Ο Σάκης Ρουβάς ετοιμάζεται για να αποδείξει αν «Άξιος Εστί»
01.05.2015
08:46
Το Σάββατο, στην κεντρική πλατεία της Νέας Σμύρνης, στις 21:00, ο Σάκης Ρουβάς θα ερμηνεύσει το διαχρονικό έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη «Άξιον Εστί», σε μια συναυλία ήδη πολυσυζητημένη, με υπέρμαχους, αλλά και πολέμιους
Tην πρόσκληση του δήμου Νέας Σμύρνης να συμμετάσχει στη μεγάλη συναυλία για τα 90 χρόνια από την γέννηση του μεγάλου μας δημιουργού, Μίκη Θεοδωράκη αποδέχθηκε με συγκίνηση ο Σάκης Ρουβάς, ο οποίος θα τραγουδήσει το «Άξιον Εστί».
Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 Μαΐου στις 21:00, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό και εκτός από το Σάκη στη σκηνή θα ανέβουν, μεταξύ άλλων, ο Κώστας Ραφαηλίδης, ο Γιώργος Γιαννόπουλος (αφηγητής) και η Orchestra Mobile υπό την διεύθυνση του διεθνούς φήμης μαέστρου Θεόδωρου Ορφανίδη.
Ο Σάκης Ρουβάς θα ερμηνεύσει το διαχρονικό έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη «Άξιον Εστί», σε μια συναυλία ήδη πολυσυζητημένη, με υπέρμαχους, αλλά και πολέμιους.
Ο αγαπημένος καλλιτέχνης, μετά το τέλος των παραστάσεων για το έργο «Ηρακλής, οι 12 άθλοι», ετοιμάζεται και πάλι να κλέψει τις εντυπώσεις με τα τραγούδια που όλοι αγαπήσαμε, όπως το «Ένα το Χελιδόνι», το «Με το λύχνο του Άστρου», το «Της δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ» και το «Της Αγάπης Αίματα».
Στο πλαίσιο του εορτασμού της εργατικής Πρωτομαγιάς, θα παρουσιαστεί το μεγαλειώδες έργο του Έλληνα συνθέτη «Άξιον Εστί», ένα από τα σημαντικότερα έργα του ρεπερτορίου της ελληνικής λόγιας μουσικής.
Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 Μαΐου στις 21:00, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό και εκτός από το Σάκη στη σκηνή θα ανέβουν, μεταξύ άλλων, ο Κώστας Ραφαηλίδης, ο Γιώργος Γιαννόπουλος (αφηγητής) και η Orchestra Mobile υπό την διεύθυνση του διεθνούς φήμης μαέστρου Θεόδωρου Ορφανίδη.
Ο Σάκης Ρουβάς θα ερμηνεύσει το διαχρονικό έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη «Άξιον Εστί», σε μια συναυλία ήδη πολυσυζητημένη, με υπέρμαχους, αλλά και πολέμιους.
Ο αγαπημένος καλλιτέχνης, μετά το τέλος των παραστάσεων για το έργο «Ηρακλής, οι 12 άθλοι», ετοιμάζεται και πάλι να κλέψει τις εντυπώσεις με τα τραγούδια που όλοι αγαπήσαμε, όπως το «Ένα το Χελιδόνι», το «Με το λύχνο του Άστρου», το «Της δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ» και το «Της Αγάπης Αίματα».
Στο πλαίσιο του εορτασμού της εργατικής Πρωτομαγιάς, θα παρουσιαστεί το μεγαλειώδες έργο του Έλληνα συνθέτη «Άξιον Εστί», ένα από τα σημαντικότερα έργα του ρεπερτορίου της ελληνικής λόγιας μουσικής.
Ο Μίκης Θεοδωράκης, μόλις 13 ετών τότε, πίσω στο 1938, μετακομίζει με τους γονείς του στην οδό Σμύρνης (σημερινή οδός Πλαστήρα) για να ζήσει ένα μεγάλο μέρος των παιδικών - νεανικών του χρόνων στη πόλη της Νέας Σμύρνης, η οποία με την προσφυγική της ιστορία επηρεάζει σημαντικά τη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της πορείας του μεγάλου καλλιτέχνη.
Εκεί, σε έναν συνοικιακό κινηματογράφο, ακούει την 9η συμφωνία του Μπετόβεν και μαγεύεται. Από εκείνη τη στιγμή έχει πια αποφασίσει ότι θέλει να γίνει συνθέτης. Τα χρόνια περνούν και εκεί - στη Νέα Σμύρνη - θα γνωρίσει τη γυναίκα της ζωής του. Την Μυρτώ Αρτίνογλου, με την οποία παντρεύεται το 1953.
Το έργο έχουν ερμηνεύσει στο παρελθόν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Δημήτρης Μπάσης, ο Γιάννης Κότσιρας, αλλά και παιδικές χορωδίες και ορχήστρες.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι πριν την έναρξη του live θα γίνει χαιρετισμός από τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη.
Info:
2 Μαΐου 2015 - ώρα 21.00
Kεντρική πλατεία Νέας Σμύρνης
Eίσοδος ελεύθερη για το κοινό.
Η φωτογραφία που ανέβασε από τη γενική πρόβα του «Άξιον Εστί»
Ανεβάζοντας στο λογαριασμό του στο Instagram μια φωτογραφία από την γενική πρόβα της παράστασης «Αξιον Εστί», ο Σάκης Ρουβάς εκδηλώνει την ανυπομονησία του για τη μεγάλη βραδιά.
Στην φωτογραφία φαίνεται η σκηνή της αίθουσας όπου θα δοθεί η παράσταση με όλους τους μουσικούς και τον Σάκη Ρουβά.
Ποιοι στηρίζουν τον διάσημο καλλιτέχνη
Διχάζει και προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις η πρόταση που δέχτηκε ο δημοφιλής τραγουδιστής Σάκης Ρουβάς από το Δήμο Νέας Σμύρνης, να ερμηνεύσει τα τραγούδια από το "Αξιον Εστί" του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.
Μίκης Θεοδωράκης υπέρ Σάκη Ρουβά: «Θεωρώ τη χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση»
«Πιστεύω ότι το έργο, από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο το δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι "άξιος" να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος».
Διαβάστε παρακάτω όλη την ανακοίνωση του Μίκη Θεοδωράκη:
«Επειδή τελευταία γράφτηκαν πολλές ανακρίβειες με αφορμή τη συμμετοχή του κ. Ρουβά στην συναυλία που διοργανώνει ο Δήμος Νέας Σμύρνης με το «Άξιον Εστί», αναγκάζομαι να διευκρινίσω τα εξής:
1) Είναι γνωστές οι απόψεις μου για το θέμα των «απαγορεύσεων», τις οποίες απόψεις υποστηρίζω εδώ και δεκαετίες και συνοψίζονται στα εξής: Πιστεύω ότι το έργο από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι «άξιος» να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος. Αυτοί τελικά κρίνουν τι θα πάει στα σκουπίδια και τι θα μείνει για πάντα. Θα πρέπει επίσης να πω ότι θεωρώ την χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση.
2) Όχι, δεν ήταν δική μου απόφαση η επιλογή του κ. Ρουβά, όπως αναληθώς βλέπω να αναγράφεται σε διάφορες ιστοσελίδες. Την πληροφορήθηκα εκ των υστέρων, ως τετελεσμένο γεγονός, από τον μαέστρο κ. Ορφανίδη, που μίλησε εδώ και αρκετές μέρες με την γραμματέα μου, στην οποία και ανακοίνωσε την απόφαση του Δήμου Νέας Σμύρνης να οργανώσει τιμητική για τα 90 μου χρόνια συναυλία με το «Άξιον Εστί», καθώς και τα ονόματα των συντελεστών, στην επιλογή των οποίων δεν είχα την παραμικρή ανάμιξη.
3) Η όλη ιστορία με προκαλεί να τελειώσω την δήλωσή μου αυτή με τις εξής σκέψεις:
Η Μουσική μου και φυσικά και το «Άξιον Εστί» γνώρισε κατά καιρούς απαγορεύσεις από πολλές και διαφορετικές πλευρές. Χούντες, κόμματα, πολιτικές νεολαίες, εφημερίδες, τηλεοράσεις… Πώς να ξεχάσω την επιστολή ακόμα και των δικηγόρων του ίδιου του Ελύτη, την εποχή που ήμουν Γεν. Δ/ντής Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, στην οποία όπως έγραφαν, «δεν ήταν σίγουροι για την ποιότητα της εκτέλεσης» (κι ας ήμουν εγώ στο πόντιουμ του μαέστρου και ο Μπιθικώτσης στον ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή…). Για την ιστορία να πω ότι η συναυλία εκείνη δόθηκε συνολικά 3 φορές στο Ηρώδειο λόγω της πρωτοφανούς ανταπόκρισης του κοινού.
Ελληνικές Δισκογραφικές Εταιρίες που πλούτισαν από το έργο μου, απέσυραν συχνά τους δίσκους μου από το εμπόριο, ενώ πολλοί τραγουδιστές μου, για πολιτικούς ή άλλους λόγους, διέγραφαν τα έργα μου από το ρεπερτόριό τους.
Και διερωτώμαι: Ποια ήταν η αντίδραση των «φίλων της μουσικής μου» σε όλες αυτές τις περιπτώσεις; Απολύτως καμμία! Ούτε ένας Έλληνας δεν θεώρησε χρέος του να υπερασπίσει το έργο μου σε όλες αυτές τις απαγορεύσεις και αποκλεισμούς! Ούτε ένας! Και ξαφνικά βλέπω τώρα να γεμίζει το Ιντερνετ και ο τύπος από δεκάδες δημοσιεύματα «υπερασπιστών του έργου μου», που ζητούν να προστεθώ κι εγώ ο ίδιος στον μακρύ κατάλογο αυτών που κατά καιρούς το απαγόρευσαν. Και γιατί; Διότι, λένε, ο συγκεκριμένος ερμηνευτής ανήκει στην «υποκουλτούρα». Όμως τι σημαίνει άραγε ο όρος αυτός; Το θέμα είναι μεγάλο και πολύπλοκο και εξαρτάται από την οπτική γωνία του καθενός.
Σε ό,τι με αφορά, τι θέλετε να σκεφτώ, όταν βλέπω το έργο μου (που το θεωρούν υποτίθεται ποιοτικό) να μην υπάρχει στη χώρα μου; Και πώς να υπάρχει όταν βρίσκεται επί δεκαετίες ολόκληρες αντιμέτωπο με καταστάσεις σαν αυτές που ανέφερα πιο πάνω, με την ανοχή (στην καλύτερη περίπτωση) και τη σιωπή του θεωρούμενου προοδευτικού χώρου, δηλαδή τουλάχιστον του 60% του λαού μας;
Τι θα πρέπει άραγε να σκεφτώ εγώ που αφιέρωσα τη ζωή μου στην πραγματική Ελληνική Αριστερά και χάρισα στον Λαό μας έργα σαν το «Άξιον Εστί» που από τη μια τα θεωρούν, όπως λένε, υποδείγματα της «καλής κουλτούρας», κι από την άλλη ανέχονται τις κατά καιρούς απαγορεύσεις και το μποϋκοτάζ τους, ακόμα κι από τις ίδιες τις παρατάξεις στις οποίες ανήκουν; Τι να σκεφτώ βλέποντας όλους αυτούς τους ανέκαθεν απόντες να ξυπνούν μόνο στην περίπτωση Ρουβά και να ξεσπαθώνουν λαύροι απαιτώντας από μένα να απαγορεύσω τη συμμετοχή του;
Από όλα αυτά προκύπτει ότι η έννοια της υποκουλτούρας για μένα είναι διαφορετική απ’ ό,τι είναι για κείνους. Είναι, πιστεύω, φυσικό να θεωρώ την γενικευμένη ηθική υποκουλτούρα, μέσα στην οποία καταδικάστηκα να ζω, ως απείρως χειρότερη από εκείνη που σχετίζεται με την Τέχνη και τα δυσδιάκριτα σύνορα ανάμεσα στις πολλές και ποικίλες της εκφάνσεις.
Αθήνα, 21η Απριλίου 2015
(Κατάλληλη ημερομηνία να μιλάμε για «απαγορεύσεις»…).
Μίκης Θεοδωράκης»
Νάνα Μούσχουρη: «Αγαπημένε μου Σάκη, σου εύχομαι καλή επιτυχία»
Θέση στην κόντρα που έχει ξεσπάσει για την επιλογή του Σάκη Ρουβά να ερμηνεύσει το Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη παίρνει η Νάνα Μούσχουρη με επιστολή που έστειλε στον τραγουδιστή.
Στην επιστολή της, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι είναι υποχρέωση κάθε καλλιτέχνη να μην μένει στάσιμος, αφήνοντας παράλληλα αιχμές για όλους αυτούς που κατακρίνουν τον Σάκη Ρουβά, ο οποίος θα ερμηνεύσει σε λίγες ήμερες το έργο του Μίκη Θεοδωράκη.
Η διεθνούς φήμης τραγουδίστρια αναφέρει επίσης στην επιστολή ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να δοκιμάζει όλα τα είδη μουσικής στα οποία μάλιστα, όπως λέει χαρακτηριστικά, μπορεί να δώσει μια άλλη πνοή νεώτερη.
Κλείνοντας, η κυρία Μούσχουρη εκφράζει την λύπη της που δεν θα μπορέσει να παρευρεθεί στην παράστασή, επισημαίνοντας πως θα είναι εκεί νοερά και του εύχεται «καλή επιτυχία».
«Με το ταλέντο σου, την ειλικρίνεια, το σεβασμό και την αγάπη σου για τη μουσική θα προωθήσεις στη δική σου γενιά και στο μέλλον ένα μεγάλο μουσικό έργο» καταλήγει.
Αναλυτικά η επιστολή:
“Αγαπημένε μου Σάκη,
Έμαθα ότι θα τραγουδήσεις το «Άξιον Εστί» και σου εύχομαι καλή επιτυχία. Εμείς οι καλλιτέχνες έχουμε ένα βαρύ χρέος, γιατί είμαστε εμείς που παίρνουμε την ευθύνη να γνωρίσουμε τα μουσικά έργα στο κοινό. Βλέπω συχνά στην αγαπημένη μας χώρα ότι υπάρχει μια "δικτατορική" εξουσία των συνθετών που αγνοεί τη σημασία των ερμηνευτών. Και αναρωτιέμαι: πού θα ήταν σήμερα τα Παιδιά του Πειραιά χωρίς την Μελίνα; Ή ο Ζορμπάς, χωρίς την εισαγωγή του Ζαμπέτα;
Η μουσική είναι θεία σε οποιαδήποτε μορφή της. Πόπ, ρόκ, λαϊκή, παραδοσιακή, κλασσική, διεθνής ή τοπική. Δε χωρίζεται σε «έντεχνη» και «μη έντεχνη». Εξαρτάται πώς και γιατί την ερμηνεύεις. Η αλήθεια του κάθε τραγουδιού αποκαλύπτεται όταν το προσεγγίσεις με σεβασμό, αγάπη, ειλικρίνεια και ενθουσιασμό.
Σε παρακολουθώ σε όλα τα μουσικά βήματά σου και χαίρομαι που η καριέρα σου εξελίσσεται σοβαρά και όμορφα, γιατί είναι υποχρέωση κάθε καλλιτέχνη, για να μη μείνει στάσιμος, να δοκιμάζει και άλλα είδη μουσικής, στα οποία μπορεί να δώσει μια άλλη πνοή, νεώτερη.
Λυπάμαι που δεν μπορώ να είμαι παρούσα στην παράστασή σου, αλλά θα είμαι εκεί με τη σκέψη μου. Με το ταλέντο σου, την ειλικρίνεια, το σεβασμό και την αγάπη σου για τη μουσική θα προωθήσεις στη δική σου γενιά και στο μέλλον ένα μεγάλο μουσικό έργο.
Καλή σου επιτυχία.
Με αγάπη.
Νάνα”
Τι είπε ο Λαζόπουλος
Ο Λάκης Λαζόπουλος δεν θα μπορούσε να μην σχολιάσει στο Αλ Τσαντίρι Νιουζ την επιλογή του Σάκη Ρουβά να απαγγείλει το “Άξιον Εστί”.
«Βεβαίως και έχει δικαίωμα ένας τραγουδιστής να βαρεθεί κάποια στιγμή στη ζωή του μεγαλώνοντας να τραγουδάει συνέχεια “θα σου φτιάξω μακαρόνια με κιμά, θα σου κάνω και μασάζ στα πόδια σου”. Οι εποχές αλλάζουν. Διάβασα και τη δήλωση του Μίκη Θεοδωράκη, λέει “εγώ δεν τον επέλεξα τον Ρουβά, αλλά προτιμώ τη χειρότερη εκτέλεση, από την απαγόρευση”. Γιατί τόση κουβέντα; Γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί έχουμε συνηθίσει πως το δημιούργημα ενός καλλιτέχνη, με κάποιον τρόπο ακολουθεί τη ζωή του, το λόγο του, τις διατυπώσεις του μέσα στο χρόνο.
Είναι ένα ακολούθημα η τέχνη της προσωπικότητας ενός ανθρώπου. Βλέπεις τον Μικρούτσικο και δεν σου έρχεται μετά ότι μετά από αυτό θα πάει να γράψει “δεν ταιριάζετε σου λέω”. Σου έρχεται πιο φυσιολογικό να έχει γράψει “Εφτά. Σε παίρνει αριστερά, μην το ζορίζεις”. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο καθένας δεν έχει το δικαίωμα να δει αλλιώς τον εαυτό του μέσα στο χρόνο. Και η εποχή θα απαντήσει αν ο Ρουβάς κάνει το Άξιον Εστί ή το Ανάξιον Εστί».
Απάντηση Ρουβά στις επικρίσεις σχετικά με το «Άξιον Εστί»
«Δεν θα μείνω στάσιμος επειδή έτσι θέλουν κάποιοι» δηλώνει ο Σάκης Ρουβάς, εν μέσω των αντιδράσεων που προκάλεσε η είδηση ότι θα ερμηνεύσει το «Άξιον Εστί» στη συναυλία «90 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης», που θα πραγματοποιηθεί στις 2 Μαΐου στη Νέα Σμύρνη.
«Ο κάθε άνθρωπος θα πρέπει να αναλογιστεί τη ζωή του, να σκεφτεί πολύ καλά ποιος είναι, πού πάει και κυρίως πού θέλει να πάει. Και στην περίπτωση που θέλει να προχωρήσει οφείλει να αναρωτηθεί αν μπορεί να το καταφέρει στάσιμος ή πρέπει να δοκιμαστεί για να εξελιχθεί. Κι εγώ δεν θα μείνω στάσιμος επειδή έτσι θέλουν κάποιοι» λέει ο γνωστός τραγουδιστής σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα, προσθέτοντας: «Έχω δεχτεί τόσα πυρά από την ημέρα που ξεκίνησα που τίποτα πια δεν μου προκαλεί εντύπωση. Η ζωή μου όλη είναι ένας αγώνας. Η μητέρα μου λέει ότι τριών μηνών κόντευα να πεθάνω. Είμαι φτιαγμένος έτσι, να δίνω μια ζωή τον δικό μου αγώνα. Είμαι από τη φύση μου μαχητής. Δεν τίθεται θέμα λοιπόν για το αν και πώς θα ζήσω. Θα ζήσω - και μάλιστα όπως επιλέγω εγώ. Όποιος θέλει να βαράει, ας βαράει». Αναφερόμενος στη συναυλία, ο Σ.Ρουβάς εκφράζει την ευγνωμοσύνη του στους διοργανωτές που «με εμπιστεύτηκαν για να δώσω το δικό μου ερμηνευτικό αποτύπωμα στο μυθικό αυτό έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη».
«Στέκομαι με δέος και σεβασμό απέναντι στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, που αποτελεί τον μέγιστο οικουμενικό δημιουργό και παγκόσμιο σύμβολο του Ελληνισμού. Κάθε φορά που διαβάζω, ακούω, μελετώ το 'Αξιον Εστί' η μελωδία του αγγίζει βαθιά την ψυχή μου. Θα το προσεγγίσω με πάθος, σεβασμό και με τη δύναμη των συναισθημάτων που προκαλεί το μεγαλείο του έργου» υπογραμμίζει. Δήλωση για το θέμα έκανε και ο ίδιος ο κορυφαίος μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, στηρίζοντας την απόφαση να ερμηνεύσει ο Σ.Ρουβάς πέντε εμβληματικές συνθέσεις («Ένα το Χελιδόνι», «Με το λύχνο του άστρου», «Της Δικαιοσύνης ήλιε νοητέ», «Της αγάπης αίματα» και «Ανοίγω το στόμα μου») από το «Άξιον Εστί». «Πιστεύω ότι το έργο από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι 'άξιος' να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Θεοδωράκης.
Εκεί, σε έναν συνοικιακό κινηματογράφο, ακούει την 9η συμφωνία του Μπετόβεν και μαγεύεται. Από εκείνη τη στιγμή έχει πια αποφασίσει ότι θέλει να γίνει συνθέτης. Τα χρόνια περνούν και εκεί - στη Νέα Σμύρνη - θα γνωρίσει τη γυναίκα της ζωής του. Την Μυρτώ Αρτίνογλου, με την οποία παντρεύεται το 1953.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι πριν την έναρξη του live θα γίνει χαιρετισμός από τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη.
Info:
2 Μαΐου 2015 - ώρα 21.00
Kεντρική πλατεία Νέας Σμύρνης
Eίσοδος ελεύθερη για το κοινό.
Η φωτογραφία που ανέβασε από τη γενική πρόβα του «Άξιον Εστί»
Ανεβάζοντας στο λογαριασμό του στο Instagram μια φωτογραφία από την γενική πρόβα της παράστασης «Αξιον Εστί», ο Σάκης Ρουβάς εκδηλώνει την ανυπομονησία του για τη μεγάλη βραδιά.
Στην φωτογραφία φαίνεται η σκηνή της αίθουσας όπου θα δοθεί η παράσταση με όλους τους μουσικούς και τον Σάκη Ρουβά.
Ποιοι στηρίζουν τον διάσημο καλλιτέχνη
Διχάζει και προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις η πρόταση που δέχτηκε ο δημοφιλής τραγουδιστής Σάκης Ρουβάς από το Δήμο Νέας Σμύρνης, να ερμηνεύσει τα τραγούδια από το "Αξιον Εστί" του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.
Μίκης Θεοδωράκης υπέρ Σάκη Ρουβά: «Θεωρώ τη χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση»
«Πιστεύω ότι το έργο, από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο το δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι "άξιος" να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος».
Διαβάστε παρακάτω όλη την ανακοίνωση του Μίκη Θεοδωράκη:
«Επειδή τελευταία γράφτηκαν πολλές ανακρίβειες με αφορμή τη συμμετοχή του κ. Ρουβά στην συναυλία που διοργανώνει ο Δήμος Νέας Σμύρνης με το «Άξιον Εστί», αναγκάζομαι να διευκρινίσω τα εξής:
1) Είναι γνωστές οι απόψεις μου για το θέμα των «απαγορεύσεων», τις οποίες απόψεις υποστηρίζω εδώ και δεκαετίες και συνοψίζονται στα εξής: Πιστεύω ότι το έργο από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι «άξιος» να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος. Αυτοί τελικά κρίνουν τι θα πάει στα σκουπίδια και τι θα μείνει για πάντα. Θα πρέπει επίσης να πω ότι θεωρώ την χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση.
2) Όχι, δεν ήταν δική μου απόφαση η επιλογή του κ. Ρουβά, όπως αναληθώς βλέπω να αναγράφεται σε διάφορες ιστοσελίδες. Την πληροφορήθηκα εκ των υστέρων, ως τετελεσμένο γεγονός, από τον μαέστρο κ. Ορφανίδη, που μίλησε εδώ και αρκετές μέρες με την γραμματέα μου, στην οποία και ανακοίνωσε την απόφαση του Δήμου Νέας Σμύρνης να οργανώσει τιμητική για τα 90 μου χρόνια συναυλία με το «Άξιον Εστί», καθώς και τα ονόματα των συντελεστών, στην επιλογή των οποίων δεν είχα την παραμικρή ανάμιξη.
3) Η όλη ιστορία με προκαλεί να τελειώσω την δήλωσή μου αυτή με τις εξής σκέψεις:
Η Μουσική μου και φυσικά και το «Άξιον Εστί» γνώρισε κατά καιρούς απαγορεύσεις από πολλές και διαφορετικές πλευρές. Χούντες, κόμματα, πολιτικές νεολαίες, εφημερίδες, τηλεοράσεις… Πώς να ξεχάσω την επιστολή ακόμα και των δικηγόρων του ίδιου του Ελύτη, την εποχή που ήμουν Γεν. Δ/ντής Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, στην οποία όπως έγραφαν, «δεν ήταν σίγουροι για την ποιότητα της εκτέλεσης» (κι ας ήμουν εγώ στο πόντιουμ του μαέστρου και ο Μπιθικώτσης στον ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή…). Για την ιστορία να πω ότι η συναυλία εκείνη δόθηκε συνολικά 3 φορές στο Ηρώδειο λόγω της πρωτοφανούς ανταπόκρισης του κοινού.
Ελληνικές Δισκογραφικές Εταιρίες που πλούτισαν από το έργο μου, απέσυραν συχνά τους δίσκους μου από το εμπόριο, ενώ πολλοί τραγουδιστές μου, για πολιτικούς ή άλλους λόγους, διέγραφαν τα έργα μου από το ρεπερτόριό τους.
Και διερωτώμαι: Ποια ήταν η αντίδραση των «φίλων της μουσικής μου» σε όλες αυτές τις περιπτώσεις; Απολύτως καμμία! Ούτε ένας Έλληνας δεν θεώρησε χρέος του να υπερασπίσει το έργο μου σε όλες αυτές τις απαγορεύσεις και αποκλεισμούς! Ούτε ένας! Και ξαφνικά βλέπω τώρα να γεμίζει το Ιντερνετ και ο τύπος από δεκάδες δημοσιεύματα «υπερασπιστών του έργου μου», που ζητούν να προστεθώ κι εγώ ο ίδιος στον μακρύ κατάλογο αυτών που κατά καιρούς το απαγόρευσαν. Και γιατί; Διότι, λένε, ο συγκεκριμένος ερμηνευτής ανήκει στην «υποκουλτούρα». Όμως τι σημαίνει άραγε ο όρος αυτός; Το θέμα είναι μεγάλο και πολύπλοκο και εξαρτάται από την οπτική γωνία του καθενός.
Σε ό,τι με αφορά, τι θέλετε να σκεφτώ, όταν βλέπω το έργο μου (που το θεωρούν υποτίθεται ποιοτικό) να μην υπάρχει στη χώρα μου; Και πώς να υπάρχει όταν βρίσκεται επί δεκαετίες ολόκληρες αντιμέτωπο με καταστάσεις σαν αυτές που ανέφερα πιο πάνω, με την ανοχή (στην καλύτερη περίπτωση) και τη σιωπή του θεωρούμενου προοδευτικού χώρου, δηλαδή τουλάχιστον του 60% του λαού μας;
Τι θα πρέπει άραγε να σκεφτώ εγώ που αφιέρωσα τη ζωή μου στην πραγματική Ελληνική Αριστερά και χάρισα στον Λαό μας έργα σαν το «Άξιον Εστί» που από τη μια τα θεωρούν, όπως λένε, υποδείγματα της «καλής κουλτούρας», κι από την άλλη ανέχονται τις κατά καιρούς απαγορεύσεις και το μποϋκοτάζ τους, ακόμα κι από τις ίδιες τις παρατάξεις στις οποίες ανήκουν; Τι να σκεφτώ βλέποντας όλους αυτούς τους ανέκαθεν απόντες να ξυπνούν μόνο στην περίπτωση Ρουβά και να ξεσπαθώνουν λαύροι απαιτώντας από μένα να απαγορεύσω τη συμμετοχή του;
Από όλα αυτά προκύπτει ότι η έννοια της υποκουλτούρας για μένα είναι διαφορετική απ’ ό,τι είναι για κείνους. Είναι, πιστεύω, φυσικό να θεωρώ την γενικευμένη ηθική υποκουλτούρα, μέσα στην οποία καταδικάστηκα να ζω, ως απείρως χειρότερη από εκείνη που σχετίζεται με την Τέχνη και τα δυσδιάκριτα σύνορα ανάμεσα στις πολλές και ποικίλες της εκφάνσεις.
Αθήνα, 21η Απριλίου 2015
(Κατάλληλη ημερομηνία να μιλάμε για «απαγορεύσεις»…).
Μίκης Θεοδωράκης»
Νάνα Μούσχουρη: «Αγαπημένε μου Σάκη, σου εύχομαι καλή επιτυχία»
Θέση στην κόντρα που έχει ξεσπάσει για την επιλογή του Σάκη Ρουβά να ερμηνεύσει το Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη παίρνει η Νάνα Μούσχουρη με επιστολή που έστειλε στον τραγουδιστή.
Στην επιστολή της, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι είναι υποχρέωση κάθε καλλιτέχνη να μην μένει στάσιμος, αφήνοντας παράλληλα αιχμές για όλους αυτούς που κατακρίνουν τον Σάκη Ρουβά, ο οποίος θα ερμηνεύσει σε λίγες ήμερες το έργο του Μίκη Θεοδωράκη.
Η διεθνούς φήμης τραγουδίστρια αναφέρει επίσης στην επιστολή ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να δοκιμάζει όλα τα είδη μουσικής στα οποία μάλιστα, όπως λέει χαρακτηριστικά, μπορεί να δώσει μια άλλη πνοή νεώτερη.
Κλείνοντας, η κυρία Μούσχουρη εκφράζει την λύπη της που δεν θα μπορέσει να παρευρεθεί στην παράστασή, επισημαίνοντας πως θα είναι εκεί νοερά και του εύχεται «καλή επιτυχία».
«Με το ταλέντο σου, την ειλικρίνεια, το σεβασμό και την αγάπη σου για τη μουσική θα προωθήσεις στη δική σου γενιά και στο μέλλον ένα μεγάλο μουσικό έργο» καταλήγει.
Αναλυτικά η επιστολή:
“Αγαπημένε μου Σάκη,
Έμαθα ότι θα τραγουδήσεις το «Άξιον Εστί» και σου εύχομαι καλή επιτυχία. Εμείς οι καλλιτέχνες έχουμε ένα βαρύ χρέος, γιατί είμαστε εμείς που παίρνουμε την ευθύνη να γνωρίσουμε τα μουσικά έργα στο κοινό. Βλέπω συχνά στην αγαπημένη μας χώρα ότι υπάρχει μια "δικτατορική" εξουσία των συνθετών που αγνοεί τη σημασία των ερμηνευτών. Και αναρωτιέμαι: πού θα ήταν σήμερα τα Παιδιά του Πειραιά χωρίς την Μελίνα; Ή ο Ζορμπάς, χωρίς την εισαγωγή του Ζαμπέτα;
Η μουσική είναι θεία σε οποιαδήποτε μορφή της. Πόπ, ρόκ, λαϊκή, παραδοσιακή, κλασσική, διεθνής ή τοπική. Δε χωρίζεται σε «έντεχνη» και «μη έντεχνη». Εξαρτάται πώς και γιατί την ερμηνεύεις. Η αλήθεια του κάθε τραγουδιού αποκαλύπτεται όταν το προσεγγίσεις με σεβασμό, αγάπη, ειλικρίνεια και ενθουσιασμό.
Σε παρακολουθώ σε όλα τα μουσικά βήματά σου και χαίρομαι που η καριέρα σου εξελίσσεται σοβαρά και όμορφα, γιατί είναι υποχρέωση κάθε καλλιτέχνη, για να μη μείνει στάσιμος, να δοκιμάζει και άλλα είδη μουσικής, στα οποία μπορεί να δώσει μια άλλη πνοή, νεώτερη.
Λυπάμαι που δεν μπορώ να είμαι παρούσα στην παράστασή σου, αλλά θα είμαι εκεί με τη σκέψη μου. Με το ταλέντο σου, την ειλικρίνεια, το σεβασμό και την αγάπη σου για τη μουσική θα προωθήσεις στη δική σου γενιά και στο μέλλον ένα μεγάλο μουσικό έργο.
Καλή σου επιτυχία.
Με αγάπη.
Νάνα”
Τι είπε ο Λαζόπουλος
Ο Λάκης Λαζόπουλος δεν θα μπορούσε να μην σχολιάσει στο Αλ Τσαντίρι Νιουζ την επιλογή του Σάκη Ρουβά να απαγγείλει το “Άξιον Εστί”.
«Βεβαίως και έχει δικαίωμα ένας τραγουδιστής να βαρεθεί κάποια στιγμή στη ζωή του μεγαλώνοντας να τραγουδάει συνέχεια “θα σου φτιάξω μακαρόνια με κιμά, θα σου κάνω και μασάζ στα πόδια σου”. Οι εποχές αλλάζουν. Διάβασα και τη δήλωση του Μίκη Θεοδωράκη, λέει “εγώ δεν τον επέλεξα τον Ρουβά, αλλά προτιμώ τη χειρότερη εκτέλεση, από την απαγόρευση”. Γιατί τόση κουβέντα; Γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί έχουμε συνηθίσει πως το δημιούργημα ενός καλλιτέχνη, με κάποιον τρόπο ακολουθεί τη ζωή του, το λόγο του, τις διατυπώσεις του μέσα στο χρόνο.
Είναι ένα ακολούθημα η τέχνη της προσωπικότητας ενός ανθρώπου. Βλέπεις τον Μικρούτσικο και δεν σου έρχεται μετά ότι μετά από αυτό θα πάει να γράψει “δεν ταιριάζετε σου λέω”. Σου έρχεται πιο φυσιολογικό να έχει γράψει “Εφτά. Σε παίρνει αριστερά, μην το ζορίζεις”. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο καθένας δεν έχει το δικαίωμα να δει αλλιώς τον εαυτό του μέσα στο χρόνο. Και η εποχή θα απαντήσει αν ο Ρουβάς κάνει το Άξιον Εστί ή το Ανάξιον Εστί».
Απάντηση Ρουβά στις επικρίσεις σχετικά με το «Άξιον Εστί»
«Δεν θα μείνω στάσιμος επειδή έτσι θέλουν κάποιοι» δηλώνει ο Σάκης Ρουβάς, εν μέσω των αντιδράσεων που προκάλεσε η είδηση ότι θα ερμηνεύσει το «Άξιον Εστί» στη συναυλία «90 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης», που θα πραγματοποιηθεί στις 2 Μαΐου στη Νέα Σμύρνη.
«Ο κάθε άνθρωπος θα πρέπει να αναλογιστεί τη ζωή του, να σκεφτεί πολύ καλά ποιος είναι, πού πάει και κυρίως πού θέλει να πάει. Και στην περίπτωση που θέλει να προχωρήσει οφείλει να αναρωτηθεί αν μπορεί να το καταφέρει στάσιμος ή πρέπει να δοκιμαστεί για να εξελιχθεί. Κι εγώ δεν θα μείνω στάσιμος επειδή έτσι θέλουν κάποιοι» λέει ο γνωστός τραγουδιστής σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα, προσθέτοντας: «Έχω δεχτεί τόσα πυρά από την ημέρα που ξεκίνησα που τίποτα πια δεν μου προκαλεί εντύπωση. Η ζωή μου όλη είναι ένας αγώνας. Η μητέρα μου λέει ότι τριών μηνών κόντευα να πεθάνω. Είμαι φτιαγμένος έτσι, να δίνω μια ζωή τον δικό μου αγώνα. Είμαι από τη φύση μου μαχητής. Δεν τίθεται θέμα λοιπόν για το αν και πώς θα ζήσω. Θα ζήσω - και μάλιστα όπως επιλέγω εγώ. Όποιος θέλει να βαράει, ας βαράει». Αναφερόμενος στη συναυλία, ο Σ.Ρουβάς εκφράζει την ευγνωμοσύνη του στους διοργανωτές που «με εμπιστεύτηκαν για να δώσω το δικό μου ερμηνευτικό αποτύπωμα στο μυθικό αυτό έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη».
«Στέκομαι με δέος και σεβασμό απέναντι στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, που αποτελεί τον μέγιστο οικουμενικό δημιουργό και παγκόσμιο σύμβολο του Ελληνισμού. Κάθε φορά που διαβάζω, ακούω, μελετώ το 'Αξιον Εστί' η μελωδία του αγγίζει βαθιά την ψυχή μου. Θα το προσεγγίσω με πάθος, σεβασμό και με τη δύναμη των συναισθημάτων που προκαλεί το μεγαλείο του έργου» υπογραμμίζει. Δήλωση για το θέμα έκανε και ο ίδιος ο κορυφαίος μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, στηρίζοντας την απόφαση να ερμηνεύσει ο Σ.Ρουβάς πέντε εμβληματικές συνθέσεις («Ένα το Χελιδόνι», «Με το λύχνο του άστρου», «Της Δικαιοσύνης ήλιε νοητέ», «Της αγάπης αίματα» και «Ανοίγω το στόμα μου») από το «Άξιον Εστί». «Πιστεύω ότι το έργο από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι 'άξιος' να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Θεοδωράκης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr