Φεστιβάλ Βενετίας: Πρεμιέρα για το «Κατηγορώ» του Πολάνσκι εν μέσω αντιπαραθέσεων
31.08.2019
13:44
Η συμμετοχή του φιλμ, βασισμένου στην περίφημη υπόθεση Ντρέιφους, διχάζει λόγω του σκοτεινού παρελθόντος του 86χρονου - Ο ίδιος και η σύζυγός του έκαναν παραλληλισμούς ανάμεσα στην άδικη δίωξη του αθώου ήρωα και την ιστορία του Πολάνκι, που έκανε σεξ με 13χρονη - «Χυδαία η σύγκριση» λέει κριτικός
Η νέα ταινία του Ρόμαν Πολάνσκι έκανε εχθές πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, εν μέσω αντιπαραθέσεων σχετικά με την απόφαση να συμπεριληφθεί τελικά στο διαγωνιστικό μέρος.
Η Αργεντινή σκηνοθέτιδα Λουκρέσια Μαρτέλ, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ Βενετίας, είχε δηλώσει ότι δεν επιθυμούσε να συγχαρεί τον σκηνοθέτη και ότι η συμμετοχή του στο φεστιβάλ την έκανε να αισθάνεται άβολα. Αργότερα, ωστόσο, η ίδια δήλωσε ότι δεν είναι «προκατειλημμένη» απένατι στο φιλμ του Πολάνσκι και ότι θα την έβλεπε μετά την επίσημη πρεμιέρα.
Ο Πολάνσκι, ο οποίος το 1978 διέφυγε από τις ΗΠΑ έχοντας προηγουμένως παραδεχτεί ότι έκανε σεξ με 13χρονη και έκτοτε αναζητείται από την αμερικανική δικαιοσύνη, δεν παρευρέθηκε στην χθεσινή προβολή της ταινίας J'Accuse (Αγγλικός τίτλος: «An Officer and a Spy»), με πρωταγωνιστή τον βραβευμένο με Όσκαρ ηθοποιό, Ζαν Ντιζαρντέν.
Η ταινία, όπως μπορεί να καταλάβει κανείς από τον τίτλο της, είναι ένα ιστορικό αστυνομικό θρίλερ που αφηγείται την αληθινή ιστορία του εβραίου Γάλλου λοχαγού, Άφρεντ Ντρέιφους, ο οποίος είχε κατηγορηθεί άδικα για προδοσία τον 19ο αιώνα. Ο Ντιζαρντέν υποδύεται έναν Γάλλο αστυνομικό ο οποίος ανακαλύπτει αποδείξεις ότι ο Ντρέιφους παγιδεύτηκε και ρισκάρει τη ζωή του για να φέρει στο φως την αλήθεια.
Η υπόθεση Ντρέιφους υπήρξε ένα τεράστιο στρατιωτικοπολιτικό σκάνδαλο κατασκοπείας και ταυτόχρονια μίας από τις μεγαλύτερες διεθνώς δικαστικές πλάνες που συντάραξε τη Γαλλία επί 12 χρόνια στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Η γαλλική ονομασία του φιλμ «J'Accuse» προέρχεται από το περίφημο «Κατηγορώ...!», μια ανοιχτή επιστολή προς τον πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας που δημοσίευσε στις 13 Ιανουαρίου ο συγγραφέας Εμίλ Ζολά σε εφημερίδα, κατηγορώντας τον στρατό ότι συγκάλυψε την λανθασμένη καταδίκη του Ντρέιφους, ένα θαρραλέο και συγκλονιστικό κείμενο που συνέβαλε στην αναψηλάφιση της δίκης.
Οι «παραλληλισμοί» με τη ζωή του σκηνοθέτη
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στους διοργανωτές του φεστιβάλ, ο Ρόμαν Πολάνσκι (εις βάρος του οποίου έχουν διατυπωθεί και άλλες καταγγελίες για σεξουαλική επίθεση) έκανε παραλληλισμούς ανάμεσα στα θέματα του φιλμ και τη δική του υπόθεση.
«Διακρίνω την ίδια αποφασιστικότητα άρνησης των γεγονότων και της καταδίκης μου για πράγματα που δεν έχω κάνει. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που με παρενοχλούν δεν με γνωρίζουν και δεν ξέρουν τίποτα για την υπόθεση», είπε χαρακτηριστικά.
Η σύζυγος του Πολάνσκι στην πρεμιέρα της ταινίας
Η Αργεντινή σκηνοθέτιδα Λουκρέσια Μαρτέλ, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ Βενετίας, είχε δηλώσει ότι δεν επιθυμούσε να συγχαρεί τον σκηνοθέτη και ότι η συμμετοχή του στο φεστιβάλ την έκανε να αισθάνεται άβολα. Αργότερα, ωστόσο, η ίδια δήλωσε ότι δεν είναι «προκατειλημμένη» απένατι στο φιλμ του Πολάνσκι και ότι θα την έβλεπε μετά την επίσημη πρεμιέρα.
Ο Πολάνσκι, ο οποίος το 1978 διέφυγε από τις ΗΠΑ έχοντας προηγουμένως παραδεχτεί ότι έκανε σεξ με 13χρονη και έκτοτε αναζητείται από την αμερικανική δικαιοσύνη, δεν παρευρέθηκε στην χθεσινή προβολή της ταινίας J'Accuse (Αγγλικός τίτλος: «An Officer and a Spy»), με πρωταγωνιστή τον βραβευμένο με Όσκαρ ηθοποιό, Ζαν Ντιζαρντέν.
Η ταινία, όπως μπορεί να καταλάβει κανείς από τον τίτλο της, είναι ένα ιστορικό αστυνομικό θρίλερ που αφηγείται την αληθινή ιστορία του εβραίου Γάλλου λοχαγού, Άφρεντ Ντρέιφους, ο οποίος είχε κατηγορηθεί άδικα για προδοσία τον 19ο αιώνα. Ο Ντιζαρντέν υποδύεται έναν Γάλλο αστυνομικό ο οποίος ανακαλύπτει αποδείξεις ότι ο Ντρέιφους παγιδεύτηκε και ρισκάρει τη ζωή του για να φέρει στο φως την αλήθεια.
Η υπόθεση Ντρέιφους υπήρξε ένα τεράστιο στρατιωτικοπολιτικό σκάνδαλο κατασκοπείας και ταυτόχρονια μίας από τις μεγαλύτερες διεθνώς δικαστικές πλάνες που συντάραξε τη Γαλλία επί 12 χρόνια στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Η γαλλική ονομασία του φιλμ «J'Accuse» προέρχεται από το περίφημο «Κατηγορώ...!», μια ανοιχτή επιστολή προς τον πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας που δημοσίευσε στις 13 Ιανουαρίου ο συγγραφέας Εμίλ Ζολά σε εφημερίδα, κατηγορώντας τον στρατό ότι συγκάλυψε την λανθασμένη καταδίκη του Ντρέιφους, ένα θαρραλέο και συγκλονιστικό κείμενο που συνέβαλε στην αναψηλάφιση της δίκης.
Οι «παραλληλισμοί» με τη ζωή του σκηνοθέτη
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στους διοργανωτές του φεστιβάλ, ο Ρόμαν Πολάνσκι (εις βάρος του οποίου έχουν διατυπωθεί και άλλες καταγγελίες για σεξουαλική επίθεση) έκανε παραλληλισμούς ανάμεσα στα θέματα του φιλμ και τη δική του υπόθεση.
«Διακρίνω την ίδια αποφασιστικότητα άρνησης των γεγονότων και της καταδίκης μου για πράγματα που δεν έχω κάνει. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που με παρενοχλούν δεν με γνωρίζουν και δεν ξέρουν τίποτα για την υπόθεση», είπε χαρακτηριστικά.
Η σύζυγος του Πολάνσκι στην πρεμιέρα της ταινίας
Παραλληλισμούς —σε μικρότερο ωστόσο βαθμό— με τη ζωή του σκηνοθέτη έκανε και η σύζυγος του, η Γαλλίδα ηθοποιός Εμανουέλ Σενιέ, που πρωταγωνιστεί στην ταινία.
Η όμορφη ηθοποιός (περισσότερο γνωστή για τον ρόλο της στα «Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα») είπε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι εμπειρίες του Πολάνσκι επηρέασαν την προσέγγισή του στην σκηνοθεσία του φιλμ. «Η αίσθηση του διωγμού, νομίζω ότι αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό. Φτάνει κανείς να κοιτάξει την ζωή του», ανέφερε η Σενιέ.
«Χυδαία σύγκριση»
Οι παραπάνω δηλώσεις αλλά και το γεγονός ότι η ταινία του Πολάνσκι συμπεριλήφθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, παρά τις νομικές του εκκρεμότητες, έχουν διχάσει κοινό και κριτικούς. Αυτό εμφανές σε δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου αλλά και στις δηλώσεις της ίδιας της προέδρου της επιτροπής.
Στην κριτική του για την ταινία, ο Owen Gleiberman του περιοδικού Variety είπε ότι η σύγκριση ανάμεσα στον Ντρέιφους και τον Πολάνσκι είναι «χυδαία».
«Μπορούμε —και πρέπει— να συζητήσουμε σχετικά με το πώς το Χόλιγουντ και το αμερικανικό νομικό σύστημα χρειάζεται να αντιμετωπίσει τον Ρόμαν Πολάνσκι», γράφει ο κριτικός και συμπληρώνει: «Ο Άνφρεντ Ντρέιφους, ωστόσο, ήταν ένας αθώος άνθρωπος... Σε αντίθεση με αυτόν, ο Πολάνσκι, πριν το σκάσει από τις ΗΠΑ, περιμένοντας την ανακοίνωση της ποινής του, είχε προηγουμένως ομολογήσει στο δικαστήριο».
Ο 86χρονος Πολάνσκι ζει σήμερα στη Γαλλία, την Πολωνία και την ελβετία, τρεις χώρες που έχουν αρνηθεί την έκδοσή του.
Σε μια συνέντευξη Τύπου νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα η Μαρτέλ είπε ότι δυσκολεύεται να διαχωρίσει την τέχνη του Πολάνσκι από το έγκλημα που διέπραξε. «Δεν διαχωρίζω τους καλλιτέχνες από τα έργα τους. Νομίζω ότι σημαντικές πτυχές ενός έργου τέχνης πηγάζουν από τον ίδιο τον άνθρωπο που τη δημιουργεί», είπε χαρακτηριστικά.
Με πληροφορίες από το BBC
Η όμορφη ηθοποιός (περισσότερο γνωστή για τον ρόλο της στα «Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα») είπε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι εμπειρίες του Πολάνσκι επηρέασαν την προσέγγισή του στην σκηνοθεσία του φιλμ. «Η αίσθηση του διωγμού, νομίζω ότι αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό. Φτάνει κανείς να κοιτάξει την ζωή του», ανέφερε η Σενιέ.
«Χυδαία σύγκριση»
Οι παραπάνω δηλώσεις αλλά και το γεγονός ότι η ταινία του Πολάνσκι συμπεριλήφθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, παρά τις νομικές του εκκρεμότητες, έχουν διχάσει κοινό και κριτικούς. Αυτό εμφανές σε δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου αλλά και στις δηλώσεις της ίδιας της προέδρου της επιτροπής.
Στην κριτική του για την ταινία, ο Owen Gleiberman του περιοδικού Variety είπε ότι η σύγκριση ανάμεσα στον Ντρέιφους και τον Πολάνσκι είναι «χυδαία».
«Μπορούμε —και πρέπει— να συζητήσουμε σχετικά με το πώς το Χόλιγουντ και το αμερικανικό νομικό σύστημα χρειάζεται να αντιμετωπίσει τον Ρόμαν Πολάνσκι», γράφει ο κριτικός και συμπληρώνει: «Ο Άνφρεντ Ντρέιφους, ωστόσο, ήταν ένας αθώος άνθρωπος... Σε αντίθεση με αυτόν, ο Πολάνσκι, πριν το σκάσει από τις ΗΠΑ, περιμένοντας την ανακοίνωση της ποινής του, είχε προηγουμένως ομολογήσει στο δικαστήριο».
Ο 86χρονος Πολάνσκι ζει σήμερα στη Γαλλία, την Πολωνία και την ελβετία, τρεις χώρες που έχουν αρνηθεί την έκδοσή του.
Σε μια συνέντευξη Τύπου νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα η Μαρτέλ είπε ότι δυσκολεύεται να διαχωρίσει την τέχνη του Πολάνσκι από το έγκλημα που διέπραξε. «Δεν διαχωρίζω τους καλλιτέχνες από τα έργα τους. Νομίζω ότι σημαντικές πτυχές ενός έργου τέχνης πηγάζουν από τον ίδιο τον άνθρωπο που τη δημιουργεί», είπε χαρακτηριστικά.
Με πληροφορίες από το BBC
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr