«Better Call Saul» - H πιο επιτυχημένη σειρά της δεκαετίας έχει ελληνικό χρώμα
25.08.2022
23:35
Η σειρά καθήλωσε εκατοµµύρια θεατές στο Netflix με τους κριτικούς να µιλάνε για εντυπωσιακό τέλος και υψηλή ποιότητα, µε την καθοριστική συµβολή των Ελλήνων συντελεστών στο σενάριο και την ερµηνεία
Αν το «Breaking Bad» έγινε το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής με τα πιτσιρίκια να υιοθετούν στη δική τους αργκό εκφράσεις από τη σειρά και τα τουριστικά καταστήματα στην Αμερική να γεμίζουν με φανελάκια που απεικονίζουν τον κυνικό πρωταγωνιστή Χάιζενμπεργκ, το «Better Call Saul» (Καλύτερα πάρε τον Σολ), δηλαδή το δυναμικό spin-off που εξέλιξε τη σειρά για να δείξει από πού είχε ξεκινήσει, έγινε η πλέον πετυχημένη επέκτασή της. «Η τηλεόραση στα καλύτερά της», λένε ακόμα και οι πιο δύσκολοι κριτικοί, ενώ οι θεατές σε όλο τον πλανήτη που παρακολούθησαν την περασμένη βδομάδα το τελευταίο επεισόδιο ακόμα πασχίζουν να κρύψουν τα άπειρα βρεγμένα χαρτομάντιλα που καταναλώθηκαν κατά την παρακολούθησή του. Οσο οι αναλύσεις στο Ιντερνετ δίνουν και παίρνουν, όλοι καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι αναμφίβολα πρόκειται για την πιο πετυχημένη τηλεοπτική σειρά της τελευταίας δεκαετίας, εφάμιλλη του «Sopranos», του «House of Cards» ή του «Homeland», ένα χρυσό κεφάλαιο στην ιστορία της τηλεοπτικής κουλτούρας που δείχνει ότι πλέον ο δείκτης έχει ανέβει πολύ ψηλά.
Απόδειξη ότι το «Better Call Saul», δηλαδή η σειρά που ξεκίνησε τον Φλεβάρη του 2015 ως συνέχεια του «Breaking Bad» -το οποίο είχε βγει στις οθόνες το 2008- και ολοκληρώθηκε ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο του 2022, έλαβε 46 (!) υποψηφιότητες για Emmy και κέρδισε πάνω από 25 βραβεία διαφορετικών κατηγοριών. Το ουσιαστικό, όμως, είναι ότι κατέκτησε το πιο δύσκολο βραβείο, που είναι η θέση στην καρδιά των εκατομμυρίων θεατών οι οποίοι την παρακολούθησαν σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη αδιαφορώντας για τον καύσωνα ή για άλλη μια βόλτα στην παραλία.
Με έντονο ελληνικό χρώμα
Την ώρα δηλαδή που όλοι γιόρταζαν σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδος την Παναγία, οι φανατικοί της σειράς είχαν τους δικούς τους λόγους να αποτίσουν έναν άλλο φόρο τιμής στην αμερικανική αυτή εποποιία που όχι μόνο εμπνεύστηκε από την αρχαία τραγωδία, αλλά έδωσε και ελληνικά ονόματα σε πολλούς από τους Μεξικανούς πρωταγωνιστές της, όπως τον Δον Ελάδιο, τον Εκτορ Σαλαμάνκα κ.ά., γεγονός που πολλοί αποδίδουν στην ενεργή παρέμβαση της ελληνικής καταγωγής Αν Τσέρκις στην ομάδα των σεναριογράφων, στο πλευρό του κεντρικού σεναριογράφου Βινς Τζίλιγκαν, ο οποίος, μαζί με τον Πίτερ Γκουλντ έδωσε στη σειρά έναν πιο εσωτερικό, βαθύ και πιο υπαρξιακό χαρακτήρα απ’ ό,τι το «Breaking Bad» που διακρινόταν για την καταιγιστική πλοκή του.
Η Αν Τσέρκις, με τηλεοπτική πείρα και κάνοντας τα πρώτα της βήματα με το «Six Feet Under», είχε αναλάβει τον δύσκολο ρόλο να ενώσει τις δυο αντιφατικές πλευρές του πρωταγωνιστή και να τονίσει τη μεταστροφή του από τον ευαίσθητο και προσηνή Τζίμι ΜακΓκιλ σε σκληρό μεγαλοδικηγόρο μικρο- και μεγαλοαπατεώνων με το πιασάρικο ψευδώνυμο Σολ Γκούντμαν (ειρωνική παράφραση του βιβλικού Σαούλ και του Γκούντμαν που σημαίνει καλός άνθρωπος). Η Τσέρκις ήταν επίσης εκείνη που είχε αναλάβει τη μεταφορά των χαρακτήρων από το «Breaking Bad» και την πετυχημένη σύνδεσή τους με το «Better Call Saul» δουλεύοντας με την ομάδα των σεναριογράφων από το δεύτερο επεισόδιο της σειράς. Πολυάσχολη εργαζόμενη και μητέρα, φροντίζει πάντα να τονίζει στις συνεντεύξεις της ότι η ελληνική καταγωγή της τής έχει διδάξει τι σημαίνει «ο επιμένων νικά», ένα χαρακτηριστικό που διαθέτει απόλυτα και ο Σολ Γκούντμαν. Ολα, πάντως, αναφορικά με τη δημιουργία της σειράς που έκλεισε τον πολυετή κύκλο της με εξαιρετική επιτυχία ξεκίνησαν όταν οι συντελεστές είδαν ότι ο παροιμιώδης, εκκεντρικός, αποσυνάγωγος χαρακτήρας του απατεώνα-δικηγόρου Σολ Γκουντμαν, που ερμήνευε άκρως ευρηματικά o Μπομπ Οντενκερκ, λίγο πριν από τη διαφαινόμενη δύση της καριέρας του, στο «Breaking Bad» είχε μεγάλη πέραση στο κοινό.
Δείτε το βίντεο: Όσοι δεν έχετε δει ποτέ τη σειρά, δείτε το γενικό τρέιλερ της σειράς «Better Call Saul»
Ο κωμικός ηθοποιός, που οι Αμερικανοί είχαν συνδέσει με μπουφονικές καταστάσεις και stand up κωμωδίες, ήξερε ότι στα 46 του παίζει το τελευταίο χαρτί μιας διαρκώς αναβαλλόμενης καριέρας στη σκιά σπουδαίων συμπρωταγωνιστών, προσθέτοντας το προσωπικό του χρώμα αλλά και δίνοντας το δικό του σόου. Και τελικά τα κατάφερε: τα αλλόκοτα τσιτάτα, η νευρωσική φύση που ακροβατεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, η εμφάνισή του ως αλλόκοτου από μηχανής θεού, έτοιμου να χρησιμοποιήσει κάθε παράδοξη και -τις περισσότερες φορές- παράνομη μέθοδο προκειμένου να βρει τη λύση μεταμόρφωσαν τον δικηγόρο του Χάιζενμπεργκ ή Γουόλτερ Γουάιτ (μοναδική ερμηνεία του Μπράιαν Κράνστον στο «Breaking Bad») σε ιδανικό ανταγωνιστή του.
Ηταν άπειρες οι φορές που ο πρώην φιλήσυχος καθηγητής Χημείας, που είχε πλέον εξελιχθεί σε «μάγειρα» της crystal meth, χρειάστηκε να προστρέξει στον δικηγόρο του Σολ για να τον σώσει από την απόλυτη καταστροφή. Οι ευρηματικοί τρόποι, που απογειώνονταν ερμηνευτικά χάρη στην απίθανη ερμηνεία του Οντενκερκ, έκαναν τους υπεύθυνους να σκεφτούν ότι δεν θα ήταν άσχημο να στήσουν μια ολόκληρη σειρά γύρω από τον χαρακτήρα του, ακολουθώντας έτσι τη μετεξέλιξη του παράξενου, έως γλοιώδους, δικηγορίσκου σε προασπιστή των απανταχού απατεώνων, ναρκέμπορων και να δουν πώς χάρισε για χάρη του παιχνιδιού της εξουσίας και των χρημάτων την ψυχή του στο διάβολο. Κάπως έτσι ξεκίνησε η σειρά, που βάλθηκε να εξηγεί πως πριν από τον Σολ Γκούντμαν υπήρξε ένα άλλο πρόσωπο: ο Τζίμι ΜακΓκιλ, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, ένας λούζερ που ζούσε στη σκιά του χαρισματικού αλλά υποχόνδριου και ψυχασθενούς αδελφού του, Τσακ Γκούντμαν, ενός μεγαλοδικηγόρου με σπάνιο χάρισμα και εντυπωσιακή καριέρα.
Δείτε το βίντεο: Το τρέιλερ της έκτης σεζόν της σειράς «Better Call Saul»
Απόδειξη ότι το «Better Call Saul», δηλαδή η σειρά που ξεκίνησε τον Φλεβάρη του 2015 ως συνέχεια του «Breaking Bad» -το οποίο είχε βγει στις οθόνες το 2008- και ολοκληρώθηκε ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο του 2022, έλαβε 46 (!) υποψηφιότητες για Emmy και κέρδισε πάνω από 25 βραβεία διαφορετικών κατηγοριών. Το ουσιαστικό, όμως, είναι ότι κατέκτησε το πιο δύσκολο βραβείο, που είναι η θέση στην καρδιά των εκατομμυρίων θεατών οι οποίοι την παρακολούθησαν σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη αδιαφορώντας για τον καύσωνα ή για άλλη μια βόλτα στην παραλία.
Με έντονο ελληνικό χρώμα
Την ώρα δηλαδή που όλοι γιόρταζαν σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδος την Παναγία, οι φανατικοί της σειράς είχαν τους δικούς τους λόγους να αποτίσουν έναν άλλο φόρο τιμής στην αμερικανική αυτή εποποιία που όχι μόνο εμπνεύστηκε από την αρχαία τραγωδία, αλλά έδωσε και ελληνικά ονόματα σε πολλούς από τους Μεξικανούς πρωταγωνιστές της, όπως τον Δον Ελάδιο, τον Εκτορ Σαλαμάνκα κ.ά., γεγονός που πολλοί αποδίδουν στην ενεργή παρέμβαση της ελληνικής καταγωγής Αν Τσέρκις στην ομάδα των σεναριογράφων, στο πλευρό του κεντρικού σεναριογράφου Βινς Τζίλιγκαν, ο οποίος, μαζί με τον Πίτερ Γκουλντ έδωσε στη σειρά έναν πιο εσωτερικό, βαθύ και πιο υπαρξιακό χαρακτήρα απ’ ό,τι το «Breaking Bad» που διακρινόταν για την καταιγιστική πλοκή του.
Η Αν Τσέρκις, με τηλεοπτική πείρα και κάνοντας τα πρώτα της βήματα με το «Six Feet Under», είχε αναλάβει τον δύσκολο ρόλο να ενώσει τις δυο αντιφατικές πλευρές του πρωταγωνιστή και να τονίσει τη μεταστροφή του από τον ευαίσθητο και προσηνή Τζίμι ΜακΓκιλ σε σκληρό μεγαλοδικηγόρο μικρο- και μεγαλοαπατεώνων με το πιασάρικο ψευδώνυμο Σολ Γκούντμαν (ειρωνική παράφραση του βιβλικού Σαούλ και του Γκούντμαν που σημαίνει καλός άνθρωπος). Η Τσέρκις ήταν επίσης εκείνη που είχε αναλάβει τη μεταφορά των χαρακτήρων από το «Breaking Bad» και την πετυχημένη σύνδεσή τους με το «Better Call Saul» δουλεύοντας με την ομάδα των σεναριογράφων από το δεύτερο επεισόδιο της σειράς. Πολυάσχολη εργαζόμενη και μητέρα, φροντίζει πάντα να τονίζει στις συνεντεύξεις της ότι η ελληνική καταγωγή της τής έχει διδάξει τι σημαίνει «ο επιμένων νικά», ένα χαρακτηριστικό που διαθέτει απόλυτα και ο Σολ Γκούντμαν. Ολα, πάντως, αναφορικά με τη δημιουργία της σειράς που έκλεισε τον πολυετή κύκλο της με εξαιρετική επιτυχία ξεκίνησαν όταν οι συντελεστές είδαν ότι ο παροιμιώδης, εκκεντρικός, αποσυνάγωγος χαρακτήρας του απατεώνα-δικηγόρου Σολ Γκουντμαν, που ερμήνευε άκρως ευρηματικά o Μπομπ Οντενκερκ, λίγο πριν από τη διαφαινόμενη δύση της καριέρας του, στο «Breaking Bad» είχε μεγάλη πέραση στο κοινό.
Δείτε το βίντεο: Όσοι δεν έχετε δει ποτέ τη σειρά, δείτε το γενικό τρέιλερ της σειράς «Better Call Saul»
Ο κωμικός ηθοποιός, που οι Αμερικανοί είχαν συνδέσει με μπουφονικές καταστάσεις και stand up κωμωδίες, ήξερε ότι στα 46 του παίζει το τελευταίο χαρτί μιας διαρκώς αναβαλλόμενης καριέρας στη σκιά σπουδαίων συμπρωταγωνιστών, προσθέτοντας το προσωπικό του χρώμα αλλά και δίνοντας το δικό του σόου. Και τελικά τα κατάφερε: τα αλλόκοτα τσιτάτα, η νευρωσική φύση που ακροβατεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, η εμφάνισή του ως αλλόκοτου από μηχανής θεού, έτοιμου να χρησιμοποιήσει κάθε παράδοξη και -τις περισσότερες φορές- παράνομη μέθοδο προκειμένου να βρει τη λύση μεταμόρφωσαν τον δικηγόρο του Χάιζενμπεργκ ή Γουόλτερ Γουάιτ (μοναδική ερμηνεία του Μπράιαν Κράνστον στο «Breaking Bad») σε ιδανικό ανταγωνιστή του.
Ηταν άπειρες οι φορές που ο πρώην φιλήσυχος καθηγητής Χημείας, που είχε πλέον εξελιχθεί σε «μάγειρα» της crystal meth, χρειάστηκε να προστρέξει στον δικηγόρο του Σολ για να τον σώσει από την απόλυτη καταστροφή. Οι ευρηματικοί τρόποι, που απογειώνονταν ερμηνευτικά χάρη στην απίθανη ερμηνεία του Οντενκερκ, έκαναν τους υπεύθυνους να σκεφτούν ότι δεν θα ήταν άσχημο να στήσουν μια ολόκληρη σειρά γύρω από τον χαρακτήρα του, ακολουθώντας έτσι τη μετεξέλιξη του παράξενου, έως γλοιώδους, δικηγορίσκου σε προασπιστή των απανταχού απατεώνων, ναρκέμπορων και να δουν πώς χάρισε για χάρη του παιχνιδιού της εξουσίας και των χρημάτων την ψυχή του στο διάβολο. Κάπως έτσι ξεκίνησε η σειρά, που βάλθηκε να εξηγεί πως πριν από τον Σολ Γκούντμαν υπήρξε ένα άλλο πρόσωπο: ο Τζίμι ΜακΓκιλ, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, ένας λούζερ που ζούσε στη σκιά του χαρισματικού αλλά υποχόνδριου και ψυχασθενούς αδελφού του, Τσακ Γκούντμαν, ενός μεγαλοδικηγόρου με σπάνιο χάρισμα και εντυπωσιακή καριέρα.
Δείτε το βίντεο: Το τρέιλερ της έκτης σεζόν της σειράς «Better Call Saul»
Σε αντίθεση με τον αδελφό του, που τύγχανε καθολικής αποδοχής, ο Τζίμι μάταια προσπαθούσε να αποδείξει (κυρίως στον εαυτό του) ότι αξίζει μεταφέροντας την εσωτερική αλληλογραφία του γραφείου με τους μεγαλοδικηγόρους, το οποίο κατείχε κατά το ήμισυ ο αδελφός του και καταφέρνοντας τελικά να πάρει με τα χίλια ζόρια ένα πτυχίο Νομικής από ένα πανεπιστήμιο αμφιβόλου ποιότητας και μάλιστα δι’ αλληλογραφίας. Η διαρκής κόντρα με τον αδελφό του, ο οποίος έπασχε από ένα σπάνιο είδος ψυχασθένειας, την ηλεκτροφοβία, δεν του επέτρεπε και πολλά περιθώρια εξέλιξης μέχρι που ο επίμονος χαρακτήρας του Τζίμι, ο οποίος δεν το έβαζε ποτέ κάτω, με τη βοήθεια μιας πετυχημένης δικηγόρου από το γραφείο, της Κιμ Γουέξλερ, την οποία ερμηνεύει μοναδικά η Ρία Σίχορν, τον έκαναν να αποκτήσει τη δική του φωνή και να μεταμορφωθεί σε έναν παράδοξο δικηγόρο φτωχοδιαβόλων και απανταχού λούζερ, όπως αυτός, οι οποίοι έβλεπαν στο πρόσωπό του την πρώτη και ύστατη ευκαιρία για να σωθούν.
Κανείς από το γραφείο δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η Κιμ, αυτή η πανέμορφη και πανέξυπνη ξανθιά δικηγόρος, θα τα έφτιαχνε με τον Τζίμι, τον πλέον ασήμαντο υπάλληλο της εταιρείας - κι εδώ μάλλον έγκειται το μυστικό της σειράς. Στενά συνεργαζόμενος με τη δικηγορική εταιρεία και φίλος του Τσακ Γκούντμαν είναι ο Ρικ Σβάικαρτ, γνωστός και ως Ριτς, ο οποίος αναλαμβάνει δύσκολες υποθέσεις που δεν μπορεί να λάβει εύκολα εις πέρας εταιρεία. Ο ίδιος μάλιστα έδειχνε να φλερτάρει έντονα την Κιμ, η οποία απλώς φρόντισε να εκμεταλλευτεί τη συμπάθεια για να μπορέσει να περάσει το σχέδιο που είχε καταστρώσει με τον Τζίμι. Ο ελληνικής και εβραϊκής καταγωγής Ντένις Μπουτσικάρης, που ερμήνευσε τον Ριτς, δεν έπαψε να τονίζει ότι ο δαιμόνιος συνδυασμός του ελληνοεβραϊκού στοιχείου θα μπορούσε να τον είχε κάνει πετυχημένο μεγαλοδικηγόρο, όπως αυτός που υποδύεται στη σειρά αλλά ότι προτίμησε να γίνει, αντ’ αυτού, ηθοποιός. «Η ευγλωττία των Ελλήνων δεν συγκρίνεται», δήλωσε χαρακτηριστικά σε μια από τις συνεντεύξεις του.
Ωστόσο στο σίριαλ η ευγλωττία του δεν τον βοηθάει να αποπλανήσει τελικά την Κιμ, η οποία με αξιοθαύμαστη αγάπη και αψηφώντας τις ερωτικές προτάσεις πετυχημένων συναδέλφων της δείχνει να συμπαραστέκεται στον Τζίμι στα πρώτα του βήματα, τον επισκέπτεται κρυφά στο δικηγορικό γραφείο που στήνει στο βάθος ενός νυχάδικου (!), δέχεται τις παράδοξες μεθόδους του ακόμα και το ότι εκείνος φτάνει να πουλάει φτηνά, πακιστανικά τηλέφωνα σε απατεώνες για να κρύβουν τις βρωμοδουλειές τους, για να βγάλει λεφτά. Στην πορεία φτάνει μάλιστα να στήνει μαζί με τον Τζίμι μικρές, σκηνοθετημένες απόπειρες εξαπάτησης που έγιναν το συνενοχικό τρικ της πραγματικής και ουσιαστικής σχέσης τους.
Αν λοιπόν το «Breaking Bad» έπασχε παντελώς από απουσία συναισθήματος καθώς όλοι οι ήρωες ήταν απολύτως διαβρωμένοι μέχρι το μεδούλι, το «Better Call Saul» ανέδειξε στο έπακρο τον συναισθηματικό κόσμο που έκρυβε κάθε χαρακτήρας. Είναι, μάλιστα, η ίδια ευαισθησία που τελικά δεν επέτρεψε στον Τζίμι, ακόμα και όταν έγινε ο αδίστακτος Σολ, να εξελιχθεί σε απόλυτο εγκληματία, κάτι που αντιθέτως συμβαίνει στην περίπτωση του τον Γουόλτερ Γουάιτ του «Breaking Bad».
Ολα αυτά, βέβαια, δεν δίνονται στον θεατή με βαρύ τρόπο, αλλά με την ελαφρότητα που ταιριάζει σε μια μαύρη κωμωδία ακόμα και τις στιγμές που ο Σολ δείχνει να έχει μπλέξει για τα καλά και με τον πιο άγριο τρόπο στα μεξικανικά καρτέλ των ναρκεμπόρων - τα ίδια ακριβώς που συναντάμε στο «Breaking Bad». Κυρίαρχα μέλη του πιο δυνατού καρτέλ στο Μεξικό, εκτός από τον πανίσχυρο Γκας Φρινγκ (υπόδειγμα ερμηνείας από τον Τζιανκάρλο Εσπόζιτο), ο οποίος ξεπλένει τα χρήματά του σε κοτοπουλάδικο) είναι η οικογένεια Σαλαμάνκα με τον κυρίαρχο patron τον Εκτορ Σαλαμάνκα, τον οποίο ερμηνεύει ο άκρως αξιόλογος ηθοποιός Μαρκ Μαργκόλις. Με εβραϊκό και ελληνικό αίμα να ρέει στις φλέβες του, όπως του Μπουτσικάρη, ο ασκενάζι εβραίος με την περιπετειώδη οικογενειακή ιστορία που φτάνει μέχρι την Ελλάδα δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους καλύτερους καρατερίστες του Χόλιγουντ.
Ολοι τον είχαν θαυμάσει στον χαρακτηριστικό ρόλο στον «Σημαδεμένο», αλλά και στις ακραίες ταινίες του πολυβραβευμένου Ντάρεν Αρονόφσκι. Στο «Breaking Bad» αλλά και στο «Better Call Saul» ο Μαργκόλις δίνει πραγματικά ρεσιτάλ ερμηνείας ως Σαλαμάνκα όταν ένα εγκεφαλικό τον αναγκάζει να παραμείνει παράλυτος σε καροτσάκι και να κουνάει μόνο το στόμα επικοινωνώντας με τον έξω κόσμο χτυπώντας ένα κουδουνάκι σαν αυτά που έχουν στις ρεσεψιόν των ξενοδοχείων (άλλο ένα σπουδαίο εύρημα της σειράς).
Eμφραγμα στο πλατό
Ολοι αυτοί οι καλοδουλεμένοι χαρακτήρες, οι οποίοι πρωταγωνιστούν και στις δύο σειρές, κατέστησαν την περιπετειώδη αυτή σάγκα μία από τις πιο πετυχημένες, αν όχι την πλέον πετυχημένη σειρά της δεκαετίας για τους κριτικούς, με υποδειγματικές ερμηνείες, ακραία σημασία στη λεπτομέρεια, κινηματογραφικά πλάνα και ένα σπουδαίο, ποιοτικό αποτέλεσμα το οποίο, εν μέρει, εξηγείται από τις άπειρες ώρες κινηματογραφικής δουλειάς. Δεδομένων των σκληρών συνθηκών που ανάγκαζαν τους πρωταγωνιστές να μένουν σε τροχόσπιτα στην Αλμπουκέρκη, για να γυρίσουν τις σκηνές που διαδραματίζονται στην έρημο, πολλοί από αυτούς είχαν φτάσει να λυγίζουν από υπερκόπωση ή να κάνουν εντατικά γυμναστική ώστε να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση.
Στο τέλος μάλιστα των γυρισμάτων μιας κρίσιμης σκηνής, από τον τελευταίο, 6ο κύκλο ο κεντρικός πρωταγωνιστής Μπομπ Οντενκερκ έπαθε έμφραγμα και ευτυχώς αντέδρασε έγκαιρα το καλά εκπαιδευμένο προσωπικό με τους διαθέσιμους απινιδωτές και τον έσωσαν. Ο ίδιος έλεγε σε συνέντευξή του ότι οφείλει στους τεχνικούς και τα παιδιά του καστ τη ζωή του και ότι χρειάστηκε η σειρά να διακοπεί αρκετούς μήνες για να επανέλθει. Κατά δήλωσή του, η δυσκολότερη στιγμή ήταν όταν έπρεπε να επανέλθει στην ίδια σκηνή, γεγονός που του θύμιζε τα λεπτά που θα μπορούσε να είχε αποχαιρετήσει τη ζωή. Τραγική ειρωνεία αν το σκεφτείς, καθώς η σειρά ακροβατεί διαρκώς ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο, για να υπενθυμίσει ότι οι ακραίες αποφάσεις είναι αυτές που μπορούν να μετατρέψουν τον βίο σε παράδεισο ή κόλαση (ή και τα δύο τουλάχιστον στην περίπτωση του Σολ).
Συμπερασματικά μιλώντας, πάνω στα απομεινάρια μιας αποδεκατισμένης κοινωνίας που βλέπει το αμερικάνικο όνειρο να γίνεται σταδιακά εφιάλτης, σε αυτή τη μασκαράτα ψευτοσενιαρισμένων δικηγόρων με κιτσάτο περιτύλιγμα, έτοιμων να κρύψουν, σαν αλλόκοτοι αρλεκίνοι, τα εγκλήματα μεγαλοαπατεώνων και επίδοξων καπιταλιστών, και κάτω από το διαρκώς ξεφούσκωτο μπαλόνι-Αγαλμα της Ελευθερίας, όπως οι επίπλαστες αξίες της Αμερικής, στήθηκε η πιο πετυχημένη τηλεοπτική σειρά που είδαμε ποτέ.
Αν λοιπόν «η κόλαση είναι άδεια και οι δαίμονες όλοι είναι εδώ», όπως έλεγε ο Σαίξπηρ, δηλαδή στα απέραντα ερημικά τοπία της Αλμπουκέρκης, τότε αυτή η καταφανώς σαιξπηρική εποποιία της νέας χιλιετίας συνιστά την πιο ωραία μετα-ανάγνωση των καιρών μας. Και εκεί που λες ότι όλα ξεπουλιούνται, έρχεται η αγάπη να μετατρέψει (ξανά) τα τέρατα σε ανθρώπους. Ο Σολ σώζει τελικά την ψυχή του χάρη στην αγάπη κι εμείς είμαστε έτοιμοι να ξαναθυμηθούμε τι σημαίνει να μετατρέπεις σε (υψηλή) τέχνη ακόμα και αυτό που κάποιοι θέλουν να ονομάζουν μαζικό. Πραγματικά υποκλινόμαστε.
Ειδήσεις σήμερα
Πολεμικό Ναυτικό: «Στην αρχή μας είπαν πως είχε εξάνθημα στο πόδι και λίγο πυρετό» λέει ο αδερφός της 19χρονης
Λάρισα: Μεγάλη περιπέτεια για ένα ζευγάρι - Τους πήγαν... λάθος μωρό στο μαιευτήριο
Ανδρουλάκης: Αύριο ο πρωθυπουργός οφείλει να πει στον ελληνικό λαό γιατί ήμουν εθνικός κίνδυνος
Κανείς από το γραφείο δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η Κιμ, αυτή η πανέμορφη και πανέξυπνη ξανθιά δικηγόρος, θα τα έφτιαχνε με τον Τζίμι, τον πλέον ασήμαντο υπάλληλο της εταιρείας - κι εδώ μάλλον έγκειται το μυστικό της σειράς. Στενά συνεργαζόμενος με τη δικηγορική εταιρεία και φίλος του Τσακ Γκούντμαν είναι ο Ρικ Σβάικαρτ, γνωστός και ως Ριτς, ο οποίος αναλαμβάνει δύσκολες υποθέσεις που δεν μπορεί να λάβει εύκολα εις πέρας εταιρεία. Ο ίδιος μάλιστα έδειχνε να φλερτάρει έντονα την Κιμ, η οποία απλώς φρόντισε να εκμεταλλευτεί τη συμπάθεια για να μπορέσει να περάσει το σχέδιο που είχε καταστρώσει με τον Τζίμι. Ο ελληνικής και εβραϊκής καταγωγής Ντένις Μπουτσικάρης, που ερμήνευσε τον Ριτς, δεν έπαψε να τονίζει ότι ο δαιμόνιος συνδυασμός του ελληνοεβραϊκού στοιχείου θα μπορούσε να τον είχε κάνει πετυχημένο μεγαλοδικηγόρο, όπως αυτός που υποδύεται στη σειρά αλλά ότι προτίμησε να γίνει, αντ’ αυτού, ηθοποιός. «Η ευγλωττία των Ελλήνων δεν συγκρίνεται», δήλωσε χαρακτηριστικά σε μια από τις συνεντεύξεις του.
Ωστόσο στο σίριαλ η ευγλωττία του δεν τον βοηθάει να αποπλανήσει τελικά την Κιμ, η οποία με αξιοθαύμαστη αγάπη και αψηφώντας τις ερωτικές προτάσεις πετυχημένων συναδέλφων της δείχνει να συμπαραστέκεται στον Τζίμι στα πρώτα του βήματα, τον επισκέπτεται κρυφά στο δικηγορικό γραφείο που στήνει στο βάθος ενός νυχάδικου (!), δέχεται τις παράδοξες μεθόδους του ακόμα και το ότι εκείνος φτάνει να πουλάει φτηνά, πακιστανικά τηλέφωνα σε απατεώνες για να κρύβουν τις βρωμοδουλειές τους, για να βγάλει λεφτά. Στην πορεία φτάνει μάλιστα να στήνει μαζί με τον Τζίμι μικρές, σκηνοθετημένες απόπειρες εξαπάτησης που έγιναν το συνενοχικό τρικ της πραγματικής και ουσιαστικής σχέσης τους.
Αν λοιπόν το «Breaking Bad» έπασχε παντελώς από απουσία συναισθήματος καθώς όλοι οι ήρωες ήταν απολύτως διαβρωμένοι μέχρι το μεδούλι, το «Better Call Saul» ανέδειξε στο έπακρο τον συναισθηματικό κόσμο που έκρυβε κάθε χαρακτήρας. Είναι, μάλιστα, η ίδια ευαισθησία που τελικά δεν επέτρεψε στον Τζίμι, ακόμα και όταν έγινε ο αδίστακτος Σολ, να εξελιχθεί σε απόλυτο εγκληματία, κάτι που αντιθέτως συμβαίνει στην περίπτωση του τον Γουόλτερ Γουάιτ του «Breaking Bad».
Ολα αυτά, βέβαια, δεν δίνονται στον θεατή με βαρύ τρόπο, αλλά με την ελαφρότητα που ταιριάζει σε μια μαύρη κωμωδία ακόμα και τις στιγμές που ο Σολ δείχνει να έχει μπλέξει για τα καλά και με τον πιο άγριο τρόπο στα μεξικανικά καρτέλ των ναρκεμπόρων - τα ίδια ακριβώς που συναντάμε στο «Breaking Bad». Κυρίαρχα μέλη του πιο δυνατού καρτέλ στο Μεξικό, εκτός από τον πανίσχυρο Γκας Φρινγκ (υπόδειγμα ερμηνείας από τον Τζιανκάρλο Εσπόζιτο), ο οποίος ξεπλένει τα χρήματά του σε κοτοπουλάδικο) είναι η οικογένεια Σαλαμάνκα με τον κυρίαρχο patron τον Εκτορ Σαλαμάνκα, τον οποίο ερμηνεύει ο άκρως αξιόλογος ηθοποιός Μαρκ Μαργκόλις. Με εβραϊκό και ελληνικό αίμα να ρέει στις φλέβες του, όπως του Μπουτσικάρη, ο ασκενάζι εβραίος με την περιπετειώδη οικογενειακή ιστορία που φτάνει μέχρι την Ελλάδα δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους καλύτερους καρατερίστες του Χόλιγουντ.
Ολοι τον είχαν θαυμάσει στον χαρακτηριστικό ρόλο στον «Σημαδεμένο», αλλά και στις ακραίες ταινίες του πολυβραβευμένου Ντάρεν Αρονόφσκι. Στο «Breaking Bad» αλλά και στο «Better Call Saul» ο Μαργκόλις δίνει πραγματικά ρεσιτάλ ερμηνείας ως Σαλαμάνκα όταν ένα εγκεφαλικό τον αναγκάζει να παραμείνει παράλυτος σε καροτσάκι και να κουνάει μόνο το στόμα επικοινωνώντας με τον έξω κόσμο χτυπώντας ένα κουδουνάκι σαν αυτά που έχουν στις ρεσεψιόν των ξενοδοχείων (άλλο ένα σπουδαίο εύρημα της σειράς).
Eμφραγμα στο πλατό
Ολοι αυτοί οι καλοδουλεμένοι χαρακτήρες, οι οποίοι πρωταγωνιστούν και στις δύο σειρές, κατέστησαν την περιπετειώδη αυτή σάγκα μία από τις πιο πετυχημένες, αν όχι την πλέον πετυχημένη σειρά της δεκαετίας για τους κριτικούς, με υποδειγματικές ερμηνείες, ακραία σημασία στη λεπτομέρεια, κινηματογραφικά πλάνα και ένα σπουδαίο, ποιοτικό αποτέλεσμα το οποίο, εν μέρει, εξηγείται από τις άπειρες ώρες κινηματογραφικής δουλειάς. Δεδομένων των σκληρών συνθηκών που ανάγκαζαν τους πρωταγωνιστές να μένουν σε τροχόσπιτα στην Αλμπουκέρκη, για να γυρίσουν τις σκηνές που διαδραματίζονται στην έρημο, πολλοί από αυτούς είχαν φτάσει να λυγίζουν από υπερκόπωση ή να κάνουν εντατικά γυμναστική ώστε να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση.
Στο τέλος μάλιστα των γυρισμάτων μιας κρίσιμης σκηνής, από τον τελευταίο, 6ο κύκλο ο κεντρικός πρωταγωνιστής Μπομπ Οντενκερκ έπαθε έμφραγμα και ευτυχώς αντέδρασε έγκαιρα το καλά εκπαιδευμένο προσωπικό με τους διαθέσιμους απινιδωτές και τον έσωσαν. Ο ίδιος έλεγε σε συνέντευξή του ότι οφείλει στους τεχνικούς και τα παιδιά του καστ τη ζωή του και ότι χρειάστηκε η σειρά να διακοπεί αρκετούς μήνες για να επανέλθει. Κατά δήλωσή του, η δυσκολότερη στιγμή ήταν όταν έπρεπε να επανέλθει στην ίδια σκηνή, γεγονός που του θύμιζε τα λεπτά που θα μπορούσε να είχε αποχαιρετήσει τη ζωή. Τραγική ειρωνεία αν το σκεφτείς, καθώς η σειρά ακροβατεί διαρκώς ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο, για να υπενθυμίσει ότι οι ακραίες αποφάσεις είναι αυτές που μπορούν να μετατρέψουν τον βίο σε παράδεισο ή κόλαση (ή και τα δύο τουλάχιστον στην περίπτωση του Σολ).
Συμπερασματικά μιλώντας, πάνω στα απομεινάρια μιας αποδεκατισμένης κοινωνίας που βλέπει το αμερικάνικο όνειρο να γίνεται σταδιακά εφιάλτης, σε αυτή τη μασκαράτα ψευτοσενιαρισμένων δικηγόρων με κιτσάτο περιτύλιγμα, έτοιμων να κρύψουν, σαν αλλόκοτοι αρλεκίνοι, τα εγκλήματα μεγαλοαπατεώνων και επίδοξων καπιταλιστών, και κάτω από το διαρκώς ξεφούσκωτο μπαλόνι-Αγαλμα της Ελευθερίας, όπως οι επίπλαστες αξίες της Αμερικής, στήθηκε η πιο πετυχημένη τηλεοπτική σειρά που είδαμε ποτέ.
Αν λοιπόν «η κόλαση είναι άδεια και οι δαίμονες όλοι είναι εδώ», όπως έλεγε ο Σαίξπηρ, δηλαδή στα απέραντα ερημικά τοπία της Αλμπουκέρκης, τότε αυτή η καταφανώς σαιξπηρική εποποιία της νέας χιλιετίας συνιστά την πιο ωραία μετα-ανάγνωση των καιρών μας. Και εκεί που λες ότι όλα ξεπουλιούνται, έρχεται η αγάπη να μετατρέψει (ξανά) τα τέρατα σε ανθρώπους. Ο Σολ σώζει τελικά την ψυχή του χάρη στην αγάπη κι εμείς είμαστε έτοιμοι να ξαναθυμηθούμε τι σημαίνει να μετατρέπεις σε (υψηλή) τέχνη ακόμα και αυτό που κάποιοι θέλουν να ονομάζουν μαζικό. Πραγματικά υποκλινόμαστε.
Ειδήσεις σήμερα
Πολεμικό Ναυτικό: «Στην αρχή μας είπαν πως είχε εξάνθημα στο πόδι και λίγο πυρετό» λέει ο αδερφός της 19χρονης
Λάρισα: Μεγάλη περιπέτεια για ένα ζευγάρι - Τους πήγαν... λάθος μωρό στο μαιευτήριο
Ανδρουλάκης: Αύριο ο πρωθυπουργός οφείλει να πει στον ελληνικό λαό γιατί ήμουν εθνικός κίνδυνος
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr