρι».
Η Μαρίνα Σάττι ήρθε για να μείνει με τις πρωτότυπες μελωδίες της, δείχνοντας με την τέχνη της, πώς βλέπει εκείνη την κοινωνία μέσα στην οποία μεγάλωσε, έστω κι αν αυτή είναι μια πλαστική καρέκλα, ένας μισοτελειωμένος καφές ή οι αγκαλιές με… κότες.
Το πάντρεμα Σουδάν και Ελλάδας
Το ντεμπούτο της Μαρίνας Σάττι στην ελληνική μουσική σκηνή, δεν ήταν οι «Κούπες». Η 37χρονη σήμερα τραγουδίστρια, είχε μυηθεί από μικρή στον χώρο του τραγουδιού. Με πατέρα από το Σουδάν και μητέρα Ελληνίδα, η Μαρίνα Σάττι εκμεταλλεύτηκε την ήδη πολύχρωμη πολιτισμική της ταυτότητα, για να παντρέψει τα στοιχεία εκείνα, που σήμερα τη φέρνουν ανάμεσα στους κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς της.
Όταν χώρισαν οι γονείς της, η Μαρίνα Σάττι έμεινε στην Κρήτη με τη μητέρα της και φοίτησε σε αγγλόφωνο σχολείο, μιας και ήταν ο μοναδικός τρόπος να μάθει αραβικά, τη γλώσσα του πατέρα της, ο οποίος έφυγε από τη ζωή μόλις πριν από λίγο καιρό. Η ίδια έχει μιλήσει για τον ρατσισμό που βίωσε ως παιδί, λόγω της καταγωγής του πατέρα της. «Έλεγα "γιατί δεν με παίζουν; Τι φταίει; Που έχω αυτό το δέρμα; Που είναι το επίθετό μου έτσι;’’» είχε πει σε συνέντευξή της. Αυτό όμως κράτησε για λίγο, αφού η τραγουδίστρια εκμεταλλεύτηκε τις πολυπολιτισμικές της επιρροές για να εγκαινιάσει ένα νέο καλλιτεχνικό κράμα στη μουσική σκηνή, το οποίο και αγαπήθηκε.
Το «Ζάρι» με το οποίο εκπροσωπεί τη μια από τις δυο πατρίδες της στη Eurovision, αυτή τη στιγμή μετρά εκατομμύρια ακροάσεις σε εφαρμογές και πλατφόρμες, ενώ οι Eurofans από όλο τον κόσμο, έδειξαν αμέσως την προτίμησή τους. Τα μέσα ενημέρωσης από γειτονικές χώρες και όχι μόνο, μιλούν για την Ελληνίδα που αποτίει φόρο τιμής στην πλούσια μουσική παράδοση της χώρας της, εμπλουτίζοντάς τη με δικές της σύγχρονες ευαισθησίες και φέρνει ως αποτέλεσμα, έναν ήχο διαχρονικό και ταυτόχρονα πρωτοποριακό.
Τα τραγούδια αλλά και τα βίντεο κλιπ της έχουν στόχο να κάνουν θόρυβο, όσο ενώνουν το παλιό με το σύγχρονο και το urban με το παραδοσιακό στοιχείο. Η μουσική της ορισμένες φορές «ενοχλεί», αλλά μετά από λίγο αγαπιέται, όπως ακριβώς συνέβη με το «Ζάρι».
Η Μαρίνα Σάττι ήρθε για να μείνει με τις πρωτότυπες μελωδίες της, δείχνοντας με την τέχνη της, πώς βλέπει εκείνη την κοινωνία μέσα στην οποία μεγάλωσε, έστω κι αν αυτή είναι μια πλαστική καρέκλα, ένας μισοτελειωμένος καφές ή οι αγκαλιές με… κότες.
Το πάντρεμα Σουδάν και Ελλάδας
Το ντεμπούτο της Μαρίνας Σάττι στην ελληνική μουσική σκηνή, δεν ήταν οι «Κούπες». Η 37χρονη σήμερα τραγουδίστρια, είχε μυηθεί από μικρή στον χώρο του τραγουδιού. Με πατέρα από το Σουδάν και μητέρα Ελληνίδα, η Μαρίνα Σάττι εκμεταλλεύτηκε την ήδη πολύχρωμη πολιτισμική της ταυτότητα, για να παντρέψει τα στοιχεία εκείνα, που σήμερα τη φέρνουν ανάμεσα στους κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς της.
Όταν χώρισαν οι γονείς της, η Μαρίνα Σάττι έμεινε στην Κρήτη με τη μητέρα της και φοίτησε σε αγγλόφωνο σχολείο, μιας και ήταν ο μοναδικός τρόπος να μάθει αραβικά, τη γλώσσα του πατέρα της, ο οποίος έφυγε από τη ζωή μόλις πριν από λίγο καιρό. Η ίδια έχει μιλήσει για τον ρατσισμό που βίωσε ως παιδί, λόγω της καταγωγής του πατέρα της. «Έλεγα "γιατί δεν με παίζουν; Τι φταίει; Που έχω αυτό το δέρμα; Που είναι το επίθετό μου έτσι;’’» είχε πει σε συνέντευξή της. Αυτό όμως κράτησε για λίγο, αφού η τραγουδίστρια εκμεταλλεύτηκε τις πολυπολιτισμικές της επιρροές για να εγκαινιάσει ένα νέο καλλιτεχνικό κράμα στη μουσική σκηνή, το οποίο και αγαπήθηκε.
Στα 18 της αποφασίζει να φύγει στην Αθήνα και να ξεκινήσει τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, παράλληλα με τη φοίτησή της στην Ανώτατη Σχολή ∆ραµατικής Τέχνης «Βεάκη» και στην Κεντρική Σκηνή. Ωστόσο, το μικρόβιο της μουσικής εισχώρησε στη νέα της ζωή και από τότε δεν την άφησε ποτέ. Από τα πανηγύρια της Κρήτης, η Μαρίνα Σάττι βρέθηκε στο Εθνικό Ωδείο για σπουδές στο κλασσικό τραγούδι και το πιάνο. Η αγάπη της για τη μουσική, της έφερε μια σημαντική υποτροφία, στο Κολέγιο Μπέρκλι, όπου και σπούδασε ενορχήστρωση, παραγωγή και τζαζ. Όταν επέστρεψε, οι «πόρτες» άρχισαν να ανοίγουν διάπλατα για τη Μαρίνα Σάττι. Συμμετείχε σε μιούζικαλ, παραστάσεις και τηλεοπτικές σειρές. Με αφορμή τη συμμετοχή της στη Eurovision, οι θαυμαστές της ανακάλυψαν μερικές από τις προηγούμενες δουλειές της, στο θέατρο και την τηλεόραση.
Η Μαρίνα Σάττι τραγουδάει στο μιούζικαλ «Δαίμονες»
Οι σκηνές της Μαρίνας Σάττι από τη σειρά «Γ4»
Η «Μάντισσα»
Το 2017, έναν χρόνο μετά τις «Κούπες» η Μαρίνα Σάττι «ρίχνει» στο YouTube ένα τραγούδι που θα της αλλάξει τη ζωή, τη «Μάντισσα». Διατηρώντας το ίδιο σχεδόν χτένισμα όπως στο βίντεο κλιπ με τις «Κούπες» η κάζουαλ ντυμένη Μαρίνα Σάττι, βγαίνει στο κέντρο της Αθήνας και αρχίζει να τραγουδά ενώ την ίδια ώρα, οι χορεύτριές της έρχονται σιγά σιγά και ξεκινούν όλες μαζί μια χορογραφία που καταγράφηκε με τεχνική one take, δηλαδή, με μια μόνο λήψη.
Εμπνευσμένη από ηπειρώτικους και κρητικούς ρυθμούς, η «Μάντισσα» της Σάττι έγραψε ιστορία στα ελληνικά charts, κατακτώντας την κορυφή και εκτός Ελλάδας, στη Βουλγαρία. Μέχρι σήμερα το τραγούδι ξεπέρασε τις 56 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Από τότε, η Μαρίνα Σάττι άρχισε να ταυτίζεται μια νέα κατηγορία στο ελληνικό τραγούδι, δημιουργώντας συνθέσεις που ακούγονται από κλαμπ, μέχρι και πανηγύρια. Την ίδια χρονιά ίδρυσε τις «CH RES», ένα αμιγώς γυναικείο χορωδιακό σύνολο, αποτελούμενο από περισσότερες από 150 γυναίκες 15-60 χρόνων.
«Είμαι όντως τραγουδίστρια;»
Όσο δυναμικό και λαοπρόβλητο είναι το ύφος της μουσικής της, άλλο τόσο αφοπλιστικός είναι και ο τρόπος με τον οποίο δίνει συνεντεύξεις. Αυθόρμητη και ειλικρινής, η Μαρίνα Σάττι απαντάει σε όλες τις ερωτήσεις, που της κάνουν, χωρίς όμως να κρύβει τις διαθέσεις της. Λίγες μέρες πριν αποχωρήσει για τη Σουηδία, η τραγουδίστρια ξέσπασε σε κλάματα όσο βρισκόταν στον τηλεοπτικό αέρα του «Στούντιο 4» όπου ήταν καλεσμένη. Ο λόγος ήταν η έμμεση αναφορά στην πολύ πρόσφατη απώλεια του πατέρα της.
Η ίδια όμως, αφού έκλαψε, τόνισε ότι πλέον, δεν μπορεί και δεν θέλει να κρύβει τα συναισθήματά της τώρα που τα «φώτα» είναι στραμμένα πάνω της. Πιο συγκεκριμένα, εξήγησε: «Να πω μόνο αυτό: Επειδή όλα αυτά συμβαίνουν πλέον μπροστά στον κόσμο - ρεζίλι τέλος πάντων - όλα αυτά που συμβαίνουν μπροστά στον κόσμο και πλέον δεν έχω κάτι να κρύψω, τίποτα, αποφάσισα να είμαι πια τελείως ανοιχτή και να πηγαίνω με αυτό».
Για το διάστημα μετά τις «Κούπες» η ίδια είχε δηλώσει ότι η δημοσιότητα και η αναγνώριση της δουλειάς της, ήρθαν πολύ ξαφνικά στη ζωή της.
«Ξαφνικά μού ζητούσαν να κάνω συναυλίες και να παρουσιάσω και άλλα projects με το πολυφωνικό γκρουπ που είχα τότε, οπότε άρχισε να μου μπαίνει στο μυαλό η μουσική σε επαγγελματικό επίπεδο. Θυμάμαι μου λέγανε “εσείς που είστε τραγουδίστρια...” και απαντούσα: “Είμαι όντως τραγουδίστρια;”» είχε πει η Μαρίνα Σάττι. Παρά το μεγάλο ενδιαφέρον των media να μάθουν περισσότερα για εκείνη, η Μαρίνα Σάττι κράτησε την προσωπική της ζωή μακριά από τα «φώτα» και φρόντισε να απασχολεί τα μέσα, μόνο ως καλλιτέχνις.
Η απενοχοποιημένη ματιά στην ελληνική κοινωνία
Το βίντεο κλιπ του «Ζαριού« όπως και το μουσικό κλιπ για το «Πάλι» απέσπασαν ποικίλα σχόλια για το πώς η Μαρίνα Σάττι παρατηρεί την χώρα στην οποία μεγάλωσε. Η τραγουδίστρια «ντύνει» τη μουσική της με έναν ανορθόδοξο μέχρι πριν λίγα χρόνια τρόπο. Δεν θα προωθήσει μόνο τη σέξι πλευρά της, ούτε θα δώσει τόσο μεγάλη έμφαση στα ρούχα που θα φορέσει. Με ένα κλικ, ο θεατής βλέπει στο YouTube τη Μαρίνα Σάττι (στο «Πάλι») να ετοιμάζεται να παντρευτεί χωρίς τη θέλησή της, σε μια επαρχία.
Σε λιγότερο από 4 λεπτά, η Σάττι και οι συνεργάτες της αποτυπώνουν την ελληνική πραγματικότητα για μια νεαρή γυναίκα του χωριού. Με εμφάνιση που παραπέμπει στη σημερινή ποπ κουλτούρα, η Σάττι ετοιμάζεται για τον γάμο, με άλλες γυναίκες του χωριού να τηρούν τα έθιμα του τόπου τους, ενώ πίσω της υπάρχει μια εικόνα του Χριστού. Στα επόμενα πλάνα, κρατάει στην αγκαλιά της μια κότα, με φόντο ένα κλασικό επαρχιακό σπίτι με πλαστικές καρέκλες. Το σκάει, κάνει βόλτες με τρακτέρ και διασκεδάζει. Σήμερα το βίντεο κλιπ του «Πάλι» έχει πάνω από 6 εκατομμύρια προβολές.
Όταν παρουσιάστηκε το βίντεο κλιπ του «Ζαριού» η κοινή γνώμη διχάστηκε για το «τι παρουσιάζουμε στους Ευρωπαίους ως Έλληνες». Πολλοί εξέφρασαν την αντίρρηση τους με την εικόνα της χώρας που έδειξε η Μαρίνα Σάττι στο κοινό της Ευρώπης, καθώς η Ελλάδα στέλνει στη Eurovision φέτος, κάτι διαφορετικό από τις άλλες χρονιές. Η Μαρίνα Σάττι τραγουδάει και χορεύει στο χαοτικό από κόσμο Μοναστηράκι, με τους πλανόδιους πωλητές του, τους τουρίστες και την πολυπολιτισμικότητα του κέντρου. Η κουζίνα που παίρνει φωτιά και τα σπορ αμάξια που κάνουν κόντρες ξένισαν αρχικά σε πολλούς. «Η Ελλάδα δεν είναι ο μισοτελειωμένος καφές και η πλαστική καρέκλα», ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή σχόλια των επικριτών της. Όταν ρωτήθηκε για αυτό, η Μαρίνα Σάττι υπερασπίστηκε τη δική της οπτική γωνία. «Εγώ πιστεύω ότι είναι η Ελλάδα αυτή, έτσι κι αλλιώς δεν νομίζω ότι παραποιήσαμε ή αλλοιώσαμε κάτι από την πραγματικότητα».
Παρά τις αντιδράσεις του ελληνικού κοινού, η αντίδραση της Ευρώπης στο «Ζάρι» ήταν ως επί το πλείστον αποθεωτική. Το βίντεο κλιπ αποθεώθηκε από τους Eurofans, όπως και η ερμηνεία της Μαρίνας Σάττι στις υψηλές νότες. Το τραγούδι από την επόμενη κιόλας μέρα που παρουσιάστηκε μέσω των social media της Eurovision άρχισε να μεταμορφώνεται σε χιτ. Το «Ζάρι» με τον ελληνικό στίχο και τον ζουρνά, μπήκε σε κλαμπ του εξωτερικού και έγινε ένα από τα αγαπημένα τραγούδια του διαγωνισμού για φέτος.
Η viral αντίδραση Ισπανού Youtuber με το «Ζάρι»
Μετά την πρόκριση της Ελλάδας στον τελικό του Σαββάτου 11 Μαίου, η Μαρίνα Σάττι και η ομάδα της θα εμφανιστούν στη 12η θέση και μένει να φανεί, αν η αποστολή έχει πείσει τις κριτικές επιτροπές των χωρών, όπως έπεισε το κοινό της Eurovision.
Η εμφάνιση της Μαρίνας Σάττι και των χορευτών της στον ημιτελικό
Όποια θέση και να εξασφαλίσει για την Ελλάδα, η Μαρίνα Σάττι έχει ξεκαθαρίσει ότι ο στόχος της δεν είναι αυτός. Σε μια από τις πιο πρόσφατες συνεντεύξεις της πριν αναχωρήσει για το Μάλμε, είπε: «Θα ήθελα οι Έλληνες να νιώσουν υπερήφανοι και να πουν ότι ανεβήκαμε στη σκηνή και τα σπάσαμε! Θα ήθελα να πουν ότι τραγούδησα ωραία και ότι χορέψαμε ωραία, καθώς και ότι παρουσιάσαμε κάτι δυναμικό. Και οι άλλες χώρες θα ήθελα να πουν: "Πω ρε φίλε! Τι έκαναν οι Έλληνες!|. Αυτό θα μου άρεσε πολύ. Θα ήθελα η συμμετοχή μας να μην περάσει απαρατήρητη».
Ειδήσεις σήμερα:
O πόλεμος κατά της Ρωσίας θα εισέλθει σε κρίσιμη φάση τους επόμενους δύο μήνες, λέει Ουκρανός αξιωματούχος
Παρέμβαση της UNESCO για την μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί
Σκηνικό σύγκρουσης «Κασσελίστας» και «γαλάζιων» στον ΣΥΡΙΖΑ: Οι φατρίες, οι προγραφές και τα καλά παιδιά
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr