Begüm Kiroglu: Η φύση σε κοσμήματα - έργα τέχνης
Begüm Kiroglu: Η φύση σε κοσμήματα - έργα τέχνης
Οι μέλισσες, τα σκαθάρια, τα λουλούδια ή οι κροκόδειλοι κυριαρχούν στον εξωτικό κόσμο της διάσημης Τουρκάλας σχεδιάστριας, που είναι φτιαγμένος από ροζ ζαφείρια, μπαρόκ μαργαριτάρια και άλλα πολύτιμα υλικά
«Τo ταξίδι του σχεδιασμού, για μένα, ξεκινά πάντα με μια καλλιτεχνική ανάγκη. Αναζητώ συνεχώς την ομορφιά και όταν δεν βρίσκω αυτό που ονειρεύομαι, αρχίζω να το φτιάχνω. Εμαθα ότι η τέχνη δεν πρέπει να περιορίζεται σε πολύτιμες πορσελάνες κρυμμένες πίσω από τη γυάλινη βιτρίνα. Η τέχνη υπήρξε πάντα μέρος της καθημερινότητάς μας και τη βλέπω ως τρόπο ζωής», συστήνεται η δημοφιλής σχεδιάστρια κοσμημάτων.
Ως παιδί, εξερεύνησε τα αρχαία σοκάκια και τις κρυφές γωνιές των πόλεων που επισκέφτηκε η οικογένειά της αναζητώντας αντίκες-θησαυρούς και οι λαβύρινθοι της Κωνσταντινούπολης έγιναν η παιδική της χαρά. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Bocconi προτού μετακομίσει στη Σανγκάη, όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στον Κινεζικό Πολιτισμό και την Τέχνη. Αυτό το πάθος για τη δημιουργικότητα τράβηξε την Μπεγκιούμ Κίρογλου πιο ανατολικά, κατά μήκος του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού, στη Σανγκάη, όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στον κινεζικό πολιτισμό και την τέχνη. Εμπνευσμένη από την πλούσια κληρονομιά και τη μελλοντική υπόσχεση αυτών των δύο πρωτευουσών σύγχρονου στυλ, ξεκίνησε το brand της Begüm Khan.
Από την πλούσια λεπτομέρεια ενός χαλιού-αντίκα μέχρι μια συνομιλία με έναν άγνωστο, η Μπεγκιούμ βρίσκει έμπνευση σε πολλά μέρη, ωστόσο η Απω Ανατολή και η Οθωμανική Αυτοκρατορία παραμένουν οι πιο πιστές της μούσες. Ταυτόχρονα, έντονα επηρεασμένα από τη φύση, τα σχέδια της Μπεγκιούμ ζωντανεύουν ένα θηριοτροφείο εξωτικού οικοσυστήματος, φτιαγμένο από ροζ ζαφείρια, μπαρόκ μαργαριτάρια και άλλα σπάνια και πολύτιμα υλικά. Σκαθάρια και πασχαλίτσες προσκολλώνται σε καρφίτσες και μανσέτες, ενώ χελώνες, ψάρια koi και άνθη λωτού κρέμονται από σκουλαρίκια και περιδέραια.
Oι δημιουργίες της, που μπορεί να κοστίζουν από 200 έως 12.000 δολάρια, γίνονται συχνά σημείο αναφοράς, όπως το εμβληματικό Bee Bottle by Begüm Khan, ένα μπουκαλάκι περιορισμένης έκδοσης 13 τεμαχίων, που σχεδίασε ειδικά για το άρωμα Guerlain Le Songe de la Reine. Τα συλλεκτικά μπουκαλάκια που κυκλοφόρησαν με τιμή 10.000 δολάρια έκαστο τον Μάιο του 2021 είχαν φιλοτεχνηθεί με τη μέλισσα και τα λουλούδια της Τουρκάλας σχεδιάστριας σε επίχρυσο, μπρούτζο και 6.500 πολύτιμους λίθους pavé zirconia, και προβλήθηκαν εκτενώς από τους «New York Times». «Ηταν η ιδανική σχεδιάστρια γι’ αυτό το υπέροχο έργο για τον Guerlain. Τόσο θηλυκή, με την οθωμανική πολιτιστική κληρονομιά της, με ένα πολύ παριζιάνικο στυλ “je ne sais quoi’’», ανέφερε η Αν Καρολίν Πραζάν, επικεφαλής Τέχνης, Πολιτισμού και Κληρονομιάς του γαλλικού οίκου αρωμάτων για τη συνεργασία τους. «Αυτό το κομμάτι είναι ένα ισχυρό σύμβολο της συνάντησης του οθωμανικού κόσμου της Μπεγκιούμ με τις γαλλικές ρίζες του οίκου Guerlain».
Η 39χρονη δημιουργός σχεδιάζει επίσης ανδρικά και γυναικεία κοσμήματα και βραδινές τσάντες, που στη συνέχεια κατασκευάζονται στο χέρι σε μικρά ατελιέ στην Κωνσταντινούπολη, όπου μεγάλωσε και ζει όταν δεν βρίσκεται στο Παρίσι. Πώς όμως άρχισε να σχεδιάζει κοσμήματα; «Πριν από περίπου 10 χρόνια ήθελα ένα δώρο για τον αδερφό μου που παντρευόταν. Εψαχνα για ένα ζευγάρι μανικετόκουμπα που θα ήταν διαχρονικά γιατί προορίζονταν για έναν άντρα στα 30 του.
Τα μανικετόκουμπα που μου άρεσαν ήταν είτε υπερτιμημένα είτε πολύ παιχνιδιάρικα για να αποτελέσουν γαμήλιο δώρο. Αποφάσισα να τα φτιάξω μόνη μου κι έτσι ξεκίνησε το μεγάλο ταξίδι. Γνώρισα τους τεχνίτες και άρχισα να πηγαίνω στα εργαστήρια. Μου άρεσε πολύ η όλη διαδικασία. Αρχισα να φτιάχνω κοσμήματα για μένα και πολλοί ήθελαν να τα αγοράσουν. Δημιούργησα ένα pop-up κατάστημα με τα πρώτα μου σχέδια, τα κομμάτια DNA του brand: τη χελώνα-σκουλαρίκια, τη μανσέτα αυτιού από σκαραβαίο, την εμβληματική βραδινή τσάντα του Evil Eye. Περιλαμβάνεται ακόμα στη συλλογή γιατί όλα τα σχέδιά μας είναι διαχρονικά».
Η Μπεγκιούμ επιθυμεί οι δημιουργίες της να είναι αναγνωρίσιμες και πραγματικά το επιτυγχάνει. «Θέλω να κάνω τον κόσμο χαρούμενο, να νιώθει ευχάριστα και ταυτόχρονα εκλεπτυσμένος και κομψός με τα κοσμήματά μου. Οι δημιουργίες μου λειτουργούν ακριβώς όπως το μακιγιάζ και τα ψηλοτάκουνα. Οταν υποκύπτεις σε αυτά, νιώθεις αυτοπεποίθηση. Και, ναι, θέλω το κομμάτια μου να αναγνωρίζονται εύκολα. Οπως όταν βλέπετε μια τσάντα Prada, ξέρετε ότι είναι μια τσάντα Prada ή όταν βλέπετε λουλούδια Dolce & Gabbana, ξέρετε ότι είναι ένα σχέδιο Dolce & Gabbana. Είναι πολύ σημαντικό για ένα brand να έχει προσωπικότητα».
Ομολογεί ότι αυτή την αισθητική που την έκανε γνωστή σε όλο τον κόσμο τη χρωστά στους δικούς της. «Η οικογένειά μου με δίδαξε αισθητική. Χάρη σε αυτούς μεγάλωσα σε έναν ωραιοποιημένο κόσμο. Ακόμα και τα φλιτζάνια που πίνουμε ένα απλό τούρκικο τσάι είναι όμορφα, φιλοτεχνημένα. Από παιδί με έπαιρναν μαζί τους σε οίκους δημοπρασιών, σε υπαίθριες αγορές. Ξεκινήσαμε να ταξιδεύουμε στην Ασία όταν ήμουν πολύ μικρή». Στον τρόπο που δουλεύει, «προηγείται ο σχεδιασμός. Η επιλογή των καλύτερων υλικών και η προσοχή στη λεπτομέρεια έπονται. Οταν είμαι πραγματικά ικανοποιημένη με το τελικό σχέδιο, τότε επιλέγω το υλικό. Αν πρόκειται για ένα μικροσκοπικό ροζ δαχτυλίδι, χρησιμοποιώ διαμάντια. Αν είναι μια τεράστια μανόλια με 8.000 πολύτιμους λίθους πάνω της, τότε χρησιμοποιώ ζιργκόν. Αν είναι ένα πολύ μικρότερο βραχιόλι, τότε χρησιμοποιώ βερμέιλ, πετράδια και κρύσταλλα. Το αγοραστικό μου κοινό είναι γυναίκες όλων των ηλικιών με διεθνείς προσλαμβάνουσες. Τους αρέσει να ταξιδεύουν και να ανακαλύπτουν νέα πράγματα. Είναι δυναμικές, ανεξάρτητες γυναίκες που δεν φοβούνται αυτό που είναι και είναι περήφανες που το δείχνουν αντί να προσπαθούν να είναι το ίδιο με όλους τους άλλους», καταλήγει η εμπνευσμένη σχεδιάστρια που στο πελατολόγιό της θα συναντήσει κανείς λαμπερά ονόματα όπως αυτό της βασίλισσας Μαξίμα της Ολλανδίας, της Κέιτι Πέρι και της Μαρί-Σαντάλ
Ως παιδί, εξερεύνησε τα αρχαία σοκάκια και τις κρυφές γωνιές των πόλεων που επισκέφτηκε η οικογένειά της αναζητώντας αντίκες-θησαυρούς και οι λαβύρινθοι της Κωνσταντινούπολης έγιναν η παιδική της χαρά. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Bocconi προτού μετακομίσει στη Σανγκάη, όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στον Κινεζικό Πολιτισμό και την Τέχνη. Αυτό το πάθος για τη δημιουργικότητα τράβηξε την Μπεγκιούμ Κίρογλου πιο ανατολικά, κατά μήκος του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού, στη Σανγκάη, όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στον κινεζικό πολιτισμό και την τέχνη. Εμπνευσμένη από την πλούσια κληρονομιά και τη μελλοντική υπόσχεση αυτών των δύο πρωτευουσών σύγχρονου στυλ, ξεκίνησε το brand της Begüm Khan.
Από την πλούσια λεπτομέρεια ενός χαλιού-αντίκα μέχρι μια συνομιλία με έναν άγνωστο, η Μπεγκιούμ βρίσκει έμπνευση σε πολλά μέρη, ωστόσο η Απω Ανατολή και η Οθωμανική Αυτοκρατορία παραμένουν οι πιο πιστές της μούσες. Ταυτόχρονα, έντονα επηρεασμένα από τη φύση, τα σχέδια της Μπεγκιούμ ζωντανεύουν ένα θηριοτροφείο εξωτικού οικοσυστήματος, φτιαγμένο από ροζ ζαφείρια, μπαρόκ μαργαριτάρια και άλλα σπάνια και πολύτιμα υλικά. Σκαθάρια και πασχαλίτσες προσκολλώνται σε καρφίτσες και μανσέτες, ενώ χελώνες, ψάρια koi και άνθη λωτού κρέμονται από σκουλαρίκια και περιδέραια.
Oι δημιουργίες της, που μπορεί να κοστίζουν από 200 έως 12.000 δολάρια, γίνονται συχνά σημείο αναφοράς, όπως το εμβληματικό Bee Bottle by Begüm Khan, ένα μπουκαλάκι περιορισμένης έκδοσης 13 τεμαχίων, που σχεδίασε ειδικά για το άρωμα Guerlain Le Songe de la Reine. Τα συλλεκτικά μπουκαλάκια που κυκλοφόρησαν με τιμή 10.000 δολάρια έκαστο τον Μάιο του 2021 είχαν φιλοτεχνηθεί με τη μέλισσα και τα λουλούδια της Τουρκάλας σχεδιάστριας σε επίχρυσο, μπρούτζο και 6.500 πολύτιμους λίθους pavé zirconia, και προβλήθηκαν εκτενώς από τους «New York Times». «Ηταν η ιδανική σχεδιάστρια γι’ αυτό το υπέροχο έργο για τον Guerlain. Τόσο θηλυκή, με την οθωμανική πολιτιστική κληρονομιά της, με ένα πολύ παριζιάνικο στυλ “je ne sais quoi’’», ανέφερε η Αν Καρολίν Πραζάν, επικεφαλής Τέχνης, Πολιτισμού και Κληρονομιάς του γαλλικού οίκου αρωμάτων για τη συνεργασία τους. «Αυτό το κομμάτι είναι ένα ισχυρό σύμβολο της συνάντησης του οθωμανικού κόσμου της Μπεγκιούμ με τις γαλλικές ρίζες του οίκου Guerlain».
Η 39χρονη δημιουργός σχεδιάζει επίσης ανδρικά και γυναικεία κοσμήματα και βραδινές τσάντες, που στη συνέχεια κατασκευάζονται στο χέρι σε μικρά ατελιέ στην Κωνσταντινούπολη, όπου μεγάλωσε και ζει όταν δεν βρίσκεται στο Παρίσι. Πώς όμως άρχισε να σχεδιάζει κοσμήματα; «Πριν από περίπου 10 χρόνια ήθελα ένα δώρο για τον αδερφό μου που παντρευόταν. Εψαχνα για ένα ζευγάρι μανικετόκουμπα που θα ήταν διαχρονικά γιατί προορίζονταν για έναν άντρα στα 30 του.
Τα μανικετόκουμπα που μου άρεσαν ήταν είτε υπερτιμημένα είτε πολύ παιχνιδιάρικα για να αποτελέσουν γαμήλιο δώρο. Αποφάσισα να τα φτιάξω μόνη μου κι έτσι ξεκίνησε το μεγάλο ταξίδι. Γνώρισα τους τεχνίτες και άρχισα να πηγαίνω στα εργαστήρια. Μου άρεσε πολύ η όλη διαδικασία. Αρχισα να φτιάχνω κοσμήματα για μένα και πολλοί ήθελαν να τα αγοράσουν. Δημιούργησα ένα pop-up κατάστημα με τα πρώτα μου σχέδια, τα κομμάτια DNA του brand: τη χελώνα-σκουλαρίκια, τη μανσέτα αυτιού από σκαραβαίο, την εμβληματική βραδινή τσάντα του Evil Eye. Περιλαμβάνεται ακόμα στη συλλογή γιατί όλα τα σχέδιά μας είναι διαχρονικά».
Η Μπεγκιούμ επιθυμεί οι δημιουργίες της να είναι αναγνωρίσιμες και πραγματικά το επιτυγχάνει. «Θέλω να κάνω τον κόσμο χαρούμενο, να νιώθει ευχάριστα και ταυτόχρονα εκλεπτυσμένος και κομψός με τα κοσμήματά μου. Οι δημιουργίες μου λειτουργούν ακριβώς όπως το μακιγιάζ και τα ψηλοτάκουνα. Οταν υποκύπτεις σε αυτά, νιώθεις αυτοπεποίθηση. Και, ναι, θέλω το κομμάτια μου να αναγνωρίζονται εύκολα. Οπως όταν βλέπετε μια τσάντα Prada, ξέρετε ότι είναι μια τσάντα Prada ή όταν βλέπετε λουλούδια Dolce & Gabbana, ξέρετε ότι είναι ένα σχέδιο Dolce & Gabbana. Είναι πολύ σημαντικό για ένα brand να έχει προσωπικότητα».
Ομολογεί ότι αυτή την αισθητική που την έκανε γνωστή σε όλο τον κόσμο τη χρωστά στους δικούς της. «Η οικογένειά μου με δίδαξε αισθητική. Χάρη σε αυτούς μεγάλωσα σε έναν ωραιοποιημένο κόσμο. Ακόμα και τα φλιτζάνια που πίνουμε ένα απλό τούρκικο τσάι είναι όμορφα, φιλοτεχνημένα. Από παιδί με έπαιρναν μαζί τους σε οίκους δημοπρασιών, σε υπαίθριες αγορές. Ξεκινήσαμε να ταξιδεύουμε στην Ασία όταν ήμουν πολύ μικρή». Στον τρόπο που δουλεύει, «προηγείται ο σχεδιασμός. Η επιλογή των καλύτερων υλικών και η προσοχή στη λεπτομέρεια έπονται. Οταν είμαι πραγματικά ικανοποιημένη με το τελικό σχέδιο, τότε επιλέγω το υλικό. Αν πρόκειται για ένα μικροσκοπικό ροζ δαχτυλίδι, χρησιμοποιώ διαμάντια. Αν είναι μια τεράστια μανόλια με 8.000 πολύτιμους λίθους πάνω της, τότε χρησιμοποιώ ζιργκόν. Αν είναι ένα πολύ μικρότερο βραχιόλι, τότε χρησιμοποιώ βερμέιλ, πετράδια και κρύσταλλα. Το αγοραστικό μου κοινό είναι γυναίκες όλων των ηλικιών με διεθνείς προσλαμβάνουσες. Τους αρέσει να ταξιδεύουν και να ανακαλύπτουν νέα πράγματα. Είναι δυναμικές, ανεξάρτητες γυναίκες που δεν φοβούνται αυτό που είναι και είναι περήφανες που το δείχνουν αντί να προσπαθούν να είναι το ίδιο με όλους τους άλλους», καταλήγει η εμπνευσμένη σχεδιάστρια που στο πελατολόγιό της θα συναντήσει κανείς λαμπερά ονόματα όπως αυτό της βασίλισσας Μαξίμα της Ολλανδίας, της Κέιτι Πέρι και της Μαρί-Σαντάλ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα